Inlägg från: nyblivenmor |Visa alla inlägg
  • nyblivenmor

    Ni som haft barn som reagerat kraftigt på 1 års vaccin

    Min som fick 41-42 graders feber, skrek och var helt förstörd efter 1 års vaccinet. Han spydde mängder och vi åkte in med honom efter att ha pratat med 1177. Han hade kraftig rodnad i form av utslag kring injektionsstället som var i storleken av 1,5 tennisbollar. Nu ska vi snart ge 18månaders vacciner som ju är ett annat vaccin men jag är SÅ rädd för hur han ska reagera denna gång. Hur har era reagerat på 1års vs 18 Månaders vaccinet? Kan tillägga att min son blir väldigt dålig överlag när han blir sjuk. Spyr alltid vid feber, är sjuk väldigt länge och verkar bli smittad lätt. Fick vabba mer än jag fick jobba under perioden då han gick på förskola

  • Svar på tråden Ni som haft barn som reagerat kraftigt på 1 års vaccin
  • nyblivenmor
    Nike76 skrev 2019-08-08 11:57:59 följande:

    Min dotter är vaccinskadad av mässlingvaccinet. Hon fick Steven johnson syndrom. Reaktionen började direkt. För oss var valet enkelt att avbryta vaccinationsprogrammet. Hon är 15 år idag och har bestående men. På hörsel, syn och endokrina organ. Pga ett "säkert" vaccin. Ni kan ju skjuta upp det.[/

    [quote=79816290][quote-nick]Nike76 skrev 2019-08-08 11:57:59 följande:[/quote-nick]Min dotter är vaccinskadad av mässlingvaccinet. Hon fick Steven johnson syndrom. Reaktionen började direkt. För oss var valet enkelt att avbryta vaccinationsprogrammet. Hon är 15 år idag och har bestående men. På hörsel, syn och endokrina organ. Pga ett "säkert" vaccin. Ni kan ju skjuta upp det.


    Vi har redan skjutit upp det ett halvår, men det känns inge bra att utsätta mitt barn för risken att få mässling heller. Förstår att ni valt att gå ifrån vaccinationsprogrammet, jätteotäckt att sånt sker.
  • nyblivenmor

    [quote=79816540][quote-nick]Emerencia skrev 2019-08-08 13:53:26 följande:[/quote-nick]Tänk va sjuk sonen kan bli utan vaccin då. Vaccin är just att man sprutar in en mycket försvagad sjukdom, ofta så kallat dött vaccin för att bygga antikroppar.[/

    Visst år det otäckt med sjukdomarna också, dock så är ju risken 100%för att jag utsätter mitt barn för biverkningarna av vaccinet när jag väljer att vaccinera medan risken att drabbas av sjukdomarna är väldigtbäldigt små idag, men om det händer är det ju istället mycket värre... svårt

  • nyblivenmor

    [quote=79817075][quote-nick]Emerencia skrev 2019-08-08 17:31:35 följande:[/quote-nick]Om alla tänker så att hoppa vaccinet kommer sjukdomar att öka. Minst 90% av barnen måste vaccineras för att ingen epedemi ska bryta ut. Dessa 10% som inte vaccineras ska vara för barn med allergi för vaccin eller mycket sjuka, inte egocentriska föräldrar.[/

    Haha sköning! Egocentrisk när man tänker på sitt barn;). Jag sa inte att jag inte kmr vaccinera, väljer jag att inte göra det så kmr jag absolut inte gå ut med det på familjeliv då detta är forumet med mest pekpinnar, vilket jag inte tycker man behöver då ingen Annan känner mitt barn bättre än jag själv. Nu handlar inte min fråga om ifall jag ska vaccinera eller inte, utan hur barn har reagerat på 1år vs 18månadersvaccinet

  • nyblivenmor

    [quote=79817539][quote-nick]Fialotta75 skrev 2019-08-08 20:50:28 följande:[/quote-nick]Nybliven mor: Anledningen att risken att drabbas av sjukdom är ju för att många är vaccinerade och att sk flockimmunitet uppnås pga detta. Sjunker vaccinationstäckningen kommer många att bli sjuka och alla svåra sjukdomsfall/följdsjukdomar kommer tillbaka snabbare än kvickt. Ute i världen är tyvärr mässlingen vanligt. Personligen hade jag aldrig åkt utanför rikets gränser utan ordentliga vaccinationer för mig själv och barnen.[/

    Nej jag kommer inte heller åka utomlands om mina barn inte är vaccinerade. Och jag har inga planer på att avvika från vaccinationsprogrammet om det inte finns anledning till det. Men som jag skrev har min son reagerat kraftigt tidigare och har multiallergi vilket gör mig väldigt nervös inför nästa vaccination, därför vill jag veta om man kan se ett samband mellan olika vaccinationer och kraftiga reaktioner.

  • nyblivenmor
    Emerencia skrev 2019-08-09 13:15:22 följande:

    Att du sög åt dig just den delen med egocentrisk förälder när jag pratar om max 10% av barnen kan gå utan vaccin säger mer om ditt tankesätt. Tog även upp barn med allergi eller extremt sjuka men de tog du inte åt dig.


    Jag reagerade på just den meningen för att jag tyckte att den var felaktig då man är allt annat än egocentrisk när man tänker på en annan liten person

    [quote=79818879][quote-nick]Fialotta75 skrev 2019-08-09 12:27:41 följande:[/quote-nick][quote=79818352][quote-nick]nyblivenmor skrev 2019-08-09 09:04:03 följande:[/quote-nick][quote=79817539][quote-nick]Fialotta75 skrev 2019-08-08 20:50:28 följande:[/quote-nick]Nybliven mor: Anledningen att risken att drabbas av sjukdom är ju för att många är vaccinerade och att sk flockimmunitet uppnås pga detta. Sjunker vaccinationstäckningen kommer många att bli sjuka och alla svåra sjukdomsfall/följdsjukdomar kommer tillbaka snabbare än kvickt. Ute i världen är tyvärr mässlingen vanligt. Personligen hade jag aldrig åkt utanför rikets gränser utan ordentliga vaccinationer för mig själv och barnen.[/

    Nej jag kommer inte heller åka utomlands om mina barn inte är vaccinerade. Och jag har inga planer på att avvika från vaccinationsprogrammet om det inte finns anledning till det. Men som jag skrev har min son reagerat kraftigt tidigare och har multiallergi vilket gör mig väldigt nervös inför nästa vaccination, därför vill jag veta om man kan se ett samband mellan olika vaccinationer och kraftiga reaktioner.[/

    Det du beskriver i trådstarten är ingen allergisk reaktion utan en förväntad reaktion efter vaccination om än en kraftig sådan. Att ditt barn är multiallergiskt är nya uppgifter i tråden. Enligt alla riktlinjer som finns kan näst intill alla barn med allergier vaccineras på Bvc. Enstaka barn med extremt svår äggallergi behöver vaccineras på barnläkarmottagningen vid de vaccinationer där vaccinet innehåller äggprotein men de allra flesta äggallergiska barn vaccineras på Bvc.

    Det allra bästa för dig är att kontakta Bvc och diskutera med dem.[/

    Nej du har rätt, att min son är multiallegisk är ingenting jag kände att jag behövde blanda in då min egentliga fråga handlade om hur andra som haft barn som reagerat kraftigt på 1årsvaccinet reagerat på 18 månader, inte egentligen om jag ska avstå från vaccinet, hade det varit frågan hade jag nog lagt in all fakta. Utslag och kräkningar kan ju för övrigt vara tecken på allergisk reaktion, dock inte anafylaktisk som gör att man ska avstå från vaccin

    Bvc har jag redan pratat med, dom vet väldigt lite om både det ena och gör allt i sin makt för att inte skrämma upp föräldrar men inte heller vågar dom lova för mycket. Jag går därifrån och känner mig mer förvirrad än innan. Jag vill veta om någon har varit med om att deras barn som reagerat kraftigt på tidigare vaccin också reagerat på mpr-vaccinet, därför att jag vill vara förberedd, men kanske även bli lugnad inför nästa vaccination då jag mår dåligt över tanken på vaccinationen och känner att jag utsätter mitt barn för något fruktansvärt.
  • nyblivenmor

    [quote=79819222][quote-nick]fanola skrev 2019-08-09 14:22:55 följande:[/quote-nick]Hej!

    Jag tänkte bara berätta att jag har en nära vän vars son reagerade kraftigt på första vaccinationen. Han vart jätte påverkad så dom fick åka in med honom. Och efter de så görs alla vaccinationer på honom under kontrollerade former. Alltså lite i taget och man har mkt koll på honom. Nu har han precis fått sin 18 månaders vaccination och reagerade inte överhuvudtaget. Så även en stark reaktion behöver inte innebära att de blir så igen![/

    Tack för svaret på min fråga, vad skönt att höra att det inte blev något värre där. Nu känner jag mig lite lugnare

Svar på tråden Ni som haft barn som reagerat kraftigt på 1 års vaccin