• HasseA

Tips på piska

Bra tips i tråden.

Det står redan ovanför, men jag tänkte ändå tydliggöra det: med en flogger slår man helt annorlunda mot hur man slår med "en pinne" (oavsett material). En pinne/ridspö/slickepott/paddel kan man ju slå "rakt mot" med, tex mot rumpan. Men med en flogger behöver man slå så att det liksom blir som örfilar, så att slagen liksom "vispar förbi", så att man tex slår som i åttor eller cirklar (som sagts tidigare - jag bara tänker att en nybörjare kanske inte ens insåg vad som avsågs).

Detta gör att i alla fall jag tycker att en flogger är svår att börja med, för det är svårt för den som slår. Dessutom passar det bäst om mottagaren står upp, men det är inte alltid det passar mottagaren - min fru vill tex ligga på mage, då är en flogger svår att använda. Det är också så att ändarna på floggern gärna snärtar runt tex rumpan, och då där träffar väldigt hårt och vasst, om man inte lyckas slå helt perfekt.

Om båda är nybörjare skulle jag nog rekommendera ett långt skohorn i plast, eller en lite större slickepott (det finns de med lite större "huvud", i lite mjukare plast). Och väldigt viktigt är ju att huden efter ett antal (=många) lättare slag, vänjer sig att tåla hårdare och hårdare slag.

Bra ovanför även om stoppord. Min åsikt är för övrigt att man inte alls alltid behöver ett stoppord. Om min fru säger "Aj," eller "stopp" eller "vänta", så gör jag så. Vi har inget alls i våra lekar att hon ligger och skriker "Sluta!", och jag bara fortsätter ändå, för att hon nog inte menar det. Och som tidigare sagts: om någon måste använda ett stoppord, då har ju inte den som ger smisk (eller vad den än gör) kunnat läsa tecknen, och hålla sig inom de ramar som den mottagande vill ha. Det är ju en stor del av det hela, att hålla sig inom det som mottagaren vill - även om man ligger precis på gränsen.

• HasseA
    Anonym (Swing for fun) skrev 2019-08-08 08:22:46 följande:
    Det handlar i mycket stor utsträckning om att flytta gränser och att utvecklas i sina roller enligt bottoms önskemål och förutsättningar. Gränsen är dock okränkbar och att tänka sig att man kan gå över den för att ta reda på var den ligger är fullständigt otänkbart. Misstänker dock att det ni talar om är det jag brukar kalla för optimal stimulans vilket är något helt annat. Att man i söka det efter den nivån råkar ta i lite mycket kan i vissa situationer vara helt ok.

Brukar när jag leker med nya lekkamrater eller när man utvärderar och anpassar när man lek några gånger med varandra be bottom skatta var optimal stimulans ligger på en skala 1 - 10 där tio är den absoluta gränsen som inte får passeras. Många kallar 10 också för nivå röd men det väljer jag att inte göra då jag alltid har som mål att bygga sådant förtroende med bottom att man skippar stoppord.

Att tänka sig att passera den absoluta gränsen för att utforska den är lite samma sak som att köpa ny bil och tycka att det är ok att hamna i diket några gånger för att utforska hur den beter sig.
    Det är väl också ganska olika vad det handlar om också? Visst har jag tänjt gränser ibland (rätt ofta), som tex vid fotografering utomhus, fått henne att dra upp klänningen tex, fast hon inte vågat, egentligen (naken under). Och hon har "tackat" efteråt, tyckt det var häftigt och att det var bra att jag puschade henne. Jag kommer ju dock inte bjuda hem ett gäng killar på GB, det vore ju en helt annan sak (för oss - för andra, som är på ett helt ställe i sin lekar, skulle en sån sak kanske gå, att det vore bara en gräns-tänjning för dem, som båda uppskattar efteråt). 

På samma sätt kan tex ett enstaka slag med en paddel bli väl hårt, så hon tjoar till lite - antingen är det ett rent misstag, eller också för att jag vill testa exakt var gränsen går. Svårt att hitta den annars, utan att prova. 

Eller drag i en bröstvårta, precis under gränsen där det gör för ont. Drar lite till i en fjärdedels sekund, och efter den indragningen av luft hos henne - för att det egentligen blev för mycket - har vi ändå lärt oss att det funkade bra, att det sekunderna efteråt bara eggat henne. Tänja på gränsen, lära sig. Hon att lära sig slappna av och andas, jag att lära mig läsa av henne. Vilken hon för övrigt tycker jag är bättre på än vad hon själv är. Hon hade tex ingen aning om att hon kunde gilla drag i bröstvårtor innan jag började prova det.
Svar på tråden Tips på piska