• Anonym (milou)

Indragen semester ?!

Jag har från jobbet fått 2 sms och ett mail samt 4 missade samtal.
    Till min privata mobil och mail  ( Har inget jobbtelefon )

Det är kris på jobbet. 1 vab och 1 sjuk betyder att det bara är 1 person som jobbar.

Fråga: Jag har inte svarat på¨något av dessa.
    MÅSTE jag vara tillgänglig ?  Jag har haft 1 ( en ) dag semester nu.

Kan jag inte bara säga att jag glömt mobilen hemma och vi var redan i Gävle när jag
    märkte det och vi hade inte lust att vända och åka hem bara för det.
    Eller är jag skyldig att vara tillgänglig ?

• Svar på tråden Indragen semester ?!
  • Tiina87
    Anonym (Skyldig) skrev 2019-07-23 16:33:15 följande:

Beror på vilket kollektivavtal du har och/eller vad som är sagt/bestämt via chef och anställd

www.lo.se/start/facket_direkt/anstallningsformer/sms_jobb

Vi har detta på vårt jobb och jag vet flera andra som har det också.

Kansle inte gäller på TS jobb men då borde heller inte TS chef smsa om dom inte har detta.

Som sagt - har inte chefen sett att smset är läst så är det en sak, men om chefen sett det så är det en annan sak

Beordring ska endast ske muntligt. Beordring via sms eller mail är inte giltligt.
  • Tiina87

Beror på vilket kollektivavtal du har och/eller vad som är sagt/bestämt via chef och anställd

Kansle inte gäller på TS jobb men då borde heller inte TS chef smsa om dom inte har detta.

Som sagt - har inte chefen sett att smset är läst så är det en sak, men om chefen sett det så är det en annan sak

Har ingen som helst betydelse för ts om dennes chef har sett att sms/mail är läst. Ta har ingen skyldighet att svara ändå.
  • Kjell2
    Anonym (milou) skrev 2019-07-23 15:48:15 följande:

Det är kris på jobbet. 1 vab och 1 sjuk betyder att det bara är 1 person som jobbar.

Kan jag inte bara säga att jag glömt mobilen hemma och vi var redan i Gävle när jag

Olika regler beroende på jobb och avtal. Kolla med ditt fack.

Vanligtvis ska det extremt mycket till för att arbetsgivaren ska kunna bryta semester.
  • Tiina87

Den länken du hänvisar till gäller inte ts. Detr vanligt att man som arbetsgivare skickar ut sms om någon kan jobba. Som arbetstagare är man dock inte skyldig att ställa upp när man får ett sms om att de behöver folk.
  • Anonym (1)
    Anonym (Skyldig) skrev 2019-07-23 17:00:05 följande:
    Läs länken.

I de flesta fall så förstår man ju att det är ägaren till telefon som har läst det men alla bortförklaringar är väl värda att dra i om annars
    Den länken gäller ju inte inbeordring eller avbruten semester.

• Anonym (2 barns mor)
    Anonym (milou) skrev 2019-07-23 15:48:15 följande:

Når inte chefen dig kanske han kan pressa den som vabbar v30, lite för välplanerat att barnet blir sjukt. Tex betala för barnvakt så den anställde kan jobba. Att bli sjuk när man vet att det krisar på jobbet är dessutom olustigt.
    Nä svara inte och avbryt inte din semester om du inte vill.
  • Anonym (Psss)
    Anonym (Skyldig) skrev 2019-07-23 16:13:25 följande:

Dock hade jag fel i att du har skyldighet att svara. Men om du svarar eller som sagt, att dom har sett att du har läst ett sms så har du skyldighet att jobba

Varför är man skyledig att jobba för att man läst ett sms? Chefen kan ju bara ha formulerat sig "är det nån som kan hoppa in?". Behöver ju inte vara en beordrad situation bara för att chefen skickat ett mess. Kanske därför också viktigt att det är just muntligt så inget missuppfattas angående hur messet är formulerat.
  • Anonym (milou)
    Anonym (2 barns mor) skrev 2019-07-23 17:36:13 följande:
    Når inte chefen dig kanske han kan pressa den som vabbar v30, lite för välplanerat att barnet blir sjukt. Tex betala för barnvakt så den anställde kan jobba. Att bli sjuk när man vet att det krisar på jobbet är dessutom olustigt.
    Jag kommer inte svara eller ringa tillbaka.
    Är inte hjärnkirurg eller raketforskare. Jag är ordermottagare/kundtjänst medarbetare.
    Är inte medlem i facket.
  • Bagar Bengtsson
    Anonym (2 barns mor) skrev 2019-07-23 17:36:13 följande:

Håller med! Måste ju vara lättare för chefen att fixa barnavakt. Vad är det sedan för medarbetare som vabbar när han/hon vet om läget? Om inte nes barn ligger för döden så är det bättre att man ordnar barnvakt (som chefen får betala) och så drar man sitt strå till stacken.

Jag skulle ändå höra av mig till chefen och säga min åsikt. Jag hade heller inte haft något problem att ringa till VAB-kollegan och undra om han/hon hellre vill att jag ska avbryta min inplanerade semester än att personen ordnar med barnvakt.

• Fliselisan

Svara inte, hör av dig när du är hemma igen om du inte vill riskera att tvingas jobba.

Alternativt svara och säg att du druckit alkohol (om du misstänker att det endast är precis nu de vill att du ska jobba).

Svar på tråden Indragen semester ?!