• Loviisa89

IVF hösten 2019

flickan89 skrev 2019-08-17 20:02:15 följande:

Kliniken ringde igår och hade fått ett återbud så på måndag ska vi på vårat första möte! De fick in remissen förra måndagen, så det gick väldigt fort! Är så nervös nu men otroligt taggad!

Typiskt att mensen precis tog slut bara..

Fick lite hastigt och lustigt berätta för chefen och närmsta kollegan. Men båda var väldigt stöttande och inga problem att bli ledig osv. Känns så skönt! Var orolig vad dom skulle säga (är lärare så inte jätte lätt att bara ta ledigt.)

Åh vilken flax att ni fick en återbudstid! Spännande med första mötet, då kanske ni snart är igång :)
    Insta: Ivfskafunka
  • Loviisa89
    mscoconut skrev 2019-08-18 20:37:33 följande:

Vad är ett mensblodtest?

Man kan skicka mensblod till grekland så dom kan kolla om man har bakterier i livmodern (man kan ha det utan symptom). Om man har det så skriver de ut antibiotika. Om man haft många misslyckade återföringar eller många missfall så kan det vara en ide att prova. Kostar 300 eur + ev antibiotika, men om det är det som är problemet kan det ju vara värt tänker jag :)

www.ivfserum.com/infection-screening/
  • Loviisa89
    Jooosen skrev 2019-08-18 22:12:35 följande:

Lite mens redan ikväll cd 23. Alldeles för tidigt! Fem dagar... ska ringa kliniken imorn. Hoppas ja kan starta denna cykel och att det inte är fullt. Blir start på onsdag isåfall. Läskigt!

Ojj vad tidigt, hur lång brukar din cykel vara? Har du fått tag i kliniken än?:)
  • Loviisa89
    Jooosen skrev 2019-08-19 11:21:07 följande:

Tydligen var det fullt denna månad :( så blir prioriterade i september istället. MEN min kille har fotbollscup utomlands där ev spermaprov kommer behöva lämnas. Alltså fan jag orkar inte :(... hon sa att man kan ev frysa spermier i värsta fall. Men vill ju inte att det ska bli sämre resultat för det (om det visar sig vara så)..... han får fan skita i resan

Men fy vad tråkigt! Så jobbigt att det kan bli fullt sådär :/

Om man får donerade spermier, är inte dom oftast frysta? Är ju så pass många spermier så om några dör vid upptining borde ju inte spela nån roll för det finns så många kvar. Men jag förstår att du helst inte vill använda det alternativet :/
  • Loviisa89
    Jooosen skrev 2019-08-19 11:55:35 följande:

Ja precis! Får väl göra så i värsta fall om man nu ens får det för kliniken, hon var osäker. Men måste inte mannen vara med på äp oavsett o typ legitimera sig... aja får se när nästa mens kommer och vilken dag allt sammanfaller! Hur känner du dig nu? Tar du något läkemedel nu under ruvning?

Vad skönt att han sa att han inte åker ifall det skulle krocka, då behöver ni inte vänta TVÅ månader iallafall :)

Jag känner mig som vanligt, men i tankarna pendlar jag mellan att vara superoptimist (klart det kommer gå nu med nytt äggplock) och superpessimist (det kommer aldrig gå, är säkert fel på min livmoder, vi kommer säkert behöva adoptera) :p

Jag tar en fjärdedels albyl minor varje dag denn insättningen. Frågade läkaren om trombyl men fick nej, så tar saken i andra händer. :)
  • Loviisa89
    Fifen skrev 2019-08-19 12:46:37 följande:

Ååå så spännande! Jag håller verkligen alla tummar för er! Denna gång är det er tur!

Tack för tumhållningen :)
  • Loviisa89
    Fifen skrev 2019-08-19 11:50:33 följande:

Jo, det är superhäftigt! Det är dessutom min mamma som donerat sin livmoder till mig. Så NÄR barnet kommer har det legat i samma livmoder som jag har gjort, det är helt sjukt när man tänker på det. Det är fortfarande en forskningsstudie. Men de hoppas att inom ett par år öppna ett Transplantationscenter för hela Norden nere på Sahlgrenska som ska erbjuda alla som på något vis saknar eller har fel på sin livmoder kommer kunna få hjälp med hjälp av transplantation. Det är ingen lätt resa att gå som frisk, till att faktiskt utsätta sig för en transplantation och faktiskt försämra sin hälsa för att ha möjligheten att få ett biologiskt barn. Men lyckas det kommer det vara värt allt i världen tänker jag! Lyckas det inte har man i alla fall gjort allt i sin makt! Det tror jag kommer kännas bra för själen.

Okej, det förutom kaffet lever jag i och med nu redan som "gravid" pga min transplantation. Så det svåra blir väl att sluta med kaffet sen  

Beroende på ÄL så blir det troligtvis 24 eller 25 september som vi ska göra första insättningen uppe på Stockholm IVF i Hammarby Sjöstad. Har skaffat en nedräkningsapp på telefonen för att jag längtar så. Det kryper lite mer i kroppen  för varje dag som går av förväntningar och nervositet.Jag kan inte ens föreställa mig hur långa alla dagar kommer kännas efter insättningen!

Det är ju verkligen helt sjukt, att din barn kommer ligga i samma livmoder som du gjorde, sååå häftigt vad man kan göra :)

Förstår att det är en lång och jobbig resa, men som sagt, när du väl har ditt barn kommer det vara värt allt och tusen gånger till :)

Åh bara en lite dryg månad kvar då, spännande!
  • Loviisa89
    Jooosen skrev 2019-08-19 19:05:49 följande:

Okej :) funderar på att ta samma. Köpte du på apoteket bara? När är din förhoppningsvis icke mens beräknad?

Ja jag köpte på apoteket, men vet inte om de ska sluta säljas eller om de är slut hos leverantören, verkar inte finnas i lager på så många ställen. Om du ska köpa, kolla genom fass vilket apotek det ska finnas på, sen kan du behöva fråga efter det, kan finnas bakom kassan :)

Min BIM är på måndag 26/8 :)
  • Loviisa89
    Jooosen skrev 2019-08-19 22:29:00 följande:

Tack gulle! Ska kolla upp det då! Har du köpt en tablettdelare då oxå? Sorry för 100 frågor :p..

Yes, jag köpte en tablettdelare, sen har jag en dosett också, känner mig som en riktig tant ;) Det är lugnt :)
  • Loviisa89
    LLW skrev 2019-08-19 21:47:12 följande:

Så var vi hemma efter första besöket på Livio Falun! 10 timmar tog hela resan + besöket.. Hoppas det är värt det!

Vilken jäääääkla skillnad från landstingets klinik! Wow! Här skräddarsyr de behandlingen utifrån oss och istället för att man ska passa in i samma mall som alla andra. Väldigt nytänkande och öppna för förslag.

Jag kommer dels få ta Prasteron som ska förbättra äggkvalitén, min man har fått mediciner som ska förbättra hans spermier, vi kommer vara med i en studie kring intralipider samt att vi ska få testa något som kallas PICSI, där de testar spermierna på ett nytt sätt för att välja ut de allra bästa. Känner mig smått överväldigad men så himla trygg i att få denna hjälp!

Börjar med Prasteron idag och om en vecka börjar jag spraya med Suprecur. Sen om ca 3 veckor ska vi tillbaka till kliniken för fler tester och för första intralipiddroppet! Då ska mannen även lämna prov så de kan göra PICSI en gång innan äggplocket.

Det känns så skönt att vara igång igen! Lite rädd för biverkningarna av sprayen och Prasteronet (innehåller testosteron så kan få en del tråkiga biverkning...) men jag får ta det! Vi kommer även höja dosen av menopur från 187 till 225. Hade en läkare som kändes väldigt kunnig och insatt i vår historia. Hittills väldigt nöjd med Livio Falun!

Åh så kul att de individanpassar och att ni får prova så mycket nytt ju! Dom verkar riktigt bra i Falun :D
Svar på tråden IVF hösten 2019