• Anonym (Six)

    Vad gjorde att du tappade intresse för sex med din partner?

    Eftersom det kommer så många trådar om par där den ena inte vill ha sex längre, och medföljande diskussion ang det, så tänkte jag istället låta var och en berätta varför de slutade ha sex.

    För min egen del berodde det på att jag sakta tappade attraktionen för mitt ex. Jag slutade med p-piller men det blev inte bättre, jag sökte hjälp hos gynekolog och läkare men de hittade inga fel. Psykologen kom ingen vart. Att vi, han och jag, pratade om det hjälpte inte. Det blev värre. Det kändes som ett påhopp varje gång. Tjat! Han ville ha bekräftelse och belöning om han gjort något för mig. Det slutade med att jag distanserade mig mer och mer. Jag engagerade mig mer i familjen och hemmet. Skaffade mig nya intressen, och skyllde på alla tänkbara orsaker jag kunde skylla på. Försökte få barnen att vara med så han inte kunde göra närmanden.

    Hade vi väl sex så kunde jag tycka om det, för jag gillade ju trots allt sex, fast lusten kom aldrig. Jag kunde få orgasm och tänkte ofta efteråt att det inte var så hemskt. Att jag borde göra det mer. Men så gick det ett tag och jag var tillbaka till mitt vanliga pyssel igen, och ointresse för sex. När jag till slut insåg att jag undvek honom till varje pris förstod jag att kärleken för honom var över.

    Sexlusten (somjag varit utan i 7år) fick jag snabbt tillbaka när jag träffade en ny man.

    Vad fick dig, man el kvinna, att sluta vilja ha sex med din partner? Hur gick ni vidare? Vad tycker du att man bör göra?

  • Svar på tråden Vad gjorde att du tappade intresse för sex med din partner?
  • Anonym (Tänkermedkuken)
    Svedenborg skrev 2019-07-25 12:35:57 följande:

    Vad såg du som avskräckte dig? Undrar för är i samma situation och funderar på att låta bli att vara med.


    Hoppas verkligen inte att du är så jävla dum. Vad är det för nollor som gör bebisar och blir avtända på modern som måste föda.

    Sitt vid hennes huvud då. Var med och stötta DIN kvinna som föder ERAT gemansamma BARN!

    Visa tacksamhet för att du får dela den största händelsen i livet med någon man älskar.
  • Anonym (Långsamt farväl)

    Tappade all attraktion för exet och  av olika anledningar föll det till slut ihop. Jag försökte lappa och laga oss i många år utan att känna att han riktigt var med. Vi kunde vara överens om att vi behövde göra saker för viet men i praktiken hände det sällan ngt från hans sida. Nu i efterhand kan jag nämna följande, utan inbördes rangordning som anledningar till varför jag slutligen bröt upp. 


    1. Vi hade olika sätt att uttrycka kärlek. Han behövde gåvor och verbal bekräftelse och jag fysisk beröring och gemensam tid för att bekräfta kärlek. Som nyförälskade och barnlösa är det lättare att mötas. Som trötta småbarnsföräldrar så kände han sig bortprioriterad när jag glömde ge honorm en liten vardagsgåva  eller bekräftelse och jag kände lika när han inte rörde mig annat än för sex eller hade tid för oss i vardagen. Så vi gled isär lite lite under många år.


    2. Vi hade den vanliga slentrianvardagen som kröp in. Vardag, småbarn, trötthet osv. Mindre tid att göra sådant som var roligt och kittade ihop oss. 

    3. tråkigt sex. Han ville allt oftare köra pang på. Så många gånger han väckte mig med morgonstund och vi hade sex men sen var det klart. Astråkigt för mig i längden. Mot slutet fungerade det inte alls för mig. Jag behövde väckas igång av fysisk kontakt för att ha lust. Han ville inte längre ge mig en tas i vardagen. Detta förstärktes med tiden. Så när vi väl hade det var det aldrig riktigt på någon av oss sätt. Mindre kompatibla 10 år in än i början. 


    4. Vi hade många år av bra sex där båda för det mesta kom ungefär lika mkt. Uttalat viktigt oss emellan. Ändå fanns där en skevhet som med åren blev som ett skavsår. Det bestod i att det var otänkbart att han inte kom men han kunde liksom tycka att om det tog lång tid för mig så var det jobbigt och då kunde jag ju vara utan. Lite? du kommer ju 19 av 20 gånger så vad gör det om du inte kommer den tjugonde? nej ingenting. Jag ger gärna. Men omvänt var otänkbart. Hans njutning var alltid överordnad min i slutändan. Jag kunde ställa upp på en snabbis för honom men han kunde aldrig någonsin smeka mig om jag var på men inte han. Han gav mig njutning för att han borde, inte för att han egentligen ville och på slutet bara för att om han öppet inte brydde sig så fick han inget själv. Den inställningen var med tiden avtändande. 

    5. Det som gjorde oss till par försvann mer och mer. Mindre sex, mindre tid, mindre koll på den andres person. Med tiden slutade ge honom små vardagsgåvor som tecken på att jag brydde mig och det tyckte han var trist. Jag var tråkig. Jag insåg att det berodde, för mig, på att han i sin tur slutade säga att han älskade mig, slutade vardagsta i mig, slutade prioritera mig sängen oftare och oftare. Slutade komma hem i tid osv. Det blev en känsla av ointresse för min person. Det fick mig att tappa respekten för honom. Ej kompatibla i grunden. 

    6. vi utvecklades åt olika håll. Vi ville inte längre samma. Ju äldre han blev desto mer tråkiga åsikter hade han Tyckte jag. Blev lite gubbig. Jag kanske blev tantig, men vi växte isär lite kan man säga. Ingens fel. Bli Ihop vid nitton så är man inte samma person efter trettio. Intresserar man sig inte för den andre så växer man isär.

    7. Han slutade stå upp för vad han ville och tyckte. Dessutom hänvisade han det till mig. Om jag tex föreslog en fjällresa på sportlovet och han ville åka utomlands och vi inte tyckte lika om hur mkt pengar vi hade att spendera osv så la han sig bara platt! Sen kunde han ändå tjura och säga att vi gör alltid som du vill för du blir så jävla sur annars. Det kändes så orättvist! Jag upplevde mig inte som sur. Jag ville bara diskutera ekonomin bakom båda alternativen och var givetvis redo att ta hans alternativ om vi kunde vaska fram pengarna ur småbarnsekonomin. Men så säger han att nej men vi tar fjällen för då slipper vi ju ordna pass till ungarna,  för att sedan när vi var oense om ngt annat säga att jag minsann alltid skulle forcera igenom min vilja och tvingade alla att göra som jag ville. Med hänvisning till fjällresan. Jag kände att det gjorde mig till ofrivilligt ensam chef i förhållandet. En roll jag inte ville ha. Jag vill ju ha en vuxen att bolla semesterplanerna med och då vill jag ju ha dens åsikt. Vi kan tycka olika. Jag tjurar inte. Men säger du att vi gör på mitt sätt vill jag kunna lita på att du menar det också. Inte att du slänger det i ansiktet på mig som om jag gjort ngt fult mot dig en månad senare. Som ett bevis på min elaka personlighet. Det här kom att gälla allt till slut. Han ringde upp mig för att fråga vad vi skulle äta till middag, jag sa välj du, pch fick sedan en kommentar på att jag inte gav förslag, eller på att jag bestämde om jag gav ett förslag han sedan följde. Från middag till resor. Han abdikerade ansvaret och lät mig välja för att sedan säga att jag bestämde allt. 


    8. Han raserade vår tillit genom otrohet vid två tillfällen. Utan tillit går det inte att rädda ett förhållande men det tog ett tag att förstå för mig. Dessutom började han skippa att hålla saker han lovat i vardagen. 

    9. Han började skylla allt som gick dåligt i livet på någon annan. Fick han dålig löneökning så var det för att chefen var en idiot, inte för att han inte presterat bra. Kom han sent till jobbet var det för att alla andra var idioter i trafiken, inte för att han försovit sig och körde i rusningstrafiken istället för kvarten innan osv. 


    10.Jag tappade respekten för honom som man på grund av hans beteende beskrivet ovanför.  Den där biten att liksom sluta ta ansvar för sina egna handlingar och lämpa över dem på mig eller någon annan. 

    11. Att bli tagen för given. När den andra tror att den kan säga eller göra saker som är otänkbara mot någon annan men man gör det mot sin partner. 


    Vi var ihop många år. En del bra. Men listan ovanför smög sig sakta in. Något här, något där. Inte så att det märktes i vardagen utan mer när man jämförde med för tre år sedan och insåg att vi har tråkigt sex, vi umgås ju inte, osv. Eller när man som par har den där, vi kommer inte att klara det här. Jag vill nog inte mer och den andre bara konstaterar att nej men så kan vi inte ha det och förändrar exakt noll saker. Inte lägger en enda tanke på familjen TROTS att den är på väg att glida en ur händerna. Då är det kört. 


     

  • Anonym (Anonym)

    Flera år av psykisk misshandel gjorde att lusten försköts allt mer. Fysisk misshandel också ibland. Om man bråkar på måndag vill iaf inte jag ligga varken måndag eller tisdag, kanske längre beroende på om man inte ens kan "mötas" mentalt och be om ursäkt. Sen blev han fet dessutom, gick upp ca 50 kg i vikt. Har man både fult yttre och inre så funkar det bara inte.

  • Anonym (Elsa)

    Min man gör en grej som får mig att helt tappa intresse för honom sexuellt: han ger mig silent treatment när han är sur på mig. Det händer var och varannan månad och det kan gå en hel vecka innan han pratar med mig igen. Sedan vill han ofta ha sex, men då är jag helt avtänd. Jag önskar att folk som använder sig av silent treatment förstår vad det gör med en relation. 

  • Anonym (Aldrig)

    jag fick aldrig orgasm vid sex så jag tröttnade på att ligga med min man, onanerar hellre.

  • Anonym (Utvecklades till det)

    Började med att min fru först ville mer sällan, sedan inte alls. Efter ett stort antal misslyckade försök, och ett helt år utan sex kom jag på att jag har inte lust att bli ratad längre och att min egen sexlust dött i processen så jag på av att försöka.

    Först då blev det ett problem för henne och hon blev väldigt ledsen. Vägde min känsla av att bli ratad mot hennes känsla av att känna sig oattraktiv och även om det är tufft för mig var det nog värre för henne. Så jag började försöka igen och hon blev gladare.

    Samma sak med ingen sex, samma känsla av att bli ratad men hon verkar verkligen behöva mina försök  så det är väl värt det. 

    När barnet växt upp, är självständigt och har flyttat ut, och min fru har ett jobb (så att hon klarar sig utan mig) så skall jag ta livet av mig.

    Kommer vara för gammal, ful, fattig för att kunna skilja mig då och på nåt sätt börja om, så livet blir inte bättre än såhär ändå. Det ger även henne en chans att gå vidare i livet och kanske träffa någon hon vill vara med även sexuellt. Jag älskar min fru, så jag unnar henne det när jag sen är borta.

  • Anonym (Skild)

    Det låter fruktansvärt att gå omkring och riskera fysisk o psykisk misshandel, det måste vara avskyvärt. Attt ha någon lust kan jag inte inte föreställa mig.

  • Anonym (!)

    Jag älskade verkligen mitt ex och vi hade (enligt mig) riktigt bra sex. Förutom att jag alltid slickande henne och hon hade kuken i munnen en gång på 14 år...
    Men hon gillade ju att bli slickad ,,,,
    Nåja .... sex kan ju verkligen vara en "dealbreaker" har jag ju förstått .. trodde sex var mer än politik i ett förhållande.
    Sex och närhet borde väl hålla ett par ihop.

  • Anonym (Skild)

    Skönt att höra flera som känner igen sig.

    Jag hade alltid haft mycket lust. Men efter första barnet hände nåt. Jag gick till gynekolog också jag trodde det var något medicinskt fel med mig. Vi försökte med filmer och spel men det blev svårare och svårare att ha sex. Till slut var jag tvungen att behärska mig för att inte häftigt dra mig undan bara han nuddade mig. Jag stod inte ut med att ha honom nära. En gång fick jag plötsligt som em panikattack när vi var i sängen och kände det som att jag blev våldtagen nästan - men det hela var mer som att jag kände djupt inne att det var fruktansvärt fel som att en bror var med en i sängen och inte ens man. 

    När jag efter flera år av en händelse blev berörd av någon, tänkte lite på denne man och började fundera på hur sex med denna andra person skulle vara upptäckte jag att det fanns sexuella känslor i mig. Jag hade fortfarande förmågan att bli kåt och jag slogs av hur lätt det var plötsligt. 


    Det här funderade jag på massor och gör än idag. Varför dog min lust ?

    Man kan hålla på att läxa upp folk som inte har lust men man borde ta och titta på bakomliggande faktorer. Vi är inga maskiner. Jag kom fram till några teorier jag tror på vad gäller mitt eget fall:

    1. PRESS OCH BRIST PÅ UTRYMME FÖR KÄRLEK - barn i kombination med höga stressnivån (förlorat jobb, sjukdom, tvungen att bo ifrån mitt barn pga problem med boende) gjorde en svår situation svårare och felra års stress i kombo med att sköta hus hem jobb etc lämnade för lite utrymme för lek och lust och ett ställe att låta känslor gro för partnern.

    2. UPPTÄCKT AV VEM ENS PARTNER ÄR I VISSA LÄGEN - den man skaffar barn med har man oftast inte innan provat i särkilt svåra lägen innan och man vet inte om alla sidor hos sin partner. Men saker ställs på em spets när man skaffar familj. Vem står pall och drar ut i strid för barnet och familjen när det behövs? Det visade sig vara bara jag och det gjorde att jag inte såg upp till min partner som helst gömde sig. Mina känslor för mannen fick en törn. Var han verkligen en vuxen man Som kan stå upp för sig själv och sin familj? Varför var jag ensam i den rollen som ansvarig?

    Att tappa lusten var inte roligt och det blev inte bättre av gliringen  ?du vill ju aldrig ha sex?. Det var en tragedi för oss båda och jag kunde bokstavligen inte göra något för att förändra situationen själv. Jag har ett sexliv nu som är så fantastiskt att jag inte fattar att jag trodde jag var skadad för livet och aldrig mer skulle kunna ha sex. Jag tror någon av 1:an och 2:an här ovan är inblandade i många såna här historier för kvinnor. Gäller det kanske också vissa män?

  • Anonym (Skild)

    Att bli ratad är fruktansvärt. Det är så lätt att känna sig oönskad till och med av en liten gest. Att veta om det och ändå hela tiden neka sin partner gav mig så dåligt samvete. Det var att göra våld på sig själv eller krossa någon annan - inga bra val. Det var så hårt att ta beslutet och tog tid men att sära på sig var ju det enda riktiga. Man kan inte fortsätta att bryta ned varandra för det gör till slut  även om man känner ömhet mot och värnar varann.

    Det är svårt att ta steget mem se till att inte hela ditt liv spills i ett sånt här dysfunktionellt förhållande, ge er båda en chans till. Utan varandra.

Svar på tråden Vad gjorde att du tappade intresse för sex med din partner?