• Peer92

    3 åring med helbensgips. Tips

    Visa endast

    Idag 13:56 Uppdatera inlägget Citera Anmäl

    Hej min son på 3 år bröt sitt ben strax under knät på skenbart för två dagar sedan och fick helbensgips. Jag känner Mig väldigt vilsen med allt. Vad ska jag underhålla honom med? Några tips som funkat för er? Eller berätta om era egna erfarenheter.

  • Svar på tråden 3 åring med helbensgips. Tips
  • Ruter

    Stor sko/foppatoffel som går på utanpå gipset så kan han gå lite om han klarar av det. Annars pyssel, pussel, leka med bilar plasta in gipset och ut i sandlådan eller vad tycker han om att göra? Går kanske att anpassa lite?

  • scanmia

    Det beror lite på din treårings temperament, men att hänga med dig i allt du gör som man gör med en lite större baby. Sitta med när du lagar mat (hjälpa till efter förmåga), vara involverad i städning, pyssel, springa ärenden. Dra förstås fram barnvagnen igen. Sätt upp lekstationer med leksaker inom räckhåll: pussel, småbilar, kritor och papper.
    Försök att stimulera hans sinnen så att han inte blir uttråkad med taktila leksaker som lera, magisk sand. Dansa runt med honom. Kan han gunga? En hammock eller hängmatta kanske. Böcker i massor och var lite generös med skärmtid när du själv behöver en paus.

    När du har en stillasittande treåring så kanske du kan passa på att drilla lite bokstäver och finmotorik? Eller introducera ett instrument som blockflöjt eller piano. Annars har de ju en tendens att bara springa iväg när något annat fångar deras uppmärksamhet. Han kan få en liten skjuts på det området när han hålls tillbaka på andra områden.

Svar på tråden 3 åring med helbensgips. Tips