• Daphodil

BF MAJ 2020

SweetCA skrev 2020-06-25 12:25:05 följande:

Strålande, vågade inte kombinera men vi kör Bifibaby nu. So far so good förrutom att han är i utvecklingssteg två nu och det verkar som om sömn inte är så viktigt. Jag är lite frustrerad nu. Han brukar sova 2-2.5h på förmiddagen och nu har han sovit 30 min totalt. Gäspar och vägrar somna.

Eller somnar vid bröstet och sen vaknar han 2 minuter efter att jag flyttat på honom. Suck...

Kan vara värmen också. Min pojk har inte sovit ordentligt på hela dagen heller, samma med en väns bäbis. Hoppas det går över snart oavsett orsak.
  • Daphodil
    Blivande3barnsmamma skrev 2020-06-26 16:08:48 följande:

Vad roligt att läsa om hur det går för alla även efter graviditeterna :)

Här har vi det faktiskt rätt bra, bebis sover minst 3 h på natten och små tupplurar på dagen. Jag hinner faktiskt med det mesta och han älskar att ligga i babysittern så att jag får avlastning.

I början hade han också ont i magen och blwv helt röd men den hjälpte med semper magdroppar.

Nu har vi en guldklimp på 5,4 kg och 57 cm :) 2 månader om 2 dagar :)

Får man fråga hur gamla era små är och hur mycket de vuxit :)

Min pojke blev 2 mån i förrgår. Vägde 5,3 vid 6 v och var 58 cm. Inga särskilda magproblem men rätt svårnattad om kvällarna...
  • Daphodil

"Glad" att fler nämner missnöjda tuttsnuttare. Senaste veckan känns det som min kille inte gillar att ammas. Hostar, sätter i halsen, skriker, släpper. Amningen är verkligen inte ett dugg mysig just nu, vi våndas båda två. Jag hoppas det går över.

• Daphodil
    Andreaaaa skrev 2020-06-29 20:53:44 följande:

Jag är nyfiken på en grej: Kan ni lägga ner era bebbar en stund på typ en filt eller i soffan/sängen, och så ligger de och är nöjda och kollar typ? I så fall, hur länge?

Min tjej är nöjd i max 2 min om man lägger ner henne OM hon är pigg och mätt, sedan börjar hon protestera (skrika). Hon är 5,5v nu. I sittern kan hon dock vara nöjd lite längre (hon kan somna själv i den också ibland, men helst ska man vippa henne).

Min son var likadan, och LÄNGE. Det var först när han kunde börja leka med saker som han accepterade att ligga själv. Han var öht rätt grinig och missnöjd länge, men så hade han himla ont i magen också...och nu oroar jag mig för att det verkar bli detsamma med dottern. :-S

Nja, oftast inte. Igår överraskade han med att ligga vaken i en stillastående vagn och vara nöjd säkert 30 min, men vanligtvis krävs någon slags stimulans i form av gungning eller mänsklig interaktion.
  • Daphodil
    Andreaaaa skrev 2020-07-04 09:55:56 följande:

Maj! Fast i realiteten kallar vi henne Majsan 10 ggr av 10.

Supersött
  • Daphodil
    Blivande3barnsmamma skrev 2020-07-04 18:08:20 följande:

Hej tjejer!

Måste bara få fråga er:

Har någon av er fått tillbaka mensen än?

Jag har satt i pstav och innan jag satte in den hade jag inte heller någon mens. Pstaven sattes in när sonen var 8 veckor.

Någon mer i liknande situation?

Nej, jag räknar inte med ett få tillbaka den förrän jag slutar helamma. Helt säker kan man ju inte vara, men utgår från det.
  • Daphodil

Eftersöker nån med erfarenhet av rejäl amningsvägran. Min pojk (3 mån exakt) har senaste veckorna gradvis ökat sin vägran, och nu finns det knappt några amningstillfällen utan krångel. De gånger det går hyfsat äter han också mycket mindre. Jag har provat liggamma, ståamma, gåamma, laid back, upprätt amning, sjalamning, blockamma, mjölka ur innan. Inget funkar.

Jag undrar om någon har tips och/eller erfarenhet hur länge det pågick för er. Storasyster bråkade ibland med amning, men inte alls såhär. Det är skitjobbigt. Han bajsar iaf friskt och ska till BVC nästa vecka för vägning. Kommer även fråga där.

• Daphodil
    Andreaaaa skrev 2020-07-22 19:36:31 följande:

Jag har bara erfarenhet av att sonen valde bort bröstet mer och mer till förmån för flaskan men du helammar va?

Dum fråga: är du säker på att han inte bara äter mer effektivt, dvs snabbare, och pga den ökande åldern inte behöver äta lika ofta längre - och därför vägrar när han inte är hungrig?Är det någon skillnad om du låter det gå lite längre tid mellan gångerna? (Ja nu var det ju erfarenhet du var ute efter och inte spekulationer, sorry, mina har krånglat i perioder om några dagar men inte i flera veckor)

Ja, man får hoppas att det är så, men han sitter och snuttar intensivt på händerna och är grinig, så jag tror ändå han är hungrig.
  • Daphodil
    Andreaaaa skrev 2020-07-26 22:02:13 följande:

Hej favorittråden!

Jag har ett par frågor:

1) När lägger ni era små för natten?

2) Hur gör ni? Lägger ni er samtidigt?

3) Hur gammal är bebis, och har sömnmönstret/rutinen förändrats nyligen eller har ni *alltid* gjort likadant?

Lägger pojken nånstans mellan 20-22, beroende på hur trött han är. Det optimala verkar vara att han vaknar från vila vid 19, och sen nattas vid 21. Då går det smidigt! Vi lägger oss inte samtidigt, utan när barnen sover är det fram med chipsen

Han är 3 mån, och sömnrutinen har sett ut såhär från typ 3 veckors ålder.
  • Daphodil

Om någon mer hamnar i amningsvägran kan jag berätta att det släppt här nu. För mig funkade inga trick särskilt bra, utan det gällde bara att stå ut med att han åt sämre ett tag, och ha is i magen. Självklart förutsatt att barnet inte verkar må dåligt, men det tror jag ni förstår.

Svar på tråden BF MAJ 2020