• Anonym (Undrande)

    Lönebidrag - Kontrollerar AF ens något?

    Ni som är eller har varit anställda under ett lönebidrag, vad är era erfarenheter av hur det sköts? Jag har något som heter Lönebidrag Trygghet i Anställningen och har mellan AF och Arbetsgivaren skrivit papper på vad som ska undvikas i mitt jobb, hur jag bör jobba och inte jobba etc. Anspassade arbetsförhållanden, helt enkelt. Det står också om man läser i faktabladet till Arbetsgivare om trygghetsanställning att tex anställda ska inte arbeta ensam annat än i undantagsfall. Men det står inte vad det egentligen betyder. Min arbetsgivare har åkt bort en dag eller två här och där, varit borta delvis under dagarna ofta och ibland även åkt på en veckas semester några gånger. Samt att ingenting är direkt anpassat och följer vad som står på det där pappret från AF.
    Jag har jobbat så här i några år nu, men någon från AF har aldrig varit ute på besök någonsin. Läser man står det att AF ska följa upp osv, men jag tycker inte det har hänt. Tänkte att någon skulle komma förbi oanmäld då och då för att se att arbetsförhållandet är anpassat så som det är skrivet att det ska vara.

    Så hur är det för er andra? Följer/följde era arbetsgivare de särskilda anpassningarna? Var det någon från AF som kom på besök för att kontrollera att arbetsgivaren följer kraven för sitt bidrag?

  • Svar på tråden Lönebidrag - Kontrollerar AF ens något?
  • Anonym (Olika)

    De följer upp en gång om året eller var tredje år med förlängt bidrag.

    Du får ju själv prata med arbetsförmedlingen.

    Kan du arbeta helt ensam och självständigt och din chef är på semester så borde det inte utgå bidrag för dig.

    Hur många procent får han?

  • Anonym (.)

    Jag har lönebidrag (kommer inte ihåg vad det exakt heter) samt att en annan på arbetsplatsen har ett annat sorts lönebidrag. 
    under de första 2 åren hade jag en sk SAS-anställning där jag fick lön som vanligt av arbetsgivaren och han fick 80% i bidrag av arbetsförmedlingen + bidrag för personligt stöd för att en person skulle vara lite typ handledare åt mig (och jag fick inte tillgodoräkna mig en enda jävla dag som akassegrundande ifall jag fått sluta). En enda gång kom handledaren från arbetsförmedlingen till arbetsplatsen och det va för att möte hade bokats om förlängning efter 1 år. Efter dessa 2 år övergick SAS anställningen till en vanlig anställning med lönebidrag + handledarbidrag. Handledning har jag inte sett en skymt av och chefen har vid några tillfällen genom åren (har jobbat över 4 år där nu) sagt att han måste ta sig tid och sitta ner med mig och förklara dels exakt vad han vill att jag ska göra och hur men det har fortfarande inte hänt. Har inte sett en skymt av arbetsförmedlingen utan kontakt för förlängning av mitt lönebidrag sker via telefonsamtal och brev som undertecknas och skickas tillbaka. 
    (jag har en npf-diagnos, därav lönebidraget).

    Den andra personen med lönebidrag på firman har jag inte ens sett till någon handläggare utan det sköttes via telefon helt och det kommer löpa på tills han är 65år (han va 59 när han anställdes).

    för att korta ner den långa texten, AF har inte kollat någonting på firman jag jobbar åt trots 2 anställda med olika lönebidrag och 2 olika AF kontor.

    Det enda var att innan årsskiftet behövde man logga in på AFs hemsida och  knappa in om du varit sjuk el liknande så dom kunde räkna ut dagarna dom skulle räkna bidraget på. Första gången begärde de lönespec med

  • Anonym (Olika)
    Anonym (.) skrev 2019-07-18 16:38:15 följande:

    Jag har lönebidrag (kommer inte ihåg vad det exakt heter) samt att en annan på arbetsplatsen har ett annat sorts lönebidrag. 

    under de första 2 åren hade jag en sk SAS-anställning där jag fick lön som vanligt av arbetsgivaren och han fick 80% i bidrag av arbetsförmedlingen + bidrag för personligt stöd för att en person skulle vara lite typ handledare åt mig (och jag fick inte tillgodoräkna mig en enda jävla dag som akassegrundande ifall jag fått sluta). En enda gång kom handledaren från arbetsförmedlingen till arbetsplatsen och det va för att möte hade bokats om förlängning efter 1 år. Efter dessa 2 år övergick SAS anställningen till en vanlig anställning med lönebidrag + handledarbidrag. Handledning har jag inte sett en skymt av och chefen har vid några tillfällen genom åren (har jobbat över 4 år där nu) sagt att han måste ta sig tid och sitta ner med mig och förklara dels exakt vad han vill att jag ska göra och hur men det har fortfarande inte hänt. Har inte sett en skymt av arbetsförmedlingen utan kontakt för förlängning av mitt lönebidrag sker via telefonsamtal och brev som undertecknas och skickas tillbaka. 

    (jag har en npf-diagnos, därav lönebidraget).

    Den andra personen med lönebidrag på firman har jag inte ens sett till någon handläggare utan det sköttes via telefon helt och det kommer löpa på tills han är 65år (han va 59 när han anställdes).

    för att korta ner den långa texten, AF har inte kollat någonting på firman jag jobbar åt trots 2 anställda med olika lönebidrag och 2 olika AF kontor.

    Det enda var att innan årsskiftet behövde man logga in på AFs hemsida och  knappa in om du varit sjuk el liknande så dom kunde räkna ut dagarna dom skulle räkna bidraget på. Första gången begärde de lönespec med


    Vid alla lönebidrag och trygghetsanställningar är det arbetsgivaren som betalar lönen och sen får arbetsgivaren pengar insatta på sitt företag.

    Dessa anställningar är precis som vanliga anställningar, med rätt till a-kassa om man är med i facket.

    Närvaro eller sjukfrånvaro är det arbetsgivaren som sköter, inte den anställde.

    Det kanske var någon annan form av anställning eller någon arbetsprövning som du har haft.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Olika) skrev 2019-07-18 14:35:15 följande:

    De följer upp en gång om året eller var tredje år med förlängt bidrag.

    Du får ju själv prata med arbetsförmedlingen.

    Kan du arbeta helt ensam och självständigt och din chef är på semester så borde det inte utgå bidrag för dig.

    Hur många procent får han?


    Men att de kommer med papper om en till omgång med bidrag ger ju dem ingen bild av hur det är på arbetsplatsen.
    Jag vet inte hur många procent av min lön han får bidrag för. Har bara fått papper från AF där det står att min arbetsplats får bidrag för mig och mellan vilka datum det gäller.
  • Annita
    Anonym (Undrande) skrev 2019-07-19 11:18:40 följande:

    Men att de kommer med papper om en till omgång med bidrag ger ju dem ingen bild av hur det är på arbetsplatsen.

    Jag vet inte hur många procent av min lön han får bidrag för. Har bara fått papper från AF där det står att min arbetsplats får bidrag för mig och mellan vilka datum det gäller.


    De lär ju ha kollat så det är en lämplig arbetsplats i början av placeringen. Då var det väl diskussioner mellan parterna om arbetsuppgifter och anpassningar mm?

    Sedan rullar det på, du har en vanlig anställning, enda skillnaden är att arbetsgivaren får bidrag till del av din lön.

    Det är meningen att det ska ske avstämningar, men det är väl mer ett rutinförfarande än diskussionerna i början.

    Om du är missnöjd med något tycker jag att du ska kontakta AF själv och påtala detta. Inte vänta på ett oannonserat besök som sannolikt inte kommer att inträffa. Hoppas det ordnar sig!
  • Anonym (Undrande)
    Annita skrev 2019-07-19 11:27:21 följande:
    De lär ju ha kollat så det är en lämplig arbetsplats i början av placeringen. Då var det väl diskussioner mellan parterna om arbetsuppgifter och anpassningar mm?

    Sedan rullar det på, du har en vanlig anställning, enda skillnaden är att arbetsgivaren får bidrag till del av din lön.

    Det är meningen att det ska ske avstämningar, men det är väl mer ett rutinförfarande än diskussionerna i början.

    Om du är missnöjd med något tycker jag att du ska kontakta AF själv och påtala detta. Inte vänta på ett oannonserat besök som sannolikt inte kommer att inträffa. Hoppas det ordnar sig!
    Jadå, de kollade arbetsplatsen innan och jag hade en med mig i början som stöd och då var allt bra. Sen efter att tiden gått har allt dragit längre och längre bort från anpassningarna som står på pappret vi skrev på och nu för tiden följs knappt något av dem. När nya omgångar skrivs på är det mer att man får den sidan av pappret som ska skrivas på, arbetsgivaren talar om för personen från AF att allt fungerar så bra så och sen är mötet över på ett par min. Jag hinner inte med att samla tankar och förbereda mig på att säga något när arbetsgivaren sitter med och säger att allt är bra och jag måste ha tränat in typ från manus för att kunna konfrontera i de lägena och ta konflikter. Mitt huvud klarar liksom inte av att hänga med när man får ett papper att skriva på och sen tillbaka till arbetet.
    Och som sagt, jag trodde att AF faktiskt kom ut ibland och kollade under arbetstid och undrade om det faktiskt sker för andra att de kontrollerar. Jag vet att jag borde skicka något till dem själv, men jag har mentalt inte än klarat av att ta det steget och jag antar att jag har några små förhoppningar om att någon från AF skulle komma i en kontroll och se att saker inte följs riktigt som det ska.
  • Annita
    Anonym (Undrande) skrev 2019-07-19 11:45:19 följande:

    Jadå, de kollade arbetsplatsen innan och jag hade en med mig i början som stöd och då var allt bra. Sen efter att tiden gått har allt dragit längre och längre bort från anpassningarna som står på pappret vi skrev på och nu för tiden följs knappt något av dem. När nya omgångar skrivs på är det mer att man får den sidan av pappret som ska skrivas på, arbetsgivaren talar om för personen från AF att allt fungerar så bra så och sen är mötet över på ett par min. Jag hinner inte med att samla tankar och förbereda mig på att säga något när arbetsgivaren sitter med och säger att allt är bra och jag måste ha tränat in typ från manus för att kunna konfrontera i de lägena och ta konflikter. Mitt huvud klarar liksom inte av att hänga med när man får ett papper att skriva på och sen tillbaka till arbetet.

    Och som sagt, jag trodde att AF faktiskt kom ut ibland och kollade under arbetstid och undrade om det faktiskt sker för andra att de kontrollerar. Jag vet att jag borde skicka något till dem själv, men jag har mentalt inte än klarat av att ta det steget och jag antar att jag har några små förhoppningar om att någon från AF skulle komma i en kontroll och se att saker inte följs riktigt som det ska.


    Låter inte bra, förstår att det är jobbigt. Jag skulle själv känna mig utnyttjad och tänka att arbetsgivaren ser mig som billig arbetskraft.

    Jag har aldrig hört någon som gjort oannonserade besök, men det betyder ju inte att det inte görs på andra håll. Är bristerna såpass stora att det omedelbart skulle märkas när man kommer dit menar du?
  • Anonym (.)
    Anonym (Olika) skrev 2019-07-18 23:55:34 följande:
    Vid alla lönebidrag och trygghetsanställningar är det arbetsgivaren som betalar lönen och sen får arbetsgivaren pengar insatta på sitt företag.

    Dessa anställningar är precis som vanliga anställningar, med rätt till a-kassa om man är med i facket.

    Närvaro eller sjukfrånvaro är det arbetsgivaren som sköter, inte den anställde.

    Det kanske var någon annan form av anställning eller någon arbetsprövning som du har haft.
    Har fortfarande, jag är fortfarande anställd.
    Anställningsformen jag hade under de 2 första åren var inte akassegrundande, det vara af noga med att poängtera när jag började, det är någon specialare dom har eller hade för alla sk fas 3-are som varit utan jobb länge.

    Just det där med närvaro och frånvaro kanske jag var otydlig med, ja det är arbetsgivaren som sköter mot af, men jag jobbar som administratör på företaget och har fått i uppgift att sköta detta både för mig och den andra personen med lönebidrag.

    Det relevanta var väl ändå att trots 4 år med olika lönebidrag själv och med en till på företaget som haft lönebidrag i 2 år så har af inte kollat oss en enda gång förutom begärt lönespec första gången vi rekvirerat (begärt ersättning) samt om det skett någon löneförhöjning. Inga besök eller någonting
  • Anonym (Undrande)
    Annita skrev 2019-07-19 12:07:27 följande:
    Låter inte bra, förstår att det är jobbigt. Jag skulle själv känna mig utnyttjad och tänka att arbetsgivaren ser mig som billig arbetskraft.

    Jag har aldrig hört någon som gjort oannonserade besök, men det betyder ju inte att det inte görs på andra håll. Är bristerna såpass stora att det omedelbart skulle märkas när man kommer dit menar du?
    Jag ska egentligen få tid på mig med uppgifter och ha en sak i taget att fokusera på. Tanken var väl att jag skulle få ett par arbeten att jobba på och sen ta nästa när det är klart vid sidan om de andra som jobbar där. Göra lika jobb som alla andra, men inte akuta saker och få saker som det är ok att det tar lite tid med då det lätt kör ihop sig när det blir press och stress. Men nu är det så att jag har flera jobb liggandes, även akuta jobb som jag måste hoppa till fram och tillbaka. Göra lite där, hoppa till en annan uppgift, hoppa till en tredje, tillbaka till en annan osv. Oftast med kort deadline och ingen annan som tar åt sig några av jobben. Så det jag inte hinner med på en dag blir liggande till nästa och då har jag fortfarande dem, plus allt nytt och bara ibland får jag hjälp. Det blir så mycket att försöka sortera ut alla jobb, få ordning på vilket som ska göras i vilken ordning och hinna med flera med deadline på samma gång. Så skulle någon komma dit så skulle de se att jag sitter där ensam och alla arbeten som ligger.
  • Anonym (Olika)
    Anonym (Undrande) skrev 2019-07-19 11:45:19 följande:

    Jadå, de kollade arbetsplatsen innan och jag hade en med mig i början som stöd och då var allt bra. Sen efter att tiden gått har allt dragit längre och längre bort från anpassningarna som står på pappret vi skrev på och nu för tiden följs knappt något av dem. När nya omgångar skrivs på är det mer att man får den sidan av pappret som ska skrivas på, arbetsgivaren talar om för personen från AF att allt fungerar så bra så och sen är mötet över på ett par min. Jag hinner inte med att samla tankar och förbereda mig på att säga något när arbetsgivaren sitter med och säger att allt är bra och jag måste ha tränat in typ från manus för att kunna konfrontera i de lägena och ta konflikter. Mitt huvud klarar liksom inte av att hänga med när man får ett papper att skriva på och sen tillbaka till arbetet.

    Och som sagt, jag trodde att AF faktiskt kom ut ibland och kollade under arbetstid och undrade om det faktiskt sker för andra att de kontrollerar. Jag vet att jag borde skicka något till dem själv, men jag har mentalt inte än klarat av att ta det steget och jag antar att jag har några små förhoppningar om att någon från AF skulle komma i en kontroll och se att saker inte följs riktigt som det ska.


    Men varför ringer du inte handläggaren då? Jag har haft lönebidrag på ett par arbetsplatser.

    Jag har suttit med på möten vid tillfällen när det ska förlängas.

    Det har inte hänt att arbetsförmedlingen gjort kontroller för att kontrollera arbetsgivaren, eftersom den typen av anställningar brukar den anställde själv kunna berätta om något är dåligt.

    Vid den senaste anställningen jag hade, var det lönebidragsanställning från början, där jag inte kunde göra vissa uppgifter som alla andra anställsa gjorde, t ex tynga lyft.

    Efter en fallolycka, (halkade i en trappa på jobbet) gick anställningen över till trygghetsanställning och chefen fick 80 % bidrag och ett bidrag som utgick varje dag.

    Det var en fantastisk chef jag hade.

    Jag hade kvar anställningen, de som vikarierande på min anställning fortsatte med det och jag blev och räknades som bonuspersonal.
Svar på tråden Lönebidrag - Kontrollerar AF ens något?