• Svedenborg

    Varför har så många kvinnor migrän?

    Är migrän ett typiskt kvinnligt besvär? Jag tycker mig läsa å höra hur vanligt det är med migrän hos kvinnor. Sällan hör jag om män som lider av migrän. Är det vanligare med migrän hos kvinnor än hos män? 

    Sen finns det ju den berömda bortförklaringen när det nalkas sex, att som kvinna skylla på migränen. Ligger det nåt i det, att kvinnor skyller på migrän för att slippa ha sex med sin mr. 2 min-in-ut-sprut-somna-man?

    Personligen känner jag flera kvinnor som lider av migrän men som inte egentligen får någon behandling av sjukvården. Tror vården inte på kvinnornas migränsymptomer eller varför får man ingen riktig hjälp? Går det kanske inte ens att bota?

    Många frågor det blev...phu!

  • Svar på tråden Varför har så många kvinnor migrän?
  • Pimpinellan

    Bara en tanke, men det kan bero på de kvinnliga hormonerna. Jag har haft vansinnig migrän som gravid och det berodde ju på de hormonerna. Som ickegravid har jag ytterst sällan migrän. Maken har det ibland. Dock så sällan att det inte är nån mening söka hjälp för det.

  • lövet2

    Hormonerna är inblandade för många.

    Jag fick migrän när jag kom i puberteten, och när jag födde mitt första barn, då blev jag helt fri från migrän.

    Min mamma fick migrän under sin första graviditet, och den försvann när hon kom i klimakteriet.

    Min dotter hade barnmigrän från tidig ålder. Den försvann i puberteten.

  • Fjäril kär

    Migrän kan för väldigt många lösas ut av pms så i många fall är det hormoniellt betingat

    Migrän är också en väldigt vanlig biverkning av tex p-piller i första hand men också av vanliga andra mediciner

  • CitronTulo

    Som andra redan skrivit så är ofta hormoner en viktig faktor, män har ju inte samma svängningar där så det kan säkert ligga något i att det är fler kvinnor som har migrän, eller att de iaf har fler och tätare anfall!

    Känner många som uppger att de har migrän men som aldrig sökt vård för det, finns många receptfria mediciner! Själv har jag haft/har svår migrän som jag äter förebyggande medicin för och den är såklart receptbelagd.

    Om kvinnor skyller på migrän för att slippa dålig sex vet jag inte!

  • Giftskåneman

    Min fru har det ofta, hon har haft det sedan 2 års åldern.

    Hon behandlas men inget hjälper, hon använder inte p-piller.

    Hon får massage, akupunktur, botox plus massa mediciner och ändå minst en gång i veckan får hon anfall så hon kräks.

    Vetenskapen vet inte orsaken till migrän.

  • roflgrodanbolltroll

    Migrän förekommer hos män med. Men är mer ovanligt och för dem verkar det mest yttra sig i långvarig huvudvärk och irritation? Inte kräkningar eller såndär förlamande huvudvärk?

  • Giftskåneman

    Mycket vanligare hos kvinnor, då jag var ung typ 20 och drack rödvin, jag hann inte svälja innan jag fick migrän, varade kanske en halvtimme med oerhörd huvudvärk, ljud och ljuskänslig, drack inte rött på kanske 25 år, men nu har jag vuxit ifrån migränanfallen, känner ingenting längre av rött.

  • Nonym

    Jag har fått migrän efter att jag fick barn, har haft det tre gånger senaste halvåret, alla tre gångerna inom tre dagar innan första blödningsdagen på mensen, så nog har det med hormoner att göra..

  • Ällingen

    För mig är det hormonellt. Tvärtom många andra, så mådde jag som bäst när jag var gravid och ammade. Så fort jag slutade amma, kom migränen tillbaka. Nu när jag är i klimakteriet har den lugnat ner sig lite.

  • Phalaenopsis

    Migrän drabbar oftare kvinnor, vare sig det är en menscykelkänslig migrän eller inte. Min pappa hade migrän tills han kom i puberteten, men ingen av pojkarna fick det (totalt sju barn), det var en dotter och en sondotter som drabbades.

    Har man en migrän som går över på receptfria mediciner/vila så behöver man inte så mycket kontakt med sjukvården heller. Många har äldre släktingar med samma problem och klassiska symptom, de kanske inte söker sjukvård alls.

Svar på tråden Varför har så många kvinnor migrän?