• Anonym (X)

    Snart 3-åring som skriker ”mamma, MAMMA” hela tiden

    Jag har en pojke på snart 3 år som skriker på mig typ hela tiden. ?Mamma, mamma, mamma, MAMMA, MAAAAAMMAAAA? höga gälla skrik fast jag står bredvid och dessutom säger ?ja??. Jag har fått nervryckningar i ansiktet pga detta höga skrikande som aldrig upphör och blir bara mer och mer irriterad på honom trots att han är ett barn. Han förväntar sig att jag ska komma på sekunden när han ropar på mig också och det har jag ofta inte möjlighet till då jag har två till som dessutom är blöjbarn.

    ÄR detta verkligen normalt?

  • Svar på tråden Snart 3-åring som skriker ”mamma, MAMMA” hela tiden
  • Anonym (Japp)

    Japp, låter som en typisk 3-åring. Är en väldigt intensiv ålder, men också helt underbart. Ta det med ro, gör något helt oväntat när han börjar att ropa t.ex. kittla honom och busa så kanske det kan utvecklas till en rolig grej istället.

  • scanmia

    Ja, det är supernormalt. Och irriterande när det är heeeela tiden. Vad vi gjorde mycket med barnen när de var i den åldern var att jobba med att få barnen att själva försöka lösa sina problem själv. Vad är problemet? Kan jag lösa det själv? Kan jag be ett syskon eller en kompis om hjälp? Kan jag be mamma/pappa om hjälp med en del eller hela lösningen?
    Och när man sedan blir ombedd (vilket man kommer att bli hundratusen gånger) så lotsar man barnet genom processen så att de kan lära sig hur man gör och även inse att de själva får göra jobbet i största möjliga utsträckning. De ska inte be om hjälp av enbart lathet och bekvämlighet. Men samtidigt är det förstås inte en bestraffning att låta dem göra något själv utan ett sätt att ge dem huvudrollen i sina egna liv och bli lite självständigare.

    När man är tre år så behöver man hjälp med så otroligt mycket och det är vi som föräldrar som har som jobb att hjälpa dem. Det är dock ok att lära dem att vänta på sin tur och börja lära dem att hjälpa sig själva.

    Ett annat mycket effektivt knep när barnen hela tiden pockar på uppmärksamhet är att ge dem lite extra uppmärksamhet i förskott. Istället för att de hela tiden måste försöka fånga din uppmärksamhet så är det du som tar initiativet till en extra kram, en "nu-kommer-jag-och-tar-dig"-lek, kurra-gömma (du letar efter dem). 

    Ja och så kakmonstret i mupparnas Bohemian Rhapsody 

  • Anonym (X)

    Normalt även att ha en dialog som går såhär?

    ?Mamma!?

    ?Ja??

    ?Mamma!?

    ?Ja.?

    ?Mamma, MAMMA, MAAAAMMAAA!!!?

  • Anonym (C)
    Anonym (X) skrev 2019-07-21 12:34:34 följande:

    Normalt även att ha en dialog som går såhär?

    ?Mamma!?

    ?Ja??

    ?Mamma!?

    ?Ja.?

    ?Mamma, MAMMA, MAAAAMMAAA!!!?


    Troligtvis känner väl barnet att din uppmärksamhet inte riktas mot honom utan att du bara säger ja. Fortsätter han att skrika mamma om du sätter dig ner mittemot honom och tittar honom i ögonen när du säger ja.
  • Anonym (X)
    scanmia skrev 2019-07-21 12:30:28 följande:

    Ja, det är supernormalt. Och irriterande när det är heeeela tiden. Vad vi gjorde mycket med barnen när de var i den åldern var att jobba med att få barnen att själva försöka lösa sina problem själv. Vad är problemet? Kan jag lösa det själv? Kan jag be ett syskon eller en kompis om hjälp? Kan jag be mamma/pappa om hjälp med en del eller hela lösningen?

    Och när man sedan blir ombedd (vilket man kommer att bli hundratusen gånger) så lotsar man barnet genom processen så att de kan lära sig hur man gör och även inse att de själva får göra jobbet i största möjliga utsträckning. De ska inte be om hjälp av enbart lathet och bekvämlighet. Men samtidigt är det förstås inte en bestraffning att låta dem göra något själv utan ett sätt att ge dem huvudrollen i sina egna liv och bli lite självständigare.

    När man är tre år så behöver man hjälp med så otroligt mycket och det är vi som föräldrar som har som jobb att hjälpa dem. Det är dock ok att lära dem att vänta på sin tur och börja lära dem att hjälpa sig själva.

    Ett annat mycket effektivt knep när barnen hela tiden pockar på uppmärksamhet är att ge dem lite extra uppmärksamhet i förskott. Istället för att de hela tiden måste försöka fånga din uppmärksamhet så är det du som tar initiativet till en extra kram, en "nu-kommer-jag-och-tar-dig"-lek, kurra-gömma (du letar efter dem). 

    Ja och så kakmonstret i mupparnas Bohemian Rhapsody 


    Jag tror att ni är flera som har missuppfattat mig i tråden.

    Min son pratar inte och säger alltså bara ?mamma, mamma, mamma? hela tiden även om jag så står bredvid.
  • Anonym (X)
    Anonym (C) skrev 2019-07-21 12:39:39 följande:

    Troligtvis känner väl barnet att din uppmärksamhet inte riktas mot honom utan att du bara säger ja. Fortsätter han att skrika mamma om du sätter dig ner mittemot honom och tittar honom i ögonen när du säger ja.


    Ja han upprepar det som ett mantra hela tiden
  • Anonym (A)
    IceKitten skrev 2019-07-21 12:21:21 följande:
    Låter väldigt normalt.
    Det tycker jag med.
  • syntharen
    Anonym (X) skrev 2019-07-21 12:34:34 följande:

    Normalt även att ha en dialog som går såhär?

    ?Mamma!?

    ?Ja??

    ?Mamma!?

    ?Ja.?

    ?Mamma, MAMMA, MAAAAMMAAA!!!?


    Så håller min snart 3-åring på och han är helt normal. Har ditt barn några andra udda beteenden eller är det här allt? I så fall kan du vara lugn. Vänta bara tills han är runt 5 och varenda mening innehåller ordet mamma; mamma, jag vann i super mario, mamma och då kom det en gumbas, mamma och han dödade mig, mamma, och mamma? Sedan kom det fler gumbas mamma... osv Min äldsta som är 9 år nu höll på så i flera år, jag kunde räkna till 5 mamma i en helt vanlig mening ibland.
Svar på tråden Snart 3-åring som skriker ”mamma, MAMMA” hela tiden