Inlägg från: Anonym (Förbannad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förbannad)

    Jag har kommit på kant med mitt bonusbarn

    Jag bor i hop med en man sedan några år tillbaka.

    Vi har båda barn från tidigare äktenskap.

    Allt har fungerat bra, tills nu.

    Hans dotter har börjar tonårsrevolverat mot mig.

    Idag rök vi ihop över en bagatell.

    Jag ville att min sambo skulle prata med henne, men han tyckte att jag skulle göra det. Sagt och gjort, när jag står och pratar med henne ( hon står med ryggen mot mig och brer en smörgås)

    När jag ifrågasätter, svarar hon inte mig.

    Jag ber henne svara mig, men hon total ignorerar mig...

    Jag blir mer och mer arg och går därifrån och säger till min sambo, som säger att han håller med mig. Sen vill han kramas, jag säger lugnt i från att jag är för arg för att kramas just nu. Jag vill att du går och pratar med henne säger jag då med upprörd och irriterad röst.

    Vilket slutar i att min sambo blir arg på mig, för han upplever att jag är arg på honom, vilket jag inte är, jag är arg för att han inte försvarade mig om han nu tyckte att jag hade rätt.

    Hur ska jag gå vidare?

  • Svar på tråden Jag har kommit på kant med mitt bonusbarn
  • Anonym (Förbannad)

    Jag har inte så stora barn, så jag har ingen erfarenhet av tonåringar så....

    Jag tycker att min sambo skulle ha sagt till henne.

    För han tyckte ju samma som mig, då hade ju han rimligtvis kunnat prata med henne från början så hade vi sluppit konflikten från början.

  • Anonym (Förbannad)
    Anonym (Stina) skrev 2019-06-23 16:16:26 följande:

    Jag fattar inte riktigt varför din sambo skulle gå in och prata med henne om det hela rörde sig om en bagatell? Tonåringar ÄR störiga. Men du får inte glömma att de bara är stora barn. Det är klart att man som två vuxna kan krossa varje motstånd och vinna varje strid men det är väl onödigt att ta till sådana grepp för småsaker?


    Jag tyckte väl att eftersom han oxå tyckte det var märkligt beteende från dottern så hade ju han likväl kunna tagit diskussionen med henne.

    Sen svarar man på tilltal, det är min uppfattning!
  • Anonym (Förbannad)

    Hon kan ta in saker på hennes rum som hon tycker är ?sina? fast de tillhör familjen.

    Nu tog hon en sak som jag använde fast hon tyckte det var hennes sak.

  • Anonym (Förbannad)

    Hon kan ta in saker på hennes rum som hon tycker är ?sina? fast de tillhör familjen.

    Nu tog hon en sak som jag använde fast hon tyckte det var hennes sak.

  • Anonym (Förbannad)

    Nej det handlade om att hon tagit en sak som jag för tillfället använde för att hon tyckte det var hennes. Som inte är hennes, ska jag tillägga.

  • Anonym (Förbannad)
    Anonym (Omg råg i ryggen kanske?) skrev 2019-06-23 16:58:07 följande:

    Jösses hon är en tonåring. Dom är dryga egoistiska och inrutade. Om du inte kan hantera en händelse själv hur ska du klara av alla andra bråk ni kommer ha? För hon lär inte bli lättare att ha att göra med framöver.


    Jag kommer inte ta några mer ?saker? med henne.

    Och är det så att hon fortfarande är respektlös, trots att hon är tonåring, så får man inte bete sig hur som helst.

    Då kommer jag att flytta, för jag orkar inte med en toffel till sambo som inte kan ? hjälpa ? mig. Då lever jag hellre själv.

    Jag har haft tillräckligt med skit !
  • Anonym (Förbannad)
    Pope Joan II skrev 2019-06-23 19:38:54 följande:

    Varför rök ni ihop om en bagatell? Är du också en tonåring?


    Man kan väl ryka i hop om småsaker fast man inte är tonåring längre?
  • Anonym (Förbannad)
    Annita skrev 2019-06-23 19:35:54 följande:

    Var det kanske en laddare hon tog?


    Hahaaa.... ????
  • Anonym (Förbannad)

    Det är nog många saker jag stör mig på, så tyvärr blev den här bagatellen en stor sak.

    Det som jag oxå blev irriterad på var att min sambo, som oxå tyckte det var konstigt inte stöttade mig när jag inte fick respons från henne. Det enda han behövde göra var att säga till henne att hon kunde svara när jag pratade med henne.

  • Anonym (Förbannad)
    Anonym (Flytta) skrev 2019-06-23 20:52:03 följande:

    Här kommer den andra sidan: Jag växte upp med en bonusmamma som blev ihop med min pappa när jag var 14 och min syster 12, först särbo och sen flyttade dom ihop. Denna bonusmamma tjafsade mycket med mig och min syrra (om helt irrelevanta småsaker, t.ex. "du lämnade EN kopp på diskbänken igår morse innan du åkte till skolan, det är INTE okej!" och liknande, kan tillägga att både jag och min syster tog sjukt mycket ansvar hemma redan innan hon flyttade in och fortsatte med det tills vi flyttade hemifrån pga vår pappa var en vuxenbäbis) där kan vi snacka om att inte(!) välja sina strider. Det var ofta bråk mellan oss barn och henne och en dag sa hon till min pappa "du får välja, jag eller barnen, annars flyttar jag ut!". Såhär i efterhand kan jag tycka det är helt sjukt att som vuxen människa be en pappa välja på det sättet. Som tur är valde pappa oss med motiveringen "det är mina barn". Hon flyttade ut. Dom gjorde slut. Pappa var ledsen ett tag men sen blev det bättre. Jag tror att min relation med min pappa hade sett mycket annorlunda ut, till det sämre, ifall hon bott kvar längre eller ifall dom fortfarande var tillsammans. 

    Så om du känner som du känner: flytta! Det kanske är bäst för alla. Prova vara särbo ett tag. 


    Jag upplever att jag alltid försökt vara sjyst mot hans barn. Och inte sagt nått om det har varit nått. Det är väl nu när jag märker att det har blivit småsaker som bonusdottern stör sig på. De har tydligen ?regler? som jag inte känner till.

    Jag får inte ta vilken handduk jag vill tydligen, för den hade dottern köpt ( vilket jag inte visste) så den tog hon tillbaka EFTER att jag använt den och torkat mig både bak och fram med den, hon tvättade den inte mellan utan nu hänger den där.

    Min sambo undrade en dag när han la in tvätten vems skärpet var som låg på byrån. Ett brunt tunt flätat skärp. Jag stod i badrummet och hörde honom fråga dottern om det var hennes skärp. Nä, sa hon men jag kan ta det?!

    Då gick jag ju ut och sa, att det är ju mitt skärp.

    Hon tror Lixom att bara för att hon ber pappan köpa vissa saker, så har hon ensamrätt på det. Och det kan vara skitsaker. Vilket gör att jag börjat känna mig som en gäst i mitt eget hem.

    Och han curlar henne....
Svar på tråden Jag har kommit på kant med mitt bonusbarn