• Anonym (Tro)

    Bli gladare med rik Gudstro?

    Hej! Vill börja med att berätta lite bakgrundsinfo: jag har vart deprimerad och käkat ssri i snart 10 år. Under ca 2 års tid fick jag en stark koppling till kyrkan och min relation till Gud hjälpte mig klara livet, ibland var jag till och med riktigt glad. Nu två år senare är jag tillbaks på ruta ett igen känns det som. Jag har tappat intresse för allt och känner att medicin och terapi knappt hjälper. Av olika orsaker är jag inte redo att besöka kyrkor igen och vara social, är trött och tar en dag i taget. Men min tro finns fortfarande kvar och jag vill närma mig Gud igen...

    Nu vill jag försöka ta tag i detta med tron och min depression. Jag har fått rådet att fasta halvdagar och läsa bibel. För att boosta processen skulle jag vara jättetacksam för svar på tråden, om någon kan relatera på något sätt.

    Hur stärker du din tro om du tappat "gnistan"?

    Har du några favoritverser?

    Har du fastat?

    Varför är du troende?

    Tack på förhand och blessings!

  • Svar på tråden Bli gladare med rik Gudstro?
  • Anonym (Tro)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2019-07-16 02:27:14 följande:

    Jag har ingen tro alls men är också deprimerad o varit länge. Jag har funderat länge på att bli religös .. trodde du på gud från början? Vad fick dig att börja tro?


    Jag trodde på Gud i början, men inte en levande tro, tron var liksom ganska död. Jag fick egna erfarenheter av vad kärlek var (ställde mig frågan vad kärlek var många gånger och fick svar) utav ett förhållande...som sedan gick i kras. Det var i djupt mörker jag fann Gud som räddade mig. Jag kom fram till att jag blev förälskad i allt gott hos personen jag varit ihop med, och det var egentligen Guds närvaro - när det tog slut var personen helt kall mot mig som om vi knappt kännt varann i alla år...men till saken: jag tror att när en människa ler mot dig är det en glimt av Gud, när någon är snäll mot dig, generös, hjälpsam osv.

    Att Jesus är som en stråle av Guds ljus som fightade mörker...och det beundrar jag honom för.

    Jag började tro när det inte fanns hopp kvar i mig...
  • Anonym (Tro)
    Anonym (Love) skrev 2019-07-15 23:23:54 följande:

    Egentid med Gud, att umgås med Gud på ett personligt sätt, prata öppet, säga vad jag känner och vill och drömmer om, verkligen prata med honom när jag söker honom.. läsa bibeln och försöka lyssna in honom etc.. lyssna på lovsång! För mig är att lyssna på lovsång och att lyssna på tex Dan Mohler på youtube väldigt styrkande, jag får liksom mer inspiration och glädje och driv av det! Lyssna på andras vandring med Gud.. läsa böcker om livet med Gud etc..


    Lovsång! Nästan glömt att man kan be och närma sig Gud med lovsång...själv gillar jag Kari Jobe och Elevation Worship.
  • Trent

    När min tro känns svagare återkommer jag ofta till denna vers ur andra kungaboken:

    "Från Jeriko gick Elisha upp till Betel. När han var på väg dit kom en hop småpojkar ut från staden och gjorde narr av honom. ?Ge dig i väg, flintskalle!? ropade de. ?Ge dig i väg, flintskalle!? Elisha vände sig om, såg på dem och förbannade dem i Herrens namn. Då kom två björnhonor fram ur skogen och rev ihjäl fyrtiotvå av barnen."

    Gud är handlingskraftig och rättvis.

    En annan passage jag ofta läser ur Johannes:

    "Om jag själv vittnar om mig är mitt vittnesbörd inte giltigt. Men det är en annan som vittnar om mig, och jag vet att hans vittnesbörd om mig är giltigt."

    Det är så konkret och starkt tycker jag.

  • Anonym (Tro)

    Tack för att du delade med dig Trent!

  • Ocdkille
    Anonym (Tro) skrev 2019-07-19 00:23:44 följande:
    Tack för ditt svar.

    Jag tror det är mer komplicerat än så. I bibeln står tex stamtavlor, är inte expert, men en familjs synder och bördor kan finnas i "bagaget" när man föds. Så fort man vänder sig till Gud, tror jag en process sker - mot mer frihet, i ditt fall frihet från ocd. Jag har själv flera psykiatriska diagnoser och har frågat mig om Gud är god. Fast mycket har hänt i mitt liv som tyder på att Gud verkligen är närvarande mitt i allt hemskt. Och han har ej lovat oss att livet är en dans på rosor.

    Sedan att han straffat människor, har varit pga olydnad. Myckey likt en far mot sina barn. Fast det är klart att man kan ha olika uppfattningar om den saken.

    Så jag tror inte Gud skapat problemen i sig, utan att han tvärtom vill att vi vänder oss till honom med våra problem..
    Fast kan han vara god om han straffar mig för vad tex farsan ska ha gjort? Och varför ska jag behöva tro för att slippa straffas borde det inte räcka att vara en god människa? Dessutom handlade inte allt med korsfästelsen om att vi skulle befrias från straff för våra synder. Var det så då borde jag inte straffas. Och visst livet är inte en dans på rosor men varför är det så orättvist fördelat? Varför fick jag mer skit än många andra och andra mer än mig. 

    Sen har han ju straffat folk utan att dom gjort något fel. Job tex plågade han ju bara för att visa makt. Och alla barn han dödade kan ju inte hunnit synda. För att tala om syndafloden som var ett massmord. Sen har vi ju exempel som där han uppmanar tex Judarna att utrota dom som redan bodde i det lovade landet. Minns jag inte fel ska han till och med uppmanat till våldtäkt. 
  • Anonym (Tro)
    Ocdkille skrev 2019-07-19 22:59:41 följande:

    Fast kan han vara god om han straffar mig för vad tex farsan ska ha gjort? Och varför ska jag behöva tro för att slippa straffas borde det inte räcka att vara en god människa? Dessutom handlade inte allt med korsfästelsen om att vi skulle befrias från straff för våra synder. Var det så då borde jag inte straffas. Och visst livet är inte en dans på rosor men varför är det så orättvist fördelat? Varför fick jag mer skit än många andra och andra mer än mig. 

    Sen har han ju straffat folk utan att dom gjort något fel. Job tex plågade han ju bara för att visa makt. Och alla barn han dödade kan ju inte hunnit synda. För att tala om syndafloden som var ett massmord. Sen har vi ju exempel som där han uppmanar tex Judarna att utrota dom som redan bodde i det lovade landet. Minns jag inte fel ska han till och med uppmanat till våldtäkt. 


    Det finns så kallade principer i tron, försökte bara illustrera vad jag tror - jag tror inte Gud straffar dig, men vi kan vara mer eller mindre bundna till jävulen beroende på vårt bagage eller dna (och han är lika verklig som Gud). Så fort vi vänder oss till Gud upplöses allt detta i en process. Imho. Korsfästelsen kan ju betyda befrielse från allt från sjukdom, smärta - allt det vi känner har redan Gud känt av.

    Job plågades, eller gick igenom prövning, som är en annan princip i tron - just för att vi ska gå igenom lidanden men ändå behålla tro, då utlovas seger. Job belönades ju med mer rikedom och favör till slut.

    Jag vet inte varför det är orättvist fördelat, men Gud har lovat att han är rättvis.
  • Anonym (Ja och nej)

    Andlighet är pusselbiten som saknas vid depression ja men det handlar inte om att tro på Gud som någon gubbe eller välja religion utan om att känna tacksamhet och samhörighet med något större och heligt, med historien och framtiden. Man känner att man är sammanlänkad med allt levande och tacksamhet för det. Det ÄR lycka.

  • Anonym (Tro)

    Jag erkänner...det är inte alltid lätt att tro...och allt vi känner och går igenom, alla prövningar tex depression, sätter liksom saker på sin spets. En predikare sade en gång att det till och med kan födas mer ondska i en och plågor när man redan har sår och tomhet inombords, att fienden liksom tar och binder sig kring dessa sår.

    Så det är inte lätt...även om man har stark tro att bara resa sig och ordna upp sitt liv...

  • Anonym (Tro)
    Anonym (Ja och nej) skrev 2019-07-20 23:31:30 följande:

    Andlighet är pusselbiten som saknas vid depression ja men det handlar inte om att tro på Gud som någon gubbe eller välja religion utan om att känna tacksamhet och samhörighet med något större och heligt, med historien och framtiden. Man känner att man är sammanlänkad med allt levande och tacksamhet för det. Det ÄR lycka.


    Det tror jag med. Sedan om man väljer en trosinriktning trots allt, är upp till var och en. Men du beskriver det fint. Personligen känner jag att Gud är kraften som verkar i universum, men jag tror/vill tro på vad Jesus gjort också. Men gillar ej dogmer och annat påtvingat, det ska vara heligt...
  • Ocdkille
    Anonym (Tro) skrev 2019-07-20 23:28:54 följande:
    Det finns så kallade principer i tron, försökte bara illustrera vad jag tror - jag tror inte Gud straffar dig, men vi kan vara mer eller mindre bundna till jävulen beroende på vårt bagage eller dna (och han är lika verklig som Gud). Så fort vi vänder oss till Gud upplöses allt detta i en process. Imho. Korsfästelsen kan ju betyda befrielse från allt från sjukdom, smärta - allt det vi känner har redan Gud känt av.

    Job plågades, eller gick igenom prövning, som är en annan princip i tron - just för att vi ska gå igenom lidanden men ändå behålla tro, då utlovas seger. Job belönades ju med mer rikedom och favör till slut.

    Jag vet inte varför det är orättvist fördelat, men Gud har lovat att han är rättvis.
    Fast det är det som är så svårt att förstå. Bibeln säger emot sig själv på så många sätt. Sen varför ska det inte bara räcka med att vara god för att slippa plågas? Job förövrigt lär ha varit rätt så förstörd efter att förlorat allt så frågan är om det han fick sen uppvägde. Tror inte det skulle gjort det för mig. Det är ju lite som när han uppmanar Abraham tror jag att döda sin son. Då stoppar han honom precis innan han ska göra det. Men då är skadan redan skedd. För vore man sonen då skulle man aldrig mer lita på sin far. Det är det jag menar det finns fullt med sånt som är skumt i bibeln. Som sagt var fungerar det för er så kör på men jag har svårt att tro på det.
Svar på tråden Bli gladare med rik Gudstro?