• vcent

Det nya rökförbudet

Idag träder det nya förbudet för rökning i kraft. Rökförbudet gäller:

? På uteserveringar.

? I lokaler där barn och unga vistas regelbundet. Även på skolgårdar och lekplatser på fritidshem och förskolor.

? På perronger utomhus. Befinner du dig på resa med kollektivtrafik får du inte röka.

? I lokaler för hälso- och sjukvård.

? Vid entréer där allmänheten har tillträde. Du får inte röka utanför en affär.

? På inhägnade idrottsplatser. Du får inte röka på läktaren, eller vid fotbollsplanen om anläggningen är inhägnad.

? Det ska finnas rökfria rum på hotell.

? I lokaler avsedda för gemensamt bruk i bostäder eller inrättningar med särskild vård eller service.

? Kommuner kan sedan tidigare införa lokala rökförbud, med hänvisning till ordningsstadgan. Flera kommuner har exempelvis infört rökförbud på allmänna badstränder.

I grunden är det jättebra självklart. Det är ju vettiga platser att ha förbud på... men... som vanligt tycker jag det är stora hål i reglerna..

Man får inte röka på uteserveringar, ok... men får man då stå och hänga på staketet till uteserveringen medan man röker så man fortfarande pratar med sitt sällskap????? eller måste man stå ett visst antal meter ifrån? Jag har nämligen inte hittat någon fakta på detta... finns det ingen regel om det så gör ju förbudet ingen skillnad eftersom det är lagligt att röka där.

Samma sak gäller detta med skolgårdar och lekplatser tex... hur långt ifrån är isf okej? Kan man då stå vid staketet och puffa rök i barnens ansikte?

Vid entréer... ja... det är ju också ganska tolkningsbart. Räknas det som att röka utanför entrén när man promenerar förbi den? När räknas det som jag står vid en entré? En meter från dörren eller en kilometer från dörren?

Får man fimpa utanför i en askkopp om den står vid dörren?

Som ni ser så finns det lite oklarheter i det hela... men inte bara det... restaurangpersonalen får ju tydligen inte ?schasa? iväg folk som röker på uteserveringen... men samtidigt är det restaurangpersonalens ansvar att ingen röker där... samma sak med entréer till affärer... personalen får inget annat än att säga att man inte får röka där men man kan inte schasa iväg rökaren... vilket då leder till att affärsägaren kan åka på böter då han inte följer sitt ansvar att inte ha rökare i entrén.

Varför inför sverige lagar som är så otydliga och sedan också svåra att kunna upprätthålla. Senast var det förbudet mot att greja med mobilen när man kör vilket man ändå ser folk gör hela tiden, och sen samtyckeslagen som i slutändan verkar handla om att det krävs ett ja istället för ett nej... fast det är fortfarande lika svårt att bevisa att en våldtäkt har skett... man har ju liksom inte skrivit ett kontrakt som granskats av en jurist etc... det kommer fortfarande vara ord mot ord där...

Så, vad tycker ni generellt om det nya rökförbudet? Är det för otydligt? Är det onödigt? Är det rent av tramsigt? Är det det bästa som hänt? Kommer det bli skillnad? Kommer det ens följas? Påverkas ni av förbudet? Låt oss höra alla era tankar och åsikter oavsett om ni är för eller emot eller om ni är kluvna. Om ni är rökare, kommer rökförbudet få er att sluta som en del säger? Här finns inga rätt eller fel åsikter!! Bara kör!

• Svar på tråden Det nya rökförbudet
  • Anonym (Z)
    Anonym (Njaoy) skrev 2019-07-01 12:45:42 följande:

Nej alltså... gick ut på balkongen och rökte och kom in igen. Hon trodde nog jag tog emot ett samtal eller så. Likadant när jag bodde hemma gick jag ut på altanen och rökte.

Som sagt, de enda som visste om att jag rökte var de som sett mig röka

Ja men det känns tydligt i kläder och speciellt andedräkten. Men tydligen påstår sextiotalist detta med och jag tror er såklart, men tänker att det kan vara så att folk omkring er vill vara snälla också. Jg känner iallafall tydligt när någon röker, sen om det finns dom som röker och inte stinker är något annat.

Grattis till dig som lyckats sluta iallafall. Vad tycker du om den nya lagen?
  • Anonym (Z)
    Anonym (SVERIGE i ett nötskal!!!) skrev 2019-07-01 12:53:48 följande:

De har inte formulerat hur många meter radien ska gälla. Ta ett ex med rökare som stiger på en buss och stinker lång väg för de andra resenärerna för att de fram tills idag blossat på utanför bussen Tänk istället om de blossar 15 meter bortanför bussen på en allmän gata, och sen stiger på? Ingen större skillnad  alltså och detta är ju så klart lagligt och innebär bara lite mer ansträngning för rökaren.

Detta är en lag som uppmanar till stor kreativitet;) Jag ser fram emot att följa detta!

Nej det är inte formulerat, men det innebär iallafall skillnad för de andra resenärerna att slippa andas in den giftiga röken. Sen att personen isåfall sedan stinker kan man nog inte göra brottsligt. Och du har en poäng, det blir en mer ansträngning för rökaren, som förhoppningsvis kommer överväga att sluta, alt dra ner på ciggen. Som jag skrev tidigare så är ju även lagen en statement för nästa generation.
  • sextiotalist
    Anonym (Z) skrev 2019-07-01 12:54:17 följande:

Ja men det känns tydligt i kläder och speciellt andedräkten. Men tydligen påstår sextiotalist detta med och jag tror er såklart, men tänker att det kan vara så att folk omkring er vill vara snälla också. Jg känner iallafall tydligt när någon röker, sen om det finns dom som röker och inte stinker är något annat.

Grattis till dig som lyckats sluta iallafall. Vad tycker du om den nya lagen?

Du märker ju inte av de rökare som inte luktar eller hur?
  • Kverulant67

Jag har full förståelse för att folk inte vill ha rök på sej när dom äter mm. Men det börjar ju gå till överdrift när det finns kommuner som förbjuder på allmäna stränder.
    Jag som rökare försöker alltid att visa hänsyn, då jag röker på stranden brukar jag se till att det i alla fall är 10 m från en ickerökare. Bätttre då att skriva ut att det skall vara ett visst avstånd till andra personer. När det gäller utanför entréer så saknas ju också avstånd, får du stå 2 meter utanför eller 5m tex?

• Jamesdio

Jag pendlar mycket med flyg, tåg och buss och ser med spänning fram emot att mina busshållplatser och tågperronger är fria från rök och även fimpar då? Tyvärr brukar jag få andas in alldeles för många människors rök när jag väntar på tåget. Vet dock inte vem som ska övervaka det. Jag är väldigt känslig emot rök så jag gillar denna lag! 

• Anonym (SVERIGE i ett nötskal!!!)
    Kverulant67 skrev 2019-07-01 13:30:07 följande:

Jag har full förståelse för att folk inte vill ha rök på sej när dom äter mm. Men det börjar ju gå till överdrift när det finns kommuner som förbjuder på allmäna stränder.
    Jag som rökare försöker alltid att visa hänsyn, då jag röker på stranden brukar jag se till att det i alla fall är 10 m från en ickerökare. Bätttre då att skriva ut att det skall vara ett visst avstånd till andra personer. När det gäller utanför entréer så saknas ju också avstånd, får du stå 2 meter utanför eller 5m tex?

På stranden kan det faktiskt bli riktigt jobbigt, speciellt på överbefolkade sådana under högsäsongen. Har faktiskt fått säga till flera gånger och upplevt att ingen hänsyn tagits. Så där skulle jag kunna tycka att ett förbud skulle gälla på åtminstone 10-20 m avstånd iallafall och totalförbud under torkan pga riskerna i naturen.
  • Anonym (ÄNTLIGEN!!!)
    vcent skrev 2019-07-01 11:09:15 följande:

Idag träder det nya förbudet för rökning i kraft. Rökförbudet gäller:

? På uteserveringar.

? I lokaler där barn och unga vistas regelbundet. Även på skolgårdar och lekplatser på fritidshem och förskolor.

? På perronger utomhus. Befinner du dig på resa med kollektivtrafik får du inte röka.

? I lokaler för hälso- och sjukvård.

? Vid entréer där allmänheten har tillträde. Du får inte röka utanför en affär.

? På inhägnade idrottsplatser. Du får inte röka på läktaren, eller vid fotbollsplanen om anläggningen är inhägnad.

? Det ska finnas rökfria rum på hotell.

? I lokaler avsedda för gemensamt bruk i bostäder eller inrättningar med särskild vård eller service.

? Kommuner kan sedan tidigare införa lokala rökförbud, med hänvisning till ordningsstadgan. Flera kommuner har exempelvis infört rökförbud på allmänna badstränder.

I grunden är det jättebra självklart. Det är ju vettiga platser att ha förbud på... men... som vanligt tycker jag det är stora hål i reglerna..

Man får inte röka på uteserveringar, ok... men får man då stå och hänga på staketet till uteserveringen medan man röker så man fortfarande pratar med sitt sällskap????? eller måste man stå ett visst antal meter ifrån? Jag har nämligen inte hittat någon fakta på detta... finns det ingen regel om det så gör ju förbudet ingen skillnad eftersom det är lagligt att röka där.

Samma sak gäller detta med skolgårdar och lekplatser tex... hur långt ifrån är isf okej? Kan man då stå vid staketet och puffa rök i barnens ansikte?

Vid entréer... ja... det är ju också ganska tolkningsbart. Räknas det som att röka utanför entrén när man promenerar förbi den? När räknas det som jag står vid en entré? En meter från dörren eller en kilometer från dörren?

Får man fimpa utanför i en askkopp om den står vid dörren?

Som ni ser så finns det lite oklarheter i det hela... men inte bara det... restaurangpersonalen får ju tydligen inte ?schasa? iväg folk som röker på uteserveringen... men samtidigt är det restaurangpersonalens ansvar att ingen röker där... samma sak med entréer till affärer... personalen får inget annat än att säga att man inte får röka där men man kan inte schasa iväg rökaren... vilket då leder till att affärsägaren kan åka på böter då han inte följer sitt ansvar att inte ha rökare i entrén.

Varför inför sverige lagar som är så otydliga och sedan också svåra att kunna upprätthålla. Senast var det förbudet mot att greja med mobilen när man kör vilket man ändå ser folk gör hela tiden, och sen samtyckeslagen som i slutändan verkar handla om att det krävs ett ja istället för ett nej... fast det är fortfarande lika svårt att bevisa att en våldtäkt har skett... man har ju liksom inte skrivit ett kontrakt som granskats av en jurist etc... det kommer fortfarande vara ord mot ord där...

Så, vad tycker ni generellt om det nya rökförbudet? Är det för otydligt? Är det onödigt? Är det rent av tramsigt? Är det det bästa som hänt? Kommer det bli skillnad? Kommer det ens följas? Påverkas ni av förbudet? Låt oss höra alla era tankar och åsikter oavsett om ni är för eller emot eller om ni är kluvna. Om ni är rökare, kommer rökförbudet få er att sluta som en del säger? Här finns inga rätt eller fel åsikter!! Bara kör!

Nej du får inte stå och hänga över staketet och snacka med kompisarna, du får inte vara så nära att du stör de som sitter på uteserveringen eller liknande. Det som händer är att restaurangen måste be dig flytta dig och vägrar du lyda så skall de se till så du blir avhyst, antingen med hjälp av väktare eller polis. Om de inte gör det så kan de istället förlora sitt utskänkningstillstånd. Så om man känner att en restaurang ignorerar när folk röker så kan man alltid ringa kommunens tillståndsenhet och så får de skicka ut personer som får verifiera att de följer reglerna. 

När det kommer till entrér är samma sak, jag som icke rökare skall kunna gå in utan att drabbas av cigarettrök. Rent krasst så beror det på väder och vind. Men nej du får heller inte gå förbi utanför då det kan störa mig som icke rökare. Så rent krasst du kan inte gå och röka på stan längre om du är där det finns uteserveringar, om det finns entrer till affärer eller restauranger. Så bara dags att vänja sig att inte få röka! 

Jag kan tycka att lagen är mesig. Den borde vara lika hård som den i Los Angeles där de har specifika rökrutor Är du inte i en av dem får du inte röka punkt slut (ja om du inte är på egen privat mark då). På det skyhöga böter om du röker på annat ställe. Helt fantastiskt!!! Så borde det vara! Och fler bostadsbolag borde göra sina hus rökfria så jag kan sova med öppetfönster nu när det är varmt utan att få in cigarettröken från grannen som sitter och röker på balkongen precis under mitt sovrumsfönster! 

Anonym (Njaoy) skrev 2019-07-01 12:45:42 följande:
    Nej alltså... gick ut på balkongen och rökte och kom in igen. Hon trodde nog jag tog emot ett samtal eller så. Likadant när jag bodde hemma gick jag ut på altanen och rökte.

Som sagt, de enda som visste om att jag rökte var de som sett mig röka
    sextiotalist skrev 2019-07-01 12:46:31 följande:
    Nej, jag har inte ens frågat om det, det är dom som spontant sagt det till mig. En blev uppriktigt sagt förvånad när hon såg att jag rökte (denna kvinna verkligen avskyr rök).

Ni är ju galna... Tror ni verkligen på att ingen känner att ni röker? News flash de som missar att någon är rökare är: 

1: är själva rökare eller är omgiven av rökare så de inte kan känna stanken.

Eller så 

2: Har de dåligt luktsinne. 

Det spelar ingen roll om du själv av någon anledning stöter ifrån stanken så den inte fastnar i din hud (tror jag vad jag vill på att ni inte luktar i huden) men era kläder så fastnar det i och ni kommer oavsett om ni vädrar och står i fortfarande alltid ha en litet drag av askkopp i din lukt. Om personer faktiskt säger att de inte trott att ni röker för att de inte känt att ni luktar rök så säger de egentligen att de tror att ni inte sköter hygienen helt hundra eller att ni har dålig naturlig lukt.... 

Och du Njaoy.... din sambo är nog lite långsam om hon alltid tror att du går ut på balkongen för att svara i telefon när du egentligen röker.......... Eller så har hon bara inte velat påpeka det för dig för du tror att ingen märker och hon orkar inte ta diskussionen. Tro mig finns INGEN hälsosam person som missar om någon är rökare, självklart en feströkare kanske man kan missa men inte någon som röker varje dag. 

/Ex rökare som också trodde man inte luktade tills jag slutade och insåg att nej man luktar inte.... DET STINKER håller på att spy när rökare hamnar bredvid mig på kollektivtrafiken även om de inte rökt precis innan... 

• sextiotalist
    Anonym (ÄNTLIGEN!!!) skrev 2019-07-01 14:10:20 följande:

1: är själva rökare eller är omgiven av rökare så de inte kan känna stanken.

Eller så 

2: Har de dåligt luktsinne. 

Nej, fortfarande var det en kollega som verkligen ogillar rökare och ett bra luktsinne. Det var inte jag som undrade, utan hon var väldigt förvånad att jag rökte eftersom hon, enligt sig själv, kunde sniffa upp en rökare som en blodhund. En annan kollega sa vid ett annat tillfälle att hon är så förvånad att det är så olika, vissa luktar rök länge efter de rökt, andra, så pekade hon på mig, märker man inte ens att hon röker
  • Kverulant67
    Anonym (ÄNTLIGEN!!!) skrev 2019-07-01 14:10:20 följande:

När det kommer till entrér är samma sak, jag som icke rökare skall kunna gå in utan att drabbas av cigarettrök. Rent krasst så beror det på väder och vind. Men nej du får heller inte gå förbi utanför då det kan störa mig som icke rökare. Så rent krasst du kan inte gå och röka på stan längre om du är där det finns uteserveringar, om det finns entrer till affärer eller restauranger. Så bara dags att vänja sig att inte få röka! 

Där har du fel, du får gå och röka men inte stå still utanför entren och röka.
    För övrigt tror sej myndigheterna att det kommer bli svårt att ha folk som ser till att alla regler följs hörde jag i förra veckan på radion.
  • Anonym (ÄNTLIGEN!!!)
    sextiotalist skrev 2019-07-01 14:15:08 följande:
    Nej, fortfarande var det en kollega som verkligen ogillar rökare och ett bra luktsinne. Det var inte jag som undrade, utan hon var väldigt förvånad att jag rökte eftersom hon, enligt sig själv, kunde sniffa upp en rökare som en blodhund. En annan kollega sa vid ett annat tillfälle att hon är så förvånad att det är så olika, vissa luktar rök länge efter de rökt, andra, så pekade hon på mig, märker man inte ens att hon röker
    Så dina kläder på magiskt vid drog inte åt sig röken... ditt hår och din hud kanske kan lukta mindre än vanligt (även om jag har svårt att tro det) men dina kläder borde vara lika bra på att ta upp röken som alla andras kläder. Men ok du kanske är en sån där som dränker dig i parfym då man får redan en doftattack när man är i närheten av dig som kanske döljer röken. 
    Kverulant67 skrev 2019-07-01 14:22:16 följande:
    För övrigt tror sej myndigheterna att det kommer bli svårt att ha folk som ser till att alla regler följs hörde jag i förra veckan på radion.
    Kverulant67 skrev 2019-07-01 14:22:16 följande:

Du får inte vistas utan för entrer med en tänd cigarett, självklart svårare att agera om du bara går förbi men rör du dig på en gata full med entrer, hållplatser och uteserveringar så kan du rent krasst inte röka där. Men som sagt svårt att avhysa dig då det är så många aktörer inblandade.
    Ja det är såklart svårt att hålla efter förbudet förutom för just butiker och restauranger. De kommer vara tvungna att vara hårda då de annars riskerar att förlora utskänkningstillstånd eller försäljningstillstånd för tobak. Klädaffärer kommer vara svårare. 

Det är därför det borde vara som i LA (googlade lite och såg att det bara var i Santa Monica de hade specifika rökrutor men resten av LA har väldigt tydliga regler med väldigt specifika avstånd.) En hög böter på 250 dollar för den som bryter mot det. 

Svar på tråden Det nya rökförbudet