• LuciferIV

    Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?

    Vänsterpolitik visar sig om och om igen att den inte fungerar, utan gör bara att alla får det sämre.

    Mycket av det som kallas högerpopulism är i verkligheten bara sunt förnuft.

    Tyvärr är de stora medierna, inklusive SVT väldigt vänstervridna, och kallar i princip alla som har avvikande åsikter för högererextremister, högerpopulister, bruna, osv, eftersom all fakta talar emot det de står för.

    Men folk börjar se igenom lögnen. Går liksom inte att trovärdigt påstå att Sverige blir tryggare och tryggare när man dagligen kan läsa om sprängningar, knivmord, skjutningar i bostadsområden, gruppvåldtäkter, butiker som får slå igen pga kriminalitet som polisen inte kan stävja, osv osv

    Tyvärr är det för sent, vänstern har (ja, Rheinfeldt är vänster även om han kallar sig nått annat) de senaste 20 åren styrt in det här landet på en kurs vi inte kan vända ifrån. Vattenfallet väntar bortom horisonten, det är bara en fråga om tid innan vi far över stupet.

    Och det är sorgligt hur många som går på lögnerna, men folk är för upptagna med att skaffa likes på instagram för att se verkligheten omkring dem.

  • LuciferIV
    Anonym (H) skrev 2019-08-05 19:56:00 följande:

    Det är sant att högerextremismen har svårt för fakta och faktum. Men bekymrar det inte dig att trots detta så går de framåt?

    Anledningen är enkel. Det är att vänstern rakt igenom misslyckats med att få folk i respektive länder att känna sig säkra och trygga pga av den naivitet man haft i invandringspolitiken. Man har totalt missat integrationen och man har totalt missat att vara nära de man tagit emot och därmed tappat all koll på vad som sker med dem och vilka som rycker i dem. Och man har inte velat bevaka detta nära just för att man ansett att man då skuldbelägger invandrarna. Resultatet av detta ser vi idag. Trots att högerextremisterna ljuger och blundar för fakta så kommer de att röna stora framgångar framöver såvida inte större krig utbryter pga nationalismen. Det är nästan det enda som kan vända skutan den närmaste tiden. Vänstern måste fatta varför de får stryk överallt, vilka misstag gjorde man och hur säkerställer man att misstagen inte upprepas. Det är läxan för dagens vänster.


    Man är väl knappast högerextremist för att man inte vill känna sig som en främling i sitt eget land, utvisa kriminella invandrare och ha en mer begränsad invandringspolitik?
  • LuciferIV
    Anonym (H) skrev 2019-08-06 12:04:47 följande:

    Det har jag inte påstått heller. De som stöder SD är inte alls nödvändigtvis högerextremister. Däremot är SD ett högerextremt parti vars framgångar beror på det jag skrev ovan.


    Många gör ju faktiskt det, tex MSM.

    Tar inte ens illa upp om någon kallar mig det längre, begreppet är så urvattnat så det är nästan en komplimang när det kommer ifrån vissa.

    Tycker inte att SD är ett högerextremt parti, men det får man ju ha olika åsikter om.
  • LuciferIV
    Anonym (Min åsikt) skrev 2019-08-14 16:48:31 följande:

    Nja.. jag håller inte med dig där, att vissa vill blanda in invandring i alla frågor och skylla all brister på just invandringen betyder ju inte att det är helt sannt, ja invadnringen påverkar i mångt och mycket men största eller enda orsaken är den sällan

    Om vi koncentrerade oss på att lösa alla problem sakligt så skulle ju problemen som finns med invandringen lösa sig automatiskt, man binder ris åt sin egen rygg genom att ta upp invandring jämnt och ständigt för det får folk att protestera och inget händer.

    För vilket är viktigast att problemen blir lösta eller att klaga invandringen


    Men diskussionen förs idag helt tvärtom, där man överhuvudtaget inte ens får nämna att den extremt höga invandringen vi har faktiskt påverkar hela samhället i grunden.

    Den debatten förs ju knappt alls, utan tvärtom försöker man lura i folk att det är nödvändigt att ha en väldigt hög invandring över tiden, annars går vi under som nation.

    Håller med om att det inte är så enkelt att alla problem beror på invandringen, men det är inte heller så att inga problem beror på invandringen. Det är inte svart eller vitt, utan en gråskala.

    Det kostar hundratals miljarder varje år att försörja de som kommer hit, och de pengarna tas ju ifrån andra verksamheter, de trollas inte fram ur en magisk hatt.

    Vi ser ju baksmällan för många kommuner nu när staten efter 2 år slutar stå för kostnaderna, och kommunerna klarar inte av att stå för så höga sociala kostnader.

    Hur kan det INTE bero på invandringen om en kommun går i konkurs pga att den inte klarar av att försörja det stora antalet invandrare i kommunen?
  • LuciferIV
    Anonym (Min åsikt) skrev 2019-08-14 17:16:16 följande:

    Fast det där är ju inte sannt, att vissa påstår att man inte får lov at diskkutera invadnringen har ju knappast hindrat just dessa människor från att disskutera det, det är bara dom själva som säger att 'man itne får' - precis som yttrandefrihet och censur dom påstår att man inte får göra något i Sverige samtidigt som dom just gör det dom säger inte går, förstår du?

    Så jag håller inte med dig debatten om ivnandringen förs ju hela tiden, om inte annat så ser vi ju det konstant i trådar oavsett ämne här på Familjeliv men även andra forum-

    Återigen invandringen har och kommer påverka samhället och dess kostnader det är sannt men att föra över egna ev fördomar är ju bara otroligt dumt och tillför inte debatten något, det är otroligt naivt att tro att alla problem dessutom skulle lösas genom ett totalstopp på invandringen tex


    Men om du gör det hamnar du i kylan tillsammans med SD.

    Givetvis blir man inte fängslad (än så länge) för att man är kritisk till vår invandringspolitik, men de som gör det får utstå oerhört mycket hat och hån, och du blir ju inte lpngvarig på tex SVT om du har en öppet kritisk hållning till invandringspolitiken.

    Hani Balif, Katarina Janouch, Ann Heberlain, Rebecca Uvell är några som vågar, och får betala priset för det.

    Hani Balifs bil blev nyligen saboterad tex.
  • LuciferIV
    Anonym (Min åsikt) skrev 2019-08-14 17:16:16 följande:

    Fast det där är ju inte sannt, att vissa påstår att man inte får lov at diskkutera invadnringen har ju knappast hindrat just dessa människor från att disskutera det, det är bara dom själva som säger att 'man itne får' - precis som yttrandefrihet och censur dom påstår att man inte får göra något i Sverige samtidigt som dom just gör det dom säger inte går, förstår du?

    Så jag håller inte med dig debatten om ivnandringen förs ju hela tiden, om inte annat så ser vi ju det konstant i trådar oavsett ämne här på Familjeliv men även andra forum-

    Återigen invandringen har och kommer påverka samhället och dess kostnader det är sannt men att föra över egna ev fördomar är ju bara otroligt dumt och tillför inte debatten något, det är otroligt naivt att tro att alla problem dessutom skulle lösas genom ett totalstopp på invandringen tex


    Det är även väldigt svårt att diskutera ämnet här inne, för om man tex länkar till fakta som visar på negativa aspekter, tex BRÅ, så plockas inläggen bort och kontot blockas. Vilket troligen även det här inlägget kommer att leda till.
  • LuciferIV
    Anonym (Min åsikt) skrev 2019-08-14 17:45:29 följande:

    Det där håller inte längre, vi kan inte utmåla SD som offer längre dom är ansvariga för sin politik som alla andra partier, dom är lika skyldiga att göra eftergifter som andra partier om man vill samarbeta med andra, inget parti kan hålla helt fast vid sina principer om man man vill bidra till att förändra saker. Att sitta i opposition är en gyllene stol där många föredrar att stanna om dom inte får egen makt.

    Det blir också lite dumt om du ska föra in saker som 'än så länge´, för fram din åsikt för du har rätt till den men du blir ju mer tagen på allvar i debatten om du avstår från såna saker för det framstår ju mer som man inbillar sig saker och är rädd att Sverige ska bli dikatatur mm (hade det dessutom sett så illa ut som du försöker påskina hade du inte vågat skriva något sådant det är det enkla svaret)

    Att man har åsikter gör det inte alltid helt rätt, åsikterna blir inte automatiskt sanningar hos andra än redan 'troende', hur man framför sina åsikter däremot avgör om man blir tagen på allvar och lyssnad på hos vanliga människor

    Att sabotera bilar pga av åsikter elelr politisk färg är totalt fel men det är lika fel att ge sig på människor enbart pga av deras hudfärg eller religion, delar du min åsikt här?

    Så för fram debatten på ett bra sätt så blir man tagen på allvar, folk lyssnar mer på saklig opersonlig kritik där man kommer med lösningar som inte färgas av tex fördomar.

    Fanatiker och extrema människor har knapast hjälpt sin sida oavsett om det är vänster, höger, feminism, religion osv


    Folk har ju faktiskt dömts för inlägg på facebook som inte varit speciellt anmärkningsvärda, och vår regering har ju även försökt införa lagar som direkt syftar på att inskränka på folkets rätt att yttra sig kritiskt, så visst fog finns ju för oron, även om jag jan hålla med om att det tillägget inte tillför så mycket till debatten.

    Men det ÄR ju faktiskt så att det är oerhört känsligt i Sverige att tala om negativa aspekter av invandringen, och det sociala stigmat kan bli stort av att yttra något kritiskt runt fikarummet eller på sociala medier.

    Har varit med om chefer som kallat in personal på förhör för att man skrivet kritiska (men helt lagliga) inlägg på facebook, och som helt öppet sagt att får han reda på att någon röstar på SD blir det sparken direkt.

    Öppet samtalsklimat? Tror inte det.

    I våra grannländer har man en helt annan öppen debatt om ämnet, och konstaterar också att i Sverige står det inte riktigt rätt till.

    Givetvis är det fel att ge sig på folk pga deras hudfärg (oavsett hudfärg), men var har jag påstått det?

    Men tycker du det är rimligt att hota folj med sparken för att de diskuterar den förda invandringspolitiken?

    Är det ok att utesluta folk ifrån facket pga att man engagerat sig i SD?

    Däremot bör man kunna ha en sansad diskussion om hur det påverkar ett sekulärt samhälle när 10-20% procent är praktiserande muslimer.

    Hur påverkar det jämställdhet, religionsfrihet, HBTQ-personers vardag, det vanliga livet för oss som inte är muslimer.

    Vi hade precis ett fall med busschauffören som inte släppte på folk på bussen pga bönestund. Är det rimligt tex. Eller att kräva rätt kön på sin läkare?

    Det måste vi kunna ha en sansad debatt om, hur mycket enskilda människors religiösa vanor ska få påverka övriga samhället utan att man direkt får höra att man fiskar i grumliga vatten för att man ens vill diskutera det.
  • LuciferIV
    Anonym (Min åsikt) skrev 2019-08-14 18:19:03 följande:

    Du och andra tycker inte att det har varit anmärkningsvärda men enligt Svensk Lag har dom varit det, fakta är att man har dömts, vad du eller andra tycker om detta är åsikter.

    Om man framför sina åsikter och sin kritik på ett bra sätt så blir man mer tagen på allvar och folk lyssnar på ett annat sätt n om man kommer med enbart fördomar eller framstår som en fanatiker(ovasett vilken sida man står på i debatten)

    Jag själv har kritiserat invandringspolitiken i mångt och mycket men jag försöker inte föra fram billiga politiska poäng eller fördomar därför har inte jag upplevt att man försöker tysta mig.

    Jag tycker att bor man i Sverige ska man följa svenska lagar, detta gäller både rasister och homofobiska muslimer(om vi nu ska använda ex på vissa grupper)

    Alla har rätt till sin tro men det ska inte hindra en i ens arbetsuppgifter, då får man söka ett annat jobb, samma gäller om man har fördomar mot invandrare man fårinte låta dessa fördomar påverka ens jobb. För mig är det en fråga om personen är lämplig för sina arbetsuppgifter. Jag kan tycka många unga människor inte helelr förstått det här med arbetsmoral och har blivit för curlade för att inse vad arbetsuppgifter innebär.

    Jag tycker man både kan och bör ha en debatt, däremot hjälper det inte debatten utan snarare tvärtom om vissa försöker ta billiga politiska poäng eller kränga böcker osv, dessa personer når ju inte den stora massan, så kom med kritik på ett bra och sakligt sätt så är det motståndare som gör bort sig när dom skriker hysteriskt och det är dom som framstår som oseriösa, just nu beter sig båda sidor som barnungar trots att dom själva och deras anhängare anser motsatsen, och undet tiden blir inget gjort

    Tack för debatten förresten :)


    Om någon framförde de åsikterna du skriver här på tex en ledarsida på större medierna, eller var politiker utan för SD, så skulle den bli kölhalad direkt (inte bokstavligen).

    Jag tycker du resonerar sunt, men i den lilla klick som bestämmer vilka åsikter som är ok så är det inte ok att påstå att man ska söka ett annat jobb om det krockar med ens religion. Det skulle stämplas som "islamofobi" direkt.

    Även om de flesta tycker att man ska anpassa sig till de lagar och regler som gäller här, osv, så i praktiken är det oerhört känsligt att yttra detta offentligt.

    Ex.

    En SVT-anställd twittrade im hur hon avbrytet ett rånförsök mot sin mor ifrån en ung Afghan, och blev genast påhoppad ifrån alla möjliga håll för att hon skrev som det var. Att en äldre kvinna blir rånad mitt på dan var det ingen som var upprörd alls över.

    En moderat riksdagsledamot delade en artikel ifrån Nyheter Idag, blir också direkt påhoppad och det ska brunsmetas och ha sig.

    Men det är ju som du säger, det är idiotisk på båda sidor.

    Tack själv!
  • LuciferIV
    Anonym (tobbe) skrev 2019-08-15 01:12:23 följande:

    Fast folk baserar sin otrygghet på vad SD och andra påstår. För fakta är att det är tryggare än vad det varit på länge. 


    Nej, folk baserar det på vad de ser händer utanför dörren, och hur utvecklingen i samhället ser ut.

    Är snarare så att många faktiskt inte har en aning vad som sker i Sverige (märks inte minst här inne) och röstar på partier som helt uppenbart påstår saker som inte stämmer.
  • LuciferIV
    Anonym (tobbe) skrev 2019-08-15 01:12:23 följande:

    Fast folk baserar sin otrygghet på vad SD och andra påstår. För fakta är att det är tryggare än vad det varit på länge. 


    Missade din andra rad.

    Det påståendet är bland det sjukaste som florerar idag.

    Totalt verklighetsfrånvänt.

    Har du ens läst om situationen i Uppsala idag, där kvinnor går omkring (om de ens vågar gå ut) med överfallslarmet i ena handen och pepparsprayen i andra?

    Har du helt missat alla sprängningar som sker i tid o otid, skittlossningar mellan olika kriminella gäng dagligen, butiker som får slå igen pga hot, våld och stölder.

    Du kanske ska slutna lyssna på vänsterorienterade "komiker" och istället faktiskt sätta dig in i vad som sker i samhället.
  • LuciferIV
    Anonym (Tom) skrev 2019-08-16 10:58:05 följande:

    Detta stämmer ju inte överhuvudtaget, till och med BRÅ säger att otryggheten växer i Sverige. Bara vänstern som vill gömma faktan för att få politiska poäng.

    www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper.html

    ?Under 2017 utsattes 24,7 procent av befolkningen i åldern 16?84 år för någon eller några av de brottstyper som i Nationella trygghetsundersökningen (NTU) kallas för brott mot enskild person: misshandel, hot, sexualbrott, personrån, fickstöld, försäljningsbedrägeri, kort-/kreditbedrägeri, trakasserier eller nätkränkning. Det är en ökning från 2016, då andelen var 23,1 procent. Några av brottstyperna tillkom vid mätningen av utsatthet 2016 och därför kan det sammantagna resultatet för brott mot enskild person inte jämföras med resultatet från åren före 2016. Av kvinnorna i befolkningen (16?84 år) är det 26,6 procent som utsattes för något brott mot enskild person 2017, vilket är en större andel än bland männen som hade 22,6 procent utsatta. Skillnaden beror främst på att det är en större andel bland kvinnor än män som uppger att de utsattes för sexualbrott och trakasserier.?


    Nu var du ju sådär jobbig och kom dragandes med fakta igen....

    Det gillas INTE av vänstern och deras känslopolitik!

    Sverige VAR faktiskt otryggare på medeltiden, och det brann upp en hökärra i ockelbo socken 1773, så bilbränder är INGET nytt...
  • LuciferIV
    vralet skrev 2019-08-16 14:48:41 följande:

    men du själv kommer ju också med känsloargument istället för fakta

    inte ett enda av dina inlägg inehåller en länk som visar källa

    källa: dina inlägg www.familjeliv.se/forum/thread/79804870-varfor-har-hogerpopulismen-vunnit-over-vansterpopulismen/1/nick/79835862


    Nej, som redan förklarats. Du verkar inte begripa vad som är ett känsloargument.

    Man behöver faktiskt inte länka till källor till allt som redan är fastställd fakta.

    Exemplet med jordens omkrets visade det mycket tydligt.
  • LuciferIV
    Kaaarina skrev 2019-08-16 16:06:01 följande:

    Personen skrev,Perosnen själv kommer ju ajälv i sina alla inlägg med känsloargument och hycklar sedan även med delen gällande fakta.

    Tyvärr ser du ut såhär i allt fler trådar från båda sidor.

    Man tappar lusten att debattera men det innebär inte att man ändrar åsikt utan snarare tvärtom att man tar än mer avstånd från sådana personers åsikter.


    Så när jag förklarade för dig hur en skattereduktion fungerar angående ROT & RUT diskussionen, så är allt ett känsloargument?

    Har du verkligen belägg för att jag i ALLA mina inlägg inte har någon som helst koppling till verkligheten, utan bara baserat allt jag skriver på känsla och önskemål jag har.

    Eller drog du ett känsloargument bara för att du hade den känslan?

    Okej, är det den nivån det ska vara så är ju all diskussion helt meningslöst, eftersom ni inte förstår de begrepp ni slänger er med.

    Jag inser även att ironi och satir inte alltid uppfattas av en del när det sker i skriven text, så jag gör ett förtydligande: uppgifter om hökärran i Ockelbo har jag tyvärr ingen källa på, det var mer för att påvisa hur bizarrt man förnekar samhällsutvecklingen idag, där en minister kan på allvar påstå att utveckling är positiv, för det brann minsann 1500 bilar förra året, och bara 1400 i år...

    Kan förstå att vissa missuppfattade det.

    Men här kommer ett känsloargument: Jag skrattade högt (glad känsla alltså) när jag läste era beskyllningar om känsloargument, då jag brukar bli beskylld för allt möjligt, men aldrig just det.

    Snart får man väl höra att man är kommunist eller klimatalarmist också... Det är ju poppis att kalla folk allt möjligt utan grund tydligen.

    Familjeliv, alltid lika underhållande!
  • LuciferIV
    Embla twopointoh skrev 2019-08-16 23:17:03 följande:

    "Åh, men du då!" är en ganska vanlig reaktion när man påpekar att någon gjort sig skyldig till logiska felslut, tankefel eller använder felaktiga definitioner. De kan liksom inte hantera att de gjort bort sig, utan försöker då flytta fokus från sina egna misstag till någon annan, ofta den som påpekat felet och genom att anklaga för samma fel tillbaka (och då utan att kunna förklara exakt vad i meningsmotståndarens argumentering som skulle vara detta fel). Jag vet inte vad andra har gått i för skolor, men när jag gick på gymnasiet var det en essentiell del av undervisningen i de ämnen som kräver att man kan resonera, argumentera och dra slutsatser, såsom svenska och samhällskunskap, att det är dålig argumentationsteknik att säga "Du har fel!", utan det korrekta är "Du har fel därför att...!" och så komma med konkreta, sakliga argument. Ibland undrar jag om majoriteten verkligen har gått ur gymnasiet med godkända betyg. Eller så hade jag tur som lyckades få duktiga lärare.

    Ödmjukhet i diskussioner och insikt i att man kan ha missförstått eller tänkt galet är tyvärr ganska ovanligt. Det är liksom lättare att skjuta över skulden för det otrevliga debattklimatet på någon annan, ofta genom att klistra etiketter på dem, såsom "fanatiker" eller liknande.

    Som jag skrev tidigare, det börjar bli allt vanligare att folk försöker anklaga andra för något som de egentligen inte förstår vad det är. Jag har upprepade gånger sett de som verkar tro att "ad hominem" är ett fancy ord för "personligt påhopp", till exempel, och de använder det för att verka kunniga/utbildade.


    Framförallt det sista är ju en form av härskarteknik, när man slänger sig med "fina" uttryck som normalt inte används för att ge sken av att man är lite bättre och finare.

    Brukar misslyckas rätt rejält...
  • LuciferIV
    Embla twopointoh skrev 2019-08-16 23:22:51 följande:

    Nu när jag tänker efter så har det understrukna allt att göra med trådens ämne. Detta för att det under lång tid varit känslobaserade debatter, ingen har krävts på det där "därför att..", utan det har räckt med att de tycker och känner en viss sak. Nu har pendeln svängt, och sakliga, rationella argument för en åsikt börjar efterfrågas på ett annat sätt än för bara några år sedan. De personer som inte är vana vid att behöva argumentera för sin åsikt står naturligtvis ganska handfallna när det plötsligt krävs av dem att de kan konkretisera argumenten för sina åsikter, och att kalla meningsmotståndaren för lämpligt invektiv räcker inte längre.

    Jag ser inte dem som ointelligenta, bara som ovana och till viss del okunniga om hur man argumenterar på ett rationellt och sakligt sätt.


    Ja, det är intressant att man blir kallad fanatiker när man sakligt förklarar för någon att de har missförstått hur saker och ting fungerar.

    Men det är jag så van vid att man bemöts med den typen av argumentation att jag knappt bryr mig längre.

    Rasist och högerextremist är ju begrepp som är så urvattnade och de knappt betyder nånting längre.

    Håller dock inte med om att pendeln vänt (tyvärr).

    Tycket det fortfarande år utmärkt för politiker att ta en massa stolliga beslut utan att det ställs kritiska frågor (den som gör det riskerar ju att bli anklagad för att fiska i bruna vatten, osv), och frånvaron av seriösa argument lyser mef sin frånvaro.

    Se bara på klimatdebatten, det är ju en fars, där det varje dag rapporteras om dagens klimatbov, allt ifrån Halomi-ost till skumtomtar, samtidigt som man ropar världens undergång så fort det lossnar ett isberg i antarktis, eller en termometer ger ett felvärde på Grönland.
  • LuciferIV
    Anonym (pendel) skrev 2019-08-17 08:13:02 följande:

    Jämför debatten och politiken år 2019 med år 2009 om du kommer ihåg det året.

    Pendeln har definitivt vänt och den stora avgörande vändpunkten blev invandringen hösten 2015.

    2013 fick Billström löpa gatlopp för att han talade om "volymer". Idag är (nästan) alla med på att volymen invnandrare är helt avgörande för hur samhället skall klara av mottagandet. 

    Tiggeriförbud var rasism för bara något år sedan och påståendet om organiserat tiggeri var en råtta-i-pizzan-historia. Idag jobbar både socialdemokratiska och moderata kommuner mot förbud och regleringar av tiggeriet.

    Idag handlar det bara om hur många som INTE kommer att följa den nya rörelsen högerut. 


    Jo, det är faktiskt sant, viss tillnyktring har skett. Det är positivt, men vi har en bit kvar till våra grannländer när det gäller att på ett sunt och normalt sätt föra diskussioner om invandring.
  • LuciferIV
    Anonym (pendel) skrev 2019-08-17 08:57:21 följande:

    Det här

    www.expressen.se/ledare/nar-s-stoppar-tiggeriet-blir-det-moraliskt-ratt/

    "I måndags kom så beskedet att även Norrköping under ledning av Lars Stjernkvist har planer på att införa krav på tillstånd för att få tigga. Stjernkvist har tidigare varit partisekreterare inom S och är en av partiet tyngsta profiler. 

    Ett annat sätt att uttrycka saken är att kampen mot tiggeriet håller på att bli god socialdemokratisk politik. 

    Det säger mycket om det politiska Sverige. En ståndpunkt kan gå från att vara peststämplad till att bli mainstream inom loppet av ett år. Det avgörande är inte budskapet i sig, utan vem som framför det och vid vilken tidpunkt. 

    Räkna med att många kommuner nu lär följa efter. Tabut är brutet. Säkert finns det rentav de i Rosenbad och på Sveavägen 68 som nickar gillande åt utvecklingen. "


    Ja, hyckleriet är extremt, och det kan gå fortare än så.

    Vem minns inte 2015 när regeringen gick ifrån;" Vi bygger inga murar" till "Vi tar ansvar för Sverige" på bara några veckor.

    Det som ansågs vara främlingsfientligt ena stunden var plötsligt moraliskt riktigt när nån annan sa det.

    Det är ganska komiskt faktiskt.
Svar på tråden Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?