• Anonym (Mamman)

    Hur ofta får era barn risifrutti?

    Som rubriken lyder, hur ofta får era barn äta risifrutti? Vi ger våra barn risifrutti till frukost en gång i veckan (barnen är 3 och 5 år).

  • Svar på tråden Hur ofta får era barn risifrutti?
  • Anonym (Inte hysterisk)
    Anonym (***) skrev 2019-07-15 12:46:31 följande:

    Och? Menar du att alla barn har samma tänder som dina barn?


    Hen svarade ju på MIN kommentar? Varför ska jag då inte svara utifrån MITT liv?
  • Anonym (Tandsköterska)
    Elin P skrev 2019-07-15 12:56:51 följande:

    Men om barnen äter detta till frukost och sen borstar man deras tänder, då leder det knappast till hål. Jag tycker också det blir lite hysteriskt.


    Tandborstning väger inte upp för stort intag av socker. Det hjälper inte att borsta om du har för stort intag av sött, då får du ändå hål. Vi lagar på mängder av små barn varenda vecka på jobbet. Det beror på småätande och för mycket socker.
  • Gameofthrones

    Vi äter inte sådant. Innehåller så mkt socker. Jag har aldrig uteslutit det. Jag har frågat mina barn. Vad dem vill ha till mellis och så. Dem gillar inte det. Våra barn gillar inte så mkt mackor heller. Matiga mackor supergott.

    Tycker att man ska sund förnuft lagom är bäst. Tycker dina barn om det så servera det. Så länge man inte ser annat fel i det.

  • Anonym (Tandsköterska)
    Elin P skrev 2019-07-15 12:56:51 följande:

    Men om barnen äter detta till frukost och sen borstar man deras tänder, då leder det knappast till hål. Jag tycker också det blir lite hysteriskt.


    Tandborstning väger inte upp för stort intag av socker. Det hjälper inte att borsta om du har för stort intag av sött, då får du ändå hål. Vi lagar på mängder av små barn varenda vecka på jobbet. Det beror på småätande och för mycket socker.
  • Anonym (Tandsköterska)
    sextiotalist skrev 2019-07-15 11:22:51 följande:

    Vet man vad det beror på?

    Det minskade ju med min generation bla pga de plågsamma besöken av flourtanten.

    Kan det bero på att de som växer upp idag är van att alltid ha något i munnen, för det jag har lärt mig är att det ska gå minst tre timmar mellan varje mål, så munnen återgå till sin egen syra/bas-nivå-


    Det beror på att barn idag småäter otroligt mycket, äter massor av socker även till vardags, föräldrar tar inte striden med tandborstning för de vill inte tvinga etc etc. det är så tråkigt att behöva på små barn helt i onödan
  • Anonym (Tandsköterska)
    Anonym (***) skrev 2019-07-15 11:38:50 följande:

    Ja, idag tuggar man mycket oftare än man gjorde förr. Idag är mat och godis/läsk så lättåtkomligt, samt billigt.

    Vissa föräldrar är så stolta över att deras ungar inte slänger sig över godiset när de är borta, för de får lov att äta godis lite när som helst, och därför blir de inte som tokiga som vissa ungar som bara får godis varje lördag. Men det är mycket bättre för munhälsan att äta allt godis på en gång än att spara och småäta under flera dagar.


    Precis
  • Anonym (Tandsköterska)
    sextiotalist skrev 2019-07-15 11:43:30 följande:

    Vi tillhörde de som inte hade lördagsgodis, men vi försökte stävja småätandet. Dvs man fick inte rota i kylskåpet bara för att man var lite sugen (oj, så mycket skit man har fått för detta på olika forum), fråga innan man tog. Inte äta frukt en gång i timmen (frukt skadar ju tänderna lika mycket som godis). Men det har uppenbarligen gett lite positivt. Ingen av dessa ungdomar har haft hål i tänderna, ingen lider av övervikt. Två är över 30 och sonen över 20.


    Helt rätt inställning, tumme upp
  • Randig

    Väldigt sällan, men när det väl händer så är det ofta kanske på en helgdag eller på semestrar om barnen vill ha det. Någon gång har den stora som är väldigt svår med maten fått det när han vart sjuk och bett om det själv, då ser jag hellre att han äter "skit" än inget alls Flört.

  • Anonym (Solen)
    sextiotalist skrev 2019-07-15 11:43:30 följande:

    Vi tillhörde de som inte hade lördagsgodis, men vi försökte stävja småätandet. Dvs man fick inte rota i kylskåpet bara för att man var lite sugen (oj, så mycket skit man har fått för detta på olika forum), fråga innan man tog. Inte äta frukt en gång i timmen (frukt skadar ju tänderna lika mycket som godis). Men det har uppenbarligen gett lite positivt. Ingen av dessa ungdomar har haft hål i tänderna, ingen lider av övervikt. Två är över 30 och sonen över 20.


    Jag har fått små äta godis hela uppväxten då jag haft en godisgalen pappa, älskat frukt, tuggat jätte mkt tuggumin, sen när jag blev stor och blev långtradar chaufför och jobbade väldigt mkt kunde jag drick dricka eller red bull plus godis 18h i sträck i flera år och dricker nu väldigt mkt kaffe och äter onyttigt, jag har aldrig haft hål och väger ca 54kg så allt är nog också individuellt :Däven om man inte ska eftersträva hur jag levt och lever ???? :)
  • sextiotalist
    Anonym (Solen) skrev 2019-07-15 22:37:12 följande:

    Jag har fått små äta godis hela uppväxten då jag haft en godisgalen pappa, älskat frukt, tuggat jätte mkt tuggumin, sen när jag blev stor och blev långtradar chaufför och jobbade väldigt mkt kunde jag drick dricka eller red bull plus godis 18h i sträck i flera år och dricker nu väldigt mkt kaffe och äter onyttigt, jag har aldrig haft hål och väger ca 54kg så allt är nog också individuellt :Däven om man inte ska eftersträva hur jag levt och lever ???? :)


    Jag tror dig. Min farfar var smal som en sticka, trots att han åt massor. Däremot hade han urkassa tänder, men det var inte ovanligt för den generationen.

    Jag var urslarvig med tandborstningen när jag växte upp. Ingen karies efter lågstadiet. Men det var på den tiden de borrade allt, hål eller inte
Svar på tråden Hur ofta får era barn risifrutti?