• Tom Araya

Vad gör ni i denna värme?

Just nu är det så där ruskigt varmt att det påminner om den jobbiga sommaren 2018. Man vet inte var man ska ta vägen...

Nu bor jag i stan, har fönster på båda sidor öppna dygnet runt och persienner nere...
    Dagtid går det inte att vara i ett rum på solsidan.

Går i shorts och t-shirt hela dagarna, i hemmet ibland mindre.

Igårkväll gick jag till den lokala restaurangen för att äta och ta en öl, såg fram emot att sitta ute.
    Hade precis innan tagit en dusch och hade bara shorts och t-shirt på.
    När jag beställer meddelar personalen att de bara har tillstånd att ha gäster sittande ute fram till kl 22 och då var klockan 21.55...va fan! Det var tokvarmt inne, började nästa rinna om mig under den knappa kvart jag satt där. Så jag drack snabbt upp ölen och gick hem med pizzan.

Jag hade kunna ge min vänstra hand för en plats vid kusten med bad och kanske båt.

Hur gör du för att stå ut?

Hur klär du dig?

Jobbar du eller har semester?

Luftkonditionering hemma eller på jobbet?

Fläktar hemma?

Åker ni och badar?

Har ni kanske lantställe och båt?

Eller åker ni norrut?

• Svar på tråden Vad gör ni i denna värme?
  • Tom Araya
    Anonym (Sara) skrev 2019-07-28 18:28:54 följande:

Njuter av sommarvärmen! Ledig två veckor till och nyligen hemkommen från två veckors semester i Tunisien. Har fläkt i köket och satt upp takfläkten i sovrummet (lärdom från förra sommaren) annars har vi lyxen att ha pool så där kan man svalka sig när värmen tränger på, går alltså mest med bikini hemma :) men shorts/kjol och linne när jag vill se lite anständigare ut

Att åka till varmare länder en sådan här sommar känns för mig som att gå över ån för att hämta vatten... Drömmer

Jag hade legat i poolen naken hela dagarna med sådan tillgång och bara gått upp för att äta, dricka och gå på muggen. Solig
  • Nandez
    Tom Araya skrev 2019-07-28 18:41:43 följande:
    Att åka till varmare länder en sådan här sommar känns för mig som att gå över ån för att hämta vatten... Drömmer

Jag hade legat i poolen naken hela dagarna med sådan tillgång och bara gått upp för att äta, dricka och gå på muggen. Solig
    Det har du rätt i.
  • Anonym (Sara)
    Tom Araya skrev 2019-07-28 18:41:43 följande:

Att åka till varmare länder en sådan här sommar känns för mig som att gå över ån för att hämta vatten...

Jag hade legat i poolen naken hela dagarna med sådan tillgång och bara gått upp för att äta, dricka och gå på muggen.

Hahhha ja det är sant, räknade inte med dom här varma dagarna. Bokade resan när det regnade som värst, borde haft mer tålamod kanske.

Mmmm.. du är välkommen hit... hade gärna velat se dig gå upp för både att äta och dricka.
  • Tom Araya
    Anonym (Sara) skrev 2019-07-28 18:56:50 följande:
    Hahhha ja det är sant, räknade inte med dom här varma dagarna. Bokade resan när det regnade som värst, borde haft mer tålamod kanske.
    Man ska inte åka och handla när man är tokhungrig. Drömmer
    Anonym (Sara) skrev 2019-07-28 18:56:50 följande:
    Mmmm.. du är välkommen hit... hade gärna velat se dig gå upp för både att äta och dricka.
    Tack för inbjudan, det lockar verkligen...min blekfeta kropp är inget att se...och vad skulle barnen och mannen i familjen säga...?

• Tom Araya
    Tom Araya skrev 2019-07-28 19:04:34 följande:
    ...min blekfeta kropp är inget att se...och vad skulle barnen och mannen i familjen säga...?

...men min blekfeta kropp är inget att se... skulle det stå.
  • Anonym (Smälter)

Njuter absolut inte i denna värme. Min kropp tycker det är jobbigt och jag blir seg som f-n. Bor i lägenhet och när den väl blivit varm så håller värmen ett bra tag oavsett vädring och fläkt, har just nu 29 grader inomhus och haft det i över en vecka. Förra sommaren tog det 1-2 veckor efter värmeböljans slut innan inomhustemperaturen började sjunka till det normala. 

Försöker duscha mycket och parkera mig framför fläkten. Har varit på stranden några dagar bara för att kunna doppa mig och kyla ner kroppen. 

Har svårt att käka också när det är så varmt men har hittat några grejer som jag får i mig: meloner, chips, charkuterier, salta nötter, vatten varvat med resorb. Kan absolut inte dricka kaffe eller alkohol, då hade kroppen pajat direkt. 

Förra sommaren jobbade jag hela perioden när det var som varmast och på kontoret hade vi 30-38 grader inomhus, dålig ventilation och inga fläktar/ac, det var fruktansvärt. I år är jag ledig. Tackar fan för det. Var svårt att jobba när en knappt kunde sova på nätterna + knappt åt något. Vårat skyddsombud avbröt semestern för att komma förbi och kolla hur vi mådde, han beordrade oss att jobba långsammare, ta pauser och förkorta arbetsdagen med någon timme. 

Vet inte hur mycket det hjälper att åka norrut, jag bor en timme från polcirkeln och vi har precis lika varmt här som i övriga landet. Samma sak förra sommaren, då hade vi bland dom högsta temperaturerna. Så om ni tror att det är svalare att åka norrut, haha, kolla vädret innan ni åker.

• Klimat Apokalypsen
    Tom Araya skrev 2019-07-28 10:06:41 följande:

Just nu är det så där ruskigt varmt att det påminner om den jobbiga sommaren 2018. Man vet inte var man ska ta vägen...

Nu bor jag i stan, har fönster på båda sidor öppna dygnet runt och persienner nere...
    Dagtid går det inte att vara i ett rum på solsidan.

Går i shorts och t-shirt hela dagarna, i hemmet ibland mindre.

Igårkväll gick jag till den lokala restaurangen för att äta och ta en öl, såg fram emot att sitta ute.
    Hade precis innan tagit en dusch och hade bara shorts och t-shirt på.
    När jag beställer meddelar personalen att de bara har tillstånd att ha gäster sittande ute fram till kl 22 och då var klockan 21.55...va fan! Det var tokvarmt inne, började nästa rinna om mig under den knappa kvart jag satt där. Så jag drack snabbt upp ölen och gick hem med pizzan.

Jag hade kunna ge min vänstra hand för en plats vid kusten med bad och kanske båt.

Hur klär du dig?

Fläktar hemma?

Åker ni och badar?

Eller åker ni norrut?

Vi var och badade igår. Hela dagen.

Idag har vi suttit hemma, helt enkelt för utmattade för att orka ta oss iväg. Vi har kylt oss med is klaffar och längtat tills tortyren går över.
  • fluu

Inser att jag trots allt överlevde förra sommarens helvete. Då var det varmare än nu och dessutom så pågick det från maj till augusti. Nu är det kortare perioder med superhetta.

Annars tänker jag mer förebyggande. Jag har varit inne för att få dropp nu(eftersom att det behövdes förra somnaren, är sjuk). Jag har fryst en massa frukt, vi har rullgardinerna nere(då kan man ju dessutom näcka) och tar det lugnt när det är som varmast. Nu har dottern en spräckt trumhinna och får inte bada, men annars tar vi oss både kvällsdopp och morgondopp.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • lövet2
    Hur klär du dig?
    *Shorts och bikiniöverdel

*Semestervikariat halvtid. 20 timmar i veckan som jag kan lägga de tider som passar mig, eftersom jag sköter om tomma lokaler.

*På jobbet.

Fläktar hemma?
    *Tonåringen beställde en åt sig själv, så han har en i sitt rum.

Åker ni och badar?
    *Nej, det finns inga badstränder i närheten.

*Nej.

Eller åker ni norrut?
    *Jag är norrut redan. Vi hade +35 grader i skuggan i går. Det varmaste jag upplevt i hela mitt liv.

*Kliver upp tidigt och fixar disk och tvätt medan det är uthärdligt. Vid 10 drar jag till jobbet och håller mig inomhus med AC till 14-15-tiden. Hemåt för den värsta tiden på dagen. Lagar mat i ett kök som håller 32 grader trots 3 öppna fönster i huset. Äter och cyklar sedan hem till min bror för en kopp kaffe vid hans AC. Överlever fram till 18-tiden när det långsamt börjar bli svalare. Då åker jag och handlar eller gör utomhussysslor. Vid 22-tiden njuter jag av vädret en stund innan jag lägger mig.
    Jag har en blöt frottélapp i kylskåpet. Den tar jag fram och baddar mig med när jag känner mig överhettad. I frysen har jag 2 vetekuddar som jag lägger i sängen på kvällen när jag ska sova.
Svar på tråden Vad gör ni i denna värme?