• Anonym (Bamsen)

    Står inte ut, vad ska jag göra?

    Måste skriva av mig för jag står inte ut med mina känslor. Undrar om någon är eller varit i samma situation, vad gjorde ni i så fall?

    Är 34 år, har man, två barn på 6 och 8 år, bra jobb, underbar villa osv. Men jag är inte kär i min man. Jag älskar honom inte som jag borde göra. Kan inte låta bli att tänka på andra och har dessutom fått besvarade känslor för en annan, som det aldrig kommer kunna bli något med.

    Även om vi är världens bästa team har jag känt såhär under ett par år. Skulle nog beskriva mig som kärleksfull, romantisk, positiv, pigg och glad vill ge och ta. Han är sluten och har varken behov av att ge eller få beröring eller prata med mig. Skulle kunna skriva mer om hur olika vi är och vad jag längtar efter men det spelar inte så stor roll.

    Har på sätt och vis dåligt samvete att jag känner såhär. Borde tänka på barnens och på familjens bästa. Å andra sidan bryr jag mig inte så mycket. Har som sagt känt såhär under en längre tid och nu unnar jag mig det som kan få mig att känna mig levande. Har känt mig bitter, trött och ledsen. Känner att jag fortfarande är ung och saknar så att känna mig kär och älskad. Vad ska jag göra?! Är livrädd för att separera, splittra familj, vänner och livet? Bita ihop?

  • Svar på tråden Står inte ut, vad ska jag göra?
  • Teresiat
    Anonym (Samma) skrev 2019-08-10 15:44:08 följande:

    Kan känna att det är bättre att lämnrin man när vår dotter är myndig och flyttat, då hela uppfostran är över. 7 år kvar.

    Att behöva se min man med en ny kvinna och då en ny kvinna i vår dotters liv skulle vara svårt för mig att acceptera. Och för vår dotter.

    När vår dotter är vuxen är det lättare för henne att hantera val av relationer själv och tvingas då aldrig vara med sin pappas eventuellt nya kvinna eftersom hon då ha ett eget liv och får välja själv.

    Därför härdar jag ut.


    Företår. Visst är det lite läskigt... Men är helt övertygad om att min fd man kommer välja en stabil kvinna med sunda värderingar osv. Han och jag kommer alltid vara barnens närmaste, oavsett om vi lever ihop eller inte. Och då är det bäst om vi är de bästa möjliga versioner av oss själva. Lever man i en vardag full av frustration så blir man inte sitt bästa jag.
  • Martina1970
    Teresiat skrev 2019-08-10 14:07:09 följande:

    TS, du är inte ensam. Din situation är identisk med min. Jag valde dock att separera nu efter semestern. Försökte ge allt under sommaren, men det kändes inte rätt... Så befinner mig i en tufft tid nu med chockade vänner och släkt. Men en vardag som präglas av bitterhet är inget som leder till lyckliga barn. Vilket måste vara prioriteten. Min stora förhoppning är att vi kommer kunna vara goda vänner och ett bättre team i framtiden. Min fd man är en fantastik person som förtjänar att var med någon som älskar han fullt ut och som han är, en kvinna som har samma behov som honom. För vissa grundläggande behov kommer aldrig ändras, därför insåg jag att vi aldrig kommer kunna vara lyckliga tillsammans. Och livet är för kort för att nöja sig. Jag är optimistisk inför framtiden, ser fram emot när de praktiska bitarna faller på plats så man kan skapa ett nytt kapitel i livet. Man får tänka positivt.


    Wow, kunde varit mina ord, du beskriver min livssituation!!! Jag har just, precis som du, beslutat att separera från en fantastisk man (som jag inte älskar). Talade om det för 3 dagar sedan, barnen fick veta det igår. Omgivningen är i chock, och jag känner mig som en stor egoistisk skit... Men tänker även som du, att livet inte ska slösas bort....

    Kram
  • Anonym (Bamsen)
    Anonym (Samma) skrev 2019-08-10 15:44:08 följande:

    Kan känna att det är bättre att lämnrin man när vår dotter är myndig och flyttat, då hela uppfostran är över. 7 år kvar.

    Att behöva se min man med en ny kvinna och då en ny kvinna i vår dotters liv skulle vara svårt för mig att acceptera. Och för vår dotter.

    När vår dotter är vuxen är det lättare för henne att hantera val av relationer själv och tvingas då aldrig vara med sin pappas eventuellt nya kvinna eftersom hon då ha ett eget liv och får välja själv.

    Därför härdar jag ut.


    För oss skulle det vara 12 år kvar... vet inte hur man hanterar den tanken när det är så mycket som man saknar.
  • Anonym (Känner igen..)

    Lite samma här. Kärlekslös men odramatiskt relation som skulle kunna rulla på lite till.. Känner dock att det börjar bli alltmer frustrerande och att den underliga stämningen går ut över barnen, 7 och 9 år. Tror faktiskt att det är lättare för barnen att hantera en skilsmässa nu, jobbigare i tonåren. Nu börjar jag ana att maken är otrogen, han är helt fixerad vid sin mobil och vill inte att jag kan koden etc. Det vore nästan skönt om han bara sade Ja, jag har träffat en annan. Då kunde vi skiljas i stället för att som nu ständigt grubbla.

    Jag har separerat förut, från äldsta sonens pappa. Det har jag aldrig ångrat.. Men det tar emot mer nu.

  • Teresiat
    Anonym (Känner igen..) skrev 2019-08-11 00:52:53 följande:

    Lite samma här. Kärlekslös men odramatiskt relation som skulle kunna rulla på lite till.. Känner dock att det börjar bli alltmer frustrerande och att den underliga stämningen går ut över barnen, 7 och 9 år. Tror faktiskt att det är lättare för barnen att hantera en skilsmässa nu, jobbigare i tonåren. Nu börjar jag ana att maken är otrogen, han är helt fixerad vid sin mobil och vill inte att jag kan koden etc. Det vore nästan skönt om han bara sade Ja, jag har träffat en annan. Då kunde vi skiljas i stället för att som nu ständigt grubbla.

    Jag har separerat förut, från äldsta sonens pappa. Det har jag aldrig ångrat.. Men det tar emot mer nu.


    Förstår känslan! Varför tar det emot mer nu? Av praktiska skäl eller pga kärlek?
    Martina1970 skrev 2019-08-10 21:58:18 följande:

    Wow, kunde varit mina ord, du beskriver min livssituation!!! Jag har just, precis som du, beslutat att separera från en fantastisk man (som jag inte älskar). Talade om det för 3 dagar sedan, barnen fick veta det igår. Omgivningen är i chock, och jag känner mig som en stor egoistisk skit... Men tänker även som du, att livet inte ska slösas bort....

    Kram


    Ja låter ju läskigt likt. Den där känslan av egoism känner jag igen enormt! Under hela våren och sommaren har en enda tanke malt inombords: Varför kan jag inte nöja mig med detta? Varför kan jag inte känna annorlunda? Det var ångestladdat att MINA behov ska vara grunden för beslutet att separera. När man har små barn är man inte van att tänka på sig själv. Men i förläningen så vet jag ju att alla kommer ha det bättre på sikt. Hur gamla är era barn? Hur löser ni det nu med boende och så? Visste din man att separation var nära?
  • Anonym (Känner igen..)

    [quote=79823135][quote-nick]Teresiat skrev 2019-08-11 06:34:43 följande:[/quote-nick]Förstår känslan! Varför tar det emot mer nu? Av praktiska skäl eller pga kärlek?

    Jag trodde verkligen på den här relationen, så att återigen bli ensamstående mamma känns som ett upprepat misslyckande. Å andra sidan vet jag att jag har klarat av det förut, vilket stärker mig.

  • Anonym (Känner igen..)

    [quote=79823135][quote-nick]Teresiat skrev 2019-08-11 06:34:43 följande:[/quote-nick]Förstår känslan! Varför tar det emot mer nu? Av praktiska skäl eller pga kärlek?

    Jag trodde verkligen på den här relationen, så att återigen bli ensamstående mamma känns som ett upprepat misslyckande. Å andra sidan vet jag att jag har klarat av det förut, vilket stärker mig.

  • Anonym (A)
    Anonym (Lila) skrev 2019-08-10 16:21:02 följande:
    En älskare är ALDRIG en lösning!
    Hur hade ni känt om er man ljög för er för att gå och ha sex med en annan kvinna? Hur skulle det kännas att få veta en sån sak? Hur skulle det vara att en sån sak kom ut?
    Det är bara en flykt. Verkligheten kommer alltid ikapp en.
    Försök kommunicera igen, nya vägar, nya perspektiv. Ta hjälp utifrån. Kanske har ni presenterat en ide istället för er känsla? Att tala om en sak en gång är kan vara chockerande för mottagaren. Man kan glömma delar av samtalet, inte vara beredd med motfrågor och argument. Ibland behlver man begrunda och fundera innan man kan svara. Som sagt tänk efter HUR ni kommunicerar era önskemål. Och gör om det på olika vis tills effekten kommer.
    Känner man dessutom inte från början att man är polyamorös så är man inte det heller! Det skapar mer ångest, mer längtan, mer förtvivlan..
    Ska man ha älskare sidan av så ska man fundera om det inte borde vara på lika villkor.
    Väl talat
  • Anonym (My)

    Mitt enda råd är att prata med din partner men ge även en chans att lösa det hela på bästa möjliga vis genom att ta kontakt med en parterapeut. Säg till partnern att du inte mår bra i förhållandet, att du tvivlar men att du vill gärna att oavsett hur det blir framöver att det blir på bästa möjliga vis för alla parter. Tänkt på att du har hanterat dina känslor länge. Du har vänt dom fram och tillbaka men för honom är det inte samma sak.

    Och du, ta inte och involvera någon ny bekantskap i form av sexpartner eller ny flirt innan ni gått ett tag hos parterapeutem!

  • Anonym (Bamsen)
    Anonym (My) skrev 2019-08-11 18:24:09 följande:

    Mitt enda råd är att prata med din partner men ge även en chans att lösa det hela på bästa möjliga vis genom att ta kontakt med en parterapeut. Säg till partnern att du inte mår bra i förhållandet, att du tvivlar men att du vill gärna att oavsett hur det blir framöver att det blir på bästa möjliga vis för alla parter. Tänkt på att du har hanterat dina känslor länge. Du har vänt dom fram och tillbaka men för honom är det inte samma sak.

    Och du, ta inte och involvera någon ny bekantskap i form av sexpartner eller ny flirt innan ni gått ett tag hos parterapeutem!


    Tack för tipset! Har faktiskt tänkt på detta, att gå och prata med terapeut. Kanske första gången ensam, var nära att boka. Men någon som gjort det? Pratar man om sådant där? Ger det något? Kanske skönt att bara prata av sig?

    En av de saker som skiljer oss åt är att han har någon spärr, kan absolut inte prata om känslor. Har försökt ta upp sådana saker om vår relation genom åren och varje gång reagerar han på samma sätt, blir vansinnigt arg. Han har berättat att han är som han är, att han inte kan prata om känslor eller djupa samtalsämnen och att han inte kan ändra på sig, så är väl bara att acceptera det. Eftersom jag vet att han inte ens kan prata med mig så känner jag mig riktigt obekväm med att dra med honom till en parterapeut, och det är ju ingenting jämfört med vad han skulle känna.
  • Anonym (Bamsen)
    Martina1970 skrev 2019-08-10 21:58:18 följande:

    Wow, kunde varit mina ord, du beskriver min livssituation!!! Jag har just, precis som du, beslutat att separera från en fantastisk man (som jag inte älskar). Talade om det för 3 dagar sedan, barnen fick veta det igår. Omgivningen är i chock, och jag känner mig som en stor egoistisk skit... Men tänker även som du, att livet inte ska slösas bort....

    Kram


    Hur reagerade förresten barnen?

    Kram!
  • Martina1970
    Teresiat skrev 2019-08-11 06:34:43 följande:

    Förstår känslan! Varför tar det emot mer nu? Av praktiska skäl eller pga kärlek?Ja låter ju läskigt likt. Den där känslan av egoism känner jag igen enormt! Under hela våren och sommaren har en enda tanke malt inombords: Varför kan jag inte nöja mig med detta? Varför kan jag inte känna annorlunda? Det var ångestladdat att MINA behov ska vara grunden för beslutet att separera. När man har små barn är man inte van att tänka på sig själv. Men i förläningen så vet jag ju att alla kommer ha det bättre på sikt. Hur gamla är era barn? Hur löser ni det nu med boende och så? Visste din man att separation var nära?


    Precis så har jag känt under en lång tid! Men måste tro på att det blir bra, annars går jag sönder. Barnen är 9 och 11 år. Dina? De har tagit det ganska bra, än så länge. Förstås ledsna men båda pratar om sina känslor med oss, och det känns bra att de inte håller det inom sig. Mannen är nog den som är i mest chock, hävdar att han inget anat, trots att jag signalerat detta under låååång tid. Han pendlar mellan att lösa allt på bästa sätt och att se allt nattsvart. Lider med honom, men ångrar mig inte. Boendet blir förhoppningsvis okomplicerat, då vi nog kommer bo i samma stad. Hur går det för Dig???

    Kram
  • Anonym (Bamsen)
    Martina1970 skrev 2019-08-12 17:39:54 följande:

    Precis så har jag känt under en lång tid! Men måste tro på att det blir bra, annars går jag sönder. Barnen är 9 och 11 år. Dina? De har tagit det ganska bra, än så länge. Förstås ledsna men båda pratar om sina känslor med oss, och det känns bra att de inte håller det inom sig. Mannen är nog den som är i mest chock, hävdar att han inget anat, trots att jag signalerat detta under låååång tid. Han pendlar mellan att lösa allt på bästa sätt och att se allt nattsvart. Lider med honom, men ångrar mig inte. Boendet blir förhoppningsvis okomplicerat, då vi nog kommer bo i samma stad. Hur går det för Dig???

    Kram


    Våra barn är 6 och 8. Finns väl ingen bra ålder men tycker det känns så svårt, de kan ju inte förstå? Som att man sviker hela familjen?!

    Nu har ju inte vi kommit så långt och vet inte heller om det kommer hända. Känner att vi kanske flyter på ett tag till med vårt lilla familjeföretag och ser vad som händer... för mycket som inte skulle fungera. Vi bor i ett dyrt område, skulle inte ha råd med mer än en tvåa, skulle vilja att barnen gick kvar i skolan med deras kompisar, trygghet osv. Känns som jag inte kan göra det mot dem bara för att mamma saknade kärlek och kommunikation...?

    Varför tog kärleken slut mellan er om man får fråga?

    Kram
  • Teresiat
    Anonym (Bamsen) skrev 2019-08-14 23:55:22 följande:

    Våra barn är 6 och 8. Finns väl ingen bra ålder men tycker det känns så svårt, de kan ju inte förstå? Som att man sviker hela familjen?!

    Nu har ju inte vi kommit så långt och vet inte heller om det kommer hända. Känner att vi kanske flyter på ett tag till med vårt lilla familjeföretag och ser vad som händer... för mycket som inte skulle fungera. Vi bor i ett dyrt område, skulle inte ha råd med mer än en tvåa, skulle vilja att barnen gick kvar i skolan med deras kompisar, trygghet osv. Känns som jag inte kan göra det mot dem bara för att mamma saknade kärlek och kommunikation...?

    Varför tog kärleken slut mellan er om man får fråga?

    Kram


    Är der inte lättare för barn att få nya kompisar nu när de är 6 och 8 än när de är tex 11 och 14? Menar bara på att tänk en extra vända, det kanske NU ni har ett förhållandevis bra fönster ändå? Barn är anpassningsbara och mår garanterat bäst av att föräldrarna mår bra. I våras när beslutet att separera blev definitivt så tänkte jag först att jag MÅSTE ha kvar huset etc. men den tanken har utvecklats till att det kanske inte är så viktigt för barnen ändå. Det finns fördelar med en nystart i nytt hus också o man kan inkludera barnen i roliga delar, välja tapeter, nya fina leksaker, besöka ny lekpark, osv.... Och för mig känns det tex viktigare att pappan och jag bor nära så att på sikt är enkelt för barnen att komma o gå till oss båda.

    Vill bara utmana dig TS så att du stannar av rätt anledning :) vet att det inte är lätt att veta vad som är vad, eller vad man tror man kommer kunna stå ut med.
  • Martina1970
    Anonym (Bamsen) skrev 2019-08-14 23:55:22 följande:

    Våra barn är 6 och 8. Finns väl ingen bra ålder men tycker det känns så svårt, de kan ju inte förstå? Som att man sviker hela familjen?!

    Nu har ju inte vi kommit så långt och vet inte heller om det kommer hända. Känner att vi kanske flyter på ett tag till med vårt lilla familjeföretag och ser vad som händer... för mycket som inte skulle fungera. Vi bor i ett dyrt område, skulle inte ha råd med mer än en tvåa, skulle vilja att barnen gick kvar i skolan med deras kompisar, trygghet osv. Känns som jag inte kan göra det mot dem bara för att mamma saknade kärlek och kommunikation...?

    Varför tog kärleken slut mellan er om man får fråga?

    Kram


    Jag vet faktiskt inte vart kärleken tog vägen, först övergick den i varm vänskap vilket går att leva med då vi fortfarande var ett par på flera plan, men de senaste åren var det vänskap, endast, som att leva med en god vän vän man känner väl, men inte vill dela de mer intima delarna med. Tänker att det ibland är så att man bara växer ifrån varandra (klyschigt, jag vet.....).

    Visst kan dina barn förstå, gäller att vara ärlig och vänta på deras frågor och låta dem styra hur mycket de ska/vill veta. Barn är så mycket klokare än vi tror! Och de vill att deras föräldrar ska må bra.

    Pm:a mig om du undrar mer eller bara vill prata

    Kram
Svar på tråden Står inte ut, vad ska jag göra?