• matf

Tvätta hål i öronen infektion, klorhexidin? HJÄLP

Hej! Jag undrar om hål i öronen kan tvättas med klorhexidin? Alltså varje dag för rengöring. I våras tog ja hål i ögonen för tredje gången då ja tagit ut som andra gångerna pågrund av infektion och att det stötts ut, trots att jag alltid försökt hålla rent och torrt. Denna gången har ja gett mig fan på att inte behöva ta ur dom, varit noooga med tvätt men ändå infektion, jag förstår inte.. en del tvättar nästan aldrig o de läker fint och jag försöker verkligen hålla rent, morgon och kväll till en början sen övergick ja bara till morgon varje dag. iaf så håller jag på att läka ut infektionen med en salva och klorhexidin som jag fått tipsar av från en läkare. Läkte ut infektionen för en vecka sedan, tvättade sedan med tvål och vatten VARJE DAG noggrant. Tog aldrig ut örhängena eftersom jag tror det irriterar mer än gör gott när de inte är läkta att dra ur och i dom. Öronen kändes så bra, inget ont! Men bara ett par dagar efter gjorde de ont igen trots jag varit noga med tvätt!!

Nu till frågan, när infektionen läkt ut denna gång, kan jag använda klorhexidin som rengöring VARJE DAG istället för tvål och vatten?? för nu har jag tvättat med tvål och vatten och verkligen försökt så länge, men mina öron klarar inte det och måste ha nått som håller bakterier borta!! Jobbar i vården, så vet inte om jag kan få bakterier därifrån under dagarna då jag ständigt är i kontakt med andras bakterier, eller varför det är så svårt att hålla infektioner borta från mina öron..

PS. Hört att läkningstiden är sämre med antiseptisk lösning, men jag börjar överväga om det inte är bättre med längre läkningstid än att ständigt få infektion... vill gärna höra era åsikter/erfarenheter om detta! ta ut dom tänker jag inte göra.

• Svar på tråden Tvätta hål i öronen infektion, klorhexidin? HJÄLP
  • Anonym (Stål)
    matf skrev 2019-07-20 16:33:01 följande:
    Har funderat på detta, men jag har aldrig känt av att det kliar/blir utslag, eller något sådant, bara att det blir infekterat sååå lätt för mig. Ökar jag tvättningen brukar de bli bra ett tag, tills de kommer tillbaka. Men jag har börjat använda äkta silver nu, vet inte vad som menas/eller var man kan köpa kirurgiskt stål? Är det samma som äkta örhängen? Ja, jag känner att detta är sista försöket. Har använt clips emellanåt när jag inte haft hål så får väl hålla mig till de om de skiter sig.

Och precis som Kiyah skriver, piercare brukar ha koll på sina grejer. Nu när dina öron läker skulle jag faktiskt traska iväg till närmsta piercingstudio med bra rykte och be om såna ringar som Kiyah pratar om; dvs ring med kula, förslagsvis i stål, finns olika tjocklekar så bli inte rädd om du googlar. Piercaren hjälper dig välja ut ett par bra. Kan vara lite pilliga att få på plats (sätta fast kulan alltså) men är piercaren schysst så gör hen detta åt dig. 

• Anonym (Vet)

När jag hade infektion köpte jag sk läkeringar, HÄLLDE på alsollösning när ringarna var i (typ varje gång jag var på toa)och snurrade lite på dem så alsollösningen skulle följa med in i hålet, sov med ringarna i i ca 4 mån, ta inte ut dem förrän hålen läkt ordentligt ( känns inte ömt eller nåt)

• Anonym (well)

Dottern gjorde hål i öronen på ett apotek, med pistol. Rådet vi fick där var att tvätta med koksaltkompresser eller tvål och vatten två gånger om dagen i två månader. Läkörhängena var grövre än vanliga örhängen.

Efter två månader skulle hon byta till vanliga örhängen, som hon måste ha dygnet runt i ett år för att hålen inte ska läka igen. Under första året _absolut_ inte "oäkta" örhängen! Guld eller silver (hög silverhalt) eller kirurgiskt stål ska det vara.

Några gånger har det blivit rött och irriterat och då har vi tagit ur och gjort rent med mycket koksalt och låtit det torka innan vi satt i rena örhängen.

• matf

Sökt runt efter kirurgiskt stål örhänge, tyckte inte de var så lätt att hitta. Många örhängen är ju benämnda att vara av stål, men kirurgiskt stål är det samma sak? Vill även gärna ha ringar utan plupp, för att lätt tvätta och lufta! Någon som skulle kunna länka ett par sådana? Skulle va snällt!!

• matf
    Anonym (Vet) skrev 2019-07-20 19:34:12 följande:

När jag hade infektion köpte jag sk läkeringar, HÄLLDE på alsollösning när ringarna var i (typ varje gång jag var på toa)och snurrade lite på dem så alsollösningen skulle följa med in i hålet, sov med ringarna i i ca 4 mån, ta inte ut dem förrän hålen läkt ordentligt ( känns inte ömt eller nåt)

Var köpte du läkringar? Är det något man kan beställa?
  • matf

När jag försöker Googla läkringar, så är det dessa jag får upp: www.apotea.se/blomdahl-safety-ear-ring-12-mm

Från Blomdahl. Utvecklade av hudläkare, är det något att ha? Tyckte dom verkade väldigt billiga för att va bra, eller va man ska säga. har ni något tips på andra bra örhängen att ha i.. som ska vara ringar

• matf
    matf skrev 2019-07-20 22:06:30 följande:

När jag försöker Googla läkringar, så är det dessa jag får upp: www.apotea.se/blomdahl-safety-ear-ring-12-mm

Från Blomdahl. Utvecklade av hudläkare, är det något att ha? Tyckte dom verkade väldigt billiga för att va bra, eller va man ska säga. har ni något tips på andra bra örhängen att ha i.. som ska vara ringar

Dessa. I ren medicinsk titan.
  • matf

Och är det här örhängen av kirurgiskt stål ni menar? Hittar inga där det står rent kirurgiskt stål utan står att långa är gjorda av stål. Förlåt för många frågor nu men jag kan inget om olika material i örhängen.
  • Anonym (Stål)
    matf skrev 2019-07-20 22:01:37 följande:

Sökt runt efter kirurgiskt stål örhänge, tyckte inte de var så lätt att hitta. Många örhängen är ju benämnda att vara av stål, men kirurgiskt stål är det samma sak? Vill även gärna ha ringar utan plupp, för att lätt tvätta och lufta! Någon som skulle kunna länka ett par sådana? Skulle va snällt!!

Gå till en piercingstudio och köp istället. Dom kan även ge dig tips. 

Jag tror du fått för dig att du ska ha såna ringar med en smalare pinne i mitten (låset) för att det ska lufta, men där kan skit samlas istället, och där ligger den kvar. Plus att det kan irritera hålet när de tjockare ändarna stöter emot. Försök hitta ringar som är jämntjocka hela vägen så att du enkelt kan snurra på ringen i örat och även rengöra själva ringen. 
  • Anonym (Vet)
    matf skrev 2019-07-20 22:03:08 följande:

Var köpte du läkringar? Är det något man kan beställa?

Jag köpte mina i silver från Guldfynd, dem som du har i #17, ta lite större, du ska ju kunna snurra dem lätt så att alsollösningen åker in i hålet.
Svar på tråden Tvätta hål i öronen infektion, klorhexidin? HJÄLP