• Anonym (Gammelmamman)

    Äldre syskon

    Jag är 40 år och är hittills bara en enbarnsmor till min son född -98. Jag var 19 år och min man 18 när vi fick vår son. Det var tal om syskon, mest önskningar från maken faktiskt, när vi kommit på fötter igen efter småbarnsåren som unga föräldrar, men så kom livet emellan. Igår fick jag reda på att jag nu, tjugo år efter min första son, är gravid igen. Jag är så glad och jag tror att min man kommer känna samma lycka som mig, men är oroligare över hur sonen ska reagera. Han är snart 21 och bor fortfarande hemma, och det vill jag gärna att han fortsätter med att göra, vi älskar ju vår "lilla" son och vill ha honom nära.
    Hur ska han ta det att han ska få ett så mycket yngre syskon? Har någon här erfarenhet av mycket äldre syskonskap? Hur ska jag berätta för honom på bästa sätt, samtidigt som hans pappa?

  • Svar på tråden Äldre syskon
  • Anonym (Hoppsan)

    Finns flera grupper på F.B för mammor som fått barn runt eller över 40 och många av dom har äldre barn. Gå med där är mitt tips. Glad

  • kokosnötmjölk
    Anonym (Gammelmamman) skrev 2019-08-14 18:10:35 följande:

    Jag är 40 år och är hittills bara en enbarnsmor till min son född -98. Jag var 19 år och min man 18 när vi fick vår son. Det var tal om syskon, mest önskningar från maken faktiskt, när vi kommit på fötter igen efter småbarnsåren som unga föräldrar, men så kom livet emellan. Igår fick jag reda på att jag nu, tjugo år efter min första son, är gravid igen. Jag är så glad och jag tror att min man kommer känna samma lycka som mig, men är oroligare över hur sonen ska reagera. Han är snart 21 och bor fortfarande hemma, och det vill jag gärna att han fortsätter med att göra, vi älskar ju vår "lilla" son och vill ha honom nära.
    Hur ska han ta det att han ska få ett så mycket yngre syskon? Har någon här erfarenhet av mycket äldre syskonskap? Hur ska jag berätta för honom på bästa sätt, samtidigt som hans pappa?


    Jag har nästan 17 år mellan mig och mitt syskon, det är större skillnad i ålder på mig och syskonet är mig och syskonets mamma (olika mammor). 

    När pappa berättade om syskonet så blev jag förvånad, trodde verkligen inte att jag skulle få ett syskon till då pappa var särbo (och jag hade knappt förstått att de var ihop). Men annars gick det bra, det var mycket funderingar kring att "ska pappa få mindre tid för mig nu?", "gör pappas nya skillnad på oss och hennes biologiska barn?" osv, så jag tror att det viktigaste är att prata om det.

    Om jag fattat det rätt kommer sin son och ditt blivande barn ha samma pappa? I så fall tycker jag att du ska berätta för pappan först, då kan ni tillsammans komma på hur ni ska berätta på bästa sätt för er son, så slipper du bära "allt". Det enda jag kan säga är att försök säga det i en lugn situation, dvs inte när alla är på väg ut genom dörren på morgonen eller på väg till någon aktivitet. Hellre typ en fredagkväll. Sedan, var öppen för frågor och prata om situationen. Säg till din son att han får fråga frågor och att han ska fråga om han undrar något. Jag minns att jag hade väldigt mycket frågor i början, och då var det skönt att veta att man "fick" fråga pappa alla frågor. 

    Men alla fungerar olika, så det jag sa kanske inte alls fungerar för dig och din familj - men det kan bara du avgöra. 

    Lycka till!  
  • Anonym (vwndela)

    Han är vuxen, berätta det rakt upp och ner.

  • Anonym (vwndela)

    Han är vuxen, berätta det rakt upp och ner.

Svar på tråden Äldre syskon