• Anonym (Ledsen)

    Svärföräldrar gör skillnad på barnbarnen

    Jag har två barn. Min sambo har två barn.

    Vi har varit ett par flera år och har planerat för att skaffa ett gemensamt.

    Jag känner mig lite hämmad av min familjesituation då min sambos föräldrar har lätt för att hitta fel på mina barn, och säga åt dem.

    En liten lista på saker jag har märkt:

    - De ger mina barn konstiga blickar.

    - De frågar aldrig något om dem, bara om/kring sina egna (typ ?när kommer barnen?? när min svärfar vet att mina barn är hemma hos oss...)

    - De intresserar sig aldrig för deras intressen, desto mer för bio-barnbarnen.

    - Mina svärföräldrar har ingen koll på saker som har med mina barn att göra, fast att vi har berättat det tusentals gånger (typ att min son spelar fotboll, att min dotter rider osv)

    - De visar tydligt med kroppsspråk att de inte vill ha någon kontakt, därför väljer mina barn att gå till mig när vi umgås tillsammans i stora sammanhang.

    - De vill alltid bjuda på mat när de vet att mina barn inte är hos mig..

    - När vi firar högtider får alla en viktig roll förutom mina barn (typ bära fram tårta, paket, tända ljus och dylikt)..

    Jag börjar ledsna. Min sambo ser problemet men menar på att hans föräldrar ej skulle förstå vid tillsägelse. Svärfar skulle förneka och ta illa upp, och svärmor skulle hålla honom om ryggen.

    Jag är rädd för att mina barn har märkt detta, då min dotter (5 år) alltid pratar bebisspråk när mina svärföräldrar är närvarande. Och min son blir ett yrväder runt sin bonus-farfar..

    Har jag rätt i att tycka att det inte känns okej? Eller är det såhär det funkar?

  • Svar på tråden Svärföräldrar gör skillnad på barnbarnen
  • Anonym (Ledsen)

    Vill då även tillägga att alla våra barn har sina fel och brister (som alla människor på planeten).

    Största problemet ser jag är att mina barn lätt får tillsägelser och åthutningar, blickar osv.

    Men att min sambos barn kommer undan allt utan en endaste kommentar.

    Mina barn, andras ungar..

    Vart går gränsen?

  • Anonym (jenny)

    Om dina barn mår dåligt av det här måste du som förälder styra upp situationen. Be din man prata med sina föräldrar eller så får du hoppa över umgänget med svärföräldrarna när du har barnen med. Det är ok att man har en annan relation till sina egna barnbarn (och barn) och även kanske att man är mer intresserad i att ge presenter och bidra ekonomiskt, men man behandlar alla med respekt och värme. Att utesluta eller frysa ut barn är inte ok någonstans. Du och dina barn är en del av deras sons familj och de måste acceptera det eller inse att de kommer att få ett mycket begränsat umgänge med sin sons hela familj.

  • Zaxika

    Finns det något som du och din sambo kan göra för att ändra situationen?

    Förslag:

    - bjuda in svärföräldrarna när ni har alla barnen.

    - att ni är värdfamilj vid någon högtid och då planerar hur alla barn ska få synas/bidra/hjälpa till.

    - bjud med svärföräldrarna att följa med till stallet/fotbollsmatchen?

    - göra någon aktivitet tillsammans med svärföräldrarna då relationen brukar bli tajtare när man faktiskt gör något (än att bara sitta och prata)

  • Anonym (Emma)

    Sånt är ju alltid svårt när det kommer till bonusfamiljer. Kanske de undermedvetet inte vill knyta an för mycket med dina barn för går du å sambon isär kommer de aldrig att träffa dem mer. Vissa människor är exkluderande och andra mer inkluderande. Kanske du lägger lättare märke till när dina barn får tillsägelser eller blickar än va du gör när din sambos barn får det.

    Man kan inte tvinga på relationer. De måste själva vilja och självklart att deras barnbarn är mer speciella för den än vad dina barn är. De verkar inte vara någon extrem särbehandling men tycker du det så måste ni självklart prata med dem. Eller fråga varför dem inte frågar om dina barn. Men va beredd på att de blir stela då de inte verkar vara så inkluderande. Men man kan inte fixa något man inte vet om. Vill ni inte prata med dem så acceptera läget.

  • Anonym (Emma)

    Sånt är ju alltid svårt när det kommer till bonusfamiljer. Kanske de undermedvetet inte vill knyta an för mycket med dina barn för går du å sambon isär kommer de aldrig att träffa dem mer. Vissa människor är exkluderande och andra mer inkluderande. Kanske du lägger lättare märke till när dina barn får tillsägelser eller blickar än va du gör när din sambos barn får det.

    Man kan inte tvinga på relationer. De måste själva vilja och självklart att deras barnbarn är mer speciella för den än vad dina barn är. De verkar inte vara någon extrem särbehandling men tycker du det så måste ni självklart prata med dem. Eller fråga varför dem inte frågar om dina barn. Men va beredd på att de blir stela då de inte verkar vara så inkluderande. Men man kan inte fixa något man inte vet om. Vill ni inte prata med dem så acceptera läget.

  • Anonym (Blodsband)

    De är inte intresserade av dina barn utan endast av sina egna barnbarn. Det är ingenting du kan tvinga på dem. Förklara för dina barn att svärföräldrarna inte är deras släktingar och därför agerar de därefter. Dina barn har förhoppningsvis egna mor/far-föräldrar som prioriterar dem när ni ses.

  • Anonym (Ledsen)

    Jag har full förståelse för att deras barnbarn är deras prio. Däremot är mina föräldrar noga med att inte särbehandla när vi är allihopa. Vi ser oss som en hel familj, inte två familjer. Mina föräldrar säger till den som gjort fel. Oavsett om det är bio-barnbarn eller bonus.

    Ser det som en självklarhet att alla barn blir behandlade likvärdigt oavsett vems kött och blod det är. Speciellt när vi ses tillsammans. När de är själva ihop får de gärna favorisera dem.

  • Anonym (X)

    Har dina barn inga farföräldrar?

    Självklart ska man behandla barn schysst, men rent krasst ÄR det ju inte deras barnbarn.

  • Anonym (Ledsen)
    Zaxika skrev 2019-08-05 13:34:32 följande:

    Finns det något som du och din sambo kan göra för att ändra situationen?

    Förslag:

    - bjuda in svärföräldrarna när ni har alla barnen.

    - att ni är värdfamilj vid någon högtid och då planerar hur alla barn ska få synas/bidra/hjälpa till.

    - bjud med svärföräldrarna att följa med till stallet/fotbollsmatchen?

    - göra någon aktivitet tillsammans med svärföräldrarna då relationen brukar bli tajtare när man faktiskt gör något (än att bara sitta och prata)


    Tack för ditt svar.

    Vi brukar bjuda in dem när vi är allihopa. Hem till oss.

    Men det är kännbart hur de gör sitt yttersta för att mina barn inte ska ta plats.

    Min son är väldigt social, medan sambons barn inte är det. Vilket gör det extra svårt.

    Jag kan inte tysta ner min son för att de ska sluta störa sig på honom. De verkar störa sig på att min son tar för sig och att min son är ?pappig? med sin bonuspappa.

    Jag kan inte ta ifrån min son detta. Och min sambo ser inga problem med att min son visar sin kärlek för honom. Men det stör mina svärföräldrar kännbart.

    Vi har välkomnat mina svärisar till mina barns aktiviteter många gånger, men de har alltid förhinder. Däremot åker de genom hela landet för att se sina egna.

    Jag vet inte. Jag kanske överreagerar. Men mina barn tar väldigt illa vid sig märker jag. Speciellt illa är det när de vet att mina barn inte har det så bra på sin bio-pappas sida..
Svar på tråden Svärföräldrar gör skillnad på barnbarnen