• Anonym (Galen)

Backa o sluta höra av sig till dejt??

Jag har snackat med en kille under väldigt lång tid. Alltid varit han som visat intresse o dagligen skrivit till mig. Vi har även setts på 3 dejter o alltid han som hört av sig efter dom. Han har egentligen visat väldigt mycket som tydde på att han var intresserad av mig genom att verkligen lägga små saker på minnet som jag talat om o liknande.

Iaf så föreslog jag en till dejt efter vår tredje dejt varav han inte ville planera in någon ännu då han hade fullt upp framöver tydligen. Jag skrev att jag förstod helt o han fortsatte skriva som vanligt. Jag tycker att det var ett väldigt respektlöst svar av honom o väldigt nonchalant. Självklart går tankarna agg han inte är intresserad av mig samtidigt som jag tänker hur myclet jag kan begära efter 3 små dejter. Jag vet själv att jag kan bli stressad om jag har mycket med tex vänner, familj mm o speciellt om man då ska planera in dejter med någon som bor 15 mil bort, det kräver ju lite mer än att bara spontan bestämma. Men åt andra sidan var det inte alls ett ok svar.

Iaf så tog jag väldigt mycket avstånd från honom, dvs jag slutade höra av sig till honom helt o lät sllt ligga hos honom. Hur svårt det än varit har jag låtit bli men han har ju inte kunnat låta bli utan varje dag har det kommit meddelande från honom som egebtligen är helt meningslösa men mer bra för att få kontakt med mig. O tro han mycket väl märkt att jag backat då jag brukar skriva till honom.

Jag är egentligen inte ute efter att få svar som: han är inte intresserad o grejer utan mer vad ni tycker jag ska göra. Är det fel o omoget av mig att backa från honom? Borde jag ha fortsatt skriva till honom så han inte tror jag är en tjurig tjej? Eller gör jag rätt i att backa genom det svaret jag fick av honom o visa att jag inte väntar på honom utan klar mig bra ändå? Hur mycket kan man begära egentligen efter så kort tid?

• Svar på tråden Backa o sluta höra av sig till dejt??
  • Anonym (Men)
    Anonym (Galen) skrev 2019-09-22 22:36:38 följande:
    Jo vi hörs lite men jag kånner öndå att jag tappat extremt mycket känslor. Här om dagen började han fråga om jag haft något bättre sex än vad vi hade. Verkade så obrydd men fattar inte varför man undrar det.
    Jag har faktiskt börjat prata med en ny kille o som även vill ses!! Däremot har jag redan inställningen att det inte är lönt då det ändå inte kommer bli något.. men han har gjort att jag absolut slutat tänka på den andra killen
    Varför är det inte lönt med den nye?
  • Anonym (Galen)
    Anonym (Men) skrev 2019-09-22 22:55:49 följande:

Varför är det inte lönt med den nye?

För jag har blivit så van vid att allt skiter sig att jag typ gett upp hoppet helt
  • Anonym (Men)
    Anonym (Galen) skrev 2019-09-22 23:19:13 följande:
    För jag har blivit så van vid att allt skiter sig att jag typ gett upp hoppet helt
    Åh, jo jag kan förstå den känslan. Men sluta inte försöka. Plötsligt träffar man någon som man bara känner sig glad och trygg med.
  • Anonym (Galen)
    Anonym (Men) skrev 2019-09-22 23:22:47 följande:

Åh, jo jag kan förstå den känslan. Men sluta inte försöka. Plötsligt träffar man någon som man bara känner sig glad och trygg med.

Grejen är den att jag matchade med denna killen o han är bekant skulle man säga. Vi vet vem han är genom att jag o mina kompisar sett honom på hans jobb då han är vakt o tyckt han är snygg men han vet inte vem jag är så det blev mer på skoj att jag skulle ragga upp honom. Vanligtvis låter jag killen sköta allt men här gick jag rakt på o lyckades helt enkelt ganska så bra! Jag var extremt självsäker o väldigt flörtig o det dröjde inte långe innan han ville ha min insta. ( jag har stalkat lite under veckan o då har han inte lagt till någon annan o följer inte många så känns inte som att han är någon som lägger till massa tjejer, a du fattar). Iaf vi skrev vi extremt mycket o jag var väldigt flörtig o han vill ses o grejer. Men sen plötsligt jag jag känner att jag lyckats o känner att han är väldigt intressant, DÅ börjar hag analyserar allt o vågar knappt skriva till honom, helt tvärtom mot vad jag var i början.

Nu nojjar jag att han är flörtig mot mig när det egentligen är jag som började vara det Mot honom. Är som att jag tappat självkänslan helt o det är alltid såhär.
  • Anonym (Men)
    Anonym (Galen) skrev 2019-09-23 08:57:23 följande:
    Grejen är den att jag matchade med denna killen o han är bekant skulle man säga. Vi vet vem han är genom att jag o mina kompisar sett honom på hans jobb då han är vakt o tyckt han är snygg men han vet inte vem jag är så det blev mer på skoj att jag skulle ragga upp honom. Vanligtvis låter jag killen sköta allt men här gick jag rakt på o lyckades helt enkelt ganska så bra! Jag var extremt självsäker o väldigt flörtig o det dröjde inte långe innan han ville ha min insta. ( jag har stalkat lite under veckan o då har han inte lagt till någon annan o följer inte många så känns inte som att han är någon som lägger till massa tjejer, a du fattar). Iaf vi skrev vi extremt mycket o jag var väldigt flörtig o han vill ses o grejer. Men sen plötsligt jag jag känner att jag lyckats o känner att han är väldigt intressant, DÅ börjar hag analyserar allt o vågar knappt skriva till honom, helt tvärtom mot vad jag var i början.

Nu nojjar jag att han är flörtig mot mig när det egentligen är jag som började vara det Mot honom. Är som att jag tappat självkänslan helt o det är alltid såhär.
    Ja jag förstår. Du kanske ska ta en paus från dejtandet? Låter som att det blivit ganska ångestfyllt för dig?
  • Anonym (Galen)
    Anonym (Men) skrev 2019-09-23 10:59:41 följande:

Ja jag förstår. Du kanske ska ta en paus från dejtandet? Låter som att det blivit ganska ångestfyllt för dig?

Ja jag borde kanske det. Iaf lära mig att släppa o sluta övertänka saker som jag ändå inte kan påverka. Tex sluta bry mig om o tänka på vad den andra känner o ist köra mitt race.

Skulle så vilja träffa denna killen o helt enkelt ta det som det kommer o inte bara börja grubbla massa.
  • Anonym (Orolig själ)
    Anonym (Galen) skrev 2019-09-23 11:05:45 följande:

Ja jag borde kanske det. Iaf lära mig att släppa o sluta övertänka saker som jag ändå inte kan påverka. Tex sluta bry mig om o tänka på vad den andra känner o ist köra mitt race.

Skulle så vilja träffa denna killen o helt enkelt ta det som det kommer o inte bara börja grubbla massa.

Oj, va vi är lika. Har oxå tappat hoppet på killar. Allt skiter sig ändå. Har svårt att lita på dem. Varje gång jag känt mig trygg så har han ångrat sig. Suck.

Ska oxå försöka dejta utan några krav och utan att grubbla, men det är svårt när man vill ha något seriöst. Vill liksom inte slösa tid.
  • jrockyracoon
    Anonym (Orolig själ) skrev 2019-09-23 22:10:15 följande:
    Oj, va vi är lika. Har oxå tappat hoppet på killar. Allt skiter sig ändå. Har svårt att lita på dem. Varje gång jag känt mig trygg så har han ångrat sig. Suck.

Ska oxå försöka dejta utan några krav och utan att grubbla, men det är svårt när man vill ha något seriöst. Vill liksom inte slösa tid.
    Verkar gå hårt till därute i dejtingdjungeln. Men ge inte upp mina vänner! Statistiken talar sitt tydliga språk, d.v.s. att om ni försöker tillräckligt många gånger så lyckas ni till slut!

Försök att inte oroa er så mycket för om killen kommer tycka om er eller inte. Tänk istället att: "nu ska det bli intressant att se om den här killen är något att ha".  Ni utstrålar vad ni tänker. Därför är det viktigt att ni tänker att ni också ställer krav och inte bara försöker bli godkända av den andre.

Ha delmål. Det kan vara att få dejta ett visst antal personer, eller att komma till tredje eller fjärde dejten med någon. När ni uppnår ert mål fira! Oavsett hur det gick sen, ni nådde ju delmålet. Tänk att varje gång ni får någon på kroken en bit, så har ni ju faktiskt genomfört en del av planen att jobba er fram till den där rätte personen.

Och när ni märker att era hjärnor bär iväg med er och att ni börjar ta ut segern i förskott. Måla inte upp bilder i förväg, utan försök att hålla huvudet kallt och gör vad ni kan för att mota bort era fantasier och bilder. Ett effektivt sätt är att rikta era fantasier och bilder till en helt annan person än den ni dejtar. Låtsats för er själva att ni är intresserade av en annan än ni egentligen är. Då kyler ni av er lite och hamnar i en bättre utgångsposition med bättre chanser att det kommer att hända.

Sen tänk positiva tankar hela tiden! Det är kanske viktigast av allt. Måla gärna upp mentala bilder av hur det kommer vara när ni hittar den där rätta personen. Tänk på hur ni kommer att kunna skratta åt hur jobbigt det var den där tiden när ni var i dejtingvärlden och hur tokigt det blev ibland. Mentalisera hur det kommer vara sen, för att ge er kraft att hantera situationen nu.

För ärligt talat. Ni kommer inte att vara i den här fasen av ert liv särskilt länge. Och när det vankas bröllop får ni ta och bjuda mig och signaturen "Men". Vi vill ha en extra tjock tårtbit. Deal?

• Anonym (Men)
    Anonym (Galen) skrev 2019-09-23 08:57:23 följande:

Kanske du ska testa en annan typ av killar? Han du pratar med nu är en snygg vaktkille, en gymkille kanske? Som får mycket uppmärksamhet även från andra kvinnor? (Mina gissningar/fördomar bara.) Det kanske finns en massa trevliga killar som gärna vill ha ett förhållande, men som inte är fullt lika snygga. Eller kanske några år äldre, så att de är i ett annat stadie av livet? Vet inte din ålder, men kanske de skulle passa dig bättre?
  • Anonym (Galen)
    jrockyracoon skrev 2019-09-24 01:48:51 följande:

Verkar gå hårt till därute i dejtingdjungeln. Men ge inte upp mina vänner! Statistiken talar sitt tydliga språk, d.v.s. att om ni försöker tillräckligt många gånger så lyckas ni till slut!

Försök att inte oroa er så mycket för om killen kommer tycka om er eller inte. Tänk istället att: "nu ska det bli intressant att se om den här killen är något att ha".  Ni utstrålar vad ni tänker. Därför är det viktigt att ni tänker att ni också ställer krav och inte bara försöker bli godkända av den andre.

Ha delmål. Det kan vara att få dejta ett visst antal personer, eller att komma till tredje eller fjärde dejten med någon. När ni uppnår ert mål fira! Oavsett hur det gick sen, ni nådde ju delmålet. Tänk att varje gång ni får någon på kroken en bit, så har ni ju faktiskt genomfört en del av planen att jobba er fram till den där rätte personen.

Och när ni märker att era hjärnor bär iväg med er och att ni börjar ta ut segern i förskott. Måla inte upp bilder i förväg, utan försök att hålla huvudet kallt och gör vad ni kan för att mota bort era fantasier och bilder. Ett effektivt sätt är att rikta era fantasier och bilder till en helt annan person än den ni dejtar. Låtsats för er själva att ni är intresserade av en annan än ni egentligen är. Då kyler ni av er lite och hamnar i en bättre utgångsposition med bättre chanser att det kommer att hända.

Sen tänk positiva tankar hela tiden! Det är kanske viktigast av allt. Måla gärna upp mentala bilder av hur det kommer vara när ni hittar den där rätta personen. Tänk på hur ni kommer att kunna skratta åt hur jobbigt det var den där tiden när ni var i dejtingvärlden och hur tokigt det blev ibland. Mentalisera hur det kommer vara sen, för att ge er kraft att hantera situationen nu.

För ärligt talat. Ni kommer inte att vara i den här fasen av ert liv särskilt länge. Och när det vankas bröllop får ni ta och bjuda mig och signaturen "Men". Vi vill ha en extra tjock tårtbit. Deal?

Grejen är att jag absolut inte har svårt att få till dejter då jag upplever att killar tycker att jag är väldigt attraktiv o så. Problemet är mer att få till flera dejter! Tror i grund o botten att det inte är mig det är fel på utan att de kanske bara är ute efter sex..

Jag fastnade på det där du sa om att inbilla sig att man är intresserad av någon annan. Det funkar såå mycket!! Tex har jag varit intresserad av en kille. Varje snap chat har varit eftertänkt. Vem som skickade meddelande sist o svarar inte killen rasar världen helt! Sen släpper man killen o börjar få intresse föe någon annan o man bryr sig inte alls om ifall man fåe svar eller vem som skriver till vem o då är man plötsligt väldigt intressant igen men då äe man själv inte intresserad av killen..
  • Anonym (Galen)
    Anonym (Men) skrev 2019-09-24 10:58:22 följande:

Kanske du ska testa en annan typ av killar? Han du pratar med nu är en snygg vaktkille, en gymkille kanske? Som får mycket uppmärksamhet även från andra kvinnor? (Mina gissningar/fördomar bara.) Det kanske finns en massa trevliga killar som gärna vill ha ett förhållande, men som inte är fullt lika snygga. Eller kanske några år äldre, så att de är i ett annat stadie av livet? Vet inte din ålder, men kanske de skulle passa dig bättre?

Tro mig, jag har testat många olika killar o skulle säga att väldigt många av de är killar som inte ser så bra ut. Tom att jag tyckt de vart skit fula men sen börjat intressera mig av deras personlighet. De har både vart fula o inte alls haft någon bra kropp så nu i efterhand har jag undrar vad jag såg hos de men jag föll för peesonligheten
  • jrockyracoon
    Anonym (Galen) skrev 2019-09-24 11:26:16 följande:
    Grejen är att jag absolut inte har svårt att få till dejter då jag upplever att killar tycker att jag är väldigt attraktiv o så. Problemet är mer att få till flera dejter! Tror i grund o botten att det inte är mig det är fel på utan att de kanske bara är ute efter sex..

Jag fastnade på det där du sa om att inbilla sig att man är intresserad av någon annan. Det funkar såå mycket!! Tex har jag varit intresserad av en kille. Varje snap chat har varit eftertänkt. Vem som skickade meddelande sist o svarar inte killen rasar världen helt! Sen släpper man killen o börjar få intresse föe någon annan o man bryr sig inte alls om ifall man fåe svar eller vem som skriver till vem o då är man plötsligt väldigt intressant igen men då äe man själv inte intresserad av killen..
    Ja, till slut händer det. Var tålmodig så ska du se.

Att du är snygg och får gå på många dejter känns ju spontant bra. Men kanske är du så snygg att många douchebags faller för ditt utseende. Kanske sådana som själva är bra på att framställa sig i bra dager, men egentligen bara är ute efter en sak. Det kan finnas anledning att fundera på om du kan göra några justeringar på det sätt du väljer killar.

Kommer du fram till att du träffar mer sexfixerade killar än normalt - då behöver du ändra på något. Annars är det bara att fortsätta och vänta på att någon ska bli rätt.

Du verkar bli slutkörd av alla dina dejter. Jag undrar därför om du tycker det är roligt att dejta, eller om det bara är en plåga. Om du tycker det är övervägande negativt så fundera hur du skulle vilja att det var för att tycka att det var kul. Om du skulle kunna lära dig att gilla dejtandet skulle det inte spela någon roll om du behöver ha 500 dejter innan du träffar rätt. Du skulle ändå ha ganska kul på vägen.

Om du tror att ditt urval är snedvridet så kan det bero på att fel typ av killar kontaktar dig, eller att du själv väljer fel typ av killar. Jag tänker då att du kanske ofta väljer killar som är extremt snygga  och därmed bortskämda eller killar med en stark sexuell utstrålning. (Det är en omedveten process, så jag anklagar dig inte att göra det med flit).

Du kan ju testa att själv börja ta initiativet när du dejtar på nätet, om du inte själv redan gör det. Välj en person utifrån personlighet och låt inte utseendet vara en alltför hög prioritet, även om du även tar hänsyn till det (Såg ditt andra inlägg att du ibland har valt killar utifrån deras personlighet) Du kan ju exempelvis be en vän att skriva ut ett antal profiler men klippa bort bilden och börja med att prioritera dejtingprofilerna enbart utifrån profiltexten. Bilden på profilerna får du se först efteråt och om det är ett okej utseende så kanske det är läge att kontakta personen. En sådan procedur skulle kunna försäkra dig om att du inte får ett snedvridet urval av killar som enbart är ute efter sex.

En sista fundering är att om din självkänsla är låg och att det är därför du har svårt med dejtandet kanske terapi vore något. Att utveckla dig själv genom att bygga upp din självkänsla kan dels göra det lättare att få napp, dels få dig att tycka att själva dejtandet inte är så plågsamt och dels ge dig bättre förutsättningar att få en bra relation när du väl hittar din drömprins.

• Anonym (Orolig själ)
    jrockyracoon skrev 2019-09-24 01:48:51 följande:

[/

[quote=79920677][quote-nick]jrockyracoon skrev 2019-09-24 01:48:51 följande:[/quote-nick]Verkar gå hårt till därute i dejtingdjungeln. Men ge inte upp mina vänner! Statistiken talar sitt tydliga språk, d.v.s. att om ni försöker tillräckligt många gånger så lyckas ni till slut!

Även om hoppet känns liten så känns det så bra när någon som du svarar såhär. Tack för all pepp, känns skönt att höra det just nu!. Haha låter som någon har dött - det är faktiskt riktigt jobbigt. Alla andra hittar någon men inte en själv, tiden går om man kommer upp i åren. Men det är väl för att man har de där kraven som man inte vill rucka på (även om alla inte är perfekta) som man inte hittar någon. Känns som att det är lätt för killar att hitta någon ny på nätet om minsta lilla inte känns bra. Men jag ska försöka tänka positivt.
  • Anonym (Orolig själ)
    Anonym (Galen) skrev 2019-09-24 11:26:16 följande:

Håller med dig! Jag är oxå attraktiv och bör inte ha svårt att hitta någon. Det är därför jag undrar liksom. Hur kan alla andra hitta någon?

Helt rätt som du säger! Man bör ha flera samtidigt (fast jag lätt fastnar för en som jag tycker är intressant).
  • jrockyracoon
    Anonym (Orolig själ) skrev 2019-09-24 18:20:16 följande:
    Även om hoppet känns liten så känns det så bra när någon som du svarar såhär. Tack för all pepp, känns skönt att höra det just nu!. Haha låter som någon har dött - det är faktiskt riktigt jobbigt. Alla andra hittar någon men inte en själv, tiden går om man kommer upp i åren. Men det är väl för att man har de där kraven som man inte vill rucka på (även om alla inte är perfekta) som man inte hittar någon. Känns som att det är lätt för killar att hitta någon ny på nätet om minsta lilla inte känns bra. Men jag ska försöka tänka positivt.
    Det klart att det kommer att gå bra. Du är inne i en negativ loop just nu. Du har så många möjligheter att hitta någon om du t.ex. tänker på hur många människor du hinner träffa på ett år eller två. Till slut stämmer det.

Även om chansen är liten när du endast tar en lott, blir chansen större om du tar väldigt många lotter.

Nu vet jag inte hur gammal du är, men jag känner igen mig i din situation från när jag var student och framåt. Jag var väldigt ensam en längre tid och hade inte någon framgång med tjejer. Men sedan när jag väl fick framgång hade jag några kortare relationer och sedan hittade jag min fru. Vi har nu levt tillsammans i ca 20 år. Under tiden har andra par skiljt sig och börjat dejta igen.

Jag tror att även om det tar ett tag att hitta rätt person så när man väl gör det, kanske man vårdar relationen bättre än andra som inte har samma erfarenhet. Att veta hur det är att längta efter en relation är också en viktig erfarenhet i livet som kan hjälpa en att t.ex. kämpa och krishantera i en relation.

Tänka positivt är viktigt. Hjärnan är en fantastisk muskel. Du kan redan idag välja att bli lycklig och att visa det för andra. Du kan t.ex. låtsats att du redan vet att du kommer få en relation och ta ut den glädjen i förskott. Du kan skriva ett brev till din blivande kärlek och du kan t.o.m. prata med honom då och då. Du kan låta honom peppa dig när du känner dig lite låg. Om du utnyttjar den här jobbigheten  du känner just nu, till att motivera dig till förändring kommer du att kunna bli en gladare människa och må bättre och få större chans att hitta någon!

Har du några bra vänner som du kan prata med om dina känslor?
  • Anonym (Orolig själ)
    jrockyracoon skrev 2019-09-24 20:03:09 följande:

Det klart att det kommer att gå bra. Du är inne i en negativ loop just nu. Du har så många möjligheter att hitta någon om du t.ex. tänker på hur många människor du hinner träffa på ett år eller två. Till slut stämmer det.

Även om chansen är liten när du endast tar en lott, blir chansen större om du tar väldigt många lotter.

Nu vet jag inte hur gammal du är, men jag känner igen mig i din situation från när jag var student och framåt. Jag var väldigt ensam en längre tid och hade inte någon framgång med tjejer. Men sedan när jag väl fick framgång hade jag några kortare relationer och sedan hittade jag min fru. Vi har nu levt tillsammans i ca 20 år. Under tiden har andra par skiljt sig och börjat dejta igen.

Jag tror att även om det tar ett tag att hitta rätt person så när man väl gör det, kanske man vårdar relationen bättre än andra som inte har samma erfarenhet. Att veta hur det är att längta efter en relation är också en viktig erfarenhet i livet som kan hjälpa en att t.ex. kämpa och krishantera i en relation.

Tänka positivt är viktigt. Hjärnan är en fantastisk muskel. Du kan redan idag välja att bli lycklig och att visa det för andra. Du kan t.ex. låtsats att du redan vet att du kommer få en relation och ta ut den glädjen i förskott. Du kan skriva ett brev till din blivande kärlek och du kan t.o.m. prata med honom då och då. Du kan låta honom peppa dig när du känner dig lite låg. Om du utnyttjar den här jobbigheten  du känner just nu, till att motivera dig till förändring kommer du att kunna bli en gladare människa och må bättre och få större chans att hitta någon!

Har du några bra vänner som du kan prata med om dina känslor?

Jo, börjar närma mig 30, så längtar efter någon att dela sin vardag med och skaffa familj med är så stor. Jag har så mycket att ge, önskar bara att någon kunde förstå det och ge mig en chans.

Alla som känner mig förstår inte varför jag inte hittat någon. Men känns bara som att jag blir utnyttjad. Att de tror att det finns någon bättre. I många fall hör killarna av sig efter ett tag igen. Antagligen för att det sket sig med en annan tjej eller att de är kåta igen.

Jag vill verkligen inte dra alla över en kam och hoppas att det är min tur tillslut. Det tar kål på mig. Vill inget hellre. Ibland är jag rädd att jag vill för mycket. Men upplever inte det när jag väl dejtar. Även om man övertänker ibland. Men är ju positiv och vill att allt ska bli bra.

Jag har några vänner som jag pratar med och en som är i liknande sista som mig. Vi båda börjar tappa hoppet om killar. Börjar fundera på om nätdejting är det bästa? Men vart ska man annars hitta någon?
  • jrockyracoon
    Anonym (Orolig själ) skrev 2019-09-24 20:41:24 följande:
    Jo, börjar närma mig 30, så längtar efter någon att dela sin vardag med och skaffa familj med är så stor. Jag har så mycket att ge, önskar bara att någon kunde förstå det och ge mig en chans.

Alla som känner mig förstår inte varför jag inte hittat någon. Men känns bara som att jag blir utnyttjad. Att de tror att det finns någon bättre. I många fall hör killarna av sig efter ett tag igen. Antagligen för att det sket sig med en annan tjej eller att de är kåta igen.

Jag vill verkligen inte dra alla över en kam och hoppas att det är min tur tillslut. Det tar kål på mig. Vill inget hellre. Ibland är jag rädd att jag vill för mycket. Men upplever inte det när jag väl dejtar. Även om man övertänker ibland. Men är ju positiv och vill att allt ska bli bra.

Jag har några vänner som jag pratar med och en som är i liknande sista som mig. Vi båda börjar tappa hoppet om killar. Börjar fundera på om nätdejting är det bästa? Men vart ska man annars hitta någon?
    Ja, du känner suget. Det är bra. Det vore värre om du inte hade den drivkraften. Du hade du inget incitament till att förändra dig eller att stå ut med några smällar på vägen.

Chansen kommer - men du kanske skulle kunna tänka att du vill hitta någon du vill ge en chans istället. Det är ett sundare förhållningssätt, d.v.s. att även du har krav, inte bara den andra. Annars kan du utstråla desperation, och det är tvärtom mot vad du vill.

Du kan inte påverka ödet. Det enda du kan påverka är dig själv. Du kan fortsätta vara den där fina och bra personen som dina vänner ser och visa det för de du träffar. Om de du träffar inte är intresserade så är det inget du kan göra något åt. Du kan bara söka efter ev. strategiska misstag som du gjort, fundera över vad du utstrålat och vad du kan förbättra till nästa gång. Men var det en douchebag du träffade ska du inte göra det. Då ska du vara glad att det inte blev ni!

Jag blir lite berörd när jag läser din text. Du vill verkligen så gärna, du försöker och ser andra i din närhet bli tillsammans men inte du. Det är en stor sorg, för dig, läser jag in. Jag önskar jag kunde trösta dig på något sätt. Det enda jag kan säga är att jag vet att du kommer att träffa någon. Var tålmodig bara, så händer det. Var inte rädd att det inte kommer hända.

I samband med det har jag ett ytterligare råd. Jag tänker att din önskan att få en partner och att du tänker att tiden går sannolikt blir ett problem för dig i ditt dejtande. Utan att du märker det utstrålar du det antagligen. Dessutom så börjar du kanske tänka på dig själv som en person som inte är värd kärlek. Det här är inte bra. För att undvika det tycker jag att du ska ge dig själv ett visst antal år - kanske 2, 3 eller 4. Den tiden har du på dig att försöka hitta en partner. Om tiden sedan går utan att du hittar en partner då kan du bli desperat, tänka att du är för gammal och att du har svårt att hitta någon. Men innan den tiden har gått förbjuder du dig själv att tänka sådana tankar. Detta för att du ska ge dig själv en bättre chans att hitta en partner och slippa vara stressad under den här tiden fram till den tidpunkt du har bestämt. Och sannolikt kommer du hitta en partner innan den tiden infaller och då är ju problemet löst.

Skönt att du har en person som är i samma situation som dig. Då kanske ni tillsammans kan gå ut och försöka träffa någon. Eller läsa igenom varandras profil på dejtingsidan och liknande.

Ja, visst kan man hitta en partner på andra ställen än nätet. Vad sägs om på: restaurangen/jobbet/universitetet/kursen/affären/stranden/utestället/dansstället/parken/gatan/biblioteket/festen, etc.

Det enda som krävs för att fråga efter någons telefonnummer är att gå fram och fråga. Och mod. Om man ser på raggande på det sättet öppnar sig nya möjligheter. Man kan fråga den personen man ser i affären. Man kan fråga killen som står framför en i biokön, etc. Det sinnrika med det är att modet som krävs för att ta initiativ samtidigt ger en självförtroende, en känsla av att själv bestämma över ens öde och personlig utveckling. Allt på samma gång. Dessutom har man en rolig story att berätta för sina barnbarn. En sådan ingång gör dig också unik. Du blir inte en i raden av 100 tjejer som dykt upp i en inkorg. Du blir kanske den enda kvinna som någonsin frågat i ett sådant sammanhang. Det ge er relation en skjuts från början. Redan i tanken så sprakar och gnistrar det.

Jag kan räkna upp några mer ovanliga ställen som jag har raggat på: Bibliotek, affär, föreläsningssal, studierum på universitetet, ringt på en persons lägenhet, träffat en person som jag sett i en artikel i en tidning. Det var ganska spännande och det var viktigt för min personliga utveckling. Ingen av dem jag stötte på blev förolämpad och jag gav dem alltid en chans att backa ur på ett lätt sätt om de inte var intresserade.

Annars är förstås det klassiska svaret som också fungerar att gå en kurs eller att gå med i en förening. Gå ut på krogen och ragga, eller börja med styrdans. Ragga på fester har varit min favorit  - det är nästan oslagbart, där är ofta personer i rätt stämning för att bli raggade på och miljön är optimal enligt min mening.

Svar på tråden Backa o sluta höra av sig till dejt??