• Anonym (GS)

    Antidepressiv medicin

    Jag har under ca tre års tid lidit av ångest efter ett par svåra händelser som inträffat. 

    Nu har det under de senaste månaderna känts som om det blivit värre och min läkare och den psykolog jag träffar är inne på att jag förmodligen har en lättare depression. När jag träffade min husläkare för ett par veckor sedan diskuterade vi möjligheten att börja med någon form av antidepressiv medicin. Vi ska prata vidare om det när jag ska träffa honom igen i augusti. 

    Det som gjort att jag är lite skeptisk är alla biverkningar som sådana mediciner verkar ha. Samtidigt känner jag ganska många som tar olika varianter och funkar bra. Det som framför allt gjort att jag tvekat är att man riskerar att gå upp i vikt. (Ja, så ytlig är jag, alla eventuella spydigheter om detta kommer att ignoreras, men jag kan väl säga att jag som kämpat med att hålla vikten i hela mitt liv inte direkt blir mindre deprimerad av att lägga på mig ännu mer. Men nog om det.)

    Läkaren sa i alla fall att det finns varianter som inte har denna biverkning, så ju mer jag tänker på det och ju eländigare jag mår, desto mer beredd är jag att ge det en chans. Man kan ju alltid sluta om man blir riktigt dålig av dem.

    Men sedan funderade jag på risken att bli "avtrubbad", få sämre reaktionsförmåga, bli likgiltig. Jag vill inte vara deprimerad, men jag vill inte bli en likgiltig zombie heller.

    Finns det någon här som vill dela med sig av erfarenheter kring att ta antidepressiv medicin. Hjälper det verkligen? 

  • Svar på tråden Antidepressiv medicin
  • AndreaBD

    Jag tycker du ska testa. Det är så olika med biverkningarna att det inte går att säga generellt. Ibland får man testa sig fram. Och om du skulle få biverkningar som gör att du känner att det inte är värt det, så är det bara att sluta igen. 

    Folk som har depression har svårt att bestämma sig att ta steget. Försök att göra det ändå! Det kan nämligen också bli så mycket bättre. Oftast blir det så. 

  • Anonym (GS)
    AndreaBD skrev 2019-07-15 18:54:35 följande:

    Jag tycker du ska testa. Det är så olika med biverkningarna att det inte går att säga generellt. Ibland får man testa sig fram. Och om du skulle få biverkningar som gör att du känner att det inte är värt det, så är det bara att sluta igen. 

    Folk som har depression har svårt att bestämma sig att ta steget. Försök att göra det ändå! Det kan nämligen också bli så mycket bättre. Oftast blir det så. 


    Tack! Jag har avstått tidigare, tänkt att jag skulle klara det ändå, men nu märker jag att jag blivit känsligare, eller hur jag ska säga, lättare att ramla ner i "svarta hål" eller hur jag ska säga. Så nästa gång jag träffar läkaren tänker jag ta upp att jag vill testa. 
  • Anonym (Utsättning)

    Det är svårt att veta vad som är rätt. Det jag vill säga är hur fruktansvärt svårt det kan vara att sluta med SSRI. Googla utsättningssympom innan du bestämmer dig. Läkare säger alltid att det inte är beroendeframkallande som ett mantra, men de har dock utsättningssymtom som för många kan vara långdragna och otroligt jobbiga. Jag kommer aldrig att börja igen. Värsta jag gjort.

  • Anonym (T)

    Själv har jag tagit SSRI tre perioder i mitt liv, tar nu ett SNRI-preparat sen 6 år tillbaka som tydligen ska vara rena rävgiftet när det kommer till utsättningssymptom (enligt Google..) men just den här sorten har gett mig hela livet tillbaka, så det har aldrig varit något alternativ att vara utan. Ser heller aldrig att jag skulle ha en anledning att sluta med den då jag utan medicin alltid haft ångestproblematik och väldigt pendlande sinnesstämning som orsakat mkt lidande.

    Om du känner att du vill testa så tkr jag absolut att du ska göra det, tänk bara på att man ibland får testa några olika innan man hittar rätt.

  • AndreaBD

    Angående utsättningssymptom så har jag själv inte upplevt några. Då har jag förstås trappat ner långsamt. Och jag har flera andra personer i min omgivning som har slutat igen med antidepressiva, utan nämnvärda problem. 

  • Anonym (Anna)

    Jag åt ssri i cirka fem år (sertralin) och äter nu snri (venlafaxin). Jag har varit otroligt nöjd! Jag har gått upp i vikt (svårt att veta om det beror på medicin eller livsstil) men det har varit värt varenda kilo. Jag känner mig inte avtrubbad eller likgiltig. Jag är mig själv men utan de djupaste dalarna.

  • Anonym (Olika)

    Jag blev avtrubbad , kände noll lust att göra saker mer än att äta o sova typ..gick upp 25kg. Dem första två åren togs ångesten o känslorna bort så jag kände mig lugn, självsäker osv men sen blev det värre o värre o när jag skulle sluta pga ett totalt känslolöst liv så tog de lång tid o ja gick igenom mkt skit.. men det funkar bra för vissa.. det äe olika

  • Anonym (Utsättning)
    AndreaBD skrev 2019-07-16 00:38:09 följande:
    Angående utsättningssymptom så har jag själv inte upplevt några. Då har jag förstås trappat ner långsamt. Och jag har flera andra personer i min omgivning som har slutat igen med antidepressiva, utan nämnvärda problem. 
    Självklart ska man trappa ner långsamt. Och det är det läkarna alltid säger, "om man trappar ner långsamt så går det bra". Tyvärr gäller det inte alla, vilket är något att ta med i beräkningen när man ska fatta beslutet. Det kan låta så enkelt att bara testa och sedan sluta om det inte fungerar. Tyvärr är det inte alltid så enkelt. För en del går det bra, för andra är det lite jobbigt ett tag och för andra är det ett rent helvete. Att sluta med Citalopram är det värsta jag upplevt och jag är långt ifrån ensam. Det var då jag började läsa om andra och vad läkare anser, men som de inte får säga till patienter. Så det är något att ha i åtanke. Men absolut, det kan självklart gå bra också, vill verkligen inte påstå något annat. Bara ge fler synvinklar.

    Ts, du skriver att ångesten kommit efter specifika händelser. Då är ju terapi verkligen toppen. För många föds man som en ångestfylld eller/och deprimerad person. Då kan tabletter nästan vara ett måste. Om trauman har orsakat ångesten tror jag att man har bättre förutsättningar att bli bättre även utan tabletter.

    Med det sagt, jag hoppas verkligen att du hittar en lösning som är bra för dig. Alla är vi olika. Kämpa på!
  • Anonym (A)
    AndreaBD skrev 2019-07-15 18:54:35 följande:
    Jag tycker du ska testa. Det är så olika med biverkningarna att det inte går att säga generellt. Ibland får man testa sig fram. Och om du skulle få biverkningar som gör att du känner att det inte är värt det, så är det bara att sluta igen. 

    Folk som har depression har svårt att bestämma sig att ta steget. Försök att göra det ändå! Det kan nämligen också bli så mycket bättre. Oftast blir det så. 
    Håller med
  • Anonym (Olika)
    Anonym (Utsättning) skrev 2019-07-16 13:08:26 följande:

    Självklart ska man trappa ner långsamt. Och det är det läkarna alltid säger, "om man trappar ner långsamt så går det bra". Tyvärr gäller det inte alla, vilket är något att ta med i beräkningen när man ska fatta beslutet. Det kan låta så enkelt att bara testa och sedan sluta om det inte fungerar. Tyvärr är det inte alltid så enkelt. För en del går det bra, för andra är det lite jobbigt ett tag och för andra är det ett rent helvete. Att sluta med Citalopram är det värsta jag upplevt och jag är långt ifrån ensam. Det var då jag började läsa om andra och vad läkare anser, men som de inte får säga till patienter. Så det är något att ha i åtanke. Men absolut, det kan självklart gå bra också, vill verkligen inte påstå något annat. Bara ge fler synvinklar.

    Ts, du skriver att ångesten kommit efter specifika händelser. Då är ju terapi verkligen toppen. För många föds man som en ångestfylld eller/och deprimerad person. Då kan tabletter nästan vara ett måste. Om trauman har orsakat ångesten tror jag att man har bättre förutsättningar att bli bättre även utan tabletter.

    Med det sagt, jag hoppas verkligen att du hittar en lösning som är bra för dig. Alla är vi olika. Kämpa på!


    Samma här! Slutade med citalopram efter ca 7års användande. Tog mig några år att fungera som en människa igen.. under 1-2 år hade jag sjuuka symtom från utsättningen.. fyfan aldrig igeb!
Svar på tråden Antidepressiv medicin