• Anonym (Ts)

    Svartsjuka får skit

    Varför får alltid svartsjuka så mycket skit? När man läser trådar här om folk som är svartsjuka får de ofta svar som "du borde inte ha någon partner om du inte kan lita på honom".

    Men grejen är ju att så många är otrogna så tvärtom är det konstigt att inte alla är svartsjuka och om då borde ingen ha nån partner då.

    Googlade just och en fjärdedel av alla svenskar är otrogna och i nån artikel var det ändå upp till en tredjedel. Men tycker nästan det låter lågt räknat. Nästan alla jag känner har varit otrogna.

    Hur kan man lita på någon endaste människa? Tycker det är lustigt när folk säger "jo men jag vet att han inte har gjort nåt för han sa att han inte gjort det". Hehe. Ibland är vissa så godtrogna. Tror att vi lever i nån sorts "innan upptäckten av ljug" epok".

    Och nej, jag är inte bitter för att jag just fått reda på att min partner varit otrogen. Vi har just börjat ses så han har nog inte hunnit det ännu. Men det är väl bara en tidsfråga. Men alla mina pojkvänner förut har varit otrogna och jag har varit otrogen mot dem.

    Har en vän som ändå landat i en skön attityd. Han tänker att alla är otrogna svin som ljuger om allt men ändå kommit till nån sorts acceptans av det. Typ "folk är så" och så bara lyckades han sluta vara svartsjuk över det för det är inget som förändras bara för att man är svartsjuk. Antingen är alla otrogna och man är svartsjuk och mår dåligt över det eller så är alla otrogna och man är inte svartsjuk och mår bra. Skulle också vilja kunna känna så.

  • Svar på tråden Svartsjuka får skit
  • Xzx
    Anonym (Ts) skrev 2019-07-26 10:38:45 följande:

    Varför får alltid svartsjuka så mycket skit? När man läser trådar här om folk som är svartsjuka får de ofta svar som "du borde inte ha någon partner om du inte kan lita på honom".

    Men grejen är ju att så många är otrogna så tvärtom är det konstigt att inte alla är svartsjuka och om då borde ingen ha nån partner då.

    Googlade just och en fjärdedel av alla svenskar är otrogna och i nån artikel var det ändå upp till en tredjedel. Men tycker nästan det låter lågt räknat. Nästan alla jag känner har varit otrogna.

    Hur kan man lita på någon endaste människa? Tycker det är lustigt när folk säger "jo men jag vet att han inte har gjort nåt för han sa att han inte gjort det". Hehe. Ibland är vissa så godtrogna. Tror att vi lever i nån sorts "innan upptäckten av ljug" epok".

    Och nej, jag är inte bitter för att jag just fått reda på att min partner varit otrogen. Vi har just börjat ses så han har nog inte hunnit det ännu. Men det är väl bara en tidsfråga. Men alla mina pojkvänner förut har varit otrogna och jag har varit otrogen mot dem.

    Har en vän som ändå landat i en skön attityd. Han tänker att alla är otrogna svin som ljuger om allt men ändå kommit till nån sorts acceptans av det. Typ "folk är så" och så bara lyckades han sluta vara svartsjuk över det för det är inget som förändras bara för att man är svartsjuk. Antingen är alla otrogna och man är svartsjuk och mår dåligt över det eller så är alla otrogna och man är inte svartsjuk och mår bra. Skulle också vilja kunna känna så.


     Eller så har man ett öppet förhållande så är det löst =)
  • Anonym (A)
    Giftskåneman skrev 2019-07-26 10:58:34 följande:
    Skillnad på att veta om otrohet och vara svartsjuk som bara är en misstanke
    Så är det
  • Anonym (Ts)
    Giftskåneman skrev 2019-07-26 10:58:34 följande:

    Skillnad på att veta om otrohet och vara svartsjuk som bara är en misstanke


    Jo men alla borde ju vara misstänksamma när så många är otrogna.
  • Giftskåneman
    Anonym (Ts) skrev 2019-07-26 11:12:49 följande:

    Jo men alla borde ju vara misstänksamma när så många är otrogna.


    Nej, dumt att misstänka 75%
  • IceKitten

    "...och jag har varit otrogen mot dem."

    Enligt statistiken som du själv drar upp så är ju uppenbarligen 3/4 (eller 2/3) av folk trogna. Så statistiskt sätt är ens partner trogen.

    Jag har aldrig varit otrogen och så vitt jag vet har ingen av min partners det heller, du bör inte döma folk endast för att du valt ett umgänge (och själv är) som är moraliskt tvivelaktiga. Det kan inte resten av världen ta ansvar för.

    Så, bättra dig själv och välj andra människor i ditt liv så slipper du oroa dig så mycket.

  • AndreaBD
    Anonym (Ts) skrev 2019-07-26 10:38:45 följande:

    Men det är väl bara en tidsfråga. Men alla mina pojkvänner förut har varit otrogna och jag har varit otrogen mot dem.


    Där har du svaret! Du går in i en relation med baktanken att du kanske kommer att vänsterprasslar och du förväntar dig nästan att din partner också kommer att göra det. Du väljer såna partners, som inte tar trohet så viktigt.

    Jag däremot har så gott som aldrig haft en partner som varit otrogen. Enda undantaget var då en lång-distans-relation som inte var så stadig heller. Men annars har det aldrig varit ett tema. Och jag vet att min partner är trogen. Det beror på vilka prioriteringar du har.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Ts) skrev 2019-07-26 11:12:49 följande:

    Jo men alla borde ju vara misstänksamma när så många är otrogna.


    Att man är försiktig och inte litar blint på någon kan jag tycka är hälsosamt. Men många som är svartsjuka misstänker/anklagar sin partner för massa saker som det egentligen inte finns grund för, och det är inte hälsosamt. Och att leva tillsammans med någon som hela tiden är misstänksam och inte litar på en alls är fruktansvärt jobbigt, många av dom som blir misstänkta är ju dessutom oskyldiga, och så kan man inte leva.
  • Anonym (Tveksam)
    Xzx skrev 2019-07-26 11:04:04 följande:
     Eller så har man ett öppet förhållande så är det löst =)
    Fast det är inte så många som vill ha öppet förhållande. Inte ens otrogna brukar uppskatta att deras partner knullar med andra.

    Och de få förhållanden jag känner till där man gått över till öppet förhållande har alla varit över inom ett par år. (Fast dessa förhållandena var nog redan på väg att ta slut hur som helst.)
Svar på tråden Svartsjuka får skit