Inlägg från: Ocdkille |Visa alla inlägg
  • Ocdkille

    Ska folk få BE på arbetstid?

    Konservativ skrev 2019-07-06 22:41:19 följande:
    Jag äter vad jag har lust med på julafton.

    vad gäller frågan om jag inte kan gå i kyrkan så var jag tvungen att kolla i katekesen och där står inget antal gånger man kan vara frånvarande. Men olika skäl finns som är godkända: sjukdom, sjukdomar hos spädbarn, dispens från prästen. OM man bor i ett land som kräver att man jobbar på söndagen så måste man ju, men ska ändå försöka leva dagen som den dag som gav oss försoning. Gäller också om man av nån annan anledning måste jobba på en söndag.  (Anledningen till att kristna har söndag som helig dag är att Jesus uppstod på en söndag.) 
    Kyrkan var stenhård förr då straffades man hårt om man inte gick på söndagen. Taskigt med tanke på att det bara var söndagen som var ledig då och att då tvingas sitta i kyrkan. Sen var kyrkan stenhård med att man inte fick arbeta på sabbaten. Vet ett fall då dom lätt en stackare dö på grund av det. Dom var några som höll på att gräva en brunn innan sabbaten skulle börja. Då rasade det igen över en av männen. Dom andra började gräva fram honom men när klockan slog över till sabbat då tordes dom inte gräva mer för dom var rädd för prästen. Han som var i brunnen hade en hund som skällde i flera minuter men sen slutade han. Det tragiska var att när sabbaten var slut och dom grävde fram honom visade det sig att dom var nästan framme när dom slutade och hade troligen kunnat få fram honom om dom fortsatt. Troligen var han vid liv så länge som hunden skällde. 

    När det gäller muslimer och deras bön så kan dom flytta den eller få dispens om det krävs. Tex kan en pilot som måste ha kontroll under en hel flygning få dispens osv. Men som många har skrivit muslimer har inga problem att hålla sig inom sina raster. Då är det värre med alla rökare som i alla tider tagit extra raster för att röka.
  • Ocdkille

    Sen firar dom flesta svenskar inte jul för att dom är kristna. Jul firades innan kristendomen kom hit. Dom flesta svenskar är inte kristna nuförtiden utan deras firande kan nog mer liknas med det traditionella dvs man firar att det vänder mot ljusare tider. Dessutom får man egentligen inte ens äta gris om man är bokstavstroende kristen.

  • Ocdkille
    Tow2Mater skrev 2019-07-10 22:11:01 följande:
    Konstigt det fungerar bra i Norge och Danmark.

    Sverige stänger ute alla utom en typ av t ex barnmorskor; kanske därför förlossningvården i dag är under all kritik...
    Varför ska hon få skippa en stor del av vad hennes arbete går ut på bara för att hon inte gillar det. Gillar hon inte att syssla med aborter då finns det gott om andra arbeten där hon inte behöver göra det. Sd är så jävla hycklare. Dom vill få igenom sån skit men ger sig på folk som ber utan att det stör någon. Blir intressant hur dom ska hantera den kristna handläggaren som anmält sig själv eftersom hon bett på arbetstid. Faktum är att det var inget problem innan dom skapade det. Sen om det är ett stort problem då antar jag att dom även kommer förbjuda rökning på arbetstid också för rökare tar mer pauser än dom som ber. Och är dessutom sjuk mer ofta.
  • Ocdkille
    Crash Man skrev 2019-07-11 21:42:49 följande:
    Ska jag vara helt ärlig bryr jag mig egentligen inte om det finns ett böneförbud eller inte. Det är på gränsen till en icke-fråga för mig. Det är dock kul att se reaktionerna från alla politiskt korrekta muppar.

    Alla arbetsplatser tillåter inte rökpaus, eller paus för att använda mobilen för privata samtal oavsett om det är till ungarnas dagis eller ej, vilket jag anser att arbetsgivarna ska ha rätt att förbjuda. Vill man röka/ringa eller be så bör det ske på obetald rast, vilket även kommunalfullmäktigen har gett klartecken för.

    Det här böneförbudet på arbetstid, vad är det som gäller egentligen?


    ? Obetald rast har vi inga synpunkter på. Det är under betald arbetstid som detta gäller, säger Eric Berntsson.

    Det är märkligt att det väcks så starka känslor över att en kommun inte tillåter att man avviker från sitt arbete under betald arbetstid.

    Är det verkligen rimligt att jämföra detta med Sovjetunionen eller Nordekorea? Är förbud mot att be på betald arbetstid verkligen att jämföra med att bli bortrövad av röda armén mitt i natten och förd till Gulag?


    Dom borde då vara konsekventa och förbjuda rökning m.m eftersom det är samma sak. Dessutom var det och har aldrig varit något problem med muslimer som ber. Det är det man retar sig på att dom inriktar sig på att visa att muslimer ska hållas på plats. Det är ju det som det handlar om. SD är ett nazistparti och kommer alltid vara det.
  • Ocdkille
    Crash Man skrev 2019-07-11 22:19:27 följande:
    Jag är gymnasielärare i religion så jag antar jag har viss kunskap om religion.
    Ha ha för att vara gymnasielärare verkar du ha dålig koll. Och jag tror inte att du har bättre koll än imamer eller universitetsprofessorer. Sen ska jag vara ärlig vad jag minns av mina lärare i religion så hade dom koll på kristendomen men inte mycket koll på dom andra religionerna förutom det mest grundläggande. Jag misstänker att du dessutom är obehörig lärare men det är ett antagande bara.
  • Ocdkille
    Tom Araya skrev 2019-07-11 23:40:40 följande:
    Du förutsätter att folk på arbetet kan/får ta dessa pauser?

    Fundera exempelvis på jobb inom vården där man i vissa situationer och moment förutsätts vara minst två och där både kollega och patient skulle få vänta om det tas paus mitt i, för böner kan ibland vara tidsbestämda, medan andra behov av pauser kan anpassas utefter när det passar med arbetet och av samma skäl också helt utebli.
    Enligt koranen skulle arbetet då gå före. Sen kan dom även flytta på böner. Det skulle inte vara något problem. En muslim som jobbar inom vården skulle bryta mot koranen om bönen gick före en patient.
  • Ocdkille
    Tom Araya skrev 2019-07-12 00:03:53 följande:
    Jag har vänner och bekanta inom vården som beskriver att kollegor helt plötsligt "försvinner" för en bönestund och att det ibland kommer väldigt olägligt.
    Dessa har fått ok på detta från sina chefer, men kollar aldrig av med kollegor i just den aktuella situationen.

    Alla religiösa tolkar och efterlever inte alla religiösa regler och påbud på samma sätt.
    Visst på samma sätt har jag haft det med rökare på varenda arbetsplats som jag varit på det har alltid funnits rökare som dragit så fort dom fått sug. Men inte förbjuds rökning på arbetsplats. Har dom muslimer som drar när det inte är lägligt då får man ta det med dom. Det är ju bara att hänvisa till koranen den är tydlig. Så visst det kan finnas enskilda personer men det är väl chefens roll då att ta upp det med dom att dom får vänta tills det är läge. Det är som med alla andra saker folk drar och gör. En del drar in på toan och surfar på mobilen i tid och otid. En del smiter och hämtar kaffe en tio minuter då och då. Finns alltid såna. Därför skulle man bli tvungen att förbjuda en massa annat också om man vill få bort att folk gör annat på arbetstid. 
  • Ocdkille
    Tom Araya skrev 2019-07-12 00:52:50 följande:
    Jo, det finns arbetsplatser där rökning är mer eller mindre förbjudet och än fler arbetsplatser/yrken där pauser får tas endast om det passar arbetssituationen.
    Ocdkille skrev 2019-07-12 00:13:06 följande:
     Har dom muslimer som drar när det inte är lägligt då får man ta det med dom. Det är ju bara att hänvisa till koranen den är tydlig.. 
    Religiösa skrifter är allt annat än tydliga, då skulle det inte finnas olika falanger inom samma religion.Det mesta av det där är redan uttalat att man i huvudsak ska sköta på raster och aldrig har jag hört talats om att det uttalats vara okej/godkänt på betald arbetstid, även om man ser mellan fingrarna med det ibland.


    Visst men det är det som är saken. När SD politikerna förbjuder bön på arbetstid då gör man det för att peka ut muslimer som ett problem. Vilket det inte var i kommunen. Skulle det vara så att dom ska förbjuda sånt som kan störa då skulle dom vara konsekvent och förbjuda rökning och allt annat också. Sen är koranen tydlig på dom punkterna det är bara för dom att läsa innantill. Och det har fungerat utan problem. 

    Sen har jag aldrig varit med om en arbetsplats där rökarna inte rökt på arbetstid.
  • Ocdkille
    Tom Araya skrev 2019-07-12 01:25:58 följande:
    Det blir förstås en helt annan sak om en s-politiker vill förbjuda bön på arbetstid...!?
    Ocdkille skrev 2019-07-12 00:57:40 följande:
     Vilket det inte var i kommunen.
    Du vet hur det fungerar på kommunens arbetsplatser och hur deras kollegor upplever det?Vad mer störande planeras att förbjudas nu med det nya rökförbudet som trädde ikraft den 1/7?
    Ocdkille skrev 2019-07-12 00:57:40 följande:
    Sen är koranen tydlig på dom punkterna det är bara för dom att läsa innantill.
    Det vore ju i så fall lite udda...

    Kanske är det bara enligt din tolkning...

    Som i så mycket annat vad det gäller Islam så är inte bara Koranen styrande, utan även Muhammed som föregångsman (Sunna).



    Det finns även S politiker tyvärr som är rasister framförallt i Skåne som tyvärr har blivit Sveriges motsvarighet till den amerikanska södern och rasismen där.

    Var inga klagomål innan dom genomförde förbudet mot bön så uppenbarligen var det inget problem. SD har förbjudit saker som inte varit problem förr bara för att det varit invandrare som varit inblandade. Var väl en SD kommun där dom förbjöd tiggare trots att det inte fanns några tiggare där.

    Sen är reglerna tydliga och det fungerar uppenbarligen eftersom det fungerat tills nu och det fungerar i hela den muslimska världen. Och även den kristna för även kristna ber på arbetstid.
  • Ocdkille
    Crash Man skrev 2019-07-12 08:52:03 följande:
    Rökning är förbjuden på arbetstid i Bromölla kommun, så du kan knappast anklaga dem för att vara inkonsekventa. Läs intervjun med kommunalrådet jag länkade i tidigare inlägg. Om det aldrig var ett problem med muslimer som ber så är det ingen som påverkas negativt av detta beslut och därmed finns det ingen stor anledning att gnälla över det.

    Jag har nämnt det tidigare; detta är en icke-fråga för mig. Jag bryr mig inte om det finns ett böneförbud eller ej. Det är dock märkligt att det väcks så pass starka känslor för att man inte får avvika från sina arbetsuppgifter på betald arbetstid.
    Åsa skrev 2019-07-11 23:04:29 följande:
    Kristenheten är inte homogen. Det är inte så väldigt ovanligt att be en halvtimma eller mer om dagen bland devota kristna. Du behöver inte gå till katolska gamla tanter, du hittar det likaväl i svenska frikyrkor som bland amerikanska protestanter. En bekant jobbar på ett företag i Västsverige grundat av missionare. De börjar arbetsdagen med en halvtimmas andakt, även anställda som inte är församlingsmedlemmar.

    Katolska kyrkan har för övrigt bönetider vid fasta klockslag under dagen.
    Visst finns det kristna som tar bönen mer seriöst och muslimer som tar bönen mindre seriöst. Därmed är det inte helt orimligt att det finns ett böneförbud på betald arbetstid.
    Så du anser alltså att du är kapabel att avgöra mina kunskaper om islam efter tre inlägg på familjeliv. Kul för dig. Jag tror själv att mina kunskaper om religion är betydligt större än många andra gymnasielärares.

    Fast varför ska man förbjuda något som inte är ett problem och aldrig varit det och varför bara inrikta sig på muslimer? Nu fick dom iofs problem när en kristen anmälde sig själv. Problemet med förbudet är att dom införde det för att peka ut muslimer som ett problem. Fast dom aldrig varit det. Är det inget problem varför du införa ett förbud.

    Uppenbarligen är det inte en ickefråga för dig och gissar jag rätt är du en SD anhängare som inte gillar muslimer men kör med standardfrasen "Jag är inte rasist men". Sen återigen om man ska förbjuda en sak som inte är ett problem då får man vara konsekvent och förbjuda allt som inte är jobb på arbetstid. Prata med varandra, hämta kaffe, ta en bensträckare m.m

    Jag kan basera dina kunskaper baserat på dina inlägg och att dom är tvärs emot vad imamer säger och var professorer säger. Och jag baserar det på min erfarenhet av religionslärare som jag haft. Dom har alltid varit kristna och alltid haft väldigt basal kunskap om andra religioner än kristendomen. Skulle tro att det är samma med dig.
Svar på tråden Ska folk få BE på arbetstid?