• vcent

Det nya rökförbudet

Idag träder det nya förbudet för rökning i kraft. Rökförbudet gäller:

? På uteserveringar.

? I lokaler där barn och unga vistas regelbundet. Även på skolgårdar och lekplatser på fritidshem och förskolor.

? På perronger utomhus. Befinner du dig på resa med kollektivtrafik får du inte röka.

? I lokaler för hälso- och sjukvård.

? Vid entréer där allmänheten har tillträde. Du får inte röka utanför en affär.

? På inhägnade idrottsplatser. Du får inte röka på läktaren, eller vid fotbollsplanen om anläggningen är inhägnad.

? Det ska finnas rökfria rum på hotell.

? I lokaler avsedda för gemensamt bruk i bostäder eller inrättningar med särskild vård eller service.

? Kommuner kan sedan tidigare införa lokala rökförbud, med hänvisning till ordningsstadgan. Flera kommuner har exempelvis infört rökförbud på allmänna badstränder.

I grunden är det jättebra självklart. Det är ju vettiga platser att ha förbud på... men... som vanligt tycker jag det är stora hål i reglerna..

Man får inte röka på uteserveringar, ok... men får man då stå och hänga på staketet till uteserveringen medan man röker så man fortfarande pratar med sitt sällskap????? eller måste man stå ett visst antal meter ifrån? Jag har nämligen inte hittat någon fakta på detta... finns det ingen regel om det så gör ju förbudet ingen skillnad eftersom det är lagligt att röka där.

Samma sak gäller detta med skolgårdar och lekplatser tex... hur långt ifrån är isf okej? Kan man då stå vid staketet och puffa rök i barnens ansikte?

Vid entréer... ja... det är ju också ganska tolkningsbart. Räknas det som att röka utanför entrén när man promenerar förbi den? När räknas det som jag står vid en entré? En meter från dörren eller en kilometer från dörren?

Får man fimpa utanför i en askkopp om den står vid dörren?

Som ni ser så finns det lite oklarheter i det hela... men inte bara det... restaurangpersonalen får ju tydligen inte ?schasa? iväg folk som röker på uteserveringen... men samtidigt är det restaurangpersonalens ansvar att ingen röker där... samma sak med entréer till affärer... personalen får inget annat än att säga att man inte får röka där men man kan inte schasa iväg rökaren... vilket då leder till att affärsägaren kan åka på böter då han inte följer sitt ansvar att inte ha rökare i entrén.

Varför inför sverige lagar som är så otydliga och sedan också svåra att kunna upprätthålla. Senast var det förbudet mot att greja med mobilen när man kör vilket man ändå ser folk gör hela tiden, och sen samtyckeslagen som i slutändan verkar handla om att det krävs ett ja istället för ett nej... fast det är fortfarande lika svårt att bevisa att en våldtäkt har skett... man har ju liksom inte skrivit ett kontrakt som granskats av en jurist etc... det kommer fortfarande vara ord mot ord där...

Så, vad tycker ni generellt om det nya rökförbudet? Är det för otydligt? Är det onödigt? Är det rent av tramsigt? Är det det bästa som hänt? Kommer det bli skillnad? Kommer det ens följas? Påverkas ni av förbudet? Låt oss höra alla era tankar och åsikter oavsett om ni är för eller emot eller om ni är kluvna. Om ni är rökare, kommer rökförbudet få er att sluta som en del säger? Här finns inga rätt eller fel åsikter!! Bara kör!

• Svar på tråden Det nya rökförbudet
  • Anonym (Z)
    sextiotalist skrev 2019-07-01 12:34:59 följande:

Herregud, du förstår verkligen inte vad jag försöker få fram. Att man inte får röka på perronger och kurer står det speciellt. Det var meningen "befinner du dig på resa med kollektivtrafik får du inte röka".

Då är frågan vad är definitionen "resa med kollektivtrafik", eller snarare, varför är den med. För man har inte fått röka på tåg, buss eller flyg innan, nu inkluderar även det perronger och busskurer. Men så har man även tillägget att man inte får röka när man är på en resa kollektivt och då kontrar jag med, vad avses med en resa kollektivt.

För mig kan en resa kollektivt innebära avresa från Stockholms central, tåg till någon station i Sverige, där byte till något annat färdmedel. Det kan innebära lång väntetid som jag mycket väl kan använda till att ta en cigarett.

Istället för att skriva ut uttryckligen alla platser man kan och inte kan röka på så har man istället angivit formuleringen kollektivtrafik. Det betyder att du inte kan röka när du befinner dig i, eller runtomkring tåg, bussar eller tunnelbanor. Det kommer ingen att förfölja dig om du från tunnelbanan går iväg i skogen och tar ett bloss innan din buss kommer om vi säger så. Egentligen så ger lagen oss icke-rökare rättigheter att slippa andas in giftig rök som på delar våra kroppar och dig skyldigheten att gå iväg och långsamt ta livet av dig på egen hand. Snälla ,överväg istället att sluta röka istället för att tänka ut påhittiga hål i lagen. Den är även där för din skull och framtida generationer. Om du fick välja, skulle du vilja att dina barn började röka?
  • sextiotalist
    vcent skrev 2019-07-01 12:36:58 följande:
    Tror de menar att man inte röker på bussen, däremot att ta en cigg innan du kommer till busshållplatsen å går på bussen. De kan ju inte veta att du rökte för en minut sedan.

Lagen handlar om att du inte får röka när du åker buss eller sitter på en uteservering, inte att du inte får röka innan du går på bussen eller sätter dig på uteserveringen
    Det vet jag, det är texten jag reagerar på. Den är helt överflödig i den tolkningen som du och jag har.
    Men vi vet faktiskt inte ännu, för lagen började gälla idag och än så länge har det inte kommit något domslut.
    Det är en kritik, inte mot att folk ska få ha en rökfri miljö, utan hur lagen utformats och hur den är skriven. Ett väldigt dåligt arbete skulle jag påstå.
  • sextiotalist
    Anonym (Z) skrev 2019-07-01 12:42:59 följande:
    Istället för att skriva ut uttryckligen alla platser man kan och inte kan röka på så har man istället angivit formuleringen kollektivtrafik. Det betyder att du inte kan röka när du befinner dig i, eller runtomkring tåg, bussar eller tunnelbanor. Det kommer ingen att förfölja dig om du från tunnelbanan går iväg i skogen och tar ett bloss innan din buss kommer om vi säger så. Egentligen så ger lagen oss icke-rökare rättigheter att slippa andas in giftig rök som på delar våra kroppar och dig skyldigheten att gå iväg och långsamt ta livet av dig på egen hand. Snälla ,överväg istället att sluta röka istället för att tänka ut påhittiga hål i lagen. Den är även där för din skull och framtida generationer. Om du fick välja, skulle du vilja att dina barn började röka?
    De har angett platser, så det är inte istället för, utan även den texten.
  • Anonym (Ellen)
    sextiotalist skrev 2019-07-01 12:39:58 följande:
    Faktiskt inte. Jag tillhör själv de som inte stinker rök. Det har (ja, jag har ett par kollegor som verkligen avskyr rök) jag fått höra några gånger, av dessa kollegor, och de har inte sagt för att vara snälla, utan för att de har varit uppriktigt sagt förvånade att jag inte luktar rök så länge efter det jag rökt.
    I din lilla fantasivärld luktar du nog inte rök. For real
  • sextiotalist
    Nej, jag tänker inte överväga att sluta röka, möjligtvis ta längre uppehåll. Jag är en hänsynsfull rökare.
  • Anonym (Njaoy)
    Anonym (Z) skrev 2019-07-01 12:34:37 följande:

Låter väldigt underligt, röken sätter sig på kläder, andedräkt, hår, hud, tapeter, möbler osv. Är du på riktigt? Hur kan din egen sambo inte märkt nåt ledsen men hon måste bluffa, eller så är hon galet blind av kärlek till dig ;)

Nej alltså... gick ut på balkongen och rökte och kom in igen. Hon trodde nog jag tog emot ett samtal eller så. Likadant när jag bodde hemma gick jag ut på altanen och rökte.

Som sagt, de enda som visste om att jag rökte var de som sett mig röka
  • Anonym (Z)
    sextiotalist skrev 2019-07-01 12:39:58 följande:

Faktiskt inte. Jag tillhör själv de som inte stinker rök. Det har (ja, jag har ett par kollegor som verkligen avskyr rök) jag fått höra några gånger, av dessa kollegor, och de har inte sagt för att vara snälla, utan för att de har varit uppriktigt sagt förvånade att jag inte luktar rök så länge efter det jag rökt.

Ok jag kan ha fel och kanske finns det rökare som inte stinker. Jag skulle isåfall ju inte veta att de va rökare :)
  • sextiotalist
    Anonym (Ellen) skrev 2019-07-01 12:44:29 följande:
    I din lilla fantasivärld luktar du nog inte rök. For real
    Nej, jag har inte ens frågat om det, det är dom som spontant sagt det till mig. En blev uppriktigt sagt förvånad när hon såg att jag rökte (denna kvinna verkligen avskyr rök).
  • Anonym (Z)
    sextiotalist skrev 2019-07-01 12:45:13 följande:

Nej, jag tänker inte överväga att sluta röka, möjligtvis ta längre uppehåll. Jag är en hänsynsfull rökare.

Inte mot dig själv, tänk på din egna hälsa också. Min mamma dog i lungcancer och jag såg henne tyna bort.
  • Anonym (SVERIGE i ett nötskal!!!)
    De har inte formulerat hur många meter radien ska gälla. Ta ett ex med rökare som stiger på en buss och stinker lång väg för de andra resenärerna för att de fram tills idag blossat på utanför bussen Tänk istället om de blossar 15 meter bortanför bussen på en allmän gata, och sen stiger på? Ingen större skillnad  alltså och detta är ju så klart lagligt och innebär bara lite mer ansträngning för rökaren.

Detta är en lag som uppmanar till stor kreativitet;) Jag ser fram emot att följa detta!
Svar på tråden Det nya rökförbudet