• Anonym (Uppgiven)

Min man är alkoholist

Lever med en man sedan 18 år tillbaka som är alkoholist. Han dricker lite varje dag på em/kvällen efter jobbet. På fredagar och lördagar är det mer. Han tar i regel första starkölen efter lunchtid och sedan tar han starköl resten av dagen. Han blir inte odräglig, våldsam eller sluddrig. Han blir mest bara "korkad" av alkoholen och somnar till slut. Jag saknar att inte kunna ha en vuxen att prata normalt med dygnets alla timmar. Jag tror inte alla skulle märka att han var berusad men jag ser det på hans ögon och hör det på hans tal. Vi har två barn ihop 4 och 7 år. Jag har kommit till en gräns nu och jag är otroligt trött på detta. Jag kan inte slappna av i mitt eget hem utan försöker t ex på helgerna skärma av honom från barnen på kvällen och vi går och lägger oss tidigt. Jag blir så besviken varje gång han är berusad. Ändå på något sätt väger stunderna han är nykter upp för de stunder han är full? 
    Jag har många gånger pratat med honom om hans drickande och varje gång blir han arg och det är dålig stämning i flera dagar. Men på något sätt vågar jag inte bryta upp. Jag skulle ju ta barnen från sin pappa och pappan från sina barn. Sedan kan jag inte låta blir att tänka på att detta alkoholintag kanske är helt normalt i Finland, som han kommer ifrån...

• Svar på tråden Min man är alkoholist
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (AA) skrev 2019-07-02 12:27:16 följande:
    Vet du, jag tycker att du ska göra en anonym anmälan till soc angående oro kring barnen pga hans alkoholintag.
    Ni kommer få hjälp, han har alla chanser i världen att lyckas men han måste få en knuff i rätt riktning först!

Ge honom den knuffen även om det tar emot!
    Men i vilken situation sätter det mig? Riskerar jag att mista vårdnaden?
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Emur) skrev 2019-07-02 11:23:25 följande:
    En sak är säker - du kan inte få din man att sluta dricka. Det kan bara han själv göra, och på ditt inlägg låter det inte som att han är villig eller redo att göra det. Så frågan som återstår är: är du villig att leva med det? I 18 år till, i resten av ditt liv? Om inte så tycker jag att du verkligen borde överväga att lämna honom.

Ni har också barn tillsammans och de kommer, precis som du, att märka av hans alkoholism. Trots att han inte är våldsam så är det extremt smärtsamt att växa upp med en alkoholiserad förälder som inte finns där för dig. Det spelar ingen roll om det är vanligt eller normalt i Finland - det påverkar inte er situation åt varken det enda eller det andra hållet. 

Hoppas att du kan komma fram till vad som är bäst för dig - vad som gör dig lycklig och vad som ger dig energi att vara den bästa föräldern du kan vara åt dina barn. Styrkekramar!
    Ett plus på detta
  • Kjell2
    Anonym (Uppgiven) skrev 2019-07-02 12:31:37 följande:
    nej
  • Anonym (AA)
    Nej, däremot riskerar han att antingen nyktra till eller mista sin familj.
    Om du inte har några allvarliga brister så har du inget att oroa dig för.

Jag förstår om du inte vill, men jag lovar dig att din man skulle bli erbjuden hjälp.
  • Anonym (Ja)

Du riskerar att barnen placeras i familjehem. Det gör alla socanmälningar och särskilt missbrukstrelaterade.

Absolut SÄMSTA rådet! Dessutom skulle du och barnen få ett rent h-vete om ni kopplar in soc, oavsett utgång av en utredning.

Jag har levt med en alkoholist (idag är vi nära vänner) och han vill absolut inte sluta helt med alkohol. Men nu har han bestämt sig för vård där man får hjälp att dra ner på alkoholen till en mer "normal" nivå. Jag hoppas han gör det för då kan vi bli ett par igen.

Detta kanske kan vara något för din man? Just det där med att aldrig mer få dricka skrämmer alkoholister.
  • Anonym (AA)
    Anonym (Ja) skrev 2019-07-02 13:07:13 följande:
    Du riskerar att barnen placeras i familjehem. Det gör alla socanmälningar och särskilt missbrukstrelaterade.

Absolut SÄMSTA rådet! Dessutom skulle du och barnen få ett rent h-vete om ni kopplar in soc, oavsett utgång av en utredning.

Jag har levt med en alkoholist (idag är vi nära vänner) och han vill absolut inte sluta helt med alkohol. Men nu har han bestämt sig för vård där man får hjälp att dra ner på alkoholen till en mer "normal" nivå. Jag hoppas han gör det för då kan vi bli ett par igen.

Detta kanske kan vara något för din man? Just det där med att aldrig mer få dricka skrämmer alkoholister.
    Stämmer inte, inte på något vis.
    Mannen riskerar att inte få vara med sina barn, ja. 
    Ts riskerar inget utöver att ev lämna sin man för att barnen ska få en bra uppväxt.

Tycker du att det är bättre att barnen ska växa upp med en pappa som aldrig är nykter?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (AA) skrev 2019-07-02 13:16:24 följande:

Stämmer inte, inte på något vis.

Mannen riskerar att inte få vara med sina barn, ja. 

Ts riskerar inget utöver att ev lämna sin man för att barnen ska få en bra uppväxt.

Tycker du att det är bättre att barnen ska växa upp med en pappa som aldrig är nykter?

Mitt råd är tusen gånger bättre då det innebär att barnen får växa upp med både mamma och pappa, utan missbruk. Men du anser att det är bättre att barnen förlorar sin pappa och att hela familjen får leva i misär under lång tid?!
  • Anonym (AA)
    Anonym (Ja) skrev 2019-07-02 13:07:13 följande:

Många, de flesta, med alkoholmissbruk klarar inte en "normal" nivå.
    En alkoholist klarar det inte.
    Anonym (Ja) skrev 2019-07-02 13:23:46 följande:
    Mitt råd är tusen gånger bättre då det innebär att barnen får växa upp med både mamma och pappa, utan missbruk. Men du anser att det är bättre att barnen förlorar sin pappa och att hela familjen får leva i misär under lång tid?!

Nej, ditt råd är inte bättre.
    För med största sannolikhet kommer det inte fungera, OM han inte bara är alkoholberoende och inte kemiskt sett alkoholist. Så är det bara.

Och då menar jag att det är bättre att ts man får hjälp, vill han inte ta den så är det bättre att barnen växer upp i ett hem utan missbruk. Detta behöver inte innebära att de förlorar sin far, bara att de slipper se honom påverkad.

Varför skulle familjen få leva i misär menar du?
    Det är ju mer eller mindre det som sker idag!
  • Tow2Mater

Undrar bara; om han inte blir odräglig, våldsam eller sluddrig, varför skärmar du av honom från barnen?

• xSpinell
    Anonym (AA) skrev 2019-07-02 11:22:11 följande:

Jag förstår att det är du som...??????...

Vissa med dessa problem måste sluta dricka helt, andra klarar att lära sig dricka mer "socialt anpassat", det som avgör detta är om man är kemisk beroende eller "bara psykiskt".

Du får gärna förklara detta lite mer vad skillnaden är , tack

Jag levde själv med en alkoholist får ca:25-30 år sedan

Efter den separationen så blev det jag ensam som började uppfostra våra barn 
    Dom är i dag vuxna , men dom har ingen som helst kontakt med sin mamma.

Ingen påverkan från mig i det fallet , barnens helt egna beslut .
    Hon förstörde den relationen helt själv med svek o ljug .
  • Anonym (Emma)

Sluta med att ge din man ursäkter för hans dryckande, tänker på det du skrev om Finland. Det har ingen betydelse var han kommer ifrån. Om hans drickande ses som normalt där kanske det betyder att han har alkolism i släkten.

Som andra tidigare skrivit kommer han inte att ändra sitt beteende förens han inser att det är fel och det kommer nog att krävas att du ansöker om skilsmässa.

Det som är viktigt att komma ihåg är att det inte är DU som tar barnen från sin far utan det är HAN som valt bort dem genom att välja alkoholen. Du kommer ge barnen en tryggare närvaro om ni skiljer er. Även om dem inte förstår så märker dem att pappa är konstig. När de blir äldre kommer de att förstå och märka av det med. De kommer skämmas för honom och över sig själva att de har en alkoliserad far. Tro mig jag har varit där. Väljer du att skilja sig ökar chansen att de får tillbaka sin pappa. Min föräldrar skiljde sig först när jag var 15. Det har gjort att mina barndomsminnen om pappa består bara av honom när han är full. Det bidrog nog till att det va svårt att laga vår relation när han väl blev nykter. Han va aldrig elak men det tog många år innan jag ju de tro på och lita på honom. Nu har vi en bra relation och har pratat om allt som varit. Vissa minnen jag har från när jag och min bror hittade på roliga saker med vår mamma minns jag inte att min pappa var med. Det har jag fått berättat i efterhand. Det får mig att undra om jag hade haft andra minnen om honom om de hade skiljt sig tidigare. Han har själv sagt att förlora mig och min bror va det som fick honom att inse sina problem och vilja förändras.

• PapayaMango
    Anonym (AA) skrev 2019-07-02 11:23:10 följande:

Nu är du ju elak.

Den förra tråden tog upp helt andra saker utöver mannens alkoholproblem.

Varför lägger du energi på att förstöra för ts att få svar som enbart handlar om just alkoholen???

För personen i fråga är en bitterfitta/Internetkonstapel och det är såhär dem livnär sig. Enkelt.
  • PapayaMango
    Anonym (AA) skrev 2019-07-02 11:23:10 följande:

Nu är du ju elak.

Den förra tråden tog upp helt andra saker utöver mannens alkoholproblem.

Varför lägger du energi på att förstöra för ts att få svar som enbart handlar om just alkoholen???

För personen i fråga är en bitterfitta/Internetkonstapel och det är såhär dem livnär sig. Enkelt.
  • Avenia

Hans alkoholbruk är normalt - för en alkoholist.

Jag kännerr finskar och ingen jag känner dricker på det viset

• hon mot strömmen

Du har två alternativ att välja mellan:

1 Ge honom ultimatumet familjen eller alkoholen. Var beredd på att du blir ensam. Ställ krav!

2 gå till hans arbetsgivare och säg att han är alkoholist och hur han gör. Arbetsgivare har stort rehab ansvar, väljer din man att gå med på behandling så är det viktigt att du är med på resan och stöttar honom.

Var beredd på att ta konsekvenserna som kommer efter, skaffa dig en samtalkontskt du kan ringa dygnet runt när det blir tufft

• Anonym (AA)
    hon mot strömmen skrev 2019-07-03 17:35:39 följande:

Du har två alternativ att välja mellan:

1 Ge honom ultimatumet familjen eller alkoholen. Var beredd på att du blir ensam. Ställ krav!

2 gå till hans arbetsgivare och säg att han är alkoholist och hur han gör. Arbetsgivare har stort rehab ansvar, väljer din man att gå med på behandling så är det viktigt att du är med på resan och stöttar honom.

Var beredd på att ta konsekvenserna som kommer efter, skaffa dig en samtalkontskt du kan ringa dygnet runt när det blir tufft

Nej, att gå bakom ryggen på mannen och rapportera till arbetsgivaren kan inte sluta bra.

Ts, gör INTE det.
  • Anonym (Jesus)

Upprepar lite flera skrev o tråden för att poängtera hur samt det är.

Du kan inte få honom att sluta, inget du gör eller säger kommer påverka hans val. Innan ultimatum eller uttryck för ditt stöd kommer förändra något. Detta för stt han själv anser att det inte finns något problem.

Att du mår dåligt i ditt eget hem då har det gått för långt.

Herregud du håller honom undan från era barn. Du känner obehag du är ledsen! Lyssna på dig själv!

Efter att du testat alla möjliga strategier kommer du finna en mindre gnista av hopp, som du inte fullt ut vågar lite på själv. Han kommer lova att minska eller sluta. Han kommer sluta dricka öppet inför dig och när du ingen längre kan hålla inne med dina misstankar om att han trots allt druckit så kommer han gång på gång få dig att känna dig dum som att du inbillar dig att han druckit.

Men sen kommer du hitta burkar påminna konstigaste ställena och få höra dom mest löjliga historierna han gren dig för att undkomma

Faktum och konfrontation.

Barnen märker medmänniskor du tror mina var mellan 4-7 när min ex man höll på. Herregud får ångest bara av att lösa sådana här trådar.

Agera nu! Du kommer ångra allt när det är för sent. Det kommer att bli skitjobbigt men inte jobbigare än det är nu.

Vill han ha dig och barnen kommer han kämpa kanske inte nu men på vägen. Det viktigaste du gör nu är att sätta dina barn allra allra först.

Det gör du inte genom att gå runt o trippa på tå o må dåligt i dina egna tankar och oro.

Prata med någon du lirare på helt ärligt o öppet. Vill du ge det en chans så ge honom ett papper med telefon nummer till vc och AA .

Jag gjorde allt du skriver och allt jag skrev men han vägrade, ljög , manipulerade betedde sig mer o mer dumt.

Tillslut sparkade jag ut honom. Packade hans saker o bytte lås. Jag började också om bli sjuk o insåg att nu är det bra jag måste ta hand om mig o mina barn. Jag var helt solklar i att jag gjort allt testat allt.

Tror han är alkoholfri nu men han lägger dortfarande allt på mig vilket bevisar för mig att han ännu kämpar .

Min respekt min tillit o kärlek försvann daltande men säkert under alla dom åren och det var inget som gick att återställa.

• Anonym (Jesus)

Förlåt för min text min telefon och autocorrect garn ballat ur totalt .

• hon mot strömmen
    Anonym (AA) skrev 2019-07-03 19:15:58 följande:

Nej, att gå bakom ryggen på mannen och rapportera till arbetsgivaren kan inte sluta bra.

Ts, gör INTE det.

Hon har sin fulla rätt i det göra det. Jag har själv gjort det med min make för ca 7 månader sen för jag var less på hans drickande så fort att han fick tillfälle. Sista gången gjorde han bort sig rejält hos sin omgivning och det lades ut en film på sociala medier på honom.

Han har nu varit nykter i 7 månader och det har varit tufft, jobbigt men inte ett återfall hitttills.

.

Han vet att han får gå vid minsta lilla återfall och då förlorar han mig och barnen.

Tror inte att hans arbetsgivare uppskattar om han kommer bakfull/full på jobbet. vilket innebär att han kan få sparken om inte han går med på behandling när detta händer
Svar på tråden Min man är alkoholist