• Anonym (Ts)

Sjunger som en man..

Gjorde precis ett test på nätet gällande min sångröst. Tydligen är mitt röstomfång G3 - B4. Det motsvarar manlig tenor. Hur är det möjligt? Jag är ju kvinna! Vad skulle jag sjunga om jag skulle vilja vara med i en kör? Skulle jag få sjunga med karlarna eller skulle jag bli utkickad? Kan det här vara anledningen till att jag aldrig gillart sjunga?

• Svar på tråden Sjunger som en man..
  • thweni
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-17 23:13:38 följande:

Den högsta tonen jag kan sjunga utan att det låter helt galet är ettstrukna b (säger man så?).

Skulle säga att du är alt då. :) om du dessutom tittar på "facit" på länken så står det att ditt omfång motsvarar altstämma.
  • Anonym (Ts)
    thweni skrev 2019-08-17 23:21:29 följande:

Skulle säga att du är alt då. :) om du dessutom tittar på "facit" på länken så står det att ditt omfång motsvarar altstämma.

En alt sjunger till E5 (tvåstrukna e) och en tenor till C5 (tvåstrukna c) medans jag bara kan sjunga till B4. Alltså mitt omfång räcker inte ens till tenor (som är en manlig stämma).
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Alt-tenor-sopran) skrev 2019-08-17 23:20:05 följande:

Jag är som du och sjunger i kör och jag är ordinarie alt men kan även ibland sjunga tenor och även sopran. Vissa lägen i alten blir fel för mig och då kan jag i vissa sånger platsa bättre som tenor/sopran. Det beror helt på omfånget på den sång vi ska sjunga vart jag hamnar.

Men du måste ju ha ett superstort omfång om du kan sjunga alltifrån tenor till sopran..
  • Anonym (Ts)
    thweni skrev 2019-08-17 23:21:29 följande:

Och de sista tonerna låter inte alls bra. Den högsta tonen jag kan ta utan att rösten börjar spricka är ettstrukna g.
  • Anonym (Besserwisser)

G3-B4 enligt "testsidan" är ett väldigt litet omfång. Det är bara drygt en oktav. Du kommer inte klara någon stämma i en kör. G3 som lägsta ton är väl helt OK för en kvinna. En normal man kommer ca en oktav lägre.
    Att bara komma upp till B4 är dock inte mycket för en kvinna. Ganska många män klarar det.

En sångerska med ovanligt stort omfång är Nina Hagen, men det är lite svårt att ange omfånget eftersom hennes röst blivit mycket lägre med åren (pga droger, rökning och åldrande?). Det skiljer extremt mycket mellan de olika uppskattningar som finns på nätet. Man hittar allt mellan Bb1 och D7, men jag är säker på att hon aldrig klarat de tonerna vid samma tidpunkt.

Här är en låt från hennes bästa tid (live!) :

• AniieeHär

Intressant sida. Jag har alltid kallat mig själv mezzosopran, kanske för att det är där jag känner mig mest bekväm. Men jag vet att jag kommer långt ner i bariton också och några toner upp i sopran om jag sjunger upp mig ordentligt och också mycket beroende på vad jag sjunger. Jag har ett "hack" som jag måste antingen över eller under för att det ska funka.

Oroa dig inte för  att du "sjunger som en man" bara för att du kan ta vissa toner i ett stegtest. Det är lite skillnad mellan att ljuda toner och sjunga sånger.

If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (Ts)
    AniieeHär skrev 2019-08-17 23:52:10 följande:

Intressant sida. Jag har alltid kallat mig själv mezzosopran, kanske för att det är där jag känner mig mest bekväm. Men jag vet att jag kommer långt ner i bariton också och några toner upp i sopran om jag sjunger upp mig ordentligt och också mycket beroende på vad jag sjunger. Jag har ett "hack" som jag måste antingen över eller under för att det ska funka.

Oroa dig inte för  att du "sjunger som en man" bara för att du kan ta vissa toner i ett stegtest. Det är lite skillnad mellan att ljuda toner och sjunga sånger.

Har nu googlat på "chestvoice" och "headvoice" (ingen aning om vad det heter på svenska). Kan det vara att du har ett hack när du växlar från den ena till den andra?
  • AniieeHär
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-17 23:59:45 följande:
    Har nu googlat på "chestvoice" och "headvoice" (ingen aning om vad det heter på svenska). Kan det vara att du har ett hack när du växlar från den ena till den andra?
    Stämmer rätt bra det.

Jag vet inte om uttrycken har svenska namn. Min svenska sånglärare (för måååånga år seda) kallade det bara att "sjunga med magen"  och "sjunga med huvudet".
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (Ts)
    AniieeHär skrev 2019-08-18 00:03:27 följande:

Stämmer rätt bra det.

Jag vet inte om uttrycken har svenska namn. Min svenska sånglärare (för måååånga år seda) kallade det bara att "sjunga med magen"  och "sjunga med huvudet".

Kollat på en tutorial om headvoice på Youtube och lyckats höja mitt omfång till tvåstruna c-d. Får ju fram tonerna efter övningarna med att låta som en bebis men de låter luftiga och instabila..
  • Anonym (Ts)
    AniieeHär skrev 2019-08-17 23:52:10 följande:

Var är ditt hack? Läste precis om en teori enligt vilken alla har den på ettstrukna d, tror jag. Stämmer det på dig? Har inte koll på min egna röst än för att kunna bedöma det.
Svar på tråden Sjunger som en man..