• Sun 18 Aug 2019 11:00
    797 visningar
    13 svar
    13
    797

    Vårdmottagning som lämnat uppgifter om annan person i patientjournal, vad gäller?

    Får en vårdmottagning lämna ut äldre uppgifter om annan person till annan myndighet från en patiens journal som inte avser patienten själv utan att ens kolla upp om uppgifterna ens stämmer fortfarande?

    Bakgrund:

    Min ex sambo (separerade snart 1 år) har i sin journal uppgifter om att vi tidigare vart sambo.

    Exsambos vårdmottagning har använt dessa gamla uppgifter om att vi har vart sambos i en orosanmälan över hans mående. Detta har skapat ett helvete för mig med min sons andra pappa som fått ta del av uppgifterna och gör nu allt för att jävlas med mig.

    Har inte mottagningen någon skyldighet eller något att kolla upp så att äldre journalanteckningar som avser ANDRA än patienten verkligen stämmer??

  • Svar på tråden Vårdmottagning som lämnat uppgifter om annan person i patientjournal, vad gäller?
  • Sun 18 Aug 2019 11:05
    #1

    Rättelse, det står alltså att vi är sambos i hans gamla journalanteckningar och inte ?tidigare sambos?.

    I orosanmälan står det också att vi är sambos vilket vi inte är!!


    Ida 12/1-12
  • Anonym (Hmm)
    Sun 18 Aug 2019 11:08
    #2

    Fast en sådan sak är ju enkelt att kontrollera, om ni är skrivna på olika adresser är det ju tydligt att ni inte är sambos?

  • Sun 18 Aug 2019 11:08
    #3

    Men räcker det inte för dig att förklara att ni inte längre är tillsammans?

    Hur kan det ge dig problem att ett ex har problem?

  • Sun 18 Aug 2019 11:15
    #4
    Anonym (Hmm) skrev 2019-08-18 11:08:20 följande:

    Fast en sådan sak är ju enkelt att kontrollera, om ni är skrivna på olika adresser är det ju tydligt att ni inte är sambos?


    Kan man tycka men tydligen inte, vi står inte skriva på samma adress och bor dessutom långt ifrån varandra.
  • Sun 18 Aug 2019 11:19
    #5
    Sandraberg skrev 2019-08-18 11:08:24 följande:

    Men räcker det inte för dig att förklara att ni inte längre är tillsammans?

    Hur kan det ge dig problem att ett ex har problem?


    Alltså själva orosanmälan är inte problemet i sig, jag tycker det är bra att jag får veta om något är fel.

    Det som ger mig problem är att mannen som är pappa till min andra som blev dömd för olaga hot mig bl.a.

    Jag lämnade honom i samma veva och pappan till min första son har sedan vi gjorde slut för 8 år sedan gjort allt för att jävlas med mig då han har psykiska problem eller något.

    Nu försöker han använda dom uppgifterna om att vi är sambos till sin fördel för att försöka förstöra för mig genom att säga att jag utsätter hans son genom att vara sambo med den andra pappan (fast han vet att det inte är så). Historian är långt, jag söker främst svar över om en vårdmottagning inte har någon skyldighet att säkra upp sina uppgifter dom lämnar ut om annan person innan dom gör det?
  • Anonym (Hmm)
    Sun 18 Aug 2019 11:26
    #6
    partouze skrev 2019-08-18 11:19:57 följande:

    Alltså själva orosanmälan är inte problemet i sig, jag tycker det är bra att jag får veta om något är fel.

    Det som ger mig problem är att mannen som är pappa till min andra som blev dömd för olaga hot mig bl.a.

    Jag lämnade honom i samma veva och pappan till min första son har sedan vi gjorde slut för 8 år sedan gjort allt för att jävlas med mig då han har psykiska problem eller något.

    Nu försöker han använda dom uppgifterna om att vi är sambos till sin fördel för att försöka förstöra för mig genom att säga att jag utsätter hans son genom att vara sambo med den andra pappan (fast han vet att det inte är så). Historian är långt, jag söker främst svar över om en vårdmottagning inte har någon skyldighet att säkra upp sina uppgifter dom lämnar ut om annan person innan dom gör det?


    Ok. Vårdmottagningar får lämna ut uppgifter (tex journalanteckningar) om det begärs från en utredande myndighet, tex polisen eller familjerätten. (Jag jobbar på en vårdmottagningar)

    Däremot förstår jag inte din oro över att de tror att du fortfarande är sambo med ditt ex? Som jag skrev i mitt förra inlägg så kan man ju lätt kontrollera den saken genom att titta i folkbokföringsregistret?
  • Anonym (Va)
    Sun 18 Aug 2019 11:27
    #7
    partouze skrev 2019-08-18 11:19:57 följande:

    Alltså själva orosanmälan är inte problemet i sig, jag tycker det är bra att jag får veta om något är fel.

    Det som ger mig problem är att mannen som är pappa till min andra som blev dömd för olaga hot mig bl.a.

    Jag lämnade honom i samma veva och pappan till min första son har sedan vi gjorde slut för 8 år sedan gjort allt för att jävlas med mig då han har psykiska problem eller något.

    Nu försöker han använda dom uppgifterna om att vi är sambos till sin fördel för att försöka förstöra för mig genom att säga att jag utsätter hans son genom att vara sambo med den andra pappan (fast han vet att det inte är så). Historian är långt, jag söker främst svar över om en vårdmottagning inte har någon skyldighet att säkra upp sina uppgifter dom lämnar ut om annan person innan dom gör det?


    Men varför skulle ditt exs sambo uppge att ni är sambos?
  • Sun 18 Aug 2019 11:43
    #8
    Anonym (Hmm) skrev 2019-08-18 11:26:27 följande:

    Ok. Vårdmottagningar får lämna ut uppgifter (tex journalanteckningar) om det begärs från en utredande myndighet, tex polisen eller familjerätten. (Jag jobbar på en vårdmottagningar)

    Däremot förstår jag inte din oro över att de tror att du fortfarande är sambo med ditt ex? Som jag skrev i mitt förra inlägg så kan man ju lätt kontrollera den saken genom att titta i folkbokföringsregistret?


    Ja det vet jag, men jag kanske formulerar mig dåligt :).

    Jag menar att min exsambos mottagning har när dom skrivit orosanmälan på honom till socialtjänsten (orosanmälan över barn i hemmet alltså) och använt sig av uppgifter från tidigare journalanteckningar nästan ett år tillbaka om att vi är sambos som inte längre stämmer. Frågan är då om dom inte har någon form av riktlinje att kolla upp om tidigare uppgifter verkligen stämmer i dagsläget?

    Jag menar att dom genom att ha skickat in uppgifter som är äldre utan att kolla så dom stämmer satt mig i en situation där jag blir ifrågasatt varför jag fortfarande bor med honom med barnen när jag inte gör det!!

    Socialtjänsten frågar ju också eftersom dom inte vet något om mig, dom kan bara se att jag vart utsatt för saker av honom förr och att han blivit dömd för det. Det är väl klart dom ifrågasätter då.

    Min första sons pappa (han som utnyttjar denna info) han använder denna information till att ljuga då till socialtjänsten och andra myndigheter just för att han får en tillfredsställd av att göra mig orolig, ledsen eller förstöra helt enkelt.
  • Sun 18 Aug 2019 11:45
    #9
    Anonym (Va) skrev 2019-08-18 11:27:04 följande:

    Men varför skulle ditt exs sambo uppge att ni är sambos?


    Min exsambo har ju uppgett det förra året när vi va sambo och detta fördes in i hans patientjournal och läkaren som gjorde orosanmälan tog dessa gamla uppgifterna i sin orosanmälan och skrev att ?xx och cc är sambos? vilket vi inte är. Han har tagit en ett år gammal uppgift utan att säkerställa att den stämmer.
  • Anonym (juris­t)
    Sun 18 Aug 2019 11:47
    #10

    kontakta en jurist och fråga. det är ofta gratis.

  • Anonym (Anony­m 666)
    Sun 18 Aug 2019 11:54
    #11

    Vad spelar det för roll om vc får eller inte får lämna ut uppgifter? Vad ska du göra åt det tänkte du, stämma dem eller..? Det du kan göra är att kontakta dem och framföra dina klagomål.

    Problemet är vill inte ATT de sagt något utan att det de sagt nu används gentemot dig.

  • Anonym (Anna)
    Sun 18 Aug 2019 12:25
    #12
    partouze skrev 2019-08-18 11:43:11 följande:
    Ja det vet jag, men jag kanske formulerar mig dåligt :).

    Jag menar att min exsambos mottagning har när dom skrivit orosanmälan på honom till socialtjänsten (orosanmälan över barn i hemmet alltså) och använt sig av uppgifter från tidigare journalanteckningar nästan ett år tillbaka om att vi är sambos som inte längre stämmer. Frågan är då om dom inte har någon form av riktlinje att kolla upp om tidigare uppgifter verkligen stämmer i dagsläget?

    Jag menar att dom genom att ha skickat in uppgifter som är äldre utan att kolla så dom stämmer satt mig i en situation där jag blir ifrågasatt varför jag fortfarande bor med honom med barnen när jag inte gör det!!

    Socialtjänsten frågar ju också eftersom dom inte vet något om mig, dom kan bara se att jag vart utsatt för saker av honom förr och att han blivit dömd för det. Det är väl klart dom ifrågasätter då.

    Min första sons pappa (han som utnyttjar denna info) han använder denna information till att ljuga då till socialtjänsten och andra myndigheter just för att han får en tillfredsställd av att göra mig orolig, ledsen eller förstöra helt enkelt.
    Hur har ditt första barns pappa kommit över dessa uppgifter? 

    Om du upplyser socialtjänsten om hur det ligger till så kan han inte ljuga längre.

    Du kan ju faktiskt låta bli att bry dig om vad han tycker om det, du vet ju vad som är sant.
  • Anonym (Va)
    Sun 18 Aug 2019 12:51
    #13
    partouze skrev 2019-08-18 11:45:28 följande:

    Min exsambo har ju uppgett det förra året när vi va sambo och detta fördes in i hans patientjournal och läkaren som gjorde orosanmälan tog dessa gamla uppgifterna i sin orosanmälan och skrev att ?xx och cc är sambos? vilket vi inte är. Han har tagit en ett år gammal uppgift utan att säkerställa att den stämmer.


    Aha då är jag med. Men tror inte att vårdcentralen gjort nått fel. Det är ju dom uppgifterna som ditt ex har gett dom. Tror det är upp till honom att uppdatera det.

    Borde ju inte va nått problem egentligen, då det är lätt att kolla upp. Åh ditt andra ex kommer ju inte komma någonstans med det, då det inte stämmer.
Svar på tråden Vårdmottagning som lämnat uppgifter om annan person i patientjournal, vad gäller?