• Anonym (Dr. Alban)

    Standardtillägg som inte går till barnet

    Vi separerade för ett tag sedan och kom överens om att hon skulle ha vårdnaden. Jag skulle dessutom betala ett standardtillägg då min inkomst är betydligt högre än hennes. Detta har jag inga problem med MEN de pengarna går inte till barnet utan till mitt ex's ficka. Jag antar att jag vet svaret redan nu men finns det något man kan göra för att pengarna jag betalar faktiskt går till BARNET? Det enda jag just nu kan göra är att "skämma bort" henne när hon är hos mig. Men det är ju heller inte bra.

    P.S. Håller på att sätta undan pengar till henne som hon ska få den dag hon fyller 18.

    Så finns det nåt man kan göra eller bara att acceptera situationen?

  • Svar på tråden Standardtillägg som inte går till barnet
  • Praktisk58

    Du menar så ungen inte får fina kläder, god mat och utlandsresor innan hon blir 18 ?

  • Anonym (Stina)

    Om du tittar på vad ert barn kostade (ifråga om allt - boende, mat, fritidsaktiviteter, lek, resor, mediciner, kläder osv) när ni levde tillsammans och jämför med nu: är det mycket lägre kostnader för allt nu? Och jämför på samma sätt den summan förr med vad barnet får nu (dvs en del av mammans inkomst, plus underhåll med tillägg plus det du köper när hon är hos dig) är det mer eller mindre nu?

  • viseversa

    Fast vad hon gör med pengarna har du nog inte med att göra. Dom lever tillsammans så självklart har barnet del av pengarna eftersom jag antar att hon får kläder mat nöjen och annat som kostar pengar. Trir inte det är meningen att barnet ska få en summa i handen att köpa godis för utan det ska gå till familjens gemensamma ekonomi. Alltså till ditt ex och sen hur hon använder dom för sin familh(hon och barnet) Har du itne så mycket att göra med. Kanske hon använder dom för räkningar mat eller nöjen?

  • Twinmom13

    Nej, tyvärr inte.

    Den förälder som får pengarna är den som förfogar över dom också.

    Det du skulle kunna göra är att endast betala ordinarie underhåll och därutöver betalar du mot kvitto alt betalar fakturor på saker ni kommer överens om.

  • Anonym (Dr. Alban)
    Anonym (Stina) skrev 2019-07-01 12:12:24 följande:

    Om du tittar på vad ert barn kostade (ifråga om allt - boende, mat, fritidsaktiviteter, lek, resor, mediciner, kläder osv) när ni levde tillsammans och jämför med nu: är det mycket lägre kostnader för allt nu? Och jämför på samma sätt den summan förr med vad barnet får nu (dvs en del av mammans inkomst, plus underhåll med tillägg plus det du köper när hon är hos dig) är det mer eller mindre nu?


    Kostnaden har inte direkt förändrats, men det är betydligt mindre som dottern får att röra sig med än när vi bodde ihop. Min uppfattning av standardtillägget är att barnet ska få det där "lilla extra" och helt enkelt få en lite högre standard. Så står det i alla fall på lawline.se. Just nu får hon INTE del av de pengarna.

    Den främsta anledningen till separationen var synen på ekonomi. Jag anser inte att jag är snål men tycker att det man köper ska vara genomtänkt åtminstone mer än en sekund innan. Mycket av det som köptes var för HENNES behov och jag tyckte vi behövde lägga mer på vår dotter och hushållet.
  • Anonym (Dr. Alban)
    viseversa skrev 2019-07-01 12:20:47 följande:

    Fast vad hon gör med pengarna har du nog inte med att göra. Dom lever tillsammans så självklart har barnet del av pengarna eftersom jag antar att hon får kläder mat nöjen och annat som kostar pengar. Trir inte det är meningen att barnet ska få en summa i handen att köpa godis för utan det ska gå till familjens gemensamma ekonomi. Alltså till ditt ex och sen hur hon använder dom för sin familh(hon och barnet) Har du itne så mycket att göra med. Kanske hon använder dom för räkningar mat eller nöjen?


    Du har naturligtvis rätt i sak. Men tanken med standardtillägget är ju att barnet ska få en lite högre standard för att umgängesföräldern har betydligt högre inkomst än boendeföräldern. Helt enkelt lite mer lyx i vardagen. I vårt fall är det inte så. De extra pengarna jag betalar går istället till mamman. Det är det som är lite frustrerande.
  • Kjell2

    Du kan alltid betala hobbyavgifter, resor, fritidsgrejer, abonnemang, resor mm till dottern.

    Men i slutändan påverkar det lite. Ju mer du betala för dottern, ju mindre behöver mamman betala och kan använda pengarna till annat.

    Sen hänger det först och främst hur ert avtal ser ut. 

  • Anonym (Dr. Alban)
    Anonym (N) skrev 2019-07-01 12:34:32 följande:

    Hur gammal är dottern?


    16
Svar på tråden Standardtillägg som inte går till barnet