• viljaa

BF MAJ 2020

Hej!! Plussade med CB digital på BIM-4 idag :) om allt går som det ska säger appen beräknad födsel 1 maj 2020! Risken är stor för missfall men vi väntar ju barn, eller hur? Häng med vet ja! Kram <3

• Svar på tråden BF MAJ 2020
  • ankan6
    ankan6 skrev 2020-06-01 10:31:57 följande:

Förstår precis hur ni har det! Trodde jag skulle bli galen tillslut för vår skrek hysteriskt typ 98% av all vaken tid de första 3v i princip...små barn har ju "omogna tarmar" som de säger på BVC men jag var själv allergisk mot mp när jag var liten så valde att testa att utesluta allt, och märkte jättestor skillnad efter bara några dagar. Han är fortfarande en karaktär med lätt till skrik, men det där hysteriska är i princip helt borta och han kan numer sova flera timmar i vagnen och ligga och jollra för sig själv på golvet flera minuter vilken är en enorm skillnad för oss!

Tydligen så är mp en väldigt vanlig orsak till kolikskrik och många barn klarar av att återinföra mp efter ett tag när magen blivit starkare. Dvs, det är ofta ingen grav allergi utan mer en överkänslighet när magen redan är väldigt svag.

Det som hjälpte för oss även när det var riktigt illa var; pysventil, varma bad, bära i sjal hela dagarna, massera magen och minimera tiden på rygg (vår sover fortfarande mycket bättre på sidan eller upphöjt på rygg, har ex en kudde under nestet i vagnen så han kommer upp lite. Det gör under för magen!).

Håll ut, oavsett vad det är så blir det bättre och när man väl får se skillnaden känns det plötsligt både enkelt och kul att ha bebis även när det är jobbigt

Juste, se över grepp och position oavsett om du ammar eller ger flaska. Sväljer de mycket luft blir det lätt krångel innan de lär sig fisa ordentligt själva!
  • ankan6
    ankan6 skrev 2020-06-01 10:33:08 följande:

Juste, se över grepp och position oavsett om du ammar eller ger flaska. Sväljer de mycket luft blir det lätt krångel innan de lär sig fisa ordentligt själva!

En sista grej också haha!

Kan vara bra att se över så inte blöjan eller byxor sitter hårt och trycker på samma ställe på magen. Jag gick upp en storlek rätt tidigt så man kunde ha blöjan lösare över magen utan att den läckte.
  • Andreaaaa
    ankan6 skrev 2020-06-01 10:39:45 följande:

En sista grej också haha!

Kan vara bra att se över så inte blöjan eller byxor sitter hårt och trycker på samma ställe på magen. Jag gick upp en storlek rätt tidigt så man kunde ha blöjan lösare över magen utan att den läckte.

Skriver under på ALLT ankan6 säger (fast testade aldrig att utesluta mjökprotein) - ställningen är allt! Min kille kunde aldrig riktigt rapa men det hjälpte ändå matsmältning om man lade upp honom som en liten groda mot bröstet efter amning (ej på natten).

Nu med tvåan har jag fö sänkt ambitionsnivån för hur mycket vi ska ?komma ut?, jag låter amningen ta den tid den tar, ligger mkt tid hud mot hud, försöker låta henne sova utan avbrott (pillar inte för mkt, trots svårt ) etc, tror att det hjälper också!!
  • Andreaaaa
    HejsanJenny skrev 2020-05-31 16:06:50 följande:

Vi var där senast i onsdags, dagen innan problemet uppstod... Har tid på BVC på torsdag men det känns alldeles för långt i framtiden, ska försöka ringa imorgon bitti för en tidigare tid. Så himla hjärtskärande när dem skriker och man vet (typ!?) att det är för att de har ont. :(

Tänkte på vad su skrev här: det var inte så att ni fick d-droppar när ni var hos BM som ni började med i samma veva? Båda mina barn har/ har haft jätteproblem med särskilt de oljebaserade d-dropparna, och det verkar vara mycket vanligt...
  • HejsanJenny
    Andreaaaa skrev 2020-06-06 05:56:54 följande:

Tänkte på vad su skrev här: det var inte så att ni fick d-droppar när ni var hos BM som ni började med i samma veva? Båda mina barn har/ har haft jätteproblem med särskilt de oljebaserade d-dropparna, och det verkar vara mycket vanligt...

Jo! Vi har slutat med dropparna sedan några dagar tillbaka. Så många vänner och bekanta som vi har pratat med har sagt att dropparna kan vara boven. Känns trist att en produkt som de delar ut och verkligen propsar för och insisterar att man MÅSTE ta egentligen gör mer skada än vad de gör väl.

Vi var inne på SÖS ett dygn i veckan. Min lilla flicka är fyra veckor nu men är fortfarande inte tillbaka på sin födelsevikt.
  • Andreaaaa
    HejsanJenny skrev 2020-06-06 16:31:33 följande:

Jo! Vi har slutat med dropparna sedan några dagar tillbaka. Så många vänner och bekanta som vi har pratat med har sagt att dropparna kan vara boven. Känns trist att en produkt som de delar ut och verkligen propsar för och insisterar att man MÅSTE ta egentligen gör mer skada än vad de gör väl.

Vi var inne på SÖS ett dygn i veckan. Min lilla flicka är fyra veckor nu men är fortfarande inte tillbaka på sin födelsevikt.

Ok, är hon lite bättre i magen nu? Vi testade på dottern men det funkade inte alls på henne heller så vi har bestämt att avvakta tills hon är 3-4 månader innan vi försöker igen, och då kör vi Semper alt Holistic - de senare innehåller hela dagsdosen för ett barn i en enda droppe, det känns som att det borde vara skonsammare för en liten mage (som fått tid att mogna lite också).

Vad jobbigt med vikten, hoppas att ni ska få ordning på det snart! Vår sons bästa kompis hade också svårt att gå upp i vikt som bebis och de fick gå på en massa extrakontroller, men det ordnade sig utan åtgärder efter ett tag och idag är hon världens vildaste gladaste snart fyraåring, helt utan allergier eller intoleranser. Det blir säkert bra för er med ska ni se <3
  • Bettan84
    HejsanJenny skrev 2020-06-06 16:31:33 följande:

Hoppas det blir bättre , det brukar göra det med tiden även om man känner sig helt hopplös....
  • Bettan84

Nu har det gått mer än en vecka sedan vi fick vår lilla son . Upplevelsen var 10000 ggr värre än första

Gången .

Det positiva var det att det startade av sig självt men förlossningen var ren mardröm och det slutade med att sonen fastnade med ena axeln i blygdbenet och det handlade om liv eller död pga syrebrist.

Vi fick vara på sjukhuset en hel vecka och jag fick kateter pga att jag inte kunde kissa själv :(.

De tog ut den men jag fortfarande stora komplikationer och svårigheter för att kissa .

• Mischa123

Har inte läst här på jättelänge men gick in nu och kollade igenom era inlägg och känner igen mig i såå många. Våran bebis på 6 veckor har gråtit hysteriskt nästan all vaken tid sen i måndags, alltså snart en vecka. BVC tror det är magen här också, han har nu inte bajsat sen i fredag, innan var det varje dag. Vi saknar verkligen vår glada och nöjda bebis samtidigt som vi tycker så synd om honom när vi inte kan trösta.. kände mig iaf lite mindre ensam när jag läste alla era inlägg här <3

• Andreaaaa
    Mischa123 skrev 2020-06-07 19:55:09 följande:

Har inte läst här på jättelänge men gick in nu och kollade igenom era inlägg och känner igen mig i såå många. Våran bebis på 6 veckor har gråtit hysteriskt nästan all vaken tid sen i måndags, alltså snart en vecka. BVC tror det är magen här också, han har nu inte bajsat sen i fredag, innan var det varje dag. Vi saknar verkligen vår glada och nöjda bebis samtidigt som vi tycker så synd om honom när vi inte kan trösta.. kände mig iaf lite mindre ensam när jag läste alla era inlägg här <3

Skaffa appen ?Att växa och upptäcka världen? som ngn tipsade om. Om det inte är magen så är det sannolikt en utvecklingsfas. Den första är rätt kort så er bebis är säkert glad snart igen <3