• Anonym (TS)

    Ensam till gemensam vårdnad

    Lång historia kort:

    Mitt ex lämnade mig under graviditeten och var inte närvarande under barnets första åtta månader. Han krävde faderskapstest och tackade nej till gemensam vårdnad.

    Han träffar nu barnet då och då, i snitt 1 h per vecka. Barnet knyter inte an till honom, barnet har en ny fadersfigur i sitt liv som hen ser som sin pappa. Barnet är nu två och ett halvt år.

    Fråga, om pappan ångrar sig och vill ha gemensam vårdnad trots att han en gång tackat nej, kan han vinna en sån process då?

    Barnet är alltså inte trygg med sin pappa utan jag (mamma) måste alltid vara med. Pappan och jag har inte samma syn på en hel del frågor och har svårt att samarbeta. Därför ser jag det omöjligt att dela vårdnaden med honom. Umgänge och boende varannan helg i framtiden är inga problem men vårdnaden vill jag ha själv med tanke på hur vår relation ser ut.

  • Svar på tråden Ensam till gemensam vårdnad
  • BurningDiamond
    Anonym (TS) skrev 2019-08-19 17:16:13 följande:

    Fråga, om pappan ångrar sig och vill ha gemensam vårdnad trots att han en gång tackat nej, kan han vinna en sån process då?


    Ja.
  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2019-08-19 17:16:13 följande:

    Lång historia kort:

    Mitt ex lämnade mig under graviditeten och var inte närvarande under barnets första åtta månader. Han krävde faderskapstest och tackade nej till gemensam vårdnad.

    Han träffar nu barnet då och då, i snitt 1 h per vecka. Barnet knyter inte an till honom, barnet har en ny fadersfigur i sitt liv som hen ser som sin pappa. Barnet är nu två och ett halvt år.

    Fråga, om pappan ångrar sig och vill ha gemensam vårdnad trots att han en gång tackat nej, kan han vinna en sån process då?

    Barnet är alltså inte trygg med sin pappa utan jag (mamma) måste alltid vara med. Pappan och jag har inte samma syn på en hel del frågor och har svårt att samarbeta. Därför ser jag det omöjligt att dela vårdnaden med honom. Umgänge och boende varannan helg i framtiden är inga problem men vårdnaden vill jag ha själv med tanke på hur vår relation ser ut.


    Ja, det kan kanske bli GV.
  • Anonym (TS)
    Kjell2 skrev 2019-08-19 17:20:22 följande:

    Ja, det kan kanske bli GV.


    Ok, trots att han en gång tackat nej till det?
  • Drottningen1970

    Ja han får troligtvis halva vårdnaden. För att bli diskvalificerad som vårdnadshavare krävs det att man i egenskap av vårdnadshavare är djupt olämplig. Vårdnaden har inget med boende eller umgänge att göra utan avser bara det juridiska förhållandet. Man kan bara vårdnadshavare men inte ha någon umgängesrätt eller bara icke vårdnadshavare men ha barnen varannan vecka.

    Anknytning är således irrelevant när det gäller vårdnaden.

  • Drottningen1970

    Allvarliga samarbetsproblem kan vara skäl till att det bedöms olämpligt med gemensam vårdnad. Men då ska det vara allvarligt och man ska kunna ge konkret exempel inte bara ha en oro. Och i dessa fall där ingen är uppenbart olämplig utan det faller just på Samarbetet så kan det lika gärna bli han som får ensam vårdnad.

    Att få ensam vårdnad är mycket svårt.

  • Anonym (TS)
    Drottningen1970 skrev 2019-08-19 17:41:32 följande:

    Allvarliga samarbetsproblem kan vara skäl till att det bedöms olämpligt med gemensam vårdnad. Men då ska det vara allvarligt och man ska kunna ge konkret exempel inte bara ha en oro. Och i dessa fall där ingen är uppenbart olämplig utan det faller just på Samarbetet så kan det lika gärna bli han som får ensam vårdnad.

    Att få ensam vårdnad är mycket svårt.


    Jag har ensam vårdnad i och med att han har avsagt gemensam vårdnad. Att han skulle få ensam vårdnad känns omöjligt eftersom han knappt känner sitt barn. Jag vet att boende och umgänge är en annan sak, har inga problem med att han träffar sitt barn men vårdnaden vill jag ha själv.
  • Drottningen1970
    Anonym (TS) skrev 2019-08-19 17:58:43 följande:

    Jag har ensam vårdnad i och med att han har avsagt gemensam vårdnad. Att han skulle få ensam vårdnad känns omöjligt eftersom han knappt känner sitt barn. Jag vet att boende och umgänge är en annan sak, har inga problem med att han träffar sitt barn men vårdnaden vill jag ha själv.


    Då ska du kunna bevisa att han är djupt olämplig att dela vårdnaden med. Kanske gör allt för att jäklas eller kanske inte kan klara av att ta rationella beslut eller vara tillgänglig för att skriva på papper kanske pga psykisk ohälsa eller missbruk. Annats KOMMER han att få vårdnaden. Viset kan du strida men en sådan process kan ta flera år och kosta hundtatusentals kronor och risken att du förlorar tvisten är mer än överhängande.
  • Anonym (TS)
    Drottningen1970 skrev 2019-08-19 18:20:49 följande:

    Då ska du kunna bevisa att han är djupt olämplig att dela vårdnaden med. Kanske gör allt för att jäklas eller kanske inte kan klara av att ta rationella beslut eller vara tillgänglig för att skriva på papper kanske pga psykisk ohälsa eller missbruk. Annats KOMMER han att få vårdnaden. Viset kan du strida men en sådan process kan ta flera år och kosta hundtatusentals kronor och risken att du förlorar tvisten är mer än överhängande.


    Han kommer att få gemensam vårdnad menar du?
  • Anonym (TS)
    Drottningen1970 skrev 2019-08-19 18:20:49 följande:

    Då ska du kunna bevisa att han är djupt olämplig att dela vårdnaden med. Kanske gör allt för att jäklas eller kanske inte kan klara av att ta rationella beslut eller vara tillgänglig för att skriva på papper kanske pga psykisk ohälsa eller missbruk. Annats KOMMER han att få vårdnaden. Viset kan du strida men en sådan process kan ta flera år och kosta hundtatusentals kronor och risken att du förlorar tvisten är mer än överhängande.


    Försäkringsbolaget betalar tvisten
  • Drottningen1970
    Anonym (TS) skrev 2019-08-19 18:24:37 följande:

    Han kommer att få gemensam vårdnad menar du?


    Ja. Att han en gång avstått från vårdnad frivilligt är helt irrelevant.
  • Drottningen1970
    Anonym (TS) skrev 2019-08-19 18:25:07 följande:

    Försäkringsbolaget betalar tvisten


    De brukar bara stå för en viss del av beloppet, men hursomhelst så är dina chanser att vinna tvisten väldigt små.
  • Anonym (TS)
    Drottningen1970 skrev 2019-08-19 18:26:09 följande:

    Ja. Att han en gång avstått från vårdnad frivilligt är helt irrelevant.


    Ok. Låter ju fantastiskt att tingsrätten ger pappan gemensam vårdnad bara för att pappan vill det, utan att ta hänsyn till barnets bästa. Vilket land vi lever i.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (TS) skrev 2019-08-19 18:32:34 följande:
    Ok. Låter ju fantastiskt att tingsrätten ger pappan gemensam vårdnad bara för att pappan vill det, utan att ta hänsyn till barnets bästa. Vilket land vi lever i.
    Tror du inte att han kan ta hand om barnet? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Anna) skrev 2019-08-19 18:41:57 följande:

    Tror du inte att han kan ta hand om barnet? 


    Jo absolut. Boende och umgänge är inga problem för mig. Däremot vårdnaden, dvs vem som fattar beslut åt barnet.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (TS) skrev 2019-08-19 18:45:06 följande:
    Jo absolut. Boende och umgänge är inga problem för mig. Däremot vårdnaden, dvs vem som fattar beslut åt barnet.
    Då har du nog ingen chans. Det är trots allt hans barn också.
  • Drottningen1970
    Anonym (TS) skrev 2019-08-19 18:32:34 följande:

    Ok. Låter ju fantastiskt att tingsrätten ger pappan gemensam vårdnad bara för att pappan vill det, utan att ta hänsyn till barnets bästa. Vilket land vi lever i.


    Känns snarare att du via barnet vill lära honom en läxa för att han tidigare tog avstånd.
Svar på tråden Ensam till gemensam vårdnad