• Kverul­ant67
    Sun 18 Aug 2019 02:19
    2082 visningar
    41 svar
    41
    2082

    Champinjoner i Köttfärssås?

    Som älskande av det Italienska köket och har besökt Italien knappt 15 ggr undrar jag en sak.varför har ni champinjoner i eran köttfärssås? Jag tycker det bara förtar smaken. Och jag har aldrig fått champinjoner i en köttfärssås i Italien! Så min fråga varför förstöra med champinjoner?

  • Svar på tråden Champinjoner i Köttfärssås?
  • sextio­talist
    Thu 22 Aug 2019 13:11
    #31
    Kverulant67 skrev 2019-08-22 13:02:52 följande:
    Det är ju en smaksak. Men jag kan berätta som fd insatt i kock-branchen att ketchup ofta används som en smakförstärkare i vissa rätter samt såser.
    Jag vet inte hur rätt smaklösa champinoner skulle förstärka smaken av tomat, chili eller vitlök...
    Nu råkar jag tycka om champinjoner och de är inte smaklösa, speciellt om man köper skogschampinjoner (gillar svamp väldigt mycket).
    Det förklara varför jag har svårt för många såser man äter ute. Jag avskyr ketchup i alla dess former. Använder det inte alls själv.

  • Thu 22 Aug 2019 14:42
    #32

    Jag gillar inte alls det italienska köket, och min köttfärssås är allt annat än italiensk. Det händer ofta att det slinker i både grädde, svamp och majs. Jag tar vad jag känner för.. inte allt för sällan baserar jag köttfärssåsen på älgfärs och det är väl så långt ifrån det italienska köket man kan komma?

  • Kverul­ant67
    Fri 23 Aug 2019 10:56
    #33
    sextiotalist skrev 2019-08-22 13:11:39 följande:
    Nu råkar jag tycka om champinjoner och de är inte smaklösa, speciellt om man köper skogschampinjoner (gillar svamp väldigt mycket).
    Det förklara varför jag har svårt för många såser man äter ute. Jag avskyr ketchup i alla dess former. Använder det inte alls själv.
    Då har dom i så fall haft i för mycket av ketchupen...
    I rätt proportion ger det en lite syrlig och söt smak samtidigt som den gör sås/gryta lite krämigare. Därför så välanvänd inom profesionella kök.
  • Kverul­ant67
    Fri 23 Aug 2019 11:01
    #34
    Rödtjärnens Anna skrev 2019-08-22 14:42:52 följande:

    Jag gillar inte alls det italienska köket, och min köttfärssås är allt annat än italiensk. Det händer ofta att det slinker i både grädde, svamp och majs. Jag tar vad jag känner för.. inte allt för sällan baserar jag köttfärssåsen på älgfärs och det är väl så långt ifrån det italienska köket man kan komma?


    Haha ja det var nog så långt från det italienska köket man an komma! Men det viktigaste är ju att vi alla är nöjda!

    Brukar själv ha i grädde ibland och krydda på rejält med chili och vitlök, supergott till papardelle eler tagliatelli!.

    Har även provat en gång med älgfärs men då blev det lite väl torrt för min smak (köttet alltså).
  • Fri 23 Aug 2019 11:18
    #35
    Kverulant67 skrev 2019-08-23 11:01:11 följande:

    Haha ja det var nog så långt från det italienska köket man an komma! Men det viktigaste är ju att vi alla är nöjda!

    Brukar själv ha i grädde ibland och krydda på rejält med chili och vitlök, supergott till papardelle eler tagliatelli!.

    Har även provat en gång med älgfärs men då blev det lite väl torrt för min smak (köttet alltså).


    Lite bacon i små bitar gör susen i älgköttfärssås. :)
  • Kverul­ant67
    Fri 23 Aug 2019 11:39
    #36
    Limajo skrev 2019-08-23 11:18:09 följande:
    Lite bacon i små bitar gör susen i älgköttfärssås. :)
    Det tror jag nog, men själva köttfärsen blir ju inte saftigare för det. Det finns bättre saker att göra med älgfärs.
  • Fri 23 Aug 2019 11:44
    #37
    Kverulant67 skrev 2019-08-23 11:39:01 följande:
    Det tror jag nog, men själva köttfärsen blir ju inte saftigare för det. Det finns bättre saker att göra med älgfärs.

    Man får anpassa sig för denna torrhet i färsen, och man får låta färsen vara vid sidan om tills det sista.
    Kanske även välja ha färsen som småbitar, istället för dela den.

    Men tycker älg är lite overkill i köttfärssås, då älg har en lite mildare smak och kräver mycket mer av den som lagar den.
    Men det går om man vill, men man måste vänta med föra samman tomat delen med köttet.
    Tyvärr så länge sedan vi hade fritt tillgång till älg, så minnet är lite dåligt exakt hur man gjorde.
    Slutade dock med älg, då det var jobbigt att få bra.
    Finns ju andra rätter som älg är stjärnan i än en köttfärssås som mer dödar smakerna av älg.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Fri 23 Aug 2019 12:52
    #38
    Finns ju andra rätter som älg är stjärnan i än en köttfärssås som mer dödar smakerna av älg.

    Jag kan inte förställa mig någon värre köttfärssås än en gjord på älg. Huvva!
    Blev bjuden på köttbullar hemma hos en vän en gång i tiden och tog en rejäl tugga och höll på att avlida då familjen glatt säger: Visst är älgfärgsbullar det godaste. NEJ det var det EJ. Visste inte hur jag skulle lyckas svälja det jag hade i munnen samt bli av med resterande bullar på tallriken.

  • Fri 23 Aug 2019 16:24
    #39
    Kverulant67 skrev 2019-08-23 11:01:11 följande:

    Haha ja det var nog så långt från det italienska köket man an komma! Men det viktigaste är ju att vi alla är nöjda!

    Brukar själv ha i grädde ibland och krydda på rejält med chili och vitlök, supergott till papardelle eler tagliatelli!.

    Har även provat en gång med älgfärs men då blev det lite väl torrt för min smak (köttet alltså).


    Ja, älg behöver lite fett för att inte bli torrt. Jag tycker den inte blir så torr om köttet får puttra länge i hemgjord älgbuljong och man tillsätter fläsk/fläskfärs. Jag kryddar gärna med enbär och timjan för att få svenska smaker.. men också lite vitlök och svamp tex kantareller.

    Det finns mycket man kan göra med älg,men jag tror att många som inte är van med smaken av vilt har svårt för den.
  • Kverul­ant67
    Sat 24 Aug 2019 23:19
    #40
    Rödtjärnens Anna skrev 2019-08-23 16:24:19 följande:
    Ja, älg behöver lite fett för att inte bli torrt. Jag tycker den inte blir så torr om köttet får puttra länge i hemgjord älgbuljong och man tillsätter fläsk/fläskfärs. Jag kryddar gärna med enbär och timjan för att få svenska smaker.. men också lite vitlök och svamp tex kantareller.

    Det finns mycket man kan göra med älg,men jag tror att många som inte är van med smaken av vilt har svårt för den.
    Varför då inte köra med blandfärs tex så slipper man bekymren?
  • Sun 25 Aug 2019 12:59
    #41
    Rödtjärnens Anna skrev 2019-08-23 16:24:19 följande:
    Ja, älg behöver lite fett för att inte bli torrt. Jag tycker den inte blir så torr om köttet får puttra länge i hemgjord älgbuljong och man tillsätter fläsk/fläskfärs. Jag kryddar gärna med enbär och timjan för att få svenska smaker.. men också lite vitlök och svamp tex kantareller.
    Det finns mycket man kan göra med älg,men jag tror att många som inte är van med smaken av vilt har svårt för den.

    Jag är ingen fan av att blanda in fläsk med älg och pga smaken ändras.
    Även om jag förstår syftet helt.


     


    Jag skulle hellre skippa fläsket och se till och ha en betydligt mer varsam hantering av tillagningen av älgen, så man aldrig behöver mer fett.
    Annat är ett tips att riva fryst smör och blanda i, 15-25%, docka aldrig testat detta på älg.(så kan inte svara på hur resultatet blir exakt, men funkar på annat)


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
Svar på tråden Champinjoner i Köttfärssås?