• Wed 17 Jul 2019 12:59
    310 visningar
    10 svar
    10
    310

    Gemensam ekonomi och skulder

    Hej!

    Jag vet att det är ett långt inlägg. Men jag ber er verkligen läsa och komma med tips och råd.

    Ni som lever i ett förhållande och den ena parten har skulder. Hur tänker ni och gör kring ekonomin? Pappan till barnen (Vi har två gemensamma) och jag flyttade isär ett tag men är påväg att flytta tillsammans igen. Vi hade gemensam ekonomi tidigare. Men nu har han lyckats dra på sig skulder som gått till kronofogden. Vi båda jobbar 100%. Men jag skulle vilja gå ner i tid till 80% då jag snart stressar sönder mig och det ständigt dåliga samvetet att man iprincip aldrig hinner se barnen på veckorna. Han har ett hus som han fått av sin pappa. (Huset står bara på barnens pappa inte mig) Det är inga lån på huset. Men det behövs lite renovering och han vill även bygga en stor altan. Han behöver givetvis bygga upp ett sparkonto (huskonto) om något skulle hända samt ett sparande för renovering. Men om vi har gemensam ekonomi känns det faktiskt orättvist att jag ska stå och betala hans skulder, hjälpa han bygga upp ett sparande och renovera för mina pengar då jag inte äger huset. Kanske låter taskigt av mig? Jag vet inte. Men det hade underlättat på andra plan att ha gemensam ekonomi. Räkningar, mat, aktiviteter, kläder till barnen osv. Har någon tips eller råd om hur vi kan tänka kring vår ekonomi? Eller är enda sättet att ha delad ekonomi? Obs! Han har stora skulder och en dotter som bor hos honom varannan vecka. Snälla, inga påhopp.

  • Svar på tråden Gemensam ekonomi och skulder
  • Wed 17 Jul 2019 13:05
    #1

    Herro!

    Nu har vi inga direkta stora skulder förutom ett huslån tillsammans. Men i övrigt har vi halvdelad ekonomi.

    Min skit är min skit, min mans skit är hans skit. Mat, barn och "måste" utgifter på huset delar vi på, sätter in procentuellt förhållande till våra löner nästan lika mycket på separata sparkonton.

    Men vill jag bygga en altan, då sparar jag till det, men klart min man får använda min altan ;)

    Du ska aldrig behöva stå och betala skulder som han dragit på sig. Vill han att du ska hjälpa till att betala för renovering då hoppas jag att han skriver in dig i en del av huset i alla fall. :)

  • sextio­talist
    Wed 17 Jul 2019 13:05
    #2
    alesig skrev 2019-07-17 12:59:20 följande:

    Hej!

    Jag vet att det är ett långt inlägg. Men jag ber er verkligen läsa och komma med tips och råd.

    Ni som lever i ett förhållande och den ena parten har skulder. Hur tänker ni och gör kring ekonomin? Pappan till barnen (Vi har två gemensamma) och jag flyttade isär ett tag men är påväg att flytta tillsammans igen. Vi hade gemensam ekonomi tidigare. Men nu har han lyckats dra på sig skulder som gått till kronofogden. Vi båda jobbar 100%. Men jag skulle vilja gå ner i tid till 80% då jag snart stressar sönder mig och det ständigt dåliga samvetet att man iprincip aldrig hinner se barnen på veckorna. Han har ett hus som han fått av sin pappa. (Huset står bara på barnens pappa inte mig) Det är inga lån på huset. Men det behövs lite renovering och han vill även bygga en stor altan. Han behöver givetvis bygga upp ett sparkonto (huskonto) om något skulle hända samt ett sparande för renovering. Men om vi har gemensam ekonomi känns det faktiskt orättvist att jag ska stå och betala hans skulder, hjälpa han bygga upp ett sparande och renovera för mina pengar då jag inte äger huset. Kanske låter taskigt av mig? Jag vet inte. Men det hade underlättat på andra plan att ha gemensam ekonomi. Räkningar, mat, aktiviteter, kläder till barnen osv. Har någon tips eller råd om hur vi kan tänka kring vår ekonomi? Eller är enda sättet att ha delad ekonomi? Obs! Han har stora skulder och en dotter som bor hos honom varannan vecka. Snälla, inga påhopp.


    Absolut inte gemensam ekonomi, inte lägga något i huset, det värsta scenariet är att du mäter ut huset för skulderna, då har du verkligen slängt pengar i sjön.

    Om du bor i egen lägenhet nu, försök att hyra ut den i andra hand, och ha separat ekonomi. Om du lägger något i huset, se till att ha det nedskrivet, vad och vilka belopp.
    Helst ska du inte flytta ihop alls.
    Jag anser egentligen inte att skulder är något hinder, men om han lyckats under kort tid att dra på sig stora skulder så hade jag dragit öronen åt mig.

    Det finns en lösning, det är att hans pappa tar tillbaka huset och ni hyr det av honom istället.
  • Wed 17 Jul 2019 13:12
    #3

    Fel av mig. Vet inte hur jag tänkte då jag skrev inlägget. Det är hans pappa som står på huset. Men hans pappa bor utomlands så han har köpt det till honom men barnens pappa står inte på huset utan barnens farfar.

    Tyvärr bor jag i en liten stad och får inte hyra ut lägenheten i andrahand då det är en hyresrätt.

  • sextio­talist
    Wed 17 Jul 2019 13:17
    #4
    alesig skrev 2019-07-17 13:12:07 följande:

    Fel av mig. Vet inte hur jag tänkte då jag skrev inlägget. Det är hans pappa som står på huset. Men hans pappa bor utomlands så han har köpt det till honom men barnens pappa står inte på huset utan barnens farfar.

    Tyvärr bor jag i en liten stad och får inte hyra ut lägenheten i andrahand då det är en hyresrätt.


    Hyresvärden kan inte neka uthyrning om det är av lagliga skäl

    https://www.residensportalen.se/blogg/hyreslagen/

    Om du vill hyra ut i andra hand, måste du ha hyresvärdens eller bostadsrättsföreningens samtycke samt beaktansvärda skäl. Om de nekar, kan du kontakta hyresnämnden som beslutar om du ska få tillstånd att hyra ut i andra hand. För att hyresnämnden ska kunna fatta ett beslut krävs att du har upprättat ett skriftligt andrahandskontrakt med en hyresgäst. Du får hyra ut i andra hand om du har ett lagligt skäl och hyresvärden inte har godtagbar anledning att neka. Exempel på lagliga skäl är ålder, sjukhusvistelse, studier, tillfälligt arbete på annan ort eller särskilda familjeförhållanden (t.ex. om du skall inleda ett samboförhållande men vill behålla lägenheten). Tänk på att alla hyresvärdar inte godkänner uthyrning i andra hand till juridisk person/företag. Sök tillstånd i tid!
  • Wed 17 Jul 2019 13:21
    #5

    LyckeLiten

    Har ni ett separat konto för mat, kläder och "måste" utgifter? Hur gör ni vid aktiviteter med barnen? Kläder till er själva osv? :)

  • Wed 17 Jul 2019 14:34
    #6
    alesig skrev 2019-07-17 13:21:45 följande:

    LyckeLiten

    Har ni ett separat konto för mat, kläder och "måste" utgifter? Hur gör ni vid aktiviteter med barnen? Kläder till er själva osv? :)


    Vi har ett matkonto och ett till barn som det sätts in en slant varje månad. :) "Måste" utgifterna som kan komma lite oförutsägbart tar vi som det kommer. Delar rakt av med sparade pengar.

    Kläder till mig själv går från min lön eller sparkonto. Har alltid en minimumgräns på sparkonto så vill jag ha en ny jacka så kan jag plocka där om det finns utrymme. Annars får det bli en billigare nästa lön ;)
  • Anonym (Egen ekonom­i)
    Wed 17 Jul 2019 16:30
    #7
    LyckeLiten skrev 2019-07-17 14:34:26 följande:

    Vi har ett matkonto och ett till barn som det sätts in en slant varje månad. :) "Måste" utgifterna som kan komma lite oförutsägbart tar vi som det kommer. Delar rakt av med sparade pengar.

    Kläder till mig själv går från min lön eller sparkonto. Har alltid en minimumgräns på sparkonto så vill jag ha en ny jacka så kan jag plocka där om det finns utrymme. Annars får det bli en billigare nästa lön ;)


    Jag hade personligen valt att ha delad ekonomi.

    Jag och min sambo har gemensam. Han för över hela sin lön till mig. Jag betalar alla våra räkningar och sedan får han en fickpeng och jag. Fickpengarna ska räcka till mat, nöjen, kläder osv. Resten av pengarna för vi över till sparkonto.

    Vi har bara gemensamma lån, 1 billån och 1 på en säng som snart är avbetalt.

    Men i ett fall så hade jag valt egen ekonomi just pga att han har ett hus men samtidigt skulder.

    Om han väljer att spara och lägga pengar på en altan som han själv vill bygga så är det hans val då det är hans hus. Du ska inte känna någon skyldighet till att betala den bara för att ni bor ihop. Du kan i sådana fall välja att köpa lite fin inredning till huset för att dekorera så även du trivs i huset eftersom tanken ändå verkar vara att ni ska bo där tillsammans (även om det är hans hus som sagt)

    Om ert förhållande är lyckat och ni lever med varandra om flera år så kan ni ju alltid diskutera boendekostnader sen, om han exempelvis vill renovera mer så kan du då välja att vara med och betala då, men med tanke på att ni just har hittat tillbaka till varann så hade jag vart lite avvaktande
  • Wed 17 Jul 2019 19:26
    #8
    LyckeLiten skrev 2019-07-17 14:34:26 följande:

    Vi har ett matkonto och ett till barn som det sätts in en slant varje månad. :) "Måste" utgifterna som kan komma lite oförutsägbart tar vi som det kommer. Delar rakt av med sparade pengar.

    Kläder till mig själv går från min lön eller sparkonto. Har alltid en minimumgräns på sparkonto så vill jag ha en ny jacka så kan jag plocka där om det finns utrymme. Annars får det bli en billigare nästa lön ;)


    Tack snälla för att du delade med dig! :) har fått en annan tankebana nu. Tack :) :)
  • Wed 17 Jul 2019 19:28
    #9
    Anonym (Egen ekonomi) skrev 2019-07-17 16:30:14 följande:

    Jag hade personligen valt att ha delad ekonomi.

    Jag och min sambo har gemensam. Han för över hela sin lön till mig. Jag betalar alla våra räkningar och sedan får han en fickpeng och jag. Fickpengarna ska räcka till mat, nöjen, kläder osv. Resten av pengarna för vi över till sparkonto.

    Vi har bara gemensamma lån, 1 billån och 1 på en säng som snart är avbetalt.

    Men i ett fall så hade jag valt egen ekonomi just pga att han har ett hus men samtidigt skulder.

    Om han väljer att spara och lägga pengar på en altan som han själv vill bygga så är det hans val då det är hans hus. Du ska inte känna någon skyldighet till att betala den bara för att ni bor ihop. Du kan i sådana fall välja att köpa lite fin inredning till huset för att dekorera så även du trivs i huset eftersom tanken ändå verkar vara att ni ska bo där tillsammans (även om det är hans hus som sagt)

    Om ert förhållande är lyckat och ni lever med varandra om flera år så kan ni ju alltid diskutera boendekostnader sen, om han exempelvis vill renovera mer så kan du då välja att vara med och betala då, men med tanke på att ni just har hittat tillbaka till varann så hade jag vart lite avvaktande


    Det var så enkelt innan dessa skulder! Vi gjorde precis som ni. Allt blev så komplicerat nu. Och då dessutom huset finns i bilden som vi inte äger tillsammans. Mycket att tänka och fundera kring.
  • Anonym (Egen ekonom­i)
    Wed 17 Jul 2019 19:53
    #10
    alesig skrev 2019-07-17 19:28:41 följande:

    Det var så enkelt innan dessa skulder! Vi gjorde precis som ni. Allt blev så komplicerat nu. Och då dessutom huset finns i bilden som vi inte äger tillsammans. Mycket att tänka och fundera kring.


    Eftersom ni ändå har vart separerade så är ni ju vana vid egen ekonomi så det behöver inte vara så svårt. Det blir svårt om ni väljer att göra det svårt.

    Jag hade inte velat betala min sambos skulder som han har fixat själv och han du delar ditt liv med ni äger ju inte ens husets utan det ju hans pappa...
Svar på tråden Gemensam ekonomi och skulder