• Orolig över barn

    Mina barn lyder inte

    Vad ska jag ta mig till ? Jag är sååå förbannad! De lyder inte den minsta på mig , struntar fullständigt i vad jag säger och sommaren har knappt börjat

    Idag var vi ju lediga och vi cyklade till Ica o tanken var att köpa något gott , sätta oss när vid sjön och fika.. där började de röja runt , springa skratta skrika o springa ännu mer o inte räcker det började de packa ner allt möjligt i vår kundvagn ... jag sa de till både snäll o arg minst 15 gånger att de måste sluta uppföra sig så här och de måste slita lägga allt möjligt i korgen utan att fråga mig (det var ju förresten inte den första gången då var med o handla , utan det gör de ungefär varannandag så man förväntar sig att de vet reglerna)

    Jag gav de en sista varning 2 gånger! Lägger du i något mer i korgen utan att fråga mig går vi härifrån raka vägen hem utan att köpa något! Nähä de struntar ju i det .. så vi gick därifrån . det var framförallt 3 åringen som brydde sig inte o busade vidare. 4 åringen slutade när jag varnade. Så väl ute var hon så förbannad arg o ledsen att hon sätte sig på sin cykel o cyklade snabbt vad hon kunde ända ner till en stora vägen med mycket trafik o stannade inte vad jag än skrek att hon måste stanna ! Jag hann inte ikapp henne o Var tvungen att vänta in 3åringen också ju.

    Ash vad arg jag blev !! Jag tog ifrån hennes cykel efter vi kom hem o låste det in i källaren , hon ska få inte cykla mer på den här sommaren sa jag ... suck ... vilket blir ju inget lösning på något då den enda sysselsättningen vi har under sommaren är just att cykla till olika lekplatser o dyl ...

    Va fan ska jag göra att de ska lyssna på vad jag säger?! De är som sagt 3 och 4 år. Lyder fint på deras far men inte på mig .. det räknas inte om jag säger det snällt eller om jag skriker så hela huset rasar ...

  • Svar på tråden Mina barn lyder inte
  • Anonym (X)

    Du bör inte låta 3- och 4-åringar cykla i trafik till att börja med, de är inte mogna för det och förstår inte konsekvenserna.

    Du måste bli tydligare.

    Gå från affären när de inte lyssnar.

  • Orolig över barn
    Anonym (X) skrev 2019-06-22 17:14:11 följande:

    Du bör inte låta 3- och 4-åringar cykla i trafik till att börja med, de är inte mogna för det och förstår inte konsekvenserna.

    Du måste bli tydligare.

    Gå från affären när de inte lyssnar.


    Vi cyklar på cykelväg och försöker undvika cykelväg som är precis bredvid vägen . Men vi måste passera vägar för att komma till affären ..

    ska jag gå från affären vid den första tillsägelse menar du ? Jag är rädd att vi ska svälta ihjäl om jag aldrig hinner köpa något ..
  • Anonym (K)

    Du har väldigt höga krav på en 3 åring. Du får köpa en cykelvagn så att barnen får åka i den medan du cyklar. De är inte stora nog för att cykla själv.

    Att skrika åt barnen och hota och göra att de känner sig otrygga är inte heller ok. Du ska vara deras trygghet, inte någon de lyder bara för att du skriker så att de blir rädda. Försök tänka istället hur barnet känner och möta barnet på dens nivå.

    Och du säger att du gav en sista varning två gånger. Hur ska de veta när det verkligen gäller om du ger med dig och ger flera varningar om konsekvenser som du imte håller.

  • Anonym (Vet inte)

    Jag vet inte hur du pratar med barnen innan ni går till affären? Det är viktigt att prata med dem om hur de ska bete sig i affären både innan ni åker hemifrån och precis innan ni går in. Kolla så de har förstått så ni är överens och att de tycker det är rimliga regler. Och berätta vad konsekvenserna blir om de inte kan hålla överenskommelsen.

    Jag brukade göra så med sonen när han var liten. T ex ?om du ser något som du vill ha så får du fråga mig innan du tar det?. Eller ibland ?idag ska vi bara handla det som står på listan?.

    Kom ihåg att följa reglerna själv också! Det värsta som finns är föräldrar som argt säger åt sina barn att de inte får godis och sen tar åt sig själva...

    Sen förekomma de beteenden som du vill ska upphöra. T ex om de älskar att lägga varor i vagnen - ge dem uppdrag som de kan utföra. För min egen del fick jag alltid ha med en lite smörgås när jag handlade en period, eftersom sonen ofelbart blev ?jättehungrig? i affären.

    När det gäller konsekvenser så har jag alltid gett en varning men sen gjort det jag sa skulle hända direkt vid händelse nr 2. T ex gå från affären.

    Många handlar aldrig med två barn i den åldern. Har du möjlighet att lämna ett av dem hemma med pappa eller så? Det förenklat bra mycket.

  • Plärtan

    Gör det lättare för er!

    Som någon annan föreslog, låt de sitta i cykelvägen dit ni ska, sen får de härja runt i parken/lekplatsen.

    Om de måste med i affären (många tar inte med sig barn i den åldern in i affären har jag förstått), så låt 3-åringen sitta i kundvagnen och håll 4-åringen i handen. Låt de välja vars en frukt eller yoghurt så dem känner att de får bestämma lite också.

  • Orolig över barn

    Tack för goda råd!

    Har ni något tips angående måltider också? De vägrar komma till bordet när det är dags att äta ända tills det blir bråk av det..

    3 åringen kan inte heller vänta ut om 4åringen är inte klar med maten utan han springer iväg så snabbt han är lagom mät (han äter sig aldrig mät, har för bråttom iväg, vilket gör att han är väldigt smal o liten - men det är en annan tråd) , bär jag tillbaka honom till bordet då gallskriker han resten av måltiden så det är förstörd för alla

  • Anonym (Släppa lite)
    Orolig över barn skrev 2019-06-22 18:00:17 följande:

    Tack för goda råd!

    Har ni något tips angående måltider också? De vägrar komma till bordet när det är dags att äta ända tills det blir bråk av det..

    3 åringen kan inte heller vänta ut om 4åringen är inte klar med maten utan han springer iväg så snabbt han är lagom mät (han äter sig aldrig mät, har för bråttom iväg, vilket gör att han är väldigt smal o liten - men det är en annan tråd) , bär jag tillbaka honom till bordet då gallskriker han resten av måltiden så det är förstörd för alla


    I vår familj behöver man inte sitta kvar vid bordet när man ätit färdigt - särskilt om man är 3 år. De lär sig såsmåningom. Låt den som ätit gå och leka så den andre kan avsluta i lugn och ro. Regler som inte funkar är inga bra regler.

    Kommer de inte alls till bordet och är hungriga skulle jag ställa en tallrik där de är. Bredvid spelet/boken/tvn/gosedjuren etc och inte göra så stort väsen av det. Mer "här finns om nån blir hungrig".
  • cosinus

    Du gör det svårt för dig, och barnen.

    Att handla med en 3-åring och en 4-åring kan vara allt från omöjligt till plättlätt beroende på barnen och oftast någonstans där mellan. Är du någorlunda säker på att kunna hantera en på golvet så tryck ner den andra i kundvagnen om denne inte sköter sig. Det hade jag alltid som regel när de var små. De fick en chans på golvet men funkade det inte blev det till att åka kundvagn. Att de är arga och förbannade är ändå ett mindre problem än att de skriker okontrollerat.

    Att cykla med en 3 resp 4-åring låter som ett mardrömsprojekt. Just för att man inte kan ha koll på båda om de inte håller exakt samma tempo. Ha en i cykelsadel och låt de turas om att cykla.

    Givet det som hände, att 4-åringen som skötte sig, blev straffad för att den yngre inte lydde så kan jag faktiskt förstå 4-åringens reaktion. Man får helt enkelt undvika att ha konsekvenser som slår på båda barnen om bara den ena missköter sig.

    När det gäller maten försök få 4-åringen att sitta kvar när denne ätit klart så den yngre får ro att fortsätta äta. Exakt hur vet jag inte men jag hade tagit till de knep som krävs. Kanske ha någon barnljudbok som de får lyssna på när de sitter vid bordet eller något liknande.

Svar på tråden Mina barn lyder inte