• Anonym (???)

    Ni som gör allt hemma!

    Som lever med en egoist som behandlar er som städkärring och börjar bli bittra! Varför GÖR ni det? Okej att barnens mat t ex inte kan vänta. Men allt annat! Ni tvättar åt latmasken, diskar, städar och lagar mat åt honom. Varför?,

  • Svar på tråden Ni som gör allt hemma!
  • Anonym (Mm)
    Kverulant67 skrev 2019-08-15 10:03:48 följande:

    Jag fattar inte att ni kan leva kvar med en man/kvinna som inte gör ca hälften hemma! En sak är om den ena jobbar mycket mera men annars helt förkastligt!

    Jag har alltid gjort minst hälften i mina förhållanden, skulle inte acceptera att leva med någon som inte hjälper till!


    Vad ska man göra när man flyttat ihop och märker att det inte alls är rättvist fördelat? Då kommer det klassiska:

    Lyfter problemet, påpekar problemet, tjatar om problemet, blir passiv aggressiv och gör det själv, blir olycklig, bitter, får uppskattning från en ny man, lämnar!

    Karusellen börjar om...
  • Anonym (Är det allt?)

    Men är det att ta hand om ALLT i hushållet när man lagar mat, städar och tvättar?

    Hemma hos oss så ingår det också t.ex. att serva och fixa bilar med allt vad det innebär, fixa alla tekninska saker som strular/går sönder. Underhålla och reparera saker (vi bor i hus), sköta om trädgården alla årstider och mer där till. Att tvätta, laga mat och städa är en del av det hela. Bara för att min sambo gör andra saker än att tvätta betyder inte att sambon är en lat jävel.

    Vi delar upp alla möjliga saker (jag är kvinna) och det som jag gör enbart som inte han gör är att tvätta och klippa gräset, för de är saker jag vill göra, jag vill att det görs på mitt sätt helt enkelt. Det han gör som inte jag gör är att fixa elprylar som strular, jag gillar det helt enkelt inte och han vill att det ska göras på ett visst sätt. Det tar tid det med, jag hör ofta många kvinliga vänner säga "men de tycker han är roligt". Min man gör väl hellre sånna saker än t. ex. tvättar, men roligt? De vet jag inte om han tycker att det är direkt.


    Tycker när jag läser liknande trådar på FL så innebär det att göra "ALLT" så tvättar man, lagar mat och städar typ. Men att leva tillsammans innebär ju så mycket mer än så, en bra start är ju att verkligen kominucera med varandra för att undvika onödiga tjaffs och bråk.

    I TS frågeställning kan man ju vända på steken, vad gör latmasken för dig?

  • Anonym (Love)
    Anonym (D) skrev 2019-08-14 11:53:03 följande:

    Fattar inte att man alltid ska se ner på kvinnor som faktiskt älskar att ta hand om sin man, sina barn och sitt hem. Varför ska man ses som en städslav eller någon med dålig självkänsla?

    Min man driver eget företag och arbetar aktivt 10-11 timmar per dag samt jour resterande timmar på dygnet. Jag arbetar deltid på en arbetsplats där jag arbetar aktivt 3-4 timmar per dag och resterande timmar helt eller delvis är bortkopplad från arbetet. Utöver mitt arbete tar jag med glädje hand om min familj och hem. Tycker om att leva i ett välstädat hem ,närvarande när barnen kommer hem från skolan och servera min man hemlagad mat när han kommer hem från sitt arbete. En fråga? Varför skaffar man barn om det är så tröttsamt att faktiskt ta del av deras liv? Varför bor man ihop med en partner om man hatar att ge den uppskattning och ömhet? Varför väljer man att arbeta som en jävla löneslav för en chef som skulle byta ut dig imorgon om den kunde för någon som är yngre, billigare och mer driv i? Det handlar om var man sätter sina prioriteringar i livet och var man sätter sitt värde.


    Fråga din partner? 
  • Kverulant67
    Anonym (Mm) skrev 2019-08-15 10:56:58 följande:
    Vad ska man göra när man flyttat ihop och märker att det inte alls är rättvist fördelat? Då kommer det klassiska:

    Lyfter problemet, påpekar problemet, tjatar om problemet, blir passiv aggressiv och gör det själv, blir olycklig, bitter, får uppskattning från en ny man, lämnar!

    Karusellen börjar om...
    Det jag skulle göra är att om det inte blir bättre trots allvarliga samtal om problemet är att be om separation! Varför leva kvar i något man inte trivs med?
  • Anonym (Entreprenör)
    Anonym (D) skrev 2019-08-14 13:50:59 följande:
    Nja , han är utomordentlig familjefar som tjänar bra med pengar så att när företaget rullar på kommer kunna anställa fler löneslavar som personerna i tråden här ex och sedan ta sin välförtjänta semester på obegränsad tid. Som med alla nystartade företag så tar det tid från familjen men under en begränsad period. Lyckligtvis har barnen två föräldrar och en som alltid är närvarande tillskillnad fån många familjekonstellationer idag.
    Jag hoppas din dröm att de anställda löneslavarna frigör din man att ta sin semester på obegränsad tid går i uppfyllelse. Jag har startat flera startups, och flera av mina vänner också. Att företaget vid en viss storlek bara ska rulla på och att man som ägare bara kan sätta sig på terrassen och pilla i naveln är mångas dröm. Som nästan alltid går i spillror för att det är något som måste styras upp, kunder och partner som kräver attention från ägare och de som har reellt ansvar. Med hårt arbete, lite tur och tajming kanske han kan sälja bolaget för en bra peng.

    En synpunkt bara, jag hoppas du inte menar löneslav i negativ mening. Att prata negativt om de anställds som drar in pengar åt dig som ägare är riktigt jävla fult. De är de som finansierar ditt liv. Tänk på det.
  • Anonym (För mig!)

    Vaddå "för honom"? Jag städar, tvättar och håller snyggt för att JAG trivs så, för min man kvittar det (tyvärr). Jag vill inte bo i en svinstia och jag vill inte skämmas när man får oanmälda gäster eller kompisar till barnen kommer hem. Visst ligger min mans kläder ständigt utspridda på golvet ändå samt gamla kalsonger och strumpor på badrumsgolvet, men det är sånt jag försöker vägra plocka upp efter honom. Han gillar att ha grejer på golvet och lägger aldrig undan något han använt. Skor , väska och ytterkläder hamnar ofta långt ifrån hallen, gärna på matrumsbordet/mattan vilket är oerhört frustrerande. Ibland får jag krupp och kastar det i hallen där det bör vara...

    Men som sagt, han själv störs inte av stök, ofräschhet, damm, smuts, disk, fläckar, grus, hundhår i drivor, äcklig toa, kladdig diskbänk etc etc. Men jag gör det. Därför håller jag efter för min och barnens skull. Han gör det jag ber/tjatar om, men ser sällan sånt själv.

  • Anonym (B)
    Anonym (För mig!) skrev 2019-08-15 20:09:08 följande:

    Vaddå "för honom"? Jag städar, tvättar och håller snyggt för att JAG trivs så, för min man kvittar det (tyvärr). Jag vill inte bo i en svinstia och jag vill inte skämmas när man får oanmälda gäster eller kompisar till barnen kommer hem. Visst ligger min mans kläder ständigt utspridda på golvet ändå samt gamla kalsonger och strumpor på badrumsgolvet, men det är sånt jag försöker vägra plocka upp efter honom. Han gillar att ha grejer på golvet och lägger aldrig undan något han använt. Skor , väska och ytterkläder hamnar ofta långt ifrån hallen, gärna på matrumsbordet/mattan vilket är oerhört frustrerande. Ibland får jag krupp och kastar det i hallen där det bör vara...

    Men som sagt, han själv störs inte av stök, ofräschhet, damm, smuts, disk, fläckar, grus, hundhår i drivor, äcklig toa, kladdig diskbänk etc etc. Men jag gör det. Därför håller jag efter för min och barnens skull. Han gör det jag ber/tjatar om, men ser sällan sånt själv.


    Och du tänder ändå på honom..?
  • Anonym (Varför)
    Sharper skrev 2019-08-14 14:03:03 följande:

    Just nu gör jag det för att min man mår sämre än vad jag gör, så orkar inte ta striden. Vissa saker "bråkar" jag om och andra inte. Men att ha en exfru som kommer med falska anklagelser, påverkar barnen negativt och får de till att ljuga och därtill göra en stämningsansökan. Allt detta (förutom stämningen till tingsrätten) har hållt på sedan deras skillsmässa. Därför bråkar jag inte fast jag har svårt att själv orka med.


    Känner igen ditt nick från otaliga trådar. Har länge undrat varför du lever med den mannen. Du har verkligen familjelivs sämsta relation :( Varken du eller era barn har vunnit på att leva ihop. Varför lämnar du inte så du och dina barn får det bättre?
  • smulpaj01
    Anonym (Är det allt?) skrev 2019-08-15 11:22:36 följande:

    Men är det att ta hand om ALLT i hushållet när man lagar mat, städar och tvättar?

    Hemma hos oss så ingår det också t.ex. att serva och fixa bilar med allt vad det innebär, fixa alla tekninska saker som strular/går sönder. Underhålla och reparera saker (vi bor i hus), sköta om trädgården alla årstider och mer där till. Att tvätta, laga mat och städa är en del av det hela. Bara för att min sambo gör andra saker än att tvätta betyder inte att sambon är en lat jävel.

    Vi delar upp alla möjliga saker (jag är kvinna) och det som jag gör enbart som inte han gör är att tvätta och klippa gräset, för de är saker jag vill göra, jag vill att det görs på mitt sätt helt enkelt. Det han gör som inte jag gör är att fixa elprylar som strular, jag gillar det helt enkelt inte och han vill att det ska göras på ett visst sätt. Det tar tid det med, jag hör ofta många kvinliga vänner säga "men de tycker han är roligt". Min man gör väl hellre sånna saker än t. ex. tvättar, men roligt? De vet jag inte om han tycker att det är direkt.

    Tycker när jag läser liknande trådar på FL så innebär det att göra "ALLT" så tvättar man, lagar mat och städar typ. Men att leva tillsammans innebär ju så mycket mer än så, en bra start är ju att verkligen kominucera med varandra för att undvika onödiga tjaffs och bråk.

    I TS frågeställning kan man ju vända på steken, vad gör latmasken för dig?


    Jag kan nog inte komma på en enda grej i hemmet som exet gjorde regelbundet. Tvätta, städa, laga mat, fixa trädgården, ta hand om katten, bygga ihop möbler, installera elprylar, möblera om.....allt detta gjorde jag. Byta däck på bilarna hade vi en firma som gjorde.

    Precis varje dag året om (utom när nån av barnen fyllde år)fick han frukost på sängen som han beställde kvällen innan. Jag gick alltid upp före honom och startade bilen på vinterhalvåret så den var varm när han skulle åka, men han skaffade en ny bil och kunde fixa det från sängen. Han betalade dock för storstädning nån gång per månad och han bjöd ofta ut mig på luncher, middagar, weekendresor, bio, bowling m.m.
  • Sharper
    Anonym (Varför) skrev 2019-08-15 20:24:20 följande:

    Känner igen ditt nick från otaliga trådar. Har länge undrat varför du lever med den mannen. Du har verkligen familjelivs sämsta relation :( Varken du eller era barn har vunnit på att leva ihop. Varför lämnar du inte så du och dina barn får det bättre?


    Nej sämsta relation har jag verkligen inte. Sen kunde den vara bättre men på grund av yttre faktorer så gör vi ändå så gott vi kan för stunden. Jag tänker inte lämna den man jag älskar för att han har en exfru som det råk2ar vara något fel på. Jag gifte mig inte bara för att lämna honom i sticket när det blir problem. Problem är till för att lösas och just nu är det hans barn (eller snarare hans exfru) som är det problem som prioriteras och eftersom det gäller barnen vore det sjukt om han och jag prioriterar något annat problem just nu. Sen är det tråkigt att vårt förhållande i princip från start fått handla om våra respektive ex, men det är också något som stärkt får relation när situationen idag ser ut som den gör.
Svar på tråden Ni som gör allt hemma!