• PellePlutt81

Rinexin

Jag undrar om det är fler som haft huvudvärk orsakad av problem med bihålerna så ni har fått Rinexin. Fick det utskrivet idag och har tagit en tablett men det verkar inte hjälpa riktigt med en ggn. Är gravid i vecka 15 och även om läkaren sa att det inte var ngn fara är man ju rädd för att ta mediciner som amn vanligtis inte brukar.
    Några fler som tagit Rinexin under graviditeten?

• Svar på tråden Rinexin
  • lövet2

Har fått någon Rinexinkur under alla mina graviditeter tror jag! Det kan ta någon dag innan det hjälper!

• Raven

JAh har gått på 2 st penselin kurer nu under denna graviditer en för bihålorna ådet gick över på ca en vecka , å det ska inte vara faligt med att ta vissa penseliner å medeciner, så du kan vara lugn. HAr varit sjuk till å från ca 3 månader nu å det är bara å bita i hop men kan få dåligare emunförsvar när man e gravid .... ochsedan är det bättre å bli frisk å ta medecin än att gå å vara dålig sa docktorn till mig..... Lycka till

• PellePlutt81

Lövet2: Tack ska du ha.. lite hopp då da

Raven: Jo läkarn sa att om Rinexinet inte hjälpte skulle jag ta en Kåvepenin kur som även det skulle fungera vid graviditet. Visst är det bättre att få behandling än att gå sjuk.

Jag är nog mest nojjig då jag förlorat ett barn i magen i vecka 42. Men det är skönt att höra att det int är ngn fara.

Tack tjejer

• Trakka

Rinexin är inte nån favorit. Fick dem när jag hade halsfluss. (Är ju slemhinneavsvällande) Gav mig otrolig klåda i handflatorna! Kliade så jag blödde!! Och inte gav de nån bra effekt som vägde upp det dåliga heller.

• PellePlutt81

Trakka: Låter inte alls kul. Men vissa är väl känsligare än andra. Apotekarn som löste ut receptet sa att hon inte kunde sova om hon tog tabeltten kring 20-21 på kvällen. Det kändes som om man hade druckit för mkt kaffe sa hon.
    Antar att man får testa.

• nitedrive

Jag har tagit det,mestadels mot rinnsnuva när jag varit allergisk eller förkyld under graviditeterna.Mot nästäppa tycker jag inte det hjälpt något vidare.
    Några biverkningar har jag inte känt av iallafall.Rinexin är helt okej att ta under graviditeten.

• PellePlutt81

Nitedrive: Tack Känns lugnande.

• lillasnövit

Jag äter också rinexin (är i v 8) och min läkare sa att det var klassat som A-läkemedel, dvs att det inte finns några restriktioner om att äta detta. Jag fick det innan jag visste att jag var gravid men frågade som tur var för säkerhets skull eftersom verkstan var igång.

• novababy

Hej Pelleplutt81
    Jag var hos läkaren i måndags och fick också Rinexin utskrivet, är själv sjuksköterska så jag har själv kontrollerat i FASS innan och det finns inga kända biverkningar på gravida.

Nu är det ju också så att inga studier görs på gravida pga det vore oetiskt om det faktiskt skulle visa sig finnas bivkerkningar.
    Trots detta är det flera mediciner som ändå tas under graviditet där mammans hälsa (och därigenom barnets) annars hotas.

Jag vet inte om du blev klokare på detta, men så länge läkemedelsverket inte fått in några bivkerkningar på läkemedlet så ska det inte vara några problem

• PellePlutt81

Ringde Vårdguiden nyss.. Man hittar ju 1000 saker att vara orolig om. tog min första Rinexin vid 12 tiden och den andra strax innan 17 (apotekarn sa att jag kunde ta det då, för vissa kunde ha sömnsvårigheter av Rinexinet). Så då vart jag ju självklar orolig om detta skulle kunna vara för "stor" dos under en sån kort tid. Och därmed påverka bebisen. Men Så var visst inte fallet.. och jag känner mig lugn igen...
    Tack för alla svar tjejer!

Lilla snövit: Lycka till med graviditeten
    Novababy: Jo blev lite klokare tack!

Svar på tråden Rinexin