• Anonym (milou)

Indragen semester ?!

Jag har från jobbet fått 2 sms och ett mail samt 4 missade samtal.
    Till min privata mobil och mail  ( Har inget jobbtelefon )

Det är kris på jobbet. 1 vab och 1 sjuk betyder att det bara är 1 person som jobbar.

Fråga: Jag har inte svarat på¨något av dessa.
    MÅSTE jag vara tillgänglig ?  Jag har haft 1 ( en ) dag semester nu.

Kan jag inte bara säga att jag glömt mobilen hemma och vi var redan i Gävle när jag
    märkte det och vi hade inte lust att vända och åka hem bara för det.
    Eller är jag skyldig att vara tillgänglig ?

• Svar på tråden Indragen semester ?!
  • Fliselisan
    Anonym (milou) skrev 2019-07-23 16:21:59 följande:

Jag har iphone och på mina skickade sms står det levererat men inget om läst.

Arbetsgivaren sms'ar från dator. 

Det där beror ju på vilken inställning man själv har i mobilen, om andra kan se att man läst eller ej.

Att det står levererat betyder inget annat än just det. Mobilen kanske låg hemma på laddning i de 4 veckor man hade semester.
  • viseversa
    Anonym (milou) skrev 2019-07-23 17:54:49 följande:
    Jag kommer inte svara eller ringa tillbaka.
    Är inte hjärnkirurg eller raketforskare. Jag är ordermottagare/kundtjänst medarbetare.
    Är inte medlem i facket.
    Hade inte heller svarat. Och gå med i facket.
  • Anonym (1)
    Anonym (2 barns mor) skrev 2019-07-23 17:36:13 följande:
    Når inte chefen dig kanske han kan pressa den som vabbar v30, lite för välplanerat att barnet blir sjukt. Tex betala för barnvakt så den anställde kan jobba. Att bli sjuk när man vet att det krisar på jobbet är dessutom olustigt.
    Nä svara inte och avbryt inte din semester om du inte vill.
    Fast det är ju inte heller ok, man har laglig rätt att vabba och laglig rätt att vara sjuk. Nu förutsätter jag att personerna som vabbar och är sjuka är det på riktigt.

Sedan "chefer ordnar barnvakt", det finns INGEN förälder som vid sina sinnes fulla bruk skulle lämna sitt barn, och verkligen inte sitt sjuka barn, till en okänd barnvakt!

• Anonym (Thea)
    Bagar Bengtsson skrev 2019-07-23 17:55:56 följande:

Håller med! Måste ju vara lättare för chefen att fixa barnavakt. Vad är det sedan för medarbetare som vabbar när han/hon vet om läget? Om inte nes barn ligger för döden så är det bättre att man ordnar barnvakt (som chefen får betala) och så drar man sitt strå till stacken.

Jag skulle ändå höra av mig till chefen och säga min åsikt. Jag hade heller inte haft något problem att ringa till VAB-kollegan och undra om han/hon hellre vill att jag ska avbryta min inplanerade semester än att personen ordnar med barnvakt.

Fast du vet ju faktiskt inte varför personen vabbar.. Dom kan ju ligga på sjukhus tex... Jag har ett barn med en blodsjukdom som gjorde att vi förra året fick ligga inne en vecka. Och jag struntade helt och fullt i om det var kris på jobbet eller inte. Jag hade inte lejt en barnvakt för att istället kunna jobba.. Nu har jag tack och lov både vettig chef och vettiga arbetskamrater.

Bara för att det är sommar fulvabbar folk inte.. Här. Går det tex vattkoppor ... Det är ju 2 veckors vab direkt
  • Tiina87
    Bagar Bengtsson skrev 2019-07-23 17:55:56 följande:

Håller med! Måste ju vara lättare för chefen att fixa barnavakt. Vad är det sedan för medarbetare som vabbar när han/hon vet om läget? Om inte nes barn ligger för döden så är det bättre att man ordnar barnvakt (som chefen får betala) och så drar man sitt strå till stacken.

Jag skulle ändå höra av mig till chefen och säga min åsikt. Jag hade heller inte haft något problem att ringa till VAB-kollegan och undra om han/hon hellre vill att jag ska avbryta min inplanerade semester än att personen ordnar med barnvakt.

Om mitt barn är sjuk så vabbar jag oavsett hur mycket kris det är på jobbet. Samma om jag själv är sjuk, jag stannar hemma oavsett hur mycket kris det är på jobbet. Bemaningen är inte chefens ansvar.

Visst i mitt jobb ingår att ordna med vikarie etc men inte när jag själv sjuk, har semester eller vab.
  • Anonym (Barnen har mobilen efter jobb)
    Anonym (1) skrev 2019-07-23 16:48:34 följande:
    Bara för att det står "läst" om det ens gör det, betyder inte att det går tat bevisa VEM som läst. Man kan inte beordra genom sms eller mail heller så.
    Nar jag kommer hem fran jobb lagger barnen beslag pa min mobil. En vill spela en stund och har den da pa ljudlost for att inte stora resten av familjen. Detta gor att jag inte hor inkommande samtal och darmed inte svarar om nagon ringer aven nar min mobil ar "ledig" eller pa laddning. Sen vill nasta barn What's App'a lite med sina kompisar och kanske kolla familjechatten och da ser det ju ut som att "jag" har varit online pa What's App, trots att det ar dottern som messat. Och da hon messat med flera stycken har mina nya meddelanden kommit langt ner pa listan och syns inte om man inte aktivt scrollar ner. Hander ofta att jag missar meddelanden och upptacker dem dagen efter (eller nar nagon undrar varfor jag inte svarat).
    Mina SMS kommer aven automatiskt upp i en ruta, sa att jag kan lasa dem utan att aktivt oppna dem, vilket jag tror gor att det raknas som "last" (da mobilen ju avslojat innehallet/texten). Da tror personen att jag last SMSet trots att jag kanske haft mobilen pa laddning i sovrummet i 3 timmar under tiden vi satt i vardagsrummet och sag pa TV. 
    Men a andra sidan anvander jag inte sociala medier sasom de flesta burkar gora idag. Har varken facebook, instagram, snapchat eller allt annat som finns idag, sa jag kollar inte min mobil efter jobb, vilket andra kanske gor (och din chef kanske vet att du gor?). Folk surfar ju med sina mobiler, kollar facebook och t o m mail, sa det ar svart att missa nagot idag om man anvander sin mobil som en genomsnittsperson s a s. 
    Jag bor inte i Sverige sa jag vet inte vad som galler (om du ar tvungen att jobba for att du rakat se SMSet) men jag kan som sagt forklara hur man kan missa ljudlosa samtal och hur meddelanden kan sta som "lasta" trots att agaren till mobilen inte last dem.
  • Anonym (1)
    Anonym (Barnen har mobilen efter jobb) skrev 2019-07-24 07:08:20 följande:
    Nar jag kommer hem fran jobb lagger barnen beslag pa min mobil. En vill spela en stund och har den da pa ljudlost for att inte stora resten av familjen. Detta gor att jag inte hor inkommande samtal och darmed inte svarar om nagon ringer aven nar min mobil ar "ledig" eller pa laddning. Sen vill nasta barn What's App'a lite med sina kompisar och kanske kolla familjechatten och da ser det ju ut som att "jag" har varit online pa What's App, trots att det ar dottern som messat. Och da hon messat med flera stycken har mina nya meddelanden kommit langt ner pa listan och syns inte om man inte aktivt scrollar ner. Hander ofta att jag missar meddelanden och upptacker dem dagen efter (eller nar nagon undrar varfor jag inte svarat).
    Mina SMS kommer aven automatiskt upp i en ruta, sa att jag kan lasa dem utan att aktivt oppna dem, vilket jag tror gor att det raknas som "last" (da mobilen ju avslojat innehallet/texten). Da tror personen att jag last SMSet trots att jag kanske haft mobilen pa laddning i sovrummet i 3 timmar under tiden vi satt i vardagsrummet och sag pa TV. 
    Men a andra sidan anvander jag inte sociala medier sasom de flesta burkar gora idag. Har varken facebook, instagram, snapchat eller allt annat som finns idag, sa jag kollar inte min mobil efter jobb, vilket andra kanske gor (och din chef kanske vet att du gor?). Folk surfar ju med sina mobiler, kollar facebook och t o m mail, sa det ar svart att missa nagot idag om man anvander sin mobil som en genomsnittsperson s a s. 
    Jag bor inte i Sverige sa jag vet inte vad som galler (om du ar tvungen att jobba for att du rakat se SMSet) men jag kan som sagt forklara hur man kan missa ljudlosa samtal och hur meddelanden kan sta som "lasta" trots att agaren till mobilen inte last dem.
    Citerade du fel person nu, eller ville du bara utveckla mitt svar?

(Som sagt så står inte mina som "lästa" eftersom jag inte aktiverat den funktionen, plus att det inte spelar någon roll ändå vad gäller inbeordring.)
  • Anonym (Barnen har mobilen efter jobb)
    Anonym (1) skrev 2019-07-24 08:49:17 följande:
    Citerade du fel person nu, eller ville du bara utveckla mitt svar?

(Som sagt så står inte mina som "lästa" eftersom jag inte aktiverat den funktionen, plus att det inte spelar någon roll ändå vad gäller inbeordring.)
    Jag holl med om ditt svar (att man inte kan veta VEM som last det).
  • jrockyracoon
    Anonym (Barnen har mobilen efter jobb) skrev 2019-07-24 10:11:58 följande:
    Jag holl med om ditt svar (att man inte kan veta VEM som last det).
    Man kan normalt inte veta att någon läst ett SMS. SMS-protokollet innehåller inga sådana möjligheter.

Däremot kan ett MMS innehålla en läskvittens, har jag läst mig till.

När det gäller iphone är det så att "sms" skickas via messenger om båda personerna har en iphone. Om då användare A aktivt gått in i inställningarna för sin iphone och bockat för att andra ska kunna se att A har läst meddelanden, kommer andra användare, B, C, etc. kunna se att A har läst ett visst meddelande.
Svar på tråden Indragen semester ?!