• Anonym (milou)

Indragen semester ?!

Jag har från jobbet fått 2 sms och ett mail samt 4 missade samtal.
    Till min privata mobil och mail  ( Har inget jobbtelefon )

Det är kris på jobbet. 1 vab och 1 sjuk betyder att det bara är 1 person som jobbar.

Fråga: Jag har inte svarat på¨något av dessa.
    MÅSTE jag vara tillgänglig ?  Jag har haft 1 ( en ) dag semester nu.

Kan jag inte bara säga att jag glömt mobilen hemma och vi var redan i Gävle när jag
    märkte det och vi hade inte lust att vända och åka hem bara för det.
    Eller är jag skyldig att vara tillgänglig ?

• Svar på tråden Indragen semester ?!
  • Tiina87
    Anonym (Skyldig) skrev 2019-07-23 15:54:38 följande:

Du är skyldig till att svara och dessvärre arbeta.

Så här står det på Unionen men det är i stort sett likadant överallt.

www.unionen.se/rad-och-stod/att-avbryta-eller-andra-semestern

Hon är inte skyldig att svara eller ringa upp. Däremot om hon svarar när hennes chef ringer så kan hon bli inbeordrad på jobb och då får avbryta sin semester. Dock så kostar detta arbetsgivaren mer än det är värt då ts har rätt att få betalt för alla omkostnader/extrakostander set medför, kval övertid samt att då flytta semestern.
  • Tiina87
    Anonym (Skyldig) skrev 2019-07-23 16:11:24 följande:

Om du har Samsung eller IPhone så kan man se när den ena har läst ett sms. Nere i hörnet brukar det stå Levererat när smset har nåt fram till personen och när personen i fråga har läst det så står det Läst.

Jag har den funktionen på min IPhone som är 3 år gammal. Så har din chef skickat sms så kan chefen ha sett att du har läst smset och då kan det bli konsekvenser för dig eftersom du tekniskt sett arbetsvägrar.

Vissa email adresser har den funktionen också, att dom kan se att du har öppnat mailet.

Jag bara talar om för dig vad som är , att dom inte har en företagstelefon åt dig får du ta med din chef.

Nej, ts kan inte få några problem bara för att hon läser sms och mail på sin semester. Alla beordring ska ske muntligt via chefen eller ställföreträdare. Inte via sms eller mail.
  • Anonym (Skyldig)
    Tiina87 skrev 2019-07-23 16:15:48 följande:

Hon är inte skyldig att svara eller ringa upp. Däremot om hon svarar när hennes chef ringer så kan hon bli inbeordrad på jobb och då får avbryta sin semester. Dock så kostar detta arbetsgivaren mer än det är värt då ts har rätt att få betalt för alla omkostnader/extrakostander set medför, kval övertid samt att då flytta semestern.

Som jag skrev innan så hade jag fel i att TS behöver svara. TS behöver inte heller ringa upp men om hennes chef ser att TS har öppnat och läst ett sms är det detsamma som att ha svarat och då har man skyldighet att besvara, för då har informationen gått fram. Skillnad är om TS inte har läst smset eller om chefen inte har sett att hon/han har läst det för då vet man inte om infon har gått fram som sagt
  • Anonym (milou)
    Om du har Samsung eller IPhone så kan man se när den ena har läst ett sms. Nere i hörnet brukar det stå Levererat när smset har nåt fram till personen och när personen i fråga har läst det så står det Läst.

Jag har den funktionen på min IPhone som är 3 år gammal. Så har din chef skickat sms så kan chefen ha sett att du har läst smset och då kan det bli konsekvenser för dig eftersom du tekniskt sett arbetsvägrar.

Vissa email adresser har den funktionen också, att dom kan se att du har öppnat mailet.

Jag bara talar om för dig vad som är , att dom inte har en företagstelefon åt dig får du ta med din chef.
    Jag har iphone och på mina skickade sms står det levererat men inget om läst.
    Arbetsgivaren sms'ar från dator. 
  • Tiina87
    Anonym (Skyldig) skrev 2019-07-23 16:21:17 följande:

Som jag skrev innan så hade jag fel i att TS behöver svara. TS behöver inte heller ringa upp men om hennes chef ser att TS har öppnat och läst ett sms är det detsamma som att ha svarat och då har man skyldighet att besvara, för då har informationen gått fram. Skillnad är om TS inte har läst smset eller om chefen inte har sett att hon/han har läst det för då vet man inte om infon har gått fram som sagt

Nej, ts är inte skyldig att svara sin chef bara för att hon läst mail och sms. Vill ts chef att h*n ska avbryta semestern och jobba så får chefen ringa ts och beordra in, om ts svarar. Chefen måste så även stå för alla extrakostander ts har.
  • Anonym (Skyldig)
    Tiina87 skrev 2019-07-23 16:25:23 följande:

Nej, ts är inte skyldig att svara sin chef bara för att hon läst mail och sms. Vill ts chef att h*n ska avbryta semestern och jobba så får chefen ringa ts och beordra in, om ts svarar. Chefen måste så även stå för alla extrakostander ts har.

Beror på vilket kollektivavtal du har och/eller vad som är sagt/bestämt via chef och anställd

www.lo.se/start/facket_direkt/anstallningsformer/sms_jobb

Vi har detta på vårt jobb och jag vet flera andra som har det också.

Kansle inte gäller på TS jobb men då borde heller inte TS chef smsa om dom inte har detta.

Som sagt - har inte chefen sett att smset är läst så är det en sak, men om chefen sett det så är det en annan sak
  • Anonym (1)

1. Du måste INTE svara på varken samtal eller sms.

2. Men OM du svarar så kan du inte tacka nej till att jobba om du blir inbeordrard.

Blir du inbeordrad ska du ha ordentligt med ersättning.

Men vill du inte jobba: svara inte, vad du än gör! Man måste INTE vara tillgänglig på sin semester.

Enda gången man måste vara tillgänlig är om man har jour.

• Anonym (1)
    På iphone kan man aktivt välja att ha den fuktionen eller inte. Tex så kan jag se på vissa om de har läst MINA sms, men de kan inte se om jag läst DERAS.
    Pga att de har valt den funktionen, medan jag inte har gjort det.
  • Anonym (1)
    Anonym (Skyldig) skrev 2019-07-23 16:21:17 följande:
    Knappast, inbeordring kan endast ske muntligt.

Bara för att det står "läst" om det ens gör det, betyder inte att det går tat bevisa VEM som läst. Man kan inte beordra genom sms eller mail heller så.
  • Anonym (Skyldig)
    Anonym (1) skrev 2019-07-23 16:48:34 följande:

Knappast, inbeordring kan endast ske muntligt.

Bara för att det står "läst" om det ens gör det, betyder inte att det går tat bevisa VEM som läst. Man kan inte beordra genom sms eller mail heller så.

Läs länken.

I de flesta fall så förstår man ju att det är ägaren till telefon som har läst det men alla bortförklaringar är väl värda att dra i om annars
Svar på tråden Indragen semester ?!