• Anonym (Förstår inte)

    Hur kan man gilla stark mat?

    Kan någon förklara varför man gillar stark mat?

    Jag kan inte alls förstå vad det är för gott med det. Det bränner och blir obehagligt i munnen så man inte kan fokusera på hur maten smakar. Av naturliga reflexer måste iallafall jag dricka mängder med vatten efter att ha ätit något starkt för att få bort den starka obehagskänslan.

    Kan t.o.m få tårar i ögonen, svettas och bli spyfärdig om jag ätit något riktigt starkt.

  • Svar på tråden Hur kan man gilla stark mat?
  • Anonym (Chilibönan)
    Anonym (Förstår inte) skrev 2019-07-16 16:05:16 följande:

    Kan någon förklara varför man gillar stark mat?

    Jag kan inte alls förstå vad det är för gott med det. Det bränner och blir obehagligt i munnen så man inte kan fokusera på hur maten smakar. Av naturliga reflexer måste iallafall jag dricka mängder med vatten efter att ha ätit något starkt för att få bort den starka obehagskänslan.

    Kan t.o.m få tårar i ögonen, svettas och bli spyfärdig om jag ätit något riktigt starkt.


    Jag älskar när det bränner till i munnen!

    Smaken höjs alltid ett snäpp när det är starkt..
  • IceKitten
    Anonym (Förstår inte) skrev 2019-07-16 16:05:16 följande:

    Kan någon förklara varför man gillar stark mat?

    Jag kan inte alls förstå vad det är för gott med det. Det bränner och blir obehagligt i munnen så man inte kan fokusera på hur maten smakar. Av naturliga reflexer måste iallafall jag dricka mängder med vatten efter att ha ätit något starkt för att få bort den starka obehagskänslan.

    Kan t.o.m få tårar i ögonen, svettas och bli spyfärdig om jag ätit något riktigt starkt.


    Dricka vatten är det värsta du kan göra, det sprider bara runt smaken i munnen. Mjölk, glass och liknande bör du dricka/äta för att dämpa :)
  • Anonym (Förstår inte)
    IceKitten skrev 2019-07-16 16:16:53 följande:

    Dricka vatten är det värsta du kan göra, det sprider bara runt smaken i munnen. Mjölk, glass och liknande bör du dricka/äta för att dämpa :)


    Det har jag inte tänkt på. Den starka smaken brukar försvinna när jag dricker mycket vatten efter.
  • Anonym (Förstår inte)
    Anonym (Chilibönan) skrev 2019-07-16 16:12:16 följande:

    Jag älskar när det bränner till i munnen!

    Smaken höjs alltid ett snäpp när det är starkt..


    Smaken är som baken hehe. Själv flyttas allt fokus till den starka känslan i munnen som jag vill bli av med och kan inte njuta av maten och glömmer bort hur maten smakar bortsett från att den är stark.
  • Anonym (Chilibönan)
    Anonym (Förstår inte) skrev 2019-07-16 16:37:24 följande:

    Smaken är som baken hehe. Själv flyttas allt fokus till den starka känslan i munnen som jag vill bli av med och kan inte njuta av maten och glömmer bort hur maten smakar bortsett från att den är stark.


    Självklart är smaken olika och jag förstår att det inte är för alla.

    Får jag en bit stjälkselleri eller koriander i munnen blir jag snudd på vansinnig.... går inte att äta klart då.
  • AniieeHär

    Jag älskar stark mat, MEN jag vill även att den ska vara smakrik. Det finns mat som är stark "bara för att", som i en tävling om "hetast vinner". Det ger mig ingenting. Om det bara är chili i chilin så är den oftast vansinnigt tråkig och liksom bara stark. Styrka utan djup eller komplexitet. En riktigt välgjord chili, eller curry, eller whatever, med många olika dimensioner, får gärna vara hur stark som helst, nästan. Ska ju gå att äta utan brännskador, dock.

    Och som någon skrev, TS, skippa vattnet, käka eller drick något med fett som binder de starka ämnena (oftast kapsaicin) och neutraliserar. Mjölk, yoghurt, ost, osv. Det är inte för inte att lassi är en av indiens populäraste drycker.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (smakrikt)

    Stark mat med chilifrukter har en viss tillvänjningseffekt som kräver ofta starkare och starkare. Men man ska ha i åtanke att starka kryddor bränner lika mycket i magsäck och kropp som i munnen, och är alltså ganska farligt och kan  i värsta fall skada inre organ. Varför man använt stark mat i alla tider i Indien t ex har med bakterier att göra och inte för varken hälsa eller god smak. För generellt slås smaklökarna ut av starka kryddor och har alltså motsatt effekt.

  • klyban

    Man börjar ju inte med det starkaste, man kan ju börja med en paprika som har hetta.
    Och sen vandrar uppåt i styrka tills man anser man är nöjd.


    Anonym (smakrikt) skrev 2019-07-16 17:47:10 följande:
    Stark mat med chilifrukter har en viss tillvänjningseffekt som kräver ofta starkare och starkare. Men man ska ha i åtanke att starka kryddor bränner lika mycket i magsäck och kropp som i munnen, och är alltså ganska farligt och kan  i värsta fall skada inre organ. Varför man använt stark mat i alla tider i Indien t ex har med bakterier att göra och inte för varken hälsa eller god smak. För generellt slås smaklökarna ut av starka kryddor och har alltså motsatt effekt.

    Indien och dessa länder, så har man ju överdrivet mycket ingredienser med antiseptiska egenskaper.
    Sen får vi skilja på hetta och starka kryddor, då det är en vanlig myt att mat med hetta inte smakar nått annat än hetta.


    hur många meter var det?
  • Anonym (Ninni)

    Jag älskar stark mat, men som AniieHär skriver ska det vara komplexa smaker och inte bara starkt. Men jag tycker söta smaker är värdelösa. Liksom hur kan man äta semlor eller gräddtårta frivilligt?

  • Anonym (Baken)

    Som fler sagt- för att smaken är som baken. Jag älskar stark mat. Kan t.o.m äta etiopisk pepparsås. Maken svettas som en gris vid bara lätt stark mat så det är inget han väljer ute om man säger så. Men det får han ju välja som han vill, precis som du väljer vad du vill äta. Jag kan inte fatta hur folk öht kan äta marsipan eller nåt med mint för jag i princip spyr av det, men jag inser ju att andra tycker annorlunda än  jag helt enkelt. Glad

  • flygrl
    AniieeHär skrev 2019-07-16 16:49:07 följande:

    Jag älskar stark mat, MEN jag vill även att den ska vara smakrik. Det finns mat som är stark "bara för att", som i en tävling om "hetast vinner". Det ger mig ingenting. Om det bara är chili i chilin så är den oftast vansinnigt tråkig och liksom bara stark. Styrka utan djup eller komplexitet. En riktigt välgjord chili, eller curry, eller whatever, med många olika dimensioner, får gärna vara hur stark som helst, nästan. Ska ju gå att äta utan brännskador, dock.

    Och som någon skrev, TS, skippa vattnet, käka eller drick något med fett som binder de starka ämnena (oftast kapsaicin) och neutraliserar. Mjölk, yoghurt, ost, osv. Det är inte för inte att lassi är en av indiens populäraste drycker.


    Typ så här.

    Smak är en komplex historia och det ska stämma i flera dimensioner, hetta, sötma, sälta, syrlighet osv. Ofta är det gott om smaker bryts mot varandra. Men precis som det kan va gott med riktigt heta rätter kan jag också njuta av milda smaker. Det ena utesluter inte det andra och maträtter kan va goda på så många olika sätt.

    Är själv uppvuxen med ett ofta chilistarkt kök då mina föräldrar kommer från Latinamerika men kan också uppskatta traditionell svensk mat och då just dom smaker som är typisk för den.
  • BurningDiamond

    Håller med Aniiee, Ninni m. fl. Stark mat med mycket smak är super-gott. Stark mat som bara "bränner skiten ut truten" hoppar jag gärna över.

Svar på tråden Hur kan man gilla stark mat?