Inlägg från: Tintin i Amerika |Visa alla inlägg
  • Tintin i Amerika

    Campinglivet

    Varför är det mest utsatta människor som campar?
    Ser sällan välbärgade på campingplatser

  • Svar på tråden Campinglivet
  • Tintin i Amerika
    CitronTulo skrev 2019-08-15 11:25:24 följande:

    Vad menar du med "utsatta människor"??
    Personer som inte har ett fett bankkonto?


    nej men det är ett av villkoren 
    människor som är intellektuella med höskoleutbildningar OCH har fett bankkonto sulle jag säga 
  • Tintin i Amerika
    Giftskåneman skrev 2019-08-15 11:25:59 följande:

    Camping är förhållandevis billigt.

    Men på campingarna står många mycket dyra husvagnar och husbilar också


    Ja det är ju lite märkligt att man har köpt en husbil för miljonklassen och campar 
    och lever på pasta eller billig fläskkarré
    Tror mest det är en falsk trygghet för kanske har deras föräldrar campat
    Läs gärna på om härmningsprincipen.

    Känner igen detta bland folk som lever på marginaler i övrigt

    Känner många familjer som har över 40 000 -50 000 i inkomster men ändå räcker inte pengarna till .
    De har köpt splitterny husvagn på lån men äter pasta om dagarna  

    Någon som har en bra förklaring? 
  • Tintin i Amerika
    Ljbs skrev 2019-08-15 12:44:16 följande:

    Man har väl kanske olika intressen? Folk med mycket pengar kanske vant sig vid en bekvämare livsstil.

    Sen är ju inte året runt vagnarna och bilarna som står på campingarna billiga.

    Önskar vi hade råd med en hyfsad vagn. Det hade varit frihet och semester för mig.

    Men än får jag nöja mig med att tälta:) omständigt men mysigt. På vilket sätt skulle vi vara utsatta?


    Jag menar självklart inte alla men de flesta som campar känns utsatta.
    Många ggr campar folk för de känner någon som campar typ grupptryck.
    har man genuint intresse eller är det pga pengabrist vet jag dock ej

    Om ni hade haft råd ( anta att ni är miljardärer) att bo i fina stora stugor av olika stilar moderna eller gammaldags hyddor med alla bekvämligheter matbuffér m.m. och ger er samma frihet nära havet m.m. hade ni fortfarande bott i husvagn?
  • Tintin i Amerika
    sextiotalist skrev 2019-08-15 12:56:05 följande:
    Olika prioriteringar.
    Jag vet hästägare som skulle kunna leva på havregrynsgröt i en månad för att hästen ska få ett nytt täcke.
    Jag är ingen campingmänniska, så jag skulle aldrig valt att köpa en husvagn, men jag vet de som både har en hög utbildning och en fet plånbok som gillar det livet.
    Sedan undrar jag, du skriver 40-50 000 i inkomster, då förutsätter jag att du nämner den totala nettoinkomsten för hela familjen och nej, det är förvisso en bra inkomst (kring medel) men ingen hög inkomst. Om det är brutto (innan skatt) så är det inte en hög inkomst alls.
    Jag förstår det så klart men det finns de som är miljonärer som fortfarande lever på gröt :)
    Jag skrev faktiskt att mest och sällan i TS:)
    Finns alltid udda fall 
    Jag jag menade 40-50000 ut för en familje med 1-2 barn 

    50.000 kr är otroligt mkt pengar men återigen har man dyra drift blir inte ens en 100000 kr mkt 
  • Tintin i Amerika
    sextiotalist skrev 2019-08-15 13:19:55 följande:
    Campar du själv eftersom du vet så säkert?

    Brukar ni prata om lån, vad ni äter etc. Eller är det förutfattade åsikter du har?
    nej vi campar inte tack och lov! vi släktingar folk som campar. Tack och lov umgås vi inte med de mer än vid enstaka tillfällen någon gång per år. 
    vi har sett deras liv . och de är många ! Bor på olika platser i landet med. 

    stora inkomster som aldrig räcker till lever ständigt i lyxfällan 
    äter inte så ofta på dagarna och när de äter så är det skitmat 
    stora kolhydrater intag för att överleva dagen typ 
    allmänt grisiga är de också och inte trevliga att prata med massa svärord könsord och så 
    Går dagligen på allmäna toaletter och hygien är bristfällig till allvar 
  • Tintin i Amerika
    Mandel skrev 2019-08-15 13:25:30 följande:
    Ensamstående mamma med en Hobby Premiumvagn betald kontant som jag drar med en ny bil också betald kontant.
    Grillar svensk oxfilé och personligen äter jag inte pasta över huvud taget. Gör både egen majonnäs och egen bea ifrån grunden i husvagnen.

    Till vardags bor jag i villa - köpt "kontant", värd 2,8milj. Lagar mat ifrån grunden på svenska råvaror så långt det går. Inga avbetalningslån på teknikprylar eller alla mina cyklar heller.
    Har runt millen i pengar på banken.

    Tror inte jag är unik/ensam i campingvärlden om detta.
    du är inte ensam nej men du speglar inte campingfolket heller 
    Mandel skrev 2019-08-15 13:31:08 följande:
    Handlar om mobiliteten och avsaknaden av krav.

    Jag kan åka dit jag vill efter att ha tittat på väderprognosen. Testa nya ställen och se och uppleva nytt istället för samma område år ut och år in kring en stuga.
    Behöver inte känna tvånget att fixa med trädgården vid stugan och måste åka och klippa gräset en helg det ösregnar.
    JA absolut du kan åka vart du vill och testa nya ställen men behöver du en vagn till det? tips: man kan hyra stugor?  bo i bangalows? med alla faciliteter och mat serveras och städ ingår 
    men det är klart en miljon räcker ju inte till det livsstilet 


  • Tintin i Amerika
    sextiotalist skrev 2019-08-15 13:40:47 följande:
    Tråkigt med sådan släkt. De jag känner som campar är inte sådana.
    javisst är det det men det skrämmande är att campingen var full som var likasinade som de :)
  • Tintin i Amerika
    Ljbs skrev 2019-08-15 13:47:41 följande:

    [quote=79833325][quote-nick]Tintin i Amerika skrev 2019-08-15 12:50:43 följande:[/quote-nick]Jag menar självklart inte alla men de flesta som campar känns utsatta.

    Många ggr campar folk för de känner någon som campar typ grupptryck.

    har man genuint intresse eller är det pga pengabrist vet jag dock ej

    Om ni hade haft råd ( anta att ni är miljardärer) att bo i fina stora stugor av olika stilar moderna eller gammaldags hyddor med alla bekvämligheter matbuffér m.m. och ger er samma frihet nära havet m.m. hade ni fortfarande bott i husvagn?[/

    Nej klart man hade unnat sig.

    Nu har vi tre små barn så detta är ett äventyr för oss och inte så att vi ligger ute i flera veckor under semestern.

    Vi har råd att hyra ett hus/ stuga eller bo på hotell några nätter men inget som vi väljer.

    Ska vi lägga större pengar på våra resor blir det solsemester med allt vad det innebär.

    Ska vi på några dagars utflykt på något speciellt tar vi in på antingen hotell eller vandrarhem.

    Hade vi haft några dagar för oss själva hade vi absolut prioriterat bekvämlighet och hyrt något härligt mindre hus eller större stuga. Fast vi har ju aldrig några dagar på tumanhand.

    Hade jag haft några miljoner hade jag nog inte lagt mig till med dyrare vanor förutom några dröm semestrar .

    Jag imponeras inte av maffiga hotell komplex. Hade inte lagt 20000 på ett hus för en vecka bara för att det är snyggt inrett. Dels pga mina intressen , syn på värde av pengar och kan jag hyra en stuga för 20000 i veckan hade det vettigaste varit att spara dom och köpa mitt egna.

    Det jag kommer spara till och bo i bekvämlighet är främst vår bröllopsresa och solresor med barnen.


    det är ju det jag menar att folk unnar sig inte för de har inte socio-ekonomisk råd.
    Ja du hade inte lagt på dig dyrare vanor av socio ekonmoiska skäl.
    Det hamdlar om trygghet skapat av barndomen.
    Titta på Ingar Camprads livsstil han var multimijardär men snål som fan och cyklade till jobbet. Tror du verkligen han ville det??
    Nej han ärvde fattigdomen som han inbillade sig till trygghet.
  • Tintin i Amerika
    Aen87 skrev 2019-08-15 13:54:38 följande:

    Kul tråd, jag undrar själv ibland och då är jag en av dessa personer. Vi har en husbil för en halv miljon, hyfsat höga inkomster men tycker camping-grejen är jättemysig. Vi reser övriga året också, charter och klassiska Thailandsresor. Men på sommaren vill vi vara i Sverige pga långa ljusa nätter osv. Själva camping-grejen har mycket med gemenskapen att göra tror jag. Det är enkelt för barnen att träffa lekkamrater och kan härja runt hyfsat fritt. Vi vuxna kämpar ju visserligen mer på semestern än hemma med tanke på att vatten ska fyllas på, toan tömmas, mat är omständigare att göra osv. Men man är fri att åka vart man har lust och känner sig närmare natur och socialt liv tror jag. Men det är säkert olika för alla.

    Dock håller jag inte med om att det är utsatta personer som campar, man är inte utsatt om man kan ge sina barn semester utanför lägenhetens (eller för den skull husets) väggar och ge barnen mat på bordet även om man tältar eller har en husvagn för en spottstyver. Det är relativt dyrt med campingplats i Sverige dessutom. Kanske är det inte de som tjänar allra mest i samhället som campar dock, de har säkert ett umgänge i samma klass som de själva och får sitt sociala i samma kretsar där alla har råd att leva riktigt flådigt på semestern. Men vi ?vanliga? som har råd med det mesta men umgås med människor med varierad ekonomi uppskattar det sociala som campinglivet ger skulle jag säga.


    ja du har nog rätt men trivs ni bland människor som inte tar ansvar? eller ser ni inte det? eller ni själva är så kanske utan att reflektera över saken?

    Du skriver att barnen får härja hysfat fritt!
    Det var det också som vi reagerade på! Barnen härjade fritt som om de vore vildingar! Var var föräldrarna? ju i sina vagnar för de ville vara barnfritt!
    Vi blev rekommenderade av några campare  just av den anledningen att äntligen är det barnfritt för det mesta här .
    Det är ju livsfarligt för barnen en sådan fritt miljö. Pedofiler , drunkningar m.m.

    Vi var där några timmar och på den lilla tiden fick jag hjälpa 3 barn.
    En hade klättrat i nån ställning och var rädd att hoppa över till nästa ställning och kunde inte ta sig ner. En annan hade ramlat och skadat sig och grät men JAG fick komma till tröst och hjälp. En tredje kunnde inte hitta till vagnen. 
Svar på tråden Campinglivet