• Anonym (Kaffedraken)

    Skriker/vrålar i sömnen (vuxen), vad är detta?!

    Ända sen jag var i tonåren har jag skrikit (eller mer vrålat) i sömnen. Det är alltid mardrömmar som utlöser det, och jag hör verkligen mig själv vråla, det kan vara allt möjligt som t ex min sambos namn, "hjälp" eller bara "aaaa". Oftast väcker min sambo mig eftersom att han vaknar i panik eller om jag sover ensam så vaknar jag till slut av mig själv vilket kan vara alltifrån ett enda skrik till hur många som helst, säkert uppemot 20-30 skrik. När jag vaknar har jag hjärtklappning, panik, skakar, kallsvettas mm och vågar knappt inte somna om. Har även hyperventilerat vid uppvaknande. Det låter så jävla läskigt när jag skriker (jag liksom hör det fast jag sover, som att en del av mig sover och en annan är vaken) samtidigt som drömmarna är så sjukt obehagliga. Har alltid haft svårt att somna med många uppvak per natt, vet ej om det hör ihop.

    Anledningen till att jag skriver detta kvart i fyra på morgonen är just pga en sån här skrikepisod. Skrek i 5-10 minuter om och om igen, säkert så grannarna hörde (ensam hemma) och nu vågar jag inte somna om pga panikkänslor.

    Känner att jag inte pallar detta mer! Vill fasen inte sova pga detta, händer nog 2-3 ggr per vecka numera. Känns obehagligt och tycker synd om övriga familjen som ska behöva vakna av mina skrik, och är helt sluuuut av den här "sömnstörningen".

    Vad är det här och vart vänder man sig för hjälp? Någon som varit med om liknande?

  • Svar på tråden Skriker/vrålar i sömnen (vuxen), vad är detta?!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har perioder jag gör det, det är pga trauma. Bottnar dina mardrömmar också i det?


    Alla hästar hemma
  • Anonym (Kaffedraken)
    pyssel skrev 2019-08-05 09:18:17 följande:

    Jag har perioder jag gör det, det är pga trauma. Bottnar dina mardrömmar också i det?


    Hm, jag har iofs varit med om ett trauma för 7 år sedan (som jag fått bearbeta hos psykolog några år) men jag har nog aldrig kopplat drömmarna till detta.. Men kanske det är pga det på något vis nu när jag tänker efter. Mina drömmar handlar ofta om att något övernaturligt sker, att jag ser skräckfilmsliknande saker, lampor som slocknar, att något jagar mig etc och jag kan inte göra något (känslan är alltid skräck och hjälplöshet, något som jag iofs kände iom det trauma jag var med om).

    Hur ofta händer detta för dig? Har du några tips på hur man kan minimera dessa skrikepisoder? Jag är helt slut.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag vet inte hur ofta faktiskt. Ibland några ggr per vecka till någon gång i månaden. Jag ser vissa mönster att det kommer i perioder när jag känner och tänker mkt på saker som hänt och som jag inte kan förändra. Annars mer aktuella saker som oro för mitt barn som är i en farlig ålder med bilåkande med kompisar som kör lite si och så, eller min mammas död helt nyligen. Det sista är iofs mkt förknippat med tidigare trauman och hennes passivitet. Saker som ligger utanför ens kontroll.


    Alla hästar hemma
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anna60 skrev 2019-08-05 14:58:34 följande:

    Äter du antidepressiv medicin? Vissa av dom kan ge svåra mardrömmar. 


    Nej det gör jag faktiskt inte, annars hade det kunnat ha ett samband.
Svar på tråden Skriker/vrålar i sömnen (vuxen), vad är detta?!