• Anonym (Anonym)

Ska jag som älskarinna berätta för frun att hennes man är otrogen?

Jag står i valet och kvalet om jag ska kontakta frun till männen jag träffar.

Vi har träffats via nätet och han bor i en annan del av landet. Vi ses några gånger i månaden i och med att han i sitt arbete reser en hel del utomlands och flyger då från Arlanda. Han kan då sägs till sin fru att han åker dagen innan och bor på hotell i Stockholm så han kan ta första morgonflyget. Nu har han hittat på arbetsresor och medan frun tror att han är utomlands så bor han hos mig. Han har varit gift i många år och har 3 myndiga barn. Jag har börjat tycka synd om hustrun. Jag är singel men ser ingen framtid med honom eftersom jag inte är kär i honom utan ser honom som någon jag kan dejta tills jag träffar den rätte. Vi trivs väldigt bra ihop och har väldigt roligt ihop. Vi pratar väldigt mycket om djupa saker. Men jag har extremt dåligt samvete över hans fru. Jag vill inte att han ska skilja sig för jag vill inte ha honom

Min tanke med att berätta för frun är att ge henne en chans att jobba på sitt äktenskap med honom och det är svårt om hon inte vet om att han är otrogen. Han har ett sådant behov av att bli lyssnad på och stort behov av närhet.

• Svar på tråden Ska jag som älskarinna berätta för frun att hennes man är otrogen?
  • Anonym (eh?)
    Oerhörd skrev 2019-07-31 12:52:52 följande:
    Oavsett vad jag vill, vem är DU, eller någon annan, att avgöra eller sätta dig till doms över vad jag vill?
    Du får helt klart göra som du vill. Men lika lite kan du avgöra vad som är okej för andra människor. Bara för att du tycker otrohet är okej innebär det inte att alla tar lätt på det.
  • molly50
    Oerhörd skrev 2019-07-31 12:50:41 följande:
    Varför pratade han aldrig med dig om det? Var du en god lyssnare i andra sammanhang?
    Ja,det vet jag inte. Visste jag det så skulle jag berätta det.

Jag brukar vara en god lyssnare och är ofta den som mina vänner kommer til när de vill prata. Så där tror jag inte att problemet ligger.
  • molly50
    Anonym (Örjan) skrev 2019-07-31 13:01:26 följande:
    Jag respekterar till fullo att du känner som du gör där har vi absolut inga problem men jag tycker också att det kan vara klädsamt att respektera andras sätt att känna och reagera där blir det för mig ett problem när du i inlägg efter inlägg med det som tyvärr nog ofta uppfattas som en åsnas envishet repiterar din ståndpunkt som redan för hundra inlägg sedan var glasklar för alla som är läskunniga. Har personligen väldigt svårt för personer inte respekterar att mitt liv och mina beslut och känslor inte behöver vara samma som deras känslor och synsätt. Tyvärr blir också dina inlägg väldigt ofta rätt kontraproduktiva då ditt eviga malande lätt vänder sympatierna till den otrogna. Kommer aldrig att försvara en otrogen men vet av egen erfarenhet att det nästan alltid finns någon form av förklaring. Mycket få människor genuint elaka utan det handlar ofta om felval i situationer som man i den bästa världar kunde ha hanterat bättre och snyggare. Vi lever dock i en värd med mänskliga fel och brister och vi gör alla dummheter mot dom man egentligen älskar. För egen del har jag för länge sedan förlåtit mitt ex och också sett min egen del i det som hände. Det jag fortfarande har svårt att förlika mig med är insikten om hur jag var under våra tuffaste år. Det är inte kul att veta med sig att man spottat på och sagt extremt kränkande saker till en person som man älskade. Lika illa är det att veta med sig att man medvetet förstört arvegods som hade ett stor känslomässigt värde för henne. Självklart är alla ansvariga för sina handlingar där är vi helt överens men som sagt det finns ofta någon form av förklaring till varför folk gör som dom gör.
    Jag respekterar absolut att andra inte delar mina åsikter eller att andra inte lever som jag.
    Men jag tycker inte att det är att respektera varken mig eller TS när man börjar diskutera mig som person och inte trådens ämne.
    Därför ber jag dig nu,snällt,att sluta med dina påhopp mot mig.
    Det räcker med att två redan har påpekat vilken usel debattör jag är.
    Jag vet att jag inte har så lätt att uttrycka mig i skrift. Och kanske har jag inte läst alla kommentarer i tråden innan jag kommenterar.
    Men är det en väldigt lång tråd så orkar man kanske inte plöja sig igenom alla kommentarer,med risk för att man upprepar det någon annan redan har skrivit.
    Jag upplever mig dock inte vara den enda som är emot otrohet. Inte heller verkar jag vara den enda som ser att den otrogne ofta försvaras medan den som avslöjar någons otrohet får ta en massa skit. Även den som blir bedragen kan bli skuldbelagd. Utan hjälp av mina kommentarer.
    Så jag förstår inte varför det är just jag som ska hoppas på och idiotförklaras.
    En annan sak jag reagerar på är att jag såg dig svara en annan person om att du inte vill att någon uttalar sig om din och ditt ex relation.
    Då borde du kanske leva som du lär och inte heller själv uttala dig om andras relationer. Min och mitt ex relation t ex.
    För den vet du absolut ingenting om.

Så nu ber jag dig vänligt men bestämt att hålla dig till ämnet eller så avslutar jag diskussionen med dig här och nu.
    För det här börjar kännas otrevligt.
  • molly50
    Anonym (Örjan) skrev 2019-07-31 13:43:05 följande:
    Vill tillägga att jag också har fel och brister inget konstigt med det. Jag är extremt kännlig för att inte känna att man respekterar att man i frågor om känslor och relationer kan ha olika uppfattningar och när jag känner mig kränkt vänder jag ofta från sakfrågan till att lägga det på ett personligt plan. Vet att jag lång ifrån är ensam om att reagera så och tyvärr kan det leda till ett rätt tråkigt tonläge.

Har självklart aldrig var min mening att kränka och riva i gamla sår och om det har uppfattats så ber jag om ursäkt.
    Jag kan också vara känslig. En av de saker jag kan vara känslig för är när någon som inte ens känner mig uttalar sig om hur jag är som person.
    Vilka fel och brister jag har och vad jag kanske gjorde som fick mitt ex att ta beslutet att vara otrogen.
    Det sistnämnda vet bara mitt ex varför han gjorde. Det vet inte ens jag eftersom han inte ens pratade med mig om det,varken före eller efter.

Om det bara varit en som hoppat på mig som person så hade jag inte brytt mig.
    Men när flera gör det så börjar det mer likna mobbning än något annat.
    I alla fall för mig.
  • molly50
    Anonym (eh?) skrev 2019-07-31 14:49:10 följande:
    Lyssna inte på det som sägs. Det finns fler som inte tycker att du är rabiat m.m.
    Du vet nog att när folk inte har något mer att komma med så börjar personliga påhoppen. Det innebär att det du säger är klokt och vettigt, och det retar en del personer.
    Tack! Det värmer att höra! Jag kan bara inte låta bli att ta åt mig när sakfrågan ändras till att handla om mig som person. Det gör mig faktiskt väldigt ledsen.
    Och jag tycker det är fel gentemot TS också. Det är inte mig tråden ska handla om.
  • Anonym (BBW)
    molly50 skrev 2019-07-31 15:31:07 följande:

Jag kan också vara känslig. En av de saker jag kan vara känslig för är när någon som inte ens känner mig uttalar sig om hur jag är som person.

Vilka fel och brister jag har och vad jag kanske gjorde som fick mitt ex att ta beslutet att vara otrogen.

Det sistnämnda vet bara mitt ex varför han gjorde. Det vet inte ens jag eftersom han inte ens pratade med mig om det,varken före eller efter.

I alla fall för mig.

Självklart vill vi inte ha det som kan tolkas som personangrepp på forumet.

Efter att läst igenom en massa inlägg är det dock inte så konstigt att det spårar.

Har man väldigt olika uppfattningar blir det lätt ställningskrig och som lätt går ner till det personliga planet om man inte kan enas om att vi har olika uppfattningar men vi respekterar varandra i alla fall

Har sett detta otaliga gånger både här och på andra forum och inte minst i det vanliga livet.

Har själv fått höra både det ena och det andra på ett rent personligt när man haft en avvikande uppfattning.

Tror alla skulle vinna på att vara lite mera ödmjuka motvarandra det skulle ge ett trevligare forum med lite högre i tak och trådar som faktisk tillför något.

Exakt var och varför denna tråd spårade ur totalt vet jag inte men kul läsning är det inte.

Min personliga ståndpunkt i tråden är dock glasklar och du och jag står långt ifrån varandra när det gäller att värdera TS agerande kontra älskarens agerande som vi egentligen inte vet något om. Väljer dock att bara konstatera att vi tycker väldigt olika men tänker inte diskutera detta mer då det är en uppenbar risk att även vi skulle hamna i pajkastning då vi har totalt olika värdegrund
  • Deceree1

I alla fall för mig.

Bry dig inte om dom Molly. Jag har läst massor av dina inlägg i olika trådar och jag uppfattar dig som en sund och empatisk person. Du har bra värderingar och åsikter tycker jag.
  • Xenia
    Oerhörd skrev 2019-07-31 12:47:15 följande:
    Varför tycker du det? Valet att ligga med andra är detsamma. Det är bara kommunikationen kring det som skiljer.
    Ja, och det är den stora skillnaden. Vara öppen om att man vill ha ett öppet förhållande eller ljuga och vara otrogen.

De som inte klarar av monogrami för att de behöver kickar, de har troligen lågt MAO-värde. De kan ju inte hjälpa det men de kan välja att inte ljuga och bedra.

Om MAO:

Människor med lågt MAO-värde behöver däremot mycket stimulans för att bli påverkade. De nervbanesystem som använder signalämnena serotonin och dopamin har lägre aktivitet och de behöver mer action för att kicka igång systemet för att må bra.

Bergsklättrare, äventyrare, forskare och journalister tillhör ofta denna grupp. De är utåtriktade, rastlösa, sensationssökande typer som gillar att ta risker och vill att det ska hända något hela tiden. Och naturligtvis är det inte en slump att naturen har skapat människor så här.

? Ett skäl till att människorasen har lyckats bli så dominerande är på grund av sin av variationsrikedom. Vad som än händer finns det några i som är rustade att möta det. Det behövs soldater som lyder blint och andra som sitter hemma och vaktar elden när de slåss. Det behövs spejare som vågar gå längre bort för att se vad som finns långt där borta, säger professor Lars Oreland.

Dessvärre är de med lågt MAO-värde mer benägna att bli alkoholister och har svårare att sluta röka än andra.
    https://www.aftonbladet.se/halsa/a/zLlRGO/kriget-mot-mig-sjalv

• Tecum

I alla fall för mig.
    Jag håller med dig Molly, du har blivit illa behandlad här och det liknar helt klart mobbning. Jag borde reagerat till ditt stöd, förlåt! Tråden handlar inte om dig och att då dra slutsatser om din relation och i vad mån du bearbetat det du råkat ut för eller ej är bara lågt. Men typiskt för FL, när argumenten tar slut skjuter man på budbäraren.
    Du och  jag har inte samma syn på otrohet men jag respekterar din åsikt och dessutom har du varit där, till skillnad från många av oss andra. Det väger tungt.

Du är inte dålig på att uttrycka dig i skrift. Du skriver korta meningar och ställer upp det så att det blir lättläst. Dessutom är du vänlig och håller dig till saken.
  • molly50
    Anonym (BBW) skrev 2019-07-31 16:09:56 följande:
    Självklart vill vi inte ha det som kan tolkas som personangrepp på forumet.

Efter att läst igenom en massa inlägg är det dock inte så konstigt att det spårar.

Har man väldigt olika uppfattningar blir det lätt ställningskrig och som lätt går ner till det personliga planet om man inte kan enas om att vi har olika uppfattningar men vi respekterar varandra i alla fall

Har sett detta otaliga gånger både här och på andra forum och inte minst i det vanliga livet.

Har själv fått höra både det ena och det andra på ett rent personligt när man haft en avvikande uppfattning.

Tror alla skulle vinna på att vara lite mera ödmjuka motvarandra det skulle ge ett trevligare forum med lite högre i tak och trådar som faktisk tillför något.

Exakt var och varför denna tråd spårade ur totalt vet jag inte men kul läsning är det inte.

Min personliga ståndpunkt i tråden är dock glasklar och du och jag står långt ifrån varandra när det gäller att värdera TS agerande kontra älskarens agerande som vi egentligen inte vet något om. Väljer dock att bara konstatera att vi tycker väldigt olika men tänker inte diskutera detta mer då det är en uppenbar risk att även vi skulle hamna i pajkastning då vi har totalt olika värdegrund
    Ja,jag håller med dig om att det bästa är att enas om att vara oeniga.
    Det är när man inte kan det som det lätt spårar ur.

Tack för en bra analys!  
Svar på tråden Ska jag som älskarinna berätta för frun att hennes man är otrogen?