• Anonym (Hej!)

    Jag har fått ta del av ett arv... Jag undrar en sak...

    Hej!

    Jag har fått tagit del av ett arv (cirka 1,4 mkr). Jag har ett litet barn som snart uppnår förskoleålder.

    Jag har bävat länge för förskolestarten då jag anser att barnet är alldeles för litet för att lämnas bort flera timmar om dagarna.

    Innan jag fick barn så studerade jag. Jag har pausat studierna och hade tänkt att återuppta de nu snart.

    Men nu känner jag så här: om jag fortsätter att hålla studierna på paus, så kan jag leva av en del av arvet och således slippa ha mitt lilla barn på förskola.

    Vad tycker ni? Hade ni gjort så?

  • Svar på tråden Jag har fått ta del av ett arv... Jag undrar en sak...
  • Anonym (Va)

    Vad menar du med "förskoleålder"? Hur gammalt är barnet?

  • Anonym (Hej!)
    Anonym (Va) skrev 2019-07-26 16:06:22 följande:

    Vad menar du med "förskoleålder"? Hur gammalt är barnet?


    Snart ett år.

    Hade det inte varit för arvet så hade jag inte haft något val. Jag behöver studiemedlet för att överleva. Men nu när arvet kom så har jag en möjlighet att vara hemma i några år iaf.

    Jag bor ensam med barnet i en etta. Just nu samsover vi men tanken är att jag ska bygga ett sovloft och ha en sängbotten utan ben inunder loftet, för barnet att sova i.

    Bokhyllorna är såna med kuber från Ikea där den ena är min med böcker och annat och den andra är barnets med leksaker.

    Vi har soffa och fåtöljer och ett bord med förvaring.

    Matplats i kök.

    Lägenheten fungerar för oss nu och några år framåt, jag tänker tills barnet börjar i skolan. Då räknar jag med att ha sålt denna och köpt en tvåa eller en trea.

    Avgiften är låg (500:- i månaden).

    Jag har räknat lite på det och jag skulle kunna vara hemma några år och sedan ha pengar kvar plus pengar från försäljningen av lägenheten, för att kunna finansiera en ny större lägenhet.

    Mycket info där kanske... jag tänkte samtidigt som jag skrev.
  • Anonym (Hm)

    Det beror på. Förskolan är inte av ondo barnen lär sig mycket där. Du kan ju välja att inte ha barnet på förskolan långa tider.

    Hade jag varit du så hade jag sparat pengarna för de kommer väl till användning sen. Kanske en kontantinsats till hus eller betala av en del av bolånet för att få ner månadsutgiften för att sen ha råd att att inte behöva jobba heltid.

    Om du inte äger ditt boende råder jag dig att spara pengarna till ett boende. I dessa tider är det riktigt svårt att kunna köpa sin bostad. Jag och min man var nog sista generationen som kunde ta ett bolån smidigt, det var för 4 år sedan. I dag hade det definitivt inte gått.

    Om du inte är intresserad av boende så spara pengarna för att resa med din familj. Upplevelser är bland de värdefullaste man kan köpa sig, materiella ting finns det för mycket av.

    Enligt min åsikt hade jag inte tagit bort mitt barn helt från förskolan. Jag ser mycket vad mina barn lär sig. Däremot hade jag kortar ner tiden barnen är på förskolan.

    Men du gör som du vill och vad som känns bäst för dig. Försök att använda dina pengar smart. De måste inte användas så fort du fått pengarna. Tänk lite och låt dina idéer mogna med tiden.

    Hur gammal är du?

  • Anonym (Hej!)
    Anonym (Hm) skrev 2019-07-26 16:19:05 följande:

    Det beror på. Förskolan är inte av ondo barnen lär sig mycket där. Du kan ju välja att inte ha barnet på förskolan långa tider.

    Hade jag varit du så hade jag sparat pengarna för de kommer väl till användning sen. Kanske en kontantinsats till hus eller betala av en del av bolånet för att få ner månadsutgiften för att sen ha råd att att inte behöva jobba heltid.

    Om du inte äger ditt boende råder jag dig att spara pengarna till ett boende. I dessa tider är det riktigt svårt att kunna köpa sin bostad. Jag och min man var nog sista generationen som kunde ta ett bolån smidigt, det var för 4 år sedan. I dag hade det definitivt inte gått.

    Om du inte är intresserad av boende så spara pengarna för att resa med din familj. Upplevelser är bland de värdefullaste man kan köpa sig, materiella ting finns det för mycket av.

    Enligt min åsikt hade jag inte tagit bort mitt barn helt från förskolan. Jag ser mycket vad mina barn lär sig. Däremot hade jag kortar ner tiden barnen är på förskolan.

    Men du gör som du vill och vad som känns bäst för dig. Försök att använda dina pengar smart. De måste inte användas så fort du fått pengarna. Tänk lite och låt dina idéer mogna med tiden.

    Hur gammal är du?


    Hej!

    Jag är 22 år.

    Barnet har inte börjat på förskola än pga låg ålder. Jag hade tänkt att vara hemma med barnet till kanske 3- eller 4 års ålder och därefter återuppta studierna och låta barnet gå på förskola och träffa andra barn och vuxna utan mig.

    Jag har inga lån på min lägenhet. Innan min pappa gick bort så köpte han en lägenhet till mig och en till min bror. Han köpte de utan lån och hjälpte oss båda att renovera de. Min månadsavgift är jättelåg (500:- i månaden, det är en bostadsrätt i ett gammalt hus med en bra förening som har god ekonomi).

    Jag har räknat lite på det och jag tänker att jag kommer att ha kvar pengar från arvet plus pengar från lägenheten när jag säljer den, så att jag kan köpa en större lägenhet när barnet börjar i skolan och behöver ett eget rum.
  • Anonym (Hej!)
    Anonym (Nej) skrev 2019-07-26 16:21:58 följande:

    Hade lagt pengarna på mitt boende.


    Jag har ett boende med låg avgift och jag trivs jättebra. Jag tänkte köpa en större lägenhet om några år...
  • Anonym (Va)

    Jag hade nog börjat plugga nu men tagit av arvet istället för att ta csn, för att slippa lånet. Sen lagt resten av pengarna på större boende.

    Vi bodde i en liten 2:a (42 kvm), jag och 1 barn, jag höll på att bli galen, det var ALLTID leksaker överallt. Att bo i en 1a tills barnet är 6 år kommer bli jätte jobbigt.

  • Anonym (J)
    Anonym (Hej!) skrev 2019-07-26 16:15:47 följande:

    Snart ett år.

    Hade det inte varit för arvet så hade jag inte haft något val. Jag behöver studiemedlet för att överleva. Men nu när arvet kom så har jag en möjlighet att vara hemma i några år iaf.

    Jag bor ensam med barnet i en etta. Just nu samsover vi men tanken är att jag ska bygga ett sovloft och ha en sängbotten utan ben inunder loftet, för barnet att sova i.

    Bokhyllorna är såna med kuber från Ikea där den ena är min med böcker och annat och den andra är barnets med leksaker.

    Vi har soffa och fåtöljer och ett bord med förvaring.

    Matplats i kök.

    Lägenheten fungerar för oss nu och några år framåt, jag tänker tills barnet börjar i skolan. Då räknar jag med att ha sålt denna och köpt en tvåa eller en trea.

    Avgiften är låg (500:- i månaden).

    Jag har räknat lite på det och jag skulle kunna vara hemma några år och sedan ha pengar kvar plus pengar från försäljningen av lägenheten, för att kunna finansiera en ny större lägenhet.

    Mycket info där kanske... jag tänkte samtidigt som jag skrev.


    Du har tänkt igenom allt och har en plan. Följ ditt hjärta och ta ledigt 2-3 år (eller hur du nu tänker).

    Kanske se över vad som är bra att tänka på om man vare sig är student eller jobbar avseende försäkringar och pensionsspar.
  • Anonym (Hej!)
    Anonym (Va) skrev 2019-07-26 16:28:44 följande:

    Jag hade nog börjat plugga nu men tagit av arvet istället för att ta csn, för att slippa lånet. Sen lagt resten av pengarna på större boende.

    Vi bodde i en liten 2:a (42 kvm), jag och 1 barn, jag höll på att bli galen, det var ALLTID leksaker överallt. Att bo i en 1a tills barnet är 6 år kommer bli jätte jobbigt.


    Jag var otydlig men när jag skrev studiemedel så menade jag bara bidragsdelen och inte lån.

    Jag klarar mig på bidragsdelen av CSN, barnbidraget och underhållet.

    Mitt barn har inte så många leksaker. Det är mest böcker, ett gosedjur och några skallror, en boll och några pussel, en låda med leksaksdjur och en låda med duplo (allt har en varsin kub i bokhyllan och ingen kub är ens halvfull).

    I köket står en liten leksakspis och en kundvagn med lite leksaksmat. Det är

    Jag hade inte tänkt att köpa så mycket leksaker framöver heller.
  • Anonym (J)
    Anonym (Hej!) skrev 2019-07-26 16:15:47 följande:

    Snart ett år.

    Hade det inte varit för arvet så hade jag inte haft något val. Jag behöver studiemedlet för att överleva. Men nu när arvet kom så har jag en möjlighet att vara hemma i några år iaf.

    Jag bor ensam med barnet i en etta. Just nu samsover vi men tanken är att jag ska bygga ett sovloft och ha en sängbotten utan ben inunder loftet, för barnet att sova i.

    Bokhyllorna är såna med kuber från Ikea där den ena är min med böcker och annat och den andra är barnets med leksaker.

    Vi har soffa och fåtöljer och ett bord med förvaring.

    Matplats i kök.

    Lägenheten fungerar för oss nu och några år framåt, jag tänker tills barnet börjar i skolan. Då räknar jag med att ha sålt denna och köpt en tvåa eller en trea.

    Avgiften är låg (500:- i månaden).

    Jag har räknat lite på det och jag skulle kunna vara hemma några år och sedan ha pengar kvar plus pengar från försäljningen av lägenheten, för att kunna finansiera en ny större lägenhet.

    Mycket info där kanske... jag tänkte samtidigt som jag skrev.


    Du har tänkt igenom allt och har en plan. Följ ditt hjärta och ta ledigt 2-3 år (eller hur du nu tänker).

    Kanske se över vad som är bra att tänka på om man vare sig är student eller jobbar avseende försäkringar och pensionsspar.
Svar på tråden Jag har fått ta del av ett arv... Jag undrar en sak...