• Anonym (M)

    Ni som är avundsjuka på dem som är i förhållanden

    Anonym (Onyx) skrev 2019-08-21 07:06:13 följande:

    Genom att titta mig omkring och lyssna och se så får man ganska snabbt koll på att alla inte är lyckliga i sina förhållanden. Kompisar skiljer sig, släktbråk, otrohet, vårdnadstvister, sjukdomar etc etc

    Bara läs igenom inlägg här på sajten så finns det massor av olyckliga förhållanden.

    Att sluta vara naiv och tro att alla är lyckliga räcker långt.

    Mina problem i vardagen slutar inte existera bara för att det dyker upp någon att bli kär i. Det funkar inte så.


    Håller med. Jag har sett hur vidriga beteenden kärlek kan föra med sig så kärleken har trillat ner från min piedestal. Betraktar det mer som ett tillstånd människor kan hamna i som inte direkt är förankrat i verkligheten. Det har gjort mig smått äcklad av kärlek med. Så den sidan brottas med min egna längtan.
  • Anonym (M)
    Anonym (Onyx) skrev 2019-08-21 08:49:41 följande:

    Kärleken kan vara helt underbar och rätt men man får aldrig vara naiv och tro att ett förhållande botar allt tråkigt.

    Visst kan man vara avundsjuk på tvåsamhet men man får aldrig glorifiera det.

    Samma sak åt andra hållet, allt är inte katastrof i ett förhållande.

    Jag har varit gift länge och ibland har vi uppriktigt sagt att vi ska skiljas och sen har det vänt och vi är kärare än någonsin och vill bli gammal tillsammans.

    Felet många gör är att jaga en quickfix och då väljer fel person och det blir inte så bra.

    Kärlek med rätt person är underbart.


    Det där håller jag också med om, men du beskriver de mildaste svårigheterna med kärlek. Det kan föra med sig mycket ont och skada människor svårt. Det förstår man inte föränn man upplevt det nära inpå.

    Det finns inget som kan få en att må så bra som en bra relation, och inget som kan förstöra ens liv så fullkomligt som olycklig eller destruktiv kärlek. Det är ingen sak att ta lätt på, menar jag.
  • Anonym (M)
    Anonym (Onyx) skrev 2019-08-21 09:49:02 följande:
    Att uppleva kärlek från alla sidor tillhör ju livet. Det kan man inte komma undan. Ibland blir man dumpad och det kan vara hemskt och ibland är det jag som dumpar någon annan som blir olycklig. Hur man än gör har man arslet bak liksom. Det är liksom livets gång.

    Destruktiv kärlek är dock något helt annat som man inte ska likställa med riktig kärlek. Det finns alltid en anledning till att man hamnar i sådana förhållanden. Jag levde i ett äktenskap med misshandel i många år innan jag lämnade och det tog många år innan jag fattade varför jag hamnade med en sådan man.

    Så visst, man ska inte ta lätt på kärlek men man ska inte heller undvika den. Det är ju också destruktivt.
    Håller inte alls med om att destruktiva relationer och att bli lämnad är så väsensskilt då båda handlar om att bryta det förtroende som finns inneboende i en relation och båda leder till liknande sår. Dessutom blir konsekvenserna olika för alla, beroende på en mängd faktorer.

    Förlåt, men jag håller helt enkelt inte med om det du säger. Det är dina erfarenheter, och de stämmer för dig. Inte för många andra dock, så därför kan de inte sägas vara universella för kärlek. Att undvika kärlek kan vara det bästa man kan göra om man farit mycket illa tidigare. Exempelvis. Det finns massvis med vinklar och nyanser att ha med i beräkningen.. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Onyx) skrev 2019-08-21 10:18:14 följande:
    Och jag säger att din upplevelse inte heller är någon allmän sanning. Sviken och sårad för livet kan man dock också bli av andra skäl än kärleksrelationer. Så man är på intet sätt skyddad från det bara för att man undviker en partner. Man kan hamna i destruktiva relationer och brustna förtroenden och bli ohyggligt sårad etc även med nära vänner, familj, föräldrar, barn, kollegor etc.

    Som exempel bara se på affärsuppgörelser där man brustit i tillit och förtroende och där många inte ser någon annan utväg än självmord. Tex artisten Avicii.
    Det har jag heller inte påstått, så det där var en halmdocka. Jag säger att kärlek kan vara på så många olika vis, sött och salt och gift. Det är, per definition, en universell sanning för det innefattar just allt. Alla olika erfarenheter som man kan tänkas ha av kärlek. 

    Sen resten av det du skriver har inte med ursprungsfrågan att göra och motsäger inget av det jag påstår. Så lägger ner den diskussionen, den är meningslös.
  • Anonym (M)
    Anonym (Onyx) skrev 2019-08-21 10:37:53 följande:
    Ja och poängen är att det är naivt och tro att man är skyddad mot allt det negativa genom att undvika kärlek. För att det givetvis går att bli lika förtvivlat sårad av andra typer av relationer.
    Fast det påstod jag inte. Som sagt. Är inte alls säker på att du har rätt där heller, intima anknytningsrelationer är av en annan kaliber än de flesta, om inte alla, andra relationer folk i regel har. De har potential att göra en mycket lycklig och mycket olycklig i störst utsträckning. Sen finns såklart undantag, på samma sätt som det finns de som faktiskt inte mår bra av kärleksrelationer. Där man utsätter sig för stor fara genom att ingå i en. Det råkar vara min erfarenhet, och det kan du ju inte säga något om. Och då jag erfarit det, och andra med, så är det ju ett faktum.
  • Anonym (M)
    Anonym (kärlek är en av livets stora meningar) skrev 2019-08-21 12:37:30 följande:
    Hur lyckad din kärlek blir handlar väldigt mycket om två personers förhållningssätt, förmåga att kompromissa och vilja skapa en frisk relation där man ständigt måste ge och ta. Många människor som ingår kärlek är sjuka i sin anknytning och använder sig av andra för att hela sig själv och kallar det "kärlek", när det i själva verket bara handlar om ensidig narcissism och självupptagenhet och en pusselbit för att komplettera statustillhörighet och traditioner.

    Hittar man någon man passar tillräckligt väl med, som är hälsosam  känslomässigt och har bra relationer bakom sig med mycket kärlek och trygghet i sin barndom, kan kärlek vara det enda som verkligen gör en människa hel och lycklig. Jag har sett många exempel på lyckad tvåsamhet och ser tydligt att de människorna  generellt är lyckligare, tryggare och mer tillfredsställda som individer och fungerar bättre med anda än de som lever ensamma.

    De som lever i relationer har så många fördelar som singlar inte har.

    Regelbunden beröring, sex, ömhetsbetygelser, bekräftelse för hela sitt jag, sann närhet och intimitet. delar kostnader, vardagsmotigheter, trauman, har en bästa vän som finns där i nöd och lust villkorligt, vilket inte finns i någon annan form.

    Den romantiska är den närmsta formen av intimitet man kan komma, helt avskalad och och kravlös på riktigt.

    Jag har levt i långa relationer och som singel i många omgångar. Även om jag periodvis trivs förträffligt ensam känns livet mäkta meningslöst och ensamt utan en sådan relation, Precis samma hör jag från varje människa som lever ensam i min omgivning. Människor kan vara lyckliga ett tag ensamma men inte i längden. Vi är inte skapta för ensamhet och vänskap kan aldrig mäta sig med kärleksexklusivitet.
    Okej. Ja, det är fint när det är fint. Var det ett svar på något jag skrev? För jag har inte påstått att det inte kan vara helt fantastiskt och är liksom inte direkt oerfaren när det kommer till relationer och vilka kvaliteter en bra relation bör ha. Jag håller med om de delarna med. Jag har bara lyft fram att kärlek kan vara hemskt skadligt också.
  • Anonym (M)
    Anonym (kärlek är en av livets stora meningar) skrev 2019-08-21 13:08:38 följande:
    Jo så sant eftersom det jag nämnde där människor som är trasiga skapar eller hamnar i relationer kan vara otroligt skadliga och många gånger bygga på missbruk, beroende och låg självkänsla. Därför är det viktigt att inte ge sig in i relationer när man inte är frisk eller kan hantera intimitet eller lära sig vilka man ska undvika av samma skäl.
    Ja, så är det. Samtidigt är det långt ifrån lätt att veta alla dessa saker, det lär man sig ofta den hårda vägen. Dessutom kan man bli skadad av kärlek utan att det funnits några tecken på att relationen/partnern skulle vara skadlig för en. Det finns de som efter många, till synes, lyckliga år är otrogna eller lämnar både partner, gemensamt liv och barn i spillror. Livet är tyvärr inte så enkelt att det finns förklaringar och strategier för allt. Shit happens ändå. Så man får bara hoppas att man inte hör till dem som drar nitlotten.
  • Anonym (M)
    Anonym (Themwhohasit) skrev 2019-08-22 01:04:43 följande:

    Saker behöver inte bara hända, tycker du raljerar väl cyniskt här. Självklart kan man välja bra partners och avböja relationer som man märker är påväg åt fel håll. OK, att vissa av någon anledning intr klarar av det må vara hänt, men det gör det inte till något normalt eller ens särskilt vanligt (generellt).


    Inte vanligt? Ehmm... berätta din uppfattning om hur kärlek och telationer fungerar då. Utifrån dina personliga erfarenheter och från människor runt dig.
  • Anonym (M)
    Anonym (Themwhohasit) skrev 2019-08-22 00:52:06 följande:

    Men då är ni ju påverkade av just ERA erfarenheter; låt oss andra njuta av / sakna / längta till kärlek om det är så just vi känner.


    Fast jag har inte sagt att du inte får längta eller tänka si eller så. Inte schysst att anklaga mig för det, det är ditt påhitt. Du har själv ställt en fråga som jag besvarat.
  • Anonym (M)
    Anonym (Themwhohasit) skrev 2019-08-22 20:28:20 följande:

    Att fungerar relationen så är de fortfarande ihop, annars går de isär. Det är så det funkar generellt, hur mycket du än yrar om avarterna och hur hemsk kärlek är.


    Ok. Jag tolkar dig som rätt ung och oerfaren. Jag önskar dig lycka till i ditt sökande efter kärlek och ffa i ditt personliga mognande.
  • Anonym (M)
    Anonym (Zara) skrev 2019-08-22 21:54:52 följande:

    Levt ensam i 3 år snart. Det är tufft och jag kände mig ofta avundsjuk på alla par jag såg. Men ju längre tiden gått har jag kunnat stänga av mina känslor mer o mer. Jag anstränger mig inte ens längre för att verka intresserad eller bry mig om män. 

    Jag ser bra ut, tränar o håller mig i form, förr hade jag inga problem med att få killar. Nu har jag åldern emot mig. Är snart 35 och då är man inte lika eftertraktad. Accepterar det nu och försöker leva ett kul liv med min tonåriga dotter.


    Menar du att du har svårt att få män, eller svårt att träffa nån där ömsesidigt tycke uppstår..? Att du är 35 år är väl inget hinder från att träffa någon, om du nu vill det? Sen ska det förstås vara rätt för dig med. Men låter nästan som om du tror att du inte är eftertraktad längre, och det köper jag inte.
Svar på tråden Ni som är avundsjuka på dem som är i förhållanden