• Anonym (Ts)

Sjunger som en man..

Gjorde precis ett test på nätet gällande min sångröst. Tydligen är mitt röstomfång G3 - B4. Det motsvarar manlig tenor. Hur är det möjligt? Jag är ju kvinna! Vad skulle jag sjunga om jag skulle vilja vara med i en kör? Skulle jag få sjunga med karlarna eller skulle jag bli utkickad? Kan det här vara anledningen till att jag aldrig gillart sjunga?

• Svar på tråden Sjunger som en man..
  • Anonym (körsångare)
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-17 23:59:45 följande:
    Har nu googlat på "chestvoice" och "headvoice" (ingen aning om vad det heter på svenska). Kan det vara att du har ett hack när du växlar från den ena till den andra?
    Bröströst och huvudröst skulle jag säga enklast
  • AniieeHär
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-18 00:30:31 följande:
    Var är ditt hack? Läste precis om en teori enligt vilken alla har den på ettstrukna d, tror jag. Stämmer det på dig? Har inte koll på min egna röst än för att kunna bedöma det.
    Dunno. Får undersöka saken imorgon. Men det handlar om i alla fall en två-tre toner som "ligger fel".
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (K)
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-17 22:04:55 följande:
    Gjorde precis ett test på nätet gällande min sångröst. Tydligen är mitt röstomfång G3 - B4. Det motsvarar manlig tenor. Hur är det möjligt? Jag är ju kvinna! Vad skulle jag sjunga om jag skulle vilja vara med i en kör? Skulle jag få sjunga med karlarna eller skulle jag bli utkickad? Kan det här vara anledningen till att jag aldrig gillart sjunga?
    Vill du "gilla att sjunga"?
    Vill du sjunga i kör?
    Jag blir bara nyfiken på om du tycker detta verkligen är ett problem?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (K) skrev 2019-08-18 09:02:08 följande:

Vill du "gilla att sjunga"?

Vill du sjunga i kör?

Jag blir bara nyfiken på om du tycker detta verkligen är ett problem?

Att sjunga i kör verkar rätt kul.
  • thweni
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-17 23:35:32 följande:

En alt sjunger till E5 (tvåstrukna e) och en tenor till C5 (tvåstrukna c) medans jag bara kan sjunga till B4. Alltså mitt omfång räcker inte ens till tenor (som är en manlig stämma).

Det är rätt olika med vad man klarar av att sjunga. Även om du inte kan sjunga exakta toner inom alt så ligger förmodligen ditt bekväma tonläge i altstämma. Men det betyder inte att du behöver kunna från lägsta till högsta tonen inom stämman omfång. Det är på ett ungefär.

Själv sjunger jag från testets G2 till G6 men är mest bekväm i sopranstämma.
  • Anonym (Ts)
    thweni skrev 2019-08-18 12:51:51 följande:

Det är rätt olika med vad man klarar av att sjunga. Även om du inte kan sjunga exakta toner inom alt så ligger förmodligen ditt bekväma tonläge i altstämma. Men det betyder inte att du behöver kunna från lägsta till högsta tonen inom stämman omfång. Det är på ett ungefär.

Själv sjunger jag från testets G2 till G6 men är mest bekväm i sopranstämma.

Min bekväma tonläge ligger G3 - G4. Svårt att tänka mig att alt är passande. Vet inte om nåt är passande med det skrala omfånget.
  • thweni
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-18 12:57:21 följande:

Min bekväma tonläge ligger G3 - G4. Svårt att tänka mig att alt är passande. Vet inte om nåt är passande med det skrala omfånget.

Tror det handlar mycket om träning. Har du inte sjungit mycket tidigare så kan det kännas obekvämt eller svårt med vissa toner. Mitt spann ät stort pga träning, hade inte haft det om jag inte övat, jag lovar.

Testa att sjunga en altstämma så får du se hur det känns.

Och titta på denna videon om altstämma:

• Anonym (körsångare)
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-18 11:03:00 följande:
    Att sjunga i kör verkar rätt kul.
    Att sjunga i kör är skitkul! Våga prova!!! 

Fundera på om du vill sjunga i en damkör eller blandad kör. Stor kör eller liten kör. Fristående eller kyrkokör eller om du vill ha någon speciell inriktning osv. 

Går gärna på någon körkonsert och spana in körer så vet du mer vad du är ute efter då det är svinsvårt att byta kör sedan! ...ja alltså inte är det egentligen svårt att byta, det är mer svårt att byta för att körfolk är så förbaskat goa! 

Flera av mina närmsta och bästa vänner har jag träffat i körer! <3 
  • Anonym (Ts)

Har kolla på några klipp på Youtube och specifikt har jag kollat på klipp om head voice och testat sjunga enligt deras tips. Försökt imitera den här head voice varianten bäst jag kan och kan nu sjunga C5 (tvåstrukna c??) utan att rösten skär sig. Tydligen hjälper det att lyfta på gommen.. Men låter som en operasångerska. Vill ju låta som Beyoncé. Är det här rätt väg att gå alls?

Alla som har sångkunskaper får gärna ge förklaringar och tips. Att sjunga är rena grekiskan för mig.

• Anonym (Ts)

Jag känner hur det vibrerar i bröstet när jag använder min chest voice precis som man enligt Youtube ska känna. Sjunger man högre upp så ska man känna hur det vibrerar i huvudet. Har svårt att få till nåt bra så att det känns som det vibrerar i huvudet och försöker jag så blir det lätt bara falsett.

• Anonym (Ts)

Känner nu hur det vibrerar i hela huvudet, ordentligt. Kan höja och sänka volymen på alla toner C4-C5 vilket enligt en Youtube-guru ska vara bevis för att man inte sjunger i falsett. Stämmer det?

• Anonym (Ts)

Vad är det för skillnad egentligen på chest voice och head voice? Rent tekniskt?

• Mrs Moneybags
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-17 23:59:45 följande:
    Har nu googlat på "chestvoice" och "headvoice" (ingen aning om vad det heter på svenska). Kan det vara att du har ett hack när du växlar från den ena till den andra?
    Det kallas för bröströst och huvudröst alternativt falsett om man är en man. Alla har dessa två röster, men de är olika starka hos olika människor så att säga. En del har ett större "hack" (kallas egentligen skarv) än andra, ofta människor med tung och ganska låg bröströst. De med lättare och ljusare röst har ibland en omärklig skarv. Målet för den klassiska sången är att jämna ut skarven och blanda rösterna så att rösten har element från båda rösttyperna i hela omfånget. Det kallas för blandröst. Om man istället sjunger rock eller pop, eller soul t ex kan man använda skarven som ett stilmedel och framhäva skillnaderna mellan bröst och huvudröst, ungefär som Whitney Houston. 

Du är förmodligen en låg alt, men du kanske bör sjunga ett tag hos en sångpedagog för att utforska din röst. Det är många som blir förvånade över hur högt de kan sjunga med lite träning. Inte för att det på något sätt är eftersträvansvärt, men jag menar bara att din röst kan vara mer elastisk än du tror. 

Självklart kan du sjunga i kör! Prova!
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-18 20:58:47 följande:

Vad är det för skillnad egentligen på chest voice och head voice? Rent tekniskt?

Skillnaden är att bröströsten vibrerar i huvudsak i bröstkorgen. Om du lägger en hand på bröstet när du sjunger med bröströsten så kan du känna detta. 

Huvudrösten har främst vibrationer i skallbenet. Du kan känna den i näsan eller uppe på hjässan. 

Detta blir mer och mer tydligt ju längre man har sjungit, när man blir mer erfaren.

Som sagt, när det gäller män är det väldigt tydligt eftersom falsetten låter så annorlunda jämfört med bröströsten. Där kan du höra direkt vilken röst de använder. 

När du pratar använder du vanligtvis bröströsten. 
  • Anonym (Ts2)

Har spelat in när jag sjunger för att få någon sorts uppfattning om hur det låter. Går bra att sjunga lägre toner men någonstans vid AB börjar det skära sig i rösten. Ibland låter de bra, dock "skärande" istället för "runt" ljud. Ibland låter det jag sjunger avslappnat. Ibland låter det mer ansträngt, särskilt i slutet aven sång. Saker jag behöver jobba på. Tips?

• Anonym (Ts2)
    Mrs Moneybags skrev 2019-08-19 10:12:55 följande:

Det kallas för bröströst och huvudröst alternativt falsett om man är en man. Alla har dessa två röster, men de är olika starka hos olika människor så att säga. En del har ett större "hack" (kallas egentligen skarv) än andra, ofta människor med tung och ganska låg bröströst. De med lättare och ljusare röst har ibland en omärklig skarv. Målet för den klassiska sången är att jämna ut skarven och blanda rösterna så att rösten har element från båda rösttyperna i hela omfånget. Det kallas för blandröst. Om man istället sjunger rock eller pop, eller soul t ex kan man använda skarven som ett stilmedel och framhäva skillnaderna mellan bröst och huvudröst, ungefär som Whitney Houston. 

Du är förmodligen en låg alt, men du kanske bör sjunga ett tag hos en sångpedagog för att utforska din röst. Det är många som blir förvånade över hur högt de kan sjunga med lite träning. Inte för att det på något sätt är eftersträvansvärt, men jag menar bara att din röst kan vara mer elastisk än du tror. 

Är någon av bröströst och huvudröst mer ansträngande för stämbanden? Tänker främst på skador.
  • Anonym (Ts2)
    Mrs Moneybags skrev 2019-08-19 10:12:55 följande:

Säg att man är alt. Är det mest skonsamt att sjunga i altens mellanregister?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Ts2) skrev 2019-08-20 02:27:11 följande:
    Är någon av bröströst och huvudröst mer ansträngande för stämbanden? Tänker främst på skador.
    Nej, det ska inte vara ansträngande att sjunga om man använder rätt teknik. Styrkan i rösten ska komma från magen och inte från halsen. Detta är något man måste träna med en sångpedagog om man inte har det naturligt. 
    Anonym (Ts2) skrev 2019-08-20 02:28:35 följande:
    Säg att man är alt. Är det mest skonsamt att sjunga i altens mellanregister?
    Ja, det är mest behagligt i alla fall. 
Svar på tråden Sjunger som en man..