• Anonym (Mamma)

    Flytta

    Jag och min man är sugna på att flytta till något av våra grannländer. Antingen till Oslo, Helsingfors eller till Köpenhamn. Vi har två barn, en på fem och en på tre år.

    Vilken stad rekommenderar ni?

    Att tänka på:

    Förskola? Skola? Jämfört med Sverige.

    Lätt/enkelt att hitta bostad?

    Svårt att hitta arbete?

    Språket?

    Jag jobbar idag som barnskötare här i Sverige? Är det något jag kan jobba med i något annat land med tanke på språket?

    Rent allmänt, vilket/vilken land/stad är ?bäst? enligt er?

  • Svar på tråden Flytta
  • Anonym (Göteborgare)

    Känner familjer både i Oslo och Köpenhamnsområdet, de trivs.
    Börja med jobb, var och varför skulle en arbetsgivare anställa er.
    Utbildning, finns det svensk arbetsgivare som har jobb även i grannländerna?
    Varför vill ni flytta? Gillar ni att gå på tur eller dricka öl på en uteservering?
    Var bor era släktingar och vänner? 
    Hur mycke pengar har ni för att kunna etablera er i nya staden?

  • AndreaBD

    VARFÖR?  Det är ett jättestort steg att bygga upp ett helt nytt liv, lära sig ett nytt språk, utbilda sig på nytt (ofta, för att det inte passar).  Man har inget socialt nät där, varken far-eller morföräldrarna eller gamla vänner. Och allt detta för att flytta till ett land som inte skiljer sig särskilt mycket från Sverige? Jag skulle förstå om ni ville flytta till något varmt land eller till Australien eller något sånt.

    Jag har själv bytt land, så jag vet vad som krävs. Jag har flyttat hit pga svensk partner. Men jag har också just sett igen hur svårt det är - min pappa dog nyss, och det är inte lätt när man är så långt ifrån. Plus att mina barn inte har träffat sina morföräldrar så ofta. Ändå har jag det lättare med svensk partner. Lättare att komma in i samhället. 

    Jag har hört från folk som flyttat till Danmark att det är jättesvårt att hitta vänner då danskarna är ganska reserverade mot nya människor. Och hade ni tänkt då att ni skulle flytta tillbaka någon gång också? Det kan ju bli svårt om barnen har rotat sig där. Och det är hemskt dyrt att börja om på annat håll. 

  • Anonym (Oslobo)

    Helsingfors är svårt om man inte kan finska. I teorin ska man klara sig på svenska, men i praktiken är det många som bara förstår och pratar finska. Jag har en bekant som försökte bo där men gav upp för att språket var ett så stort hinder.

    I Oslo är språket inget problem, svenskar är populära på arbetsmarknaden och bostäder finns. Det finns nästan inga kommunala hyresrätter utan man hyr av privatpersoner. Räkna med 3 månaders deposition. Man kan givetvis köpa hus eller BRF/ägarlägenhet också. För att lära känna marknaden rekommenderar jag finn.no. Där finns även jobbannonser.

    Dagisplats kan vara småknöligt att få om man inte söker till huvudintaget i augusti, men oftast ordnar det sig, även om man kanske inte får plats på närmaste barnehagen till att börja med. Öppettiderna är inte alls lika generösa som i Sverige. Vissa privata dagis stänger kl 16...

    Lönerna är högre än i Sverige, men prisnivån är också högre så levnadsstandarden blir ungefär samma tycker jag.

  • Anonym (Finländare)

    Som svenskspråkig här i Finland är detta land tyvärr inget jag rekomenderar om man inte pratar finska. Vi finlandssvenskar blir mobbade, hånade, hatade och utfrysta. Pratar man sveska i ute på stan får man regelbundet höra av högt skrikande finnar att vi ska sticka hem till Sverige eller prata finska för vi bor i Finland och här pratar vi finska.

    Information och betjäning på svenska är på många håll bristfällig och under all kritik. Förut gick det an men i dagens läge är finskan nödvändig om man ska bo här på sikt. Är själv född här och vad jag vet har min släkt inga som helst rötter i något annat land åtminstone 5 generationer bakåt. Många av mina bekanta har flyttat till Sverige och Norge för att jobba då de inte står ut med att bo här. För det duger inte alltid om man byter språk, hörs det att man bryter eller säger fel kan man få sura blickar och ett erbjudande att ta det på engelska istället. Och då är mina kunskaper i finska så pass goda att jag gott och väl kan göra mig förstådd inom de flesta områden.

  • Anonym (A)
    Anonym (Finländare) skrev 2019-08-20 20:53:31 följande:
    Som svenskspråkig här i Finland är detta land tyvärr inget jag rekomenderar om man inte pratar finska. Vi finlandssvenskar blir mobbade, hånade, hatade och utfrysta. Pratar man sveska i ute på stan får man regelbundet höra av högt skrikande finnar att vi ska sticka hem till Sverige eller prata finska för vi bor i Finland och här pratar vi finska.

    Information och betjäning på svenska är på många håll bristfällig och under all kritik. Förut gick det an men i dagens läge är finskan nödvändig om man ska bo här på sikt. Är själv född här och vad jag vet har min släkt inga som helst rötter i något annat land åtminstone 5 generationer bakåt. Många av mina bekanta har flyttat till Sverige och Norge för att jobba då de inte står ut med att bo här. För det duger inte alltid om man byter språk, hörs det att man bryter eller säger fel kan man få sura blickar och ett erbjudande att ta det på engelska istället. Och då är mina kunskaper i finska så pass goda att jag gott och väl kan göra mig förstådd inom de flesta områden.
    Oj, vad jobbigt.
  • Anonym (Mamma)

    Tack för alla svar! Det blev så mycket nu ikväll med ungarna och alla kvällsbestyr och hela dagen har gått i ett, typ. Så jag har inte haft tid att läsa allt eller hunnit svara. Får göra det i morgon och svarar på frågorna då.

    Nu måste jag sova.

Svar på tråden Flytta