• Sun 4 Aug 2019 17:21
    1032 visningar
    24 svar
    24
    1032

    Regler runt förskola och föräldraledighet

    Jag får liksom inte ihop det. Vi har en 4åring som går 15 timmars nu 3 dagar i veckan a 5 timmar. Lillebror var beräknad att börja i januari. Nu får vi en hoppsanbebis i februari så funderar på om det är värt att skola in ettåring ur ett ekonomiskt perspektiv. Utöver detta har han svår astma och minsta förkylning slår honom så hårt och vi måste ALLTID åka in med honom då. Att skola in i januari känns som självmord och att man bara drar hem massa baciller. När bebis kommer är vi kanske alla hemma en månad ändå för att landa lite och sedan har förskolan "sommarstängt" för gratis15 timmars juni, juli och augusti. Så storebror måste ändå vara hemma då. Att skola in i januari, dra hem massa virus, ta kanske en månad ledigt mitt i, gå ett par månader för att sedan ha tre månader uppehåll känns som pengar i sjön? Eller får han vara där "mer" under sommaren eftersom vi betalar för honom?

    Hur skulle ni gjort?

  • Svar på tråden Regler runt förskola och föräldraledighet
  • Sun 4 Aug 2019 17:25
    #1

    En ett-åring med svår astma hör öh.t inte hemma på dagis! Nånsin. Rena smittohärden, han skulle vara konstant sjuk och kanske allvarligt. Jösses, tur det inte fanns dagis när jag var liten. Jag med min grava allergi och astma hade väl aldrig överlevt.

  • Sun 4 Aug 2019 17:29
    #2

    Som jag förstår det utefter din beskrivning har du rätt till allmän förskola på de barn som är äldre än 3 år. Det betyder att det stora barnet INTE har rätt till förskola under sommaren 2020 (juli augusti när skolan har stängt. Men mellan barnet (1åringen) har inte rätt till allmän förskola eftersom hen inte fyllt 3 å därmed betslar ni för 15 h å det betyder att barnet har rätt till förskola. Dock blir det ju rätt märkligt att låta mellan gå men ha stora hemma. Jag hade sett det som en fantastisk möjlighet att ha hela familjen hemma det är ju bara Sverige å ev de andra skandinaviska länderna som ger föräldrar den möjligheten. Tids nog kommet det ändå att gå många timmar både i förskola skola å ev på fritids...

  • Sun 4 Aug 2019 17:30
    #3

    Eftersom ni betalar för honom får han vara där på sommaren men vill ni verkligen det? Vill ni inte vara hemma då och åka till stranden eller njuta hemma av sommaren och ledigheten och äta glass tillsammans. Föräldralediga som lämnar sina små på förskolan under sommaren tycker jag är märkligt.

    Att skola in en liten i januari mitt i värsta sjukdomstiderna med ett spädbarn hemma är ingen bra idé nej. Han kommer dra hem massor av smittor. Första året på förskolan blir de ju sjuka hela tiden. Har han dessutom svår astma är det ju helt vansinnigt. Han borde kanske inte gå på förskola alls utan hos dagmamma. Hursomhelst vänta med att skola in honom tills den minste ska börja och skola in båda samtidigt då. Det räcker med att 4-åringen går.

  • Sun 4 Aug 2019 17:36
    #4

    Jag hade inte lämnat ett barn med så svår astma alls faktiskt. Se över dagmamma om det finns och håll honom hemma med bebisen tills han är MINST 2,5år.

    Mina barn har inte astma men dom är förkylda hela tiden i början. Hade dom dessutom haft så svår astma som du beskriver hade jag inte kunnat lämna dom alls på förskolan under vinterhalvåret.

    Det går extremt mycket smittor på förskolorna. Speciellt under vintern. Men dom flesta barn klarar ju av en förkyling utan akutvård. Nu gäller inte detta ert barn och då ska han inte heller utsättas för dom bacillerna förskolan innebär.

  • Sun 4 Aug 2019 17:58
    #5

    Tack. Jag känner ju som er att januari är som du självmord att skola in i. Men samtidigt så är det obligatoriska tufft att vara höggravid med två mycket aktiva barn och jobba deltid. Vi jobbar båda på små företag och har arbetsuppgifter som måste göras även om det blir vabb etc så friska dagar på förskolan skulle avlasta arbetet mycket. Mannen röstar för inskolning och jag Nej.

    Vad gäller sommaren skulle storebror vara hemma /hos morföräldrar i viss mån iaf lite i början av juni och lite i slutet på augusti (om lillebror kan vara på förskolan) för att möjliggöra att vi skulle kunna jobba lite grann även där. Sedan skulle vi givetvis ha långt sommarlov allihop.

  • Sun 4 Aug 2019 18:07
    #6
    +1
    idisslaren skrev 2019-08-04 17:58:26 följande:
    Tack. Jag känner ju som er att januari är som du självmord att skola in i. Men samtidigt så är det obligatoriska tufft att vara höggravid med två mycket aktiva barn och jobba deltid. Vi jobbar båda på små företag och har arbetsuppgifter som måste göras även om det blir vabb etc så friska dagar på förskolan skulle avlasta arbetet mycket. Mannen röstar för inskolning och jag Nej.

    Vad gäller sommaren skulle storebror vara hemma /hos morföräldrar i viss mån iaf lite i början av juni och lite i slutet på augusti (om lillebror kan vara på förskolan) för att möjliggöra att vi skulle kunna jobba lite grann även där. Sedan skulle vi givetvis ha långt sommarlov allihop.
    Men kolla upp dagmamma för lillebror. Om det finns där du bor? Mindre barngrupper och mindre smittor. Ev allergi/astma förskolor. Men dom växer inte på träd heller. Förstår att det är svårt men med tanke på att han blir så dålig som du beskriver är det inte optimalt med förskola.
  • Sun 4 Aug 2019 18:09
    #7

    Om ni inte absolut måste skola in i januari så vänta med att skola in tills tidigast i augusti (eller tom vänta tills " hoppsanbebisen" ska börja förskola om det funkar) 😊.. En ettåring med svår astma mår bäst av en sen förskolestart så att luftrören hinner växa tillsig så mycket som möjligt - första året på förskolan innebär ju i snitt 2 förkylningar i månaden det första året för de minsta barnen , de lite äldre brukar klara sig bättre . ( sedan kan jag säga att jag oavsett astma eller inte hade rekomenderat en senare start.. eftersom ni har inskolning i januari, tänkt vara hemma i samband med födesln av lillasyskonet ( bra tänkt där med tanke på RS-virus!) och sedan vara lediga hela sommaren pga äldre syskonet har allmänförskola ..så hade ni ändå fått räkna med en nyinskolning i augusti...😎)

  • Sun 4 Aug 2019 18:16
    #8

    Viseversa.. Dagmamma kan vara ett bra allternativ..om det inte är som i min kommun där de är i gemensam lokal 15-25 barn - ingen dagmama jobbar heltid eller kan täcka en hel dag från kl 6 -18 ... I grannkommunen ( där jag har kollegor som har/har haft barn i väntan på fskplats) så är de iof i hemmet 3-4 dagar i veckan o barna 1-2 dagar i gemensam lokal..men där får de i stället åka till en " andra dagmamma" eller i värsta fall till en " tredje dagmamma" om ordinarie dagmamma är sjuk /semester eller själv måste vabba.. Dessa " andra " och " tredje " dagmammor träffar de kanske någon dag i veckan om deras scheman stämmer överrens när de är o den gemensamma lokalen.. Privata dagmammor finns inte hos oss..men kanske i Ts kommun.. TS- grattis till " Hoppsanbebisen" ❤️

  • Sun 4 Aug 2019 18:43
    #9

    Varför skola in om du nu ska ha en liten bebis snart??? Håll hemma mellanbarnet tills bebisen ska börja förskola... Ingen höjdare med astma och förskola, min 3-åring blir jämt smittad och såklart sjuk längre tid än barn utan astma. Jättejobbigt för honom!

  • Sun 4 Aug 2019 18:43
    #10
    viseversa skrev 2019-08-04 18:07:18 följande:

    Men kolla upp dagmamma för lillebror. Om det finns där du bor? Mindre barngrupper och mindre smittor. Ev allergi/astma förskolor. Men dom växer inte på träd heller. Förstår att det är svårt men med tanke på att han blir så dålig som du beskriver är det inte optimalt med förskola.


    Tyvärr finns det inte dagmammor här :(
Svar på tråden Regler runt förskola och föräldraledighet