• Annita

Lönebidrag - Kontrollerar AF ens något?

Anonym (Undrande) skrev 2019-07-19 11:18:40 följande:

Men att de kommer med papper om en till omgång med bidrag ger ju dem ingen bild av hur det är på arbetsplatsen.

Jag vet inte hur många procent av min lön han får bidrag för. Har bara fått papper från AF där det står att min arbetsplats får bidrag för mig och mellan vilka datum det gäller.

De lär ju ha kollat så det är en lämplig arbetsplats i början av placeringen. Då var det väl diskussioner mellan parterna om arbetsuppgifter och anpassningar mm?

Sedan rullar det på, du har en vanlig anställning, enda skillnaden är att arbetsgivaren får bidrag till del av din lön.

Det är meningen att det ska ske avstämningar, men det är väl mer ett rutinförfarande än diskussionerna i början.

Om du är missnöjd med något tycker jag att du ska kontakta AF själv och påtala detta. Inte vänta på ett oannonserat besök som sannolikt inte kommer att inträffa. Hoppas det ordnar sig!
  • Annita
    Anonym (Undrande) skrev 2019-07-19 11:45:19 följande:

Jadå, de kollade arbetsplatsen innan och jag hade en med mig i början som stöd och då var allt bra. Sen efter att tiden gått har allt dragit längre och längre bort från anpassningarna som står på pappret vi skrev på och nu för tiden följs knappt något av dem. När nya omgångar skrivs på är det mer att man får den sidan av pappret som ska skrivas på, arbetsgivaren talar om för personen från AF att allt fungerar så bra så och sen är mötet över på ett par min. Jag hinner inte med att samla tankar och förbereda mig på att säga något när arbetsgivaren sitter med och säger att allt är bra och jag måste ha tränat in typ från manus för att kunna konfrontera i de lägena och ta konflikter. Mitt huvud klarar liksom inte av att hänga med när man får ett papper att skriva på och sen tillbaka till arbetet.

Och som sagt, jag trodde att AF faktiskt kom ut ibland och kollade under arbetstid och undrade om det faktiskt sker för andra att de kontrollerar. Jag vet att jag borde skicka något till dem själv, men jag har mentalt inte än klarat av att ta det steget och jag antar att jag har några små förhoppningar om att någon från AF skulle komma i en kontroll och se att saker inte följs riktigt som det ska.

Låter inte bra, förstår att det är jobbigt. Jag skulle själv känna mig utnyttjad och tänka att arbetsgivaren ser mig som billig arbetskraft.

Jag har aldrig hört någon som gjort oannonserade besök, men det betyder ju inte att det inte görs på andra håll. Är bristerna såpass stora att det omedelbart skulle märkas när man kommer dit menar du?
Svar på tråden Lönebidrag - Kontrollerar AF ens något?