Mina barn lyder inte
Du gör det svårt för dig, och barnen.
Att handla med en 3-åring och en 4-åring kan vara allt från omöjligt till plättlätt beroende på barnen och oftast någonstans där mellan. Är du någorlunda säker på att kunna hantera en på golvet så tryck ner den andra i kundvagnen om denne inte sköter sig. Det hade jag alltid som regel när de var små. De fick en chans på golvet men funkade det inte blev det till att åka kundvagn. Att de är arga och förbannade är ändå ett mindre problem än att de skriker okontrollerat.
Att cykla med en 3 resp 4-åring låter som ett mardrömsprojekt. Just för att man inte kan ha koll på båda om de inte håller exakt samma tempo. Ha en i cykelsadel och låt de turas om att cykla.
Givet det som hände, att 4-åringen som skötte sig, blev straffad för att den yngre inte lydde så kan jag faktiskt förstå 4-åringens reaktion. Man får helt enkelt undvika att ha konsekvenser som slår på båda barnen om bara den ena missköter sig.
När det gäller maten försök få 4-åringen att sitta kvar när denne ätit klart så den yngre får ro att fortsätta äta. Exakt hur vet jag inte men jag hade tagit till de knep som krävs. Kanske ha någon barnljudbok som de får lyssna på när de sitter vid bordet eller något liknande.