Anonym (1) skrev 2019-07-23 16:48:34 följande:
Bara för att det står "läst" om det ens gör det, betyder inte att det går tat bevisa VEM som läst. Man kan inte beordra genom sms eller mail heller så.
Nar jag kommer hem fran jobb lagger barnen beslag pa min mobil. En vill spela en stund och har den da pa ljudlost for att inte stora resten av familjen. Detta gor att jag inte hor inkommande samtal och darmed inte svarar om nagon ringer aven nar min mobil ar "ledig" eller pa laddning. Sen vill nasta barn What's App'a lite med sina kompisar och kanske kolla familjechatten och da ser det ju ut som att "jag" har varit online pa What's App, trots att det ar dottern som messat. Och da hon messat med flera stycken har mina nya meddelanden kommit langt ner pa listan och syns inte om man inte aktivt scrollar ner. Hander ofta att jag missar meddelanden och upptacker dem dagen efter (eller nar nagon undrar varfor jag inte svarat).
Mina SMS kommer aven automatiskt upp i en ruta, sa att jag kan lasa dem utan att aktivt oppna dem, vilket jag tror gor att det raknas som "last" (da mobilen ju avslojat innehallet/texten). Da tror personen att jag last SMSet trots att jag kanske haft mobilen pa laddning i sovrummet i 3 timmar under tiden vi satt i vardagsrummet och sag pa TV.
Men a andra sidan anvander jag inte sociala medier sasom de flesta burkar gora idag. Har varken facebook, instagram, snapchat eller allt annat som finns idag, sa jag kollar inte min mobil efter jobb, vilket andra kanske gor (och din chef kanske vet att du gor?). Folk surfar ju med sina mobiler, kollar facebook och t o m mail, sa det ar svart att missa nagot idag om man anvander sin mobil som en genomsnittsperson s a s.
Jag bor inte i Sverige sa jag vet inte vad som galler (om du ar tvungen att jobba for att du rakat se SMSet) men jag kan som sagt forklara hur man kan missa ljudlosa samtal och hur meddelanden kan sta som "lasta" trots att agaren till mobilen inte last dem.