• toenail

    Vi som vill snacka ägglossningstester. Svaga/starka ?

    Hej tjejer,

    Jag har precis börjat med ägglossningstest för att lära känna min kropp ännu mer.

    Idag vaknade jag galet sent efter en sen kväll igår och testade då med mitt morgonurin (hade varit vaken ca två timmar innan jag testade).

    Ni ser på bilden hur resultatet blev. Det från idag är alltså samma test men med ca 15 min mellan. Mitt T/C ratio blir högre på det senare men min fråga är: Kan detta vara min peak? Eller visar det fel då detta var min sk morgonurin?

  • toenail
    Jenzia skrev 2020-09-06 16:41:53 följande:

    Jag hade gått på det första värdet och testat igen nu i eftermiddag/kväll. Tror din peak är på G


    Hej och tack för svar. Jag testade nu igen och det ser ut såhär. Den går ju på det andra värdet av de bilder jag tog men vad tror du? Och vad betyder detta? Har jag ägglossning NU eller när kommer den?

  • toenail
    Jenzia skrev 2020-09-06 22:12:17 följande:

    Jag har märkt att när ett lh-test torkar blir det mörkare, vilket kan ge högre värde hos PreMom, därför hade jag gått på det första. Du kan haft din peak idag mitt på dan.

    Ägglossningen brukar ju komma 24-48 timmar efter peak, så mer troligt imorgon

    Jag hade också letat efter andra tecken på ägglossning Brukar du få ägglossningssmärtor? Hur är ditt sekret? Vattnigt eller mer som äggvita? Äggviteflytningar brukar komma dagen innan och runt ägglossning


    Jaha! När ska man läsa av testet? Så fort färgen avtagit och man får syn på två streck?

    Jag har verkligen försökt analysera min kropp nu iom mina ägglossningstest. Kände lite smärta igår så antog att det kunde vara ägglossningen. Men mitt sekret är varken vattnigt eller äggvita vad jag kan se. Jag har testat med sekret i tre månader och tycker inte att jag någonsin kunnat bygga en bro mellan fingrarna så det har oroat mig. Jag började dock få flytningar för två dagar sen. Sådär att det hamnar på trosan och kommer ut om jag krystar (Fräscht haha)
  • toenail
    greeneyes skrev 2020-09-07 09:23:58 följande:

    Äl-test ger ofta svagare på morgonen då det hormonet inte produceras på natten. Så det är inte konstigt att tester efter blev starkare isf :) äl har du definitivt på g nu!


    Nu ser det ut såhär. Det har ju minskat drastiskt sedan igår. Betyder det att jag haft ägglossning nu? Dvs om jag ligger ikväll så är det försent?

  • toenail

    Jag är lite osäker på min ägglossning denna månad. Har inte fått någon peak och då testade jag ändå 21.30 på kvällen och sedan 05 på morgonen dagen efter för att inte missa. Förra månaden var min T/R peak på 0.88. Jag ser folk som har minst 1.5 och det gör mig lite orolig. Borde jag oroa mig? Det är andra månaden jag kör med ägglossningstest så jag vet inte riktigt hur det fungerar

  • toenail
    YaseminL skrev 2020-10-06 08:38:55 följande:

    Vad är detta för app?


    Den heter Premom och finns att ladda ner gratis =)
  • toenail
    Jenzia skrev 2020-10-06 08:52:51 följande:

    Var inte orolig! Vissa är lättstimulerade av lh och släpper ägget utan att lh:t behöver skrika högt, så att säga Styrkan på lh-testen kan dessutom bero på vilket märke du använder! Tror Babyplans är lättast att få tydligt positivt på.


    Åh, vad skönt att höra. Det känns som att du har svar på alla frågor. Har sett ditt namn lite här och var och du verkar så himla klok! =)
  • toenail
    Jenzia skrev 2020-10-06 09:15:36 följande:

    Vad söt du är! Jag har nördat ned mig rätt mycket, så försöker sprida kunskapen vidare när jag kan! Brukar också tipsa om fertilitetsgudinnan Vulverine/Jenny Koos, som jag lärt mig sååå mycket av


    Det är jättebra att du sprider kunskapen vidare!

    Jag har hört hennes namn och kikat lite faktiskt. Sen har jag stoppat mig själv för det känns lite som att jag kommer oroa mig själv ju mer jag läser. Det är ju verkligen GALET mycket som ska klaffa för att lyckas bli gravid. Jag började med ägglossningstest för att lära känna min kropp och nu när vi för första gången faktiskt ska försöka skaffa barn nojar jag ju mig för att min nivå inte är tillräckligt hög. Får stress över att jag inte får ägglossningsekret och tänker att shit jag kanske inte kan bli gravid.. haha så jag försöööker att inte läsa så mycket själv.
  • toenail
    Jenzia skrev 2020-10-06 12:56:00 följande:

    Amen då ska du bara fråga när det är något särskilt du undrar!

    Och du behöver inte ha särskilt mycket sekret på pappret för att kunna bli gravid. Sekretet kan ändå finnas i tillräcklig mängd där den ska vara, dvs i cervix/livmoderhalsen

    Och majoriteten av alla par blir ju gravida inom ett år från det att man börjar försöka Jag har tre månader till på mig för att tillhöra majoriteten


    Det ska jag absolut göra, tack! =)

    Jaha, där ser man! Då får jag hoppas att mitt sekret finns där inne någonstans då haha.

    Känner du någon oro att det inte blivit något plus än? Även om du har tre månader kvar för att tillhöra majoriteten?
  • toenail
    Jenzia skrev 2020-10-07 07:39:38 följande:

    Hehe, du kan känna på livmodertappen och du är nyfiken. Alltså där borde du kunna fånga upp lite sekret på fingret Se bara till att ha rena fingrar och naglar!

    Livmodertappen är det enda som finns att upptäcka i slidan (man kan dock känna ändtarmen genom slidväggen, så ibland känns det lite knöligt om du inte tömt tarmen den dagen ) Sitter ungefär en fingerlängd in, lättast att nå när du sitter på toan eller på huk Känns lite som en nästipp med ett liiitet hål eller springa i. Ibland är den mjuk eller nästan upplöst/väldigt geggig av cervixsekret = nära ägglossning och annars är den medelmjuk eller lite hårdare = inte fertil.

    Innan jag försökte bli gravid hade jag noll koll på allt sånt här! Visste inget om cervix och äggstockar och äggledare mm, så på något vis är jag väldigt tacksam över att det tar tid att bli gravid, eftersom jag nu lärt känna min kropp och vet när jag är fertil eller inte.

    Till och från är jag livrädd att jag aldrig ska bli mamma. Är 37 år om några veckor och har längtat efter barn sedan jag var 28-29 år. Träffade min man sent i livet. Så det är tufft ibland. Men försöker slå bort det så gott det går


    Jag har testat att känna på livmodertappen. Gjorde det min förra cykel men blir inte klok på den. Försöker fånga upp sekret och kika med fingrarna men det kommer bara litegrann, som en lotion ungefär och så känns det som att det nästan alltid är för mig.. Ibland kommer det vattnigt sekret på toapappret men inget som jag kan skapa trådar av. Så jag hoppas att allt ändå står rätt till =)

    Ja det är jättecoolt att kunna så mycket om sin kropp! Jag blev mindblown bara av att få reda på hur mycket som egentligen krävs för att bli gravid haha. Frågade min kille hur många procent han tror blir gravida vid samlag under rätt tillfälle och han trodde på 95%. Hahah. Det trodde jag nog innan också..

    Jag förstår att du kan känna oro över åldern. Det är ju verkligen inte omöjligt för dig att bli gravid så jag håller alla tummar och tår att du blir det inom tre månader! =) <3
  • toenail
    Jenzia skrev 2020-10-08 16:21:26 följande:

    Man behöver lite tid för att lära känna sin tapp Så ge inte upp! Lotion/krämigt sekret är också fertilt sekret. Och vattnigt sekret lika så! Låter lovande i a f att du kan fånga upp något på pappret Det är inte alla som får det lite tjockare och trådigare äggvitesekretet, men det behövs heller inte.

    Jag vet! Jag kunde aldrig föreställa mig att så mycket skulle behöva klaffa för att en graviditet skulle bli till! Och att ägget bara lever i 24 timmar! Känns som om att skolan präntat in i en att man kan bli gravid jämt! Om jag får en dotter ska jag lära henne allt om fertilitetsförståelse, så att hon slipper ta hormonella preventivmedel! Det är bara mög och skit ju! :-P

    Jag har mitt sikte inställt på en bebis under år 2021 i a f!

    Har ni precis börjat försöka eller?


    Jaha, där fick jag lära mig något nytt igen haha. Trodde att det lotionaktiga betydde att det var kört.

    Haha ja, så tänker jag också att skolan präntat in att man blir gravid huuur lätt som helst. Det är väl därför man blir stressad när det int dragit sig efter ett par månader..

    Att hoppas på bebis under år 2021 låter som en bra inställning! Spännande att få följas åt i allas resor här.

    Ja vi har precis börjat försöka. Vi har pratat om det förut och skulle börja efter sommaren men det har aldrig riktigt känts som att han verkligen menar det och javisst, han ändrade sig från ingenstans och totalvägrade. Vart så ledsen och förbannad och då sa han att jag skulle bestämma ett datum lite längre fram där vi skulle börja försöka. Sa oktober och han gick med på det men i ilska så jag trodde inte alls att det skulle bli av. Tog upp det lite mer bestämt när oktober kom att nu är det dags för barn och du har inget val haha.. typ så. Och sen hade vi sex en dag och så kom han i mig till min stora förvåning och verkar tycka det här är spännande nu. Så jag är jätteglad att det vänt för honom! =)
  • toenail
    Jenzia skrev 2020-10-08 17:53:04 följande:

    Ja, det är en spännande resa och man stöta på många fina människor på vägen! Finns också en hel del... ska vi säga trötta?.. människor här på Familjeliv. Jag läser ibland riktigt respektlösa svar/inlägg. Om du får sådana ska du bara ignorera dem!

    Låter som om du haft en jobbig upplevelse med din sambo, men skönt med helomvändningen och att ni nu är på samma blad! Försök njuta av den här tiden, det är så lätt att börja känna sig stressad men det leder verkligen inte till något gott!


    Jag har sett hur vissa skriver här och kan inte förstå hur de tänker. Bra att du ignorerar det du ser. Jag ska göra detsamma!

    Ja verkligen! Han verkade så himla anti barn och fick världens panik när jag pratat om det. Sa nångång att (citat: när vi blir gravida) så... och han svarade direkt med att vadå vi. Du blir gravid inte jag. Meeeen för någon dag sen så sa han själv att (när vi blir gravida så kommer min mamma bli så glad) haha. Så nu har nånting hänt och det känns så bra att han är involverad i allt =)

    Hur är din man kring det här? Blir han ledsen med dig om du är nere någon dag?
  • toenail
    Amandap95 skrev 2020-10-09 20:55:40 följande:

    Kan de varit så att jag har missat peacken?


    Fortsätt testa!
  • toenail
    YaseminL skrev 2020-10-12 10:04:14 följande:

    Haha men herregud, det var ju i princip det jag skrev? Ja, sen kan man ju skriva utförligare ( eller googla ). Kan skriva om mitt svar om du vill

    Precis så är det. När båda strecken är lika starka / teststrecket starkare än kontrollstrecket kommer ägglossning ANTAGLIGEN ATT ske inom 36 h sen när ägget väl släppt så är ältestet negativt igen och ägget lever i CIRKA ( OFTAST ) 24 h innan det dör. I VISSA FALL SÅ FÅR MAN POSITIVA ÄGGLOSSNINGSTEST TROTS ATT ÄGGET EJ SLÄPPT. DÅ FÖRSÖKER KROPPEN ÄGGLOSSA IGEN SENARE. IBLAND KAN MAN ÄVEN TRO ATT ÄLTESTEN ÄR POSITIVA DÅ STRECKEN SER LIKA STARKA UT, DÄRFÖR REKOMMENDERAR JAG CB DIGITALA ADVACE. MEN DETTA LÄR DU MÄRKA OM 14 DAGAR + OM MENSEN KOMMER ELLER INTE. SEN KAN MAN HA MENS MEN INTE ÄGGLOSSNING. ENDA SÄKRA SÄTTET ATT SE OM MAN HAFT ÄGGLOSSNING ÄR ATT TEMPA ELLER ULTRALJUD.

    Kände du att du ville skriva utförligare hade du ju kunnat svara på hennes kommentar och inte min?


    Men oj.. alltså jag uppfattar det som att ditt första svar var att man FÅR ägglossning när strecken är lika starka medan Jenzia förklarar att hjärna skickar en signal att det är DAGS men att det inte alls behöver betyda att man FÅTT ägglossning. Så det var ändå en skillnad i era texter och det är ju jättebra om någon förklarar mer ingående så att man inte tror att man fått ägglossning varje månad enbart för att kontrollstrecken varit lika starka.
Svar på tråden Vi som vill snacka ägglossningstester. Svaga/starka ?